Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Språkpoliserna 2014

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-02-26 16:20

Är det något som irriterar mig så är det folk som inte kan meningsuppbyggnad, grammatik och stavning. Något av det jag hatar allra mest är särskrivningar, för låt jag menar sär skrivningar! Det sägs att det är engelskans fel att folk är så ruttna på att stava i dag. Jag är inte helt säker själv. Jag tror det är mycket slarv och lathet.
Vad stör du dig på? Folk som sär skriver allt, folk som blandar ihop enheter tex MB/Mb/mb? Eller folk som ska envisas med att "försvenska" lånade ord?

Som exempel vill jag visa detta:

Annonsören menar alltså att han arbetar på tokiga tider. Och att man därför ska maila honom. Men det han verkligen skriver är att han vill att man ska maila honom tokiga arbetstider!
Ok! Här är mina förslag på tokiga arbetstider: 03:47 - 10:23. 15:14 - 23:59 och 06:38 - 13:07!

  • Medlem
  • 2014-02-26 16:25

Är medveten om att det troligen bara rör sig om ett slarvfel i texten ovan. Men det är ett tydligt exempel på hur fel allt kan bli.

Att klaga på folks stavning, meningsuppbyggnad och särskrivningar känns så uttjatat. Det är en kamp du aldrig kan vinna och jag stör mig mer på ordpoliser än på stackars analfabeter nu för tiden.

Nyfiken på varför det behövs en 2014-tråd. Varför inte fortsätta i någon av de här trådarna?
http://www.99mac.se/forum/t/216478-roligt-pa-...
http://www.99mac.se/forum/t/278776-illa-strav...

  • Medlem
  • 2014-02-26 16:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nyfiken på varför det behövs en 2014-tråd. Varför inte fortsätta i någon av de här trådarna?
http://www.99mac.se/forum/t/216478-roligt-pa-...
http://www.99mac.se/forum/t/278776-illa-strav...

Då får en moderator med befogenheter skrota denna tråd och klistra in mitt inlägg i en redan befintlig tråd.

Been there, done that:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skrivihop.nu
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.201768/skriv...
<object width="640" height="360"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/4A9a1F02OT8&hl=en_U..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/4A9a1F02OT8&hl=en_U..." type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="360"></embed></object>

Synd att Skrivihop.nu:s arkiverade originalsida numera är nerkopplad då den hade en bra (=avskräckande) exempelsamling.

Senast redigerat 2014-02-26 19:00
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-02-27 09:29

Jag är rätt förlåtande för språk i forum och ännu mer i chat, men särskrivning och egenpåhittade svengelska ord stör mig.
MB/Mb/mb stör mig bara om det inte tydligt framgår vad som menas.
Däremot i tal när folk pratar om sin 40GB uppkoppling eller 40MB nerladdningspott (4G i dettta fallet).

Ursprungligen av Json_81:

Jag är rätt förlåtande för språk i forum och ännu mer i chat, men särskrivning och egenpåhittade svengelska ord stör mig.
MB/Mb/mb stör mig bara om det inte tydligt framgår vad som menas.
Däremot i tal när folk pratar om sin 40GB uppkoppling eller 40MB nerladdningspott (4G i dettta fallet).

Tre t'n ajabaja

Jag är nog miljöskadad. Jag finner stavfel som ingen annan bryr sig om...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-27 10:29

Alla skriver fel, ett och annat fel bryr jag mig inte om. Snabbmeddelanden får se ut hur sjutton som helst.
Men att skriva online utan versalisering, punkter och styckeindelning är illa. Elektroniska medier har den fördelen att den enkelt kan rättstavas och korrigeras. Är man skribent eller för den delen annonsör (Blocket) och inte korrekturläser är man antingen lat eller korkad.
Det är inte svårt att skriva korrekt.

På andra sidan pölen använder man sig somliga av två mellanslag efter punkt. Någon stött på detta i svensk text?

Ursprungligen av reboot81:

[...] På andra sidan pölen använder man sig somliga av två mellanslag efter punkt. Någon stött på detta i svensk text?

Väldigt sällan som tur är. Däremot finns det av någon anledning de som använder två punkter.. F'låt...
Se post #35 och neråt: http://www.99mac.se/forum/t/276312-feedback-p...

Det där med två mellanslag är väl ett påfund av amerikanska skrivmaskinister av anno dazumal. Med två mellanslag ansågs det tydligen mer lättläst och tydligt. Ja se jänkare... Så äter de med gaffeln i höger hand också.
Här finns förresten lite mer info ser jag nu: http://en.wikipedia.org/wiki/Sentence_spacing

Ett fel och oskick är det i vilket fall som helst. Basta!

Ursprungligen av Dalle:

Är det något som irriterar mig så är det folk som inte kan meningsuppbyggnad, grammatik och stavning. Något av det jag hatar allra mest är särskrivningar, för låt jag menar sär skrivningar! Det sägs att det är engelskans fel att folk är så ruttna på att stava i dag. Jag är inte helt säker själv. Jag tror det är mycket slarv och lathet.
Vad stör du dig på? Folk som sär skriver allt, folk som blandar ihop enheter tex MB/Mb/mb? Eller folk som ska envisas med att "försvenska" lånade ord?

Som exempel vill jag visa detta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6443254/Arbetstider.png

Annonsören menar alltså att han arbetar på tokiga tider. Och att man därför ska maila honom. Men det han verkligen skriver är att han vill att man ska maila honom tokiga arbetstider!
Ok! Här är mina förslag på tokiga arbetstider: 03:47 - 10:23. 15:14 - 23:59 och 06:38 - 13:07!

Bilannonser på Blocket är generellt rekorduselt skrivna. Även bilhandlare. Max en på tio är någorlunda korrekt. Ofta nästan helt obegriplig. Någon slags uppfattning om hur man startar och slutar en enklare mening vore bra, eller i alla fall någon slags uppfattning vad en mening är. Man kan ju också undra vad "bestikta" är för något, som minst hälften skriver. Kanske har man hällt mjöl eller sand på den stackars bilen. Har till och med hört det i en radioreklamsnutt för någon besiktningsfirma, där någon glatt besjunger detta märkliga fenomen. Väldigt förtroendeingivande är det i alla fall inte. Nu har jag gnällt färdigt!

Ursprungligen av TouchCAD:

...Man kan ju också undra vad "bestikta" är för något...

Menar du verkligen "bestikta"? I så fall kan man verkligen undra vad det är.

Men om du menar "besikta", så är det en fullt godkänd form av "besiktiga". Språkrådet rekommenderar att man använder den formen.

http://sv.wiktionary.org/wiki/besikta
http://www.transportstyrelsen.se/sv/nyhetsark...

  • Medlem
  • 2014-02-27 17:05

"Sterio" är också vanligt förekommande i bilannonser. Vad är det för något?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-27 21:55

I ett annat forum var det en användare som ville ha tips om en kamera att köpa, för han "kan inget om kamrer". Jag fick nästan bita mig i knogarna för att låta blir att svara med en länk hit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamrer

Jag stör mig inte alls på särskrivningar. Det är ett lätt fel att göra och det blir ju egentligen aldrig svårbegripligt på riktigt. Visst finns de där exemplen med en brun hårig sjuk sköterska, men om man missförstår det på grund av särskrivningar är man nog dummare än den som särskrivit. I övrigt tycker jag aldrig man ser särskrivningar som på riktigt gör texten förvirrande. Det finns säkert exempel, men de måste vara nästan lika sällsynta som exempel på att det blir förvirrande av att man inte särskriver…

Däremot stör jag mig ordentligt på när folk använder uttryck fel. Att exempelvis använda bokstavligt talat som ett kraftuttryck eller att säga "om jag får säga det själv" om någonting som inte har ett dugg med en själv att göra. Vissa uttryck har uppkommit för att användas på ett visst sätt och då blir det jättekonstigt om man använder de där de inte passar in.

Jag stör mig även på de som envisas med att det heter "han är bättre än jag" och ska rätta alla som säger 'fel', när "han är bättre än mig" låter mer naturligt och dessutom är fullkomligt korrekt. Konservativa språkpoliser som ska "bevara" (inom massiva sarkasm-citationstecken) språket tror jag vi klarar oss bra utan. Språk utvecklas. Dela med det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-28 09:00
Ursprungligen av Laseranders:

...när "han är bättre än mig" låter mer naturligt och dessutom är fullkomligt korrekt.

Nja, det här är inte ett fall där orden är direkt utbytbara mot varandra. Jag/mig ändrar betydelsen och kan lätt leda till förvirring om man förväxlar dem.

"Jag gillar katter mer än du"
"Jag gillar katter mer än dig"

De två meningarna betyder helt olika saker.

Citat:

Konservativa språkpoliser som ska "bevara" (inom massiva sarkasm-citationstecken) språket tror jag vi klarar oss bra utan. Språk utvecklas. Dela med det.

Kalla mig stofil, bakåtsträvare eller vad du nu vill, men ändringar som gör språket mer förvirrat och ökar risken för missförstånd kallar jag inte "utveckling".

Vi hade en ganska nitisk lärare i gymnasiet, jag gillade henne. Hon körde efter devisen att "varje fel är en förolämpning mot läsaren".
Nu gör jag inga anspråk på att alltid kunna skriva helt korrekt svenska, eller nåt annat språk för den delen. En och annan tysk har säkert förfasats över mina språkliga talanger i det språket, men jag anser att någorlunda vettig punktuation, inte alltför många stavfel och framförallt inga jävla särskrivningar är det minsta man kan begära. Folk som byter plats på mellanslag och punkt mellan meningarna, ser de inte att det ser heltokigt ut? Att ha kjollängdspoliser i vissa delar av världen tycker jag är horribelt, men jag skulle applådera en svensk poliskår som åkte hem till folk och konfiskerade deras tangentbord samt släckte deras internet. Här skulle man med fördel kunna rensa upp i lokalpressens kommentarsfält.

Senast redigerat 2014-02-28 09:41
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-02-28 09:19
Ursprungligen av Mymac4ever:

Tre t'n ajabaja

Jag är nog miljöskadad. Jag finner stavfel som ingen annan bryr sig om...

Får skylla på att jag inte hade fått i mig morgonkaffet

Ursprungligen av Vassius:

Nja, det här är inte ett fall där orden är direkt utbytbara mot varandra. Jag/mig ändrar betydelsen och kan lätt leda till förvirring om man förväxlar dem.

"Jag gillar katter mer än du"
"Jag gillar katter mer än dig"

De två meningarna betyder helt olika saker.
Kalla mig stofil, bakåtsträvare eller vad du nu vill, men ändringar som gör språket mer förvirrat och ökar risken för missförstånd kallar jag inte "utveckling".

Vad är skillanden i innebörd mellan "jag gillar katter mer än [vad] du [gör]" och "jag gillar katter mer än dig"? Jag ser ingen skillnad.

Jag vill ha in ett komma i den här rubriken. Det tog mig några försök att få till den korrekta betoningen. Sedan har vi versaler i början på vartenda ord också...

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är skillanden i innebörd mellan "jag gillar katter mer än [vad] du [gör]" och "jag gillar katter mer än dig"? Jag ser ingen skillnad.

"Jag gillar katter mer än dig" kan tolkas som "Jag gillar katter mer än [vad jag gillar] dig".

Ursprungligen av Vassius:

Nja, det här är inte ett fall där orden är direkt utbytbara mot varandra. Jag/mig ändrar betydelsen och kan lätt leda till förvirring om man förväxlar dem.

"Jag gillar katter mer än du"
"Jag gillar katter mer än dig"

De två meningarna betyder helt olika saker.
Kalla mig stofil, bakåtsträvare eller vad du nu vill, men ändringar som gör språket mer förvirrat och ökar risken för missförstånd kallar jag inte "utveckling".

Men båda de meningarna är ju korrekta, men betyder olika saker. I mitt exempel (Han är bättre än mig/jag) betyder meningarna samma sak men är grammatiskt uppbyggda på olika sätt. Menar du att om man säger "han är bättre än mig" så är det jämförbart med att säga "jag gillar katter mer än dig", men mena "jag gillar katter mer än du"? I mitt exempel ändras inte betydelsen och både jag och mig är fullkomligt grammatiskt korrekt, så jag kan inte se hur det är jämförbart alls.

Man skulle kunna sammanfatta det så här: "Jag gillar katter mer än du" är korrekt om jag vill säga att jag gillar katter mer än du. "Jag gillar katter mer än dig" är korrekt om jag vill säga att jag gillar katter mer än dig. "han är bättre än jag" är korrekt om jag vill säga att han är bättre än jag och "han är bättre än mig" är korrekt om jag vill säga att han är bättre än mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-28 10:08
Ursprungligen av Json_81:

Jag är rätt förlåtande för språk i forum och ännu mer i chat, men särskrivning och egenpåhittade svengelska ord stör mig.
MB/Mb/mb stör mig bara om det inte tydligt framgår vad som menas.
Däremot i tal när folk pratar om sin 40GB uppkoppling eller 40MB nerladdningspott (4G i dettta fallet).

Hela sverige är ju fulla med slang och egenpåhittade ord, ta t.ex. arton, det ska ju heta aderton. Men nej i svelanda så skriver man om språket med slang så fort som nollåttorna kommer på fler.
När införs "tjaba", eller kanske det redan är infört?

Med sådan inställning till det svenska språket, vad har det för betydelse om någon särskriver.

Ursprungligen av juanito:

Hela sverige är ju fulla med slang och egenpåhittade ord, ta t.ex. arton, det ska ju heta aderton. Men nej i svelanda så skriver man om språket med slang så fort som nollåttorna kommer på fler.
När införs "tjaba", eller kanske det redan är infört?

Med sådan inställning till det svenska språket, vad har det för betydelse om någon särskriver.

Att man förenklar och förkortar (t.ex att aderton blir arton och att besiktiga blir besikta) ser jag som en helt naturlig utveckling av språket.

Men därmed vill jag inte säga att all förenkling är utveckling. Att fler och fler skriver "de" när de menar "det" är bara förvirrande och inte alls utvecklande.

Och särskrivning är absolut inte utveckling.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Jag gillar katter mer än dig" kan tolkas som "Jag gillar katter mer än [vad jag gillar] dig".

Givetvis...

När du skriver ut det så är det uppenbart. Jag tycker att det är intressant att jag inte såg det eftersom jag, trots allt, har 52 års språkkänsla att falla tillbaka på.

Jag tror att i verkligheten så blir syftningen löst genom situationen i helhet (tonläge, betoning, kroppsspråk etc).

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag vill ha in ett komma i den här rubriken. Det tog mig några försök att få till den korrekta betoningen. Sedan har vi versaler i början på vartenda ord också...

Fast rubriker skrivs ofta med inledande versaler på engelska.

Jag skulle sätta kommat efter "Rules" fast hellre skulle jag lägga in ett "That" istället

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast rubriker skrivs ofta med inledande versaler på engelska.

Jag skulle sätta kommat efter "Rules" fast hellre skulle jag lägga in ett "That" istället

Precis där jag också tänkte men så kom jag på en alternativ lösning: "Rule:..."

Jag kan hoppa högre än ett hus.

Ursprungligen av BlackSmp:

...Jag tror att i verkligheten så blir syftningen löst genom situationen i helhet (tonläge, betoning, kroppsspråk etc).

Jo, det är sant, men tråden handlar väl främst om skrift, inte tal. Och det är svårt med tonläge och kroppspråk i skrift.

  • Medlem
  • 2014-02-28 14:41
Ursprungligen av Mymac4ever:

... Sedan har vi versaler i början på vartenda ord också...

Engelsk standard för hur man skriver rubriker.
Inget som man som icke-engelskspråkig bör ha några åsikter om. Ungefär som att reta sej på att tyskarna skriver alla substantiv med versaler. De gör så.

Men jag håller med om att rubriken är svår att förstå sej på. Jag gav upp långt innan jag förstod den.

(Edit: Åkej, nästa gång lovar jag att läsa hela tråden innan jag svarar.)

Bevaka tråden