Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafer från excel till Indesign - problem!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-06 15:55

Jag layoutar avhandlingar och ibland ligger det med grafer gjorda i excel. Tidigare har jag lätt kunna kopiera över dem från excel till Illustrator (klipp o klister) och där byta färg, typografi etc och spara om dem till eps:er som jag lägger in i inDesign. Men nu med programuppdateringar etc så har det blivit ngt problem. Plötsligt blir själva grafen pixlig när jag tar upp den i Illustrator.
De på tryckeriet jag ska använda kan göra så som jag brukar och det blir rätt. Men de jobbar i PC-miljö, då det är troligen ngn sorts kompatibilitetsproblem.
Tyvärr är det så många grafer att jag inte kan be dem spara om alla åt mig - och det här är ju ngt jag behöver kunna göra då och då. Jobbar i CC och har Office2011, OS10.9.1.
Någon som stött på detta?
Någon som har förslag på lösning?
Har testat att göra pdf:er från Excel också - det blir lite bättre resultat, men fortfarande pixligt...

Testa att tvinga omritning av Excel-dokumten, genom att ändra på ett värde, och sedan ändra tillbaka igen. Därefter provar du ditt vanliga förfarande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-06 16:12
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Testa att tvinga omritning av Excel-dokumten, genom att ändra på ett värde, och sedan ändra tillbaka igen. Därefter provar du ditt vanliga förfarande.

Tyvärr. Funkade inte heller.
Skickar med en pdf av resultatet. Som tyvärr är representativt för hur det blir hur jag än gör. Allt funkar fint, utom själva grafen.

Inte för jag vet om det hjälper men -
Jag har samma uppsättning som du.. Gjorde ett enkelt diagram i excell, markerade allt och klistrade in i Illustrator. Då fick jag en modal dialogruta om att "en okänd skuggtyp påträffades). Resultatet blev pixlig graf (ligger ju ingen skugga på stödlinjer, axlar och på axlarnas värde). När jag kollade så låg det en skugga på grafen. Tog bort den och klistrade in på nytt i illustrator. Sparade som .AI och monterade i Indd, exporterade som PDF och det funkar hur bra som helst.
Så skuggor i excell verkar vara lite vajsigt...
/martin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-06 18:26
Ursprungligen av martinator:

Inte för jag vet om det hjälper men -
Jag har samma uppsättning som du.. Gjorde ett enkelt diagram i excell, markerade allt och klistrade in i Illustrator. Då fick jag en modal dialogruta om att "en okänd skuggtyp påträffades). Resultatet blev pixlig graf (ligger ju ingen skugga på stödlinjer, axlar och på axlarnas värde). När jag kollade så låg det en skugga på grafen. Tog bort den och klistrade in på nytt i illustrator. Sparade som .AI och monterade i Indd, exporterade som PDF och det funkar hur bra som helst.
Så skuggor i excell verkar vara lite vajsigt...
/martin

Jag har försökt hitta ev skuggor i Excel. Men hittar ingen. Ingenting är ikryssat i formatrutorna där man bestämmer hur grafen ska se ut där. Eller menar du att du lyckades rensa bort skuggor i Illustrator?
Jag har flera grafer att testa med, men jag hittar ingen skugga i någon av dem. Det här är så skumt.
Ska leta igen... och igen...
Tack för tips i alla fall! Och om du lyckades i ett fall så betyder det ju att det SKA gå.

/Siri

Jag märkte att om markeringsstil (som tydligen styr de små duttarna i brytpunkterna) var inställd på automatisk så genererades en skugga. Valde ett annat format (diamant) och då slutade Illustrator gnälla på skuggor.
/m

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-06 19:03
Ursprungligen av martinator:

Jag märkte att om markeringsstil (som tydligen styr de små duttarna i brytpunkterna) var inställd på automatisk så genererades en skugga. Valde ett annat format (diamant) och då slutade Illustrator gnälla på skuggor.
/m

Jag har testat lite olika, var hittar du markeringsstil? För det är ju just de där små duttarna eller vad de kan kallas som ställer till det.
/Siri

Hmm kan inte släppa det här... En riktigt underlig sak är att när man tittar på en inklistrad graf i Illustrator så har brytpunkterna rastrerats i digrammet - MEN i teckenförklaringen är den vektor. Kan inte minnas att jag haft detta problem med ratrering i tidigare versioner.
/martin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-12 11:17
Ursprungligen av martinator:

Hmm kan inte släppa det här... En riktigt underlig sak är att när man tittar på en inklistrad graf i Illustrator så har brytpunkterna rastrerats i digrammet - MEN i teckenförklaringen är den vektor. Kan inte minnas att jag haft detta problem med ratrering i tidigare versioner.
/martin

Jag tror att det uppstod ngn bugg i uppgraderingarna av programmen. För det fungerar fortfarande som det ska i PC-miljö. När jag inte har så mycket att göra tänker jag mejla programsupport och påpeka felet. För vi kan inte vara flera som misslyckas på samma sätt, för att vi är klantiga. Särskilt inte som vi har gjort det här förr med lyckat resultat. Fast i tidigare versioner av (i mitt fall ) såväl system som Illustrator och word.
Nu har vi tillfälligt löst problemet genom att en annan person får göra graferna till eps:er i en pc och sedan skicka över dem till mig för bearbetning. ingen bra lösning i längden och ger mej merkostnad som jag inte räknat med. Kan ju knappast debitera kunden detta.

1
Bevaka tråden