Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop kan inte öppna NEF

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen bytt kamera från Nikon D40 till Nikon D5200. Förut var det aldrig några problem med mina NEF-filer. Men de filerna från den nya kameran går inte att öppna i Photoshop. Programmet känner inte igen dem.

Är det någon som vet något om det? Jag vet inte om det är en modernare version som måste konverteras på något vis eller om det är fel på kameran. Det är fråga om Photoshop CS4.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-16 15:27

Du behöver uppdatera till CS6 för att få Camera Raw 7.3 som stödjer D5200. Alternativt konverterar du råfilerna med DNG Converter minst version 7.3 (gratis).
Surt, men Adobe uppdaterar inte gammal programvara för nya kameror.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-16 15:37

Och här en länk som alltid bör gå till senaste version av DNG Converter
http://www.adobe.com/go/dng_converter_mac/

... och tänk vad trevligt det är med kameror som låter en fritt välja mellan ett märkesspecifikt RAW-format och det standardiserade DNG (_host_ Pentax _host_).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-17 09:36
Ursprungligen av reboot81:

Du behöver uppdatera till CS6 för att få Camera Raw 7.3 som stödjer D5200. Alternativt konverterar du råfilerna med DNG Converter minst version 7.3 (gratis).
Surt, men Adobe uppdaterar inte gammal programvara för nya kameror.

Det är väl CR 8.1 i CS6…?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-17 09:58
Ursprungligen av zinned:

Det är väl CR 8.1 i CS6…?

Photoshop CS6 är kompatibel med Camera Raw 7.0-8.3. Kameran i detta fall understöds från och med CR 7.3.
http://helpx.adobe.com/x-productkb/global/cam...

Lysande. Tack för hjälpen. Det lär nog bli convertern. Att byta ps är allt för dyrt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-17 13:14
Ursprungligen av IngoX:

Photoshop CS6 är kompatibel med Camera Raw 7.0-8.3. Kameran i detta fall understöds från och med CR 7.3.
http://helpx.adobe.com/x-productkb/global/cam...

Ålrajt.

Jag hade angivit fel kameramodell här i tråden. Det är en D5000. Men det spelade ingen roll. Det funkar utmärkt med DNG Converter. Tack. Hade jag jobbat heltid med detta så hade jag nog skaffat nytt Photoshop, men det är sällan jag behöver använda RAW-filerna alls så det funkar kanon så här. Jag är numera amatör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-19 12:05
Ursprungligen av Tripod999:

Jag hade angivit fel kameramodell här i tråden. Det är en D5000. Men det spelade ingen roll. Det funkar utmärkt med DNG Converter. Tack. Hade jag jobbat heltid med detta så hade jag nog skaffat nytt Photoshop, men det är sällan jag behöver använda RAW-filerna alls så det funkar kanon så här. Jag är numera amatör.

Men då ska du ju kunna använda RAW-filerna direkt! Nikon D5000 stöds från och med Camera Raw 5.4 och Photoshop CS4 är kompatibel med CR 5.0 - 5.7.

Det funkar hur som helst inte direkt. Men däremot efter konvertering.

1
Bevaka tråden