Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulationer kring iTunes Match

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 18:11
Ursprungligen av matssoderstrom:

Man lär sig nåt nytt varje dag Inte så intiutivt kan jag tycka. Hur är iOS? Är det värt att installera?


Första versionen av iOS 7 beta är lite småbuggig, så generellt är det nog bättre att vänta till slutrelease om du inte har grymt tålamod med att dina installerade appar kraschar då och då.
Personligen tycker jag att det är kul att testa och lite instabilitet stör mig inte.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Man lär sig nåt nytt varje dag Inte så intiutivt kan jag tycka. Hur är iOS? Är det värt att installera?

Om det inte är intiutivt, vad ska man göra annorlunda? Tycker det funkar kanon.

Ursprungligen av westerlu77:

Om det inte är intiutivt, vad ska man göra annorlunda? Tycker det funkar kanon.

Det skulle kunna dyka upp en ikon eller text som visar att man startar streaming respektive download. Jag vet inte om ett moln med en pil på är en etablerad symbol för download från molntjänst? Det är kanske bara jag som inte fattade det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-13 21:29
Ursprungligen av matssoderstrom:

Det skulle kunna dyka upp en ikon eller text som visar att man startar streaming respektive download. Jag vet inte om ett moln med en pil på är en etablerad symbol för download från molntjänst? Det är kanske bara jag som inte fattade det.

Ganska så självklart att en ikon i form av ett moln med en pil på betyder att filen finns i molnet och trycker man på den laddas den ner.
Har varit så väldigt länge på iOS när det gäller appar.

Ursprungligen av lappen71:

Ganska så självklart att en ikon i form av ett moln med en pil på betyder att filen finns i molnet och trycker man på den laddas den ner.
Har varit så väldigt länge på iOS när det gäller appar.

http://cdn.cultofmac.com/wp-content/uploads/2011/10/Screen-Shot-2011-10-23-at-8.49.10-PM.jpeg

och hur ser streamingikonen ut?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-14 08:33
Ursprungligen av matssoderstrom:

och hur ser streamingikonen ut?

Måste du ha allt skrivet på näsan för att förstå hur det fungerar?
Det är ingen som sagt att det finns en specifik streamningsikon utan vill man ladda ner musiken trycker man på molnet.
Trycker man på själva låten börjar den att spelas upp OCH laddas ner till telefonen för framtida bruk.
En bra idé är att läsa hur iTunes Match fungerar

http://www.apple.com/itunes/itunes-match/

Citat:

Does iTunes Match stream or download songs?
On a computer, any songs stored in iCloud will stream over the air when played, though you can download them at any time by clicking the iCloud download button. iOS devices will start playing tracks from iCloud as they download and will store them so that you can listen to them later even if you don’t have a network connection. Apple TV only streams songs.

Ursprungligen av lappen71:

Måste du ha allt skrivet på näsan för att förstå hur det fungerar?
Det är ingen som sagt att det finns en specifik streamningsikon utan vill man ladda ner musiken trycker man på molnet.
Trycker man på själva låten börjar den att spelas upp OCH laddas ner till telefonen för framtida bruk.
En bra idé är att läsa hur iTunes Match fungerar

http://www.apple.com/itunes/itunes-match/

Det är mycket som är självklart i din värld. Det måste kännas skönt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-14 09:23
Ursprungligen av matssoderstrom:

Det är mycket som är självklart i din värld. Det måste kännas skönt.

Och tvärsom för dig då eller?

Allvarligt så du kan inte koppla ihop att samma symbol i två olika program har samma funktion?
Att trycker jag på denna symbol i form av ett moln (som symboliserar molntjänst) med en pil (som betyder ladda ner)

Än hur som så har du lärt dig något nytt och att inte dissa en funktion innan nu förstår hur den fungerar.

Ursprungligen av lappen71:

Och tvärsom för dig då eller?

Allvarligt så du kan inte koppla ihop att samma symbol i två olika program har samma funktion?
Att trycker jag på denna symbol i form av ett moln (som symboliserar molntjänst) med en pil (som betyder ladda ner)

Än hur som så har du lärt dig något nytt och att inte dissa en funktion innan nu förstår hur den fungerar.

Jag tycker det är ett problem i designen om man inte förstår hur en sak fungerar direkt oavsett vilken tidigare erfarenhet eller kunskap man har.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-14 09:43
Ursprungligen av matssoderstrom:

Jag tycker det är ett problem i designen om man inte förstår hur en sak fungerar direkt oavsett vilken tidigare erfarenhet eller kunskap man har.

Två symboler som är lika och ändå inte förstår funktionen?
Att designa så att alla förstår är en omöjlighet eller vill du att gränssnittet på IOS ska se ut typ så här?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-14 09:58
Ursprungligen av lappen71:

Två symboler som är lika och ändå inte förstår funktionen?
Att designa så att alla förstår är en omöjlighet eller vill du att gränssnittet på IOS ska se ut typ så här?

Seriöst lappen71, tagga ner lite. Vad har Mats gjort för att förtjäna en sån här utskällning och dumförklaring?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-14 10:25
Ursprungligen av Vassius:

Seriöst lappen71, tagga ner lite. Vad har Mats gjort för att förtjäna en sån här utskällning och dumförklaring?

Det är absolut ingen utskällningen eller dumförklaring utan ett klargörande hur iTunes Match fungerar och vad symbolen representerar.
Att han inte klarar av att bli tillsagd hur det fungerar är olyckligt.
Men är man så självsäker som han är i detta inlägg.
http://www.99mac.se/forum/p/2156746
Ska man tåla att bli tillrättavisad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-14 10:29
Ursprungligen av lappen71:

Det är absolut ingen utskällningen eller dumförklaring utan ett klargörande hur iTunes Match fungerar och vad symbolen representerar.
Att han inte klarar av att bli tillsagd hur det fungerar är olyckligt.
Men är man så självsäker som han är i detta inlägg.
http://www.99mac.se/forum/p/2156746
Ska man tåla att bli tillrättavisad.

Det är klart att man ska rätta till missförstånd, men när det är gjort behöver man inte fortsätta älta om hur självklart det är och hur dum vederbörande var som inte fattade. Alla kan misstolka eller missförstå saker. Det är bara att acceptera och gå vidare.

Ursprungligen av lappen71:

Det är absolut ingen utskällningen eller dumförklaring utan ett klargörande hur iTunes Match fungerar och vad symbolen representerar.
Att han inte klarar av att bli tillsagd hur det fungerar är olyckligt.
Men är man så självsäker som han är i detta inlägg.
http://www.99mac.se/forum/p/2156746
Ska man tåla att bli tillrättavisad.

Oroa dig inte. Jag tål väldigt mycket. Har du själv använt iTunes Match?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-14 10:45
Ursprungligen av matssoderstrom:

Oroa dig inte. Jag tål väldigt mycket. Har du själv använt iTunes Match?

Ok bra att du inte tog illa vid dig och det var inte min mening att framstå som att jag skällde på dig.

Ja jag har testat det men eftersom att använda ett amerikanskt iTunes konto i längden inte är någon lösning för mig så la jag ner det.
Får helt enkelt vänta tills det kommer till sverige och så länge använder jag min NAS´s spelare som har möjlighet att streama musik.

Ursprungligen av lappen71:

Ok bra att du inte tog illa vid dig och det var inte min mening att framstå som att jag skällde på dig.

Ja jag har testat det men eftersom att använda ett amerikanskt iTunes konto i längden inte är någon lösning för mig så la jag ner det.
Får helt enkelt vänta tills det kommer till sverige och så länge använder jag min NAS´s spelare som har möjlighet att streama musik.

Det var den här demon som jag hade som minnesbild http://youtu.be/CbKtX3iAupA när jag uttalade mig. Sen borde jag ha tagit reda på att streaming fungerar innan jag postade mitt ursprungliga inlägg Nog ältat om detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-18 22:17

Då ska vi se, vad var det vi sa i oktober 2011? Var den allmänna uppfattningen att 2015 var året då vi skulle få Match? Strax efter Nordkorea och Uzbekistan?

Eftersom jag startade den här tråden måste jag bara säga.... ÄNTLIGEN!

Är det ngn som vet hur iOS hanterar gamla spår som laddas ner genom Match? Jag har ju en bra dataplan och samtidigt utrymmesbrist på telefonen så det skulle vara trevligt om telefonen själv tog bort spår man inte lyssnat på på ett tag.

Ljudkvalitén är smått otrolig, ger mig en känsla av vinyl. Det finns en klarhet och djup i ljudet som jag inte hör från t.ex. Spotify.
Jag har jämfört ett antal låtar och Match piskar Spotify varje gång.
Jag är toknöjd!

Bevaka tråden