Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie/Mavericks ger nytt läge för Musik/iTunes

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-02-02 11:00

Nyttjar sedan tidigare iMovie.
Har vid filmskapande då nyttjat musik från vårt iTunesbibliotek, vilket finns på en extern HD.

Övergång till Mavericks och uppdatering av iMovie (10.0.2) ger att man "får träff" på sitt musikbibliotek i iMovie (man kan söka fram låtarna så att man ser dem i lista) men det går inte att nyttja dem (ljudligt felmeddelande när man klickar på ett ljudspår).

Har konstaterat att man nu måste flytta över sitt iTunesbibliotek till datorn (iMac), eller de musikfiler man önskar nyttja.

Jag testade först kommandot "Importera medier" i iMovie, vilket verkade fungera - men icke.

Lösningen för mig därför blev att via Finder kopiera över önskade filer från externa hårddisken till iMacen.

Ser inte poängerna med denna Mavericksförändring - men om någon annan stöter på samma sak så är detta sättet (?) att komma förbi hindret.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-02 11:09

Kan du spela låtarna från din externa hårddisk, i iTunes? Dvs iTunes kanske har satt tillbaka "länken" för var din musik ligger, och du måste tala om för iTunes vilket bibliotek som gäller...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-02-02 11:33
Ursprungligen av kenjon:

Kan du spela låtarna från din externa hårddisk, i iTunes? Dvs iTunes kanske har satt tillbaka "länken" för var din musik ligger, och du måste tala om för iTunes vilket bibliotek som gäller...

Svar Ja och Ja.

Det gick bra att klicka på en låt (som inte fanns på iMacen) i iTunes och spela den.
Å Ja, din tanke var korrekt - iTunes hade (sannolikt då vid ngn av den senaste tidens uppdateringar) ändrat pekningen, till iMacen.

Har ändrat nu och ordningen är återställd! (Varför det funkade att spela filerna i iTunes innan denna manöver ter sig fortsatt märkligt, men det skiter vi i nu!)

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-02-02 11:36

Nu uppstod nästa "iMovie 10.0.2"-fråga... jag lägger den här i samma tråd då den är hyggligt tangerande.

I förra iMovie-versionen så nyttjade jag Tona In resp Tona Ut, för ljudspår.
Nu hittar jag inte dessa kommandon.
?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-02-02 19:43
Ursprungligen av Tommy66:

Nu uppstod nästa "iMovie 10.0.2"-fråga... jag lägger den här i samma tråd då den är hyggligt tangerande.

I förra iMovie-versionen så nyttjade jag Tona In resp Tona Ut, för ljudspår.
Nu hittar jag inte dessa kommandon.
?

Redigera ljud i iMovie

1
Bevaka tråden