Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När vågar jag lägga vit text mot rich black?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-02-03 14:58

Jag arbetar med layouten till ett månadsmagasin. Jag stör mig ganska mycket på att svart inte blir svart. För det mesta arbetar jag med 100% svart, men på vissa sidor skulle jag vilja använda rich black för att få lite mer "sting" i sidan. Ofta hamnar det dock liten vit text ovanpå och då vågar jag inte riktigt brassa på med fyrfärgs-svart för jag är rädd att det ska bli misspass.. Jag TROR dock att det är ganska lugnt för jag har flera gånger haft ganska liten vit text på CMYK-bilder (det borde ju vara samma grej?).

Pratar man med tryckeriet vill dom givetvis svära sig fria och säger att det är lite risky, men säger samtidigt att det kan nog gå bra eftersom jag kört vit text på CMYK-bilder förr.. Vi har hittills gett ut 8 nummer och i ett av dessa har vi på ett ställe, på en liten del av upplagan fått misspass på en liten kort vit text som låg ovanpå en CMYK-bild.. Men det har alltså sedan fungerat problemfritt sedan dess (nummer 3) - och då har jag haft liten vit text på bild minst på 4-6 sidor i varje nummer. Dock inte lika ofta med en lång brödtext, men kanske ändå 4-5 gånger - utan problem.

Det handlar om en upplaga på 40.000 ex så det är lite läskigt att chansa. Det handlar oftast om en normaltjock "regular" i ca 8 pkt. Ibland mindre (bildtext osv). Vågar man?! Eller har ni andra tips på hur jag kan komma runt problemet? Det är ju framförallt på långa brödtexter som det skulle vara förödande med misspass.

Vit text på mörk bakgrund är obekväm att läsa och inget jag gillar. Det är min åsikt...

Lite knepigt när det gäller såpass liten text, men prova om du kan lägga t.ex. 1 punkts svart (ej rik) linje på texten. Det gör att du får rik svart och sen en punkts vanlig svart som säkerhetsmarginal. Naturligtvis kan du sätta en grövre linje om du plats, men för mycket blir inte bra eftersom du då ev. kan skönja en halo

1
Bevaka tråden