Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobil med stor skärm

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag har en iPhone4 och använder den inte alls så mycket för att ringa och ta emot samtal längre fast det är klart en funktion som man inte kan bortse ifrån. Det blir mest sms:a, fota och vad gäller alla de visuella tjänster (appar, surfa mfl) som används mer och mer skulle jag föredra en mobil (ska köpa en ny mobil) med skärm som är dubbel så stor (nästan lika stor som på en iPad mini). Kanske att det går att kompromissa på något sätt? Tacksam att få lite råd.....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-31 13:40

Apple har ju inget mellan iPhone5 och iPad mini. Så då behöver du byta till något annat (Samsung/Android), vilket betyder att du behöver "börja om", lära dej ett nytt operativsystem, nya appar du troligen måste köpa igen, osv.

Ursprungligen av kenjon:

Apple har ju inget mellan iPhone5 och iPad mini. Så då behöver du byta till något annat (Samsung/Android), vilket betyder att du behöver "börja om", lära dej ett nytt operativsystem, nya appar du troligen måste köpa igen, osv.

Tack för ditt råd. Absolut sant att man vill helst undvika ställa om på nytt allting med anda mobilmärken. Det är ändå svårt som det är....Nog hade jag velat kunna välja vilket som utan att det blir trassel. Samsung har större skärm och är billigare samt att man får bra bilder med den.
Jag hoppas att det kommer en mobil med större skärm än iPhone 5 så småningom.......
Ifall jag ska köpa en iPhone 5 så undrar jag vad gäller inställningarna.....Ska man själv lägga in allting på nytt med e-post adresser, konton och annat?

Senast redigerat 2014-03-31 14:59
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-31 15:04
Ursprungligen av calinou:

Tack för ditt råd. Absolut sant att man vill helst undvika ställa om på nytt allting med anda mobilmärken. Det är ändå svårt som det är....Nog hade jag velat kunna välja vilket som utan att det blir trassel. Samsung har större skärm och är billigare samt att man får bra bilder med den.
Jag hoppas att det kommer en mobil med större skärm än iPhone 5 så småningom.......
Ifall jag ska köpa en iPhone 5 så undrar jag vad gäller inställningarna.....Ska man själv lägga in allting på nytt med e-post adresser, konton och annat?

Nej inte om du har en säkerhetskopia i iCloud utan då räcker det med att ställa in iCloud på den nya telefonen.

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2014-03-31 15:06
Ursprungligen av calinou:

jag har en iPhone4 och använder den inte alls så mycket för att ringa och ta emot samtal längre fast det är klart en funktion som man inte kan bortse ifrån. Det blir mest sms:a, fota och vad gäller alla de visuella tjänster (appar, surfa mfl) som används mer och mer skulle jag föredra en mobil (ska köpa en ny mobil) med skärm som är dubbel så stor (nästan lika stor som på en iPad mini). Kanske att det går att kompromissa på något sätt? Tacksam att få lite råd.....

Hej! jag upplevde min nya iphone 5s som bubbelt så stor än min 4s, den lilla färlägningen vad otrolig! och touch-id är gudomlig, men gör som så att du går in på en telefon-affär och kläm lite för att se vad som passar dig bäst:)

Ursprungligen av lappen71:

Nej inte om du har en säkerhetskopia i iCloud utan då räcker det med att ställa in iCloud på den nya telefonen.

Bra att veta det. E-post tjänst använder jag från outlook. Kontakter är det verkligen ingen ordning på det just nu.
Hur tar man en säkerhetskopia?
Jag undrar också....förutom att /sätta bock på tjänster på sin iCloud på MBP ska man ställa in på samtliga andra enheterna eller görs det automatiskt?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-31 15:31
Ursprungligen av calinou:

Hur tar man en säkerhetskopia?

Innan du ställer denna fråga så kanske du ska ta och titta i inställningarna under iCloud och försöka lista ut det själv.
Det står klart och tydligt i inställningarna hur man sätter på det.

Ursprungligen av calinou:

Jag undrar också....förutom att /sätta bock på tjänster på sin iCloud på MBP ska man ställa in på samtliga andra enheterna eller görs det automatiskt?

Nej hur skulle det kunna göra det? Och vilka andra enheter? Man måste på varje enhet enskilt ställa in iCloud.

Ursprungligen av XcD5:

Hej! jag upplevde min nya iphone 5s som bubbelt så stor än min 4s, den lilla färlägningen vad otrolig! och touch-id är gudomlig, men gör som så att du går in på en telefon-affär och kläm lite för att se vad som passar dig bäst:)

Klart att jag inte har testat alla nya finesser och dess funktionalitet. Spontant känner jag att skärmen är för liten i förhållande till all utbud av de tjänster som finns att tillgå idag och framöver. Den har vuxit ur sin kostym eller om det kanske är tvärtom....

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-31 15:39
Ursprungligen av calinou:

Klart att jag inte har testat alla nya finesser och dess funktionalitet. Spontant känner jag att skärmen är för liten i förhållande till all utbud av de tjänster som finns att tillgå idag och som växer. Den har vuxit ur sin kostym eller om det är tvärtom....

Vad har tjänsterna med skärmstorleken att göra?
Sen kan man undra vad det är du menar med tjänster?

Ursprungligen av lappen71:

Innan du ställer denna fråga så kanske du ska ta och titta i inställningarna under iCloud och försöka lista ut det själv.
Det står klart och tydligt i inställningarna hur man sätter på det.

Nej hur skulle det kunna göra det? Och vilka andra enheter? Man måste på varje enhet enskilt ställa in iCloud.

1) Du menar väl inte på mobilen? Förstår ej/Vet faktiskt inte vilket jag ska göra när man får en sådan uppmaning i fall man sätter en bock på iPhonen säkerhetskopiering. Vad har det med iTunes att göra?
"iPhone kommer inte längre att säkerhetskopieras på din dator automatiskt när du synkar med iTunes"

2)Det går inte ihop för mig detta med iCloud eftersom det är ju som en plattform fast ändå inte.

Ursprungligen av lappen71:

Vad har tjänsterna med skärmstorleken att göra?
Sen kan man undra vad det är du menar med tjänster?

Att ringa, sms:a, lyssna på musik, fota, mejla, synka, surfa; alla appar; netfix, dropbox, gmail, facebook med flera är för mig tjänster som man betalar direkt/indirekt via ett abonnemang även om vissa inte kostar någonting.
För inte så många år sedan kunde man bara ringa och sms:a på sin mobil. Nu är det så mycket annat man kan göra och skärmen har inte blivit som mycket större menar jag....

Ursprungligen av lappen71:

Nej inte om du har en säkerhetskopia i iCloud utan då räcker det med att ställa in iCloud på den nya telefonen.

Ursprungligen av lappen71:

...titta i inställningarna under iCloud och försöka lista ut det själv...

Vill bara påpeka att det finns alternativ. Det måste inte vara en iCloud-backup. Man kan ta backup via iTunes i stället.

Senast redigerat 2014-03-31 16:22
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-31 16:32

Vilket har ett par fördelar: i regel går det snabbare, och man får även backup på appar som inte finns i AppStore längre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-31 16:34

[quote name="calinou" postid="2194202"]1) Du menar väl inte på mobilen? Förstår ej/Vet faktiskt inte vilket jag ska göra när man får en sådan uppmaning i fall man sätter en bock på iPhonen säkerhetskopiering. Vad har det med iTunes att göra?
"iPhone kommer inte längre att säkerhetskopieras på din dator automatiskt när du synkar med iTunes"

2)Det går inte ihop för mig detta med iCloud eftersom det är ju som en plattform fast ändå inte.[/quote
Jo, i iPhone. Under Inställningar - iCloud har du möjlighet att välja backup. Det sker varje gång du har WiFi och laddar mobilen samtidigt (kanske max en gång per dygn).
Du kan även göra tillfälliga manuella backuper i iTunes trots att du har backup påslaget i iCloud.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-31 16:57
Ursprungligen av calinou:

1) Du menar väl inte på mobilen? Förstår ej/Vet faktiskt inte vilket jag ska göra när man får en sådan uppmaning i fall man sätter en bock på iPhonen säkerhetskopiering. Vad har det med iTunes att göra?
"iPhone kommer inte längre att säkerhetskopieras på din dator automatiskt när du synkar med iTunes"

Naturligtvis så menar jag på mobilen och tar du dig tid att titta i inställningarna under iCloud så står det klart och tydligt.
Som Jesper poängterar är det inte enda sättet att säkerhetskopiera telefonen men alltid bra att ha en kopia där också.
För skulle datorn går sönder och säkerhetskopian i iTunes inte går att komma åt är man glad att det finns en till.

Ursprungligen av calinou:

2)Det går inte ihop för mig detta med iCloud eftersom det är ju som en plattform fast ändå inte.

Vad är det som är så svårt att förstå? Det är en molntjänst. Vad jag vet har du blivit uppmanad med länkar postade att läsa vad iCloud gör och står för.

Ursprungligen av calinou:

1) Du menar väl inte på mobilen? Förstår ej/Vet faktiskt inte vilket jag ska göra när man får en sådan uppmaning i fall man sätter en bock på iPhonen säkerhetskopiering. Vad har det med iTunes att göra?
"iPhone kommer inte längre att säkerhetskopieras på din dator automatiskt när du synkar med iTunes"

2)Det går inte ihop för mig detta med iCloud eftersom det är ju som en plattform fast ändå inte.[/quote
Jo, i iPhone. Under Inställningar - iCloud har du möjlighet att välja backup. Det sker varje gång du har WiFi och laddar mobilen samtidigt (kanske max en gång per dygn).
Du kan även göra tillfälliga manuella backuper i iTunes trots att du har backup påslaget i iCloud.

Mycket med backup som jag inte visste om...... Jag startar den ny tråd. tacksam om vi kan reda ut detta där.

Senast redigerat 2014-04-02 05:40
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-31 16:59
Ursprungligen av calinou:

Att ringa, sms:a, lyssna på musik, fota, mejla, synka, surfa; alla appar; netfix, dropbox, gmail, facebook med flera är för mig tjänster som man betalar direkt/indirekt via ett abonnemang även om vissa inte kostar någonting.
För inte så många år sedan kunde man bara ringa och sms:a på sin mobil. Nu är det så mycket annat man kan göra och skärmen har inte blivit som mycket större menar jag....

Förstår fortfarande inte vad detta har att göra med skärmstorlek att göra?
Med en iPhone 4 som har en 4" skärm kan man göra allt detta fortfarande utan problem.
Så man måste inte ha en större skärm för att utföra dessa saker.
Att man vill för att man har synfel är en sak.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-31 17:22
Ursprungligen av calinou:

... mer och mer skulle jag föredra en mobil (ska köpa en ny mobil) med skärm som är dubbel så stor (nästan lika stor som på en iPad mini). Kanske att det går att kompromissa på något sätt? Tacksam att få lite råd.....

Det går ju lösa rykten och önskningar om att nästa iPhone kan komma med större skärm. Till exempel: http://array.se/nyheter/rykte-iphone-6-render...
I slutet av sommaren finns antingen mer säkra rykten eller en officiellt presenterad "iPhone 6", troligen tillgänglig i höst. Så om du kan vänta några månader med nyinköpet vet du.
Tills dess kanske en begagnad iPhone 5?

Ursprungligen av lappen71:

Förstår fortfarande inte vad detta har att göra med skärmstorlek att göra?
Med en iPhone 4 som har en 4" skärm kan man göra allt detta fortfarande utan problem.
Så man måste inte ha en större skärm för att utföra dessa saker.
Att man vill för att man har synfel är en sak.

Det handlar inte om synfel. Oavsett storleken på skärmarna så är dem för små ändå (tycker jag) med tanke på att mobilen är idag på något sätt en förlängning av en dator. Det kanske vore bättre att slå ihop 3 (iPad, iPhone, iPad mini) till 1 (större iPhone) och ha samma funktionalitet på allting?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-31 17:54
Ursprungligen av calinou:

Det handlar inte om synfel. Oavsett storleken på skärmarna så är dem för små ändå (tycker jag) med tanke på att mobilen är idag på något sätt en förlängning av en dator. Det kanske vore bättre att slå ihop 3 (iPad, iPhone, iPad mini) till 1 (större iPhone) och ha samma funktionalitet på allting?

Köp en Samsung Note om du vill ha ett missfoster till telefon.

Ursprungligen av IngoX:

Det går ju lösa rykten och önskningar om att nästa iPhone kan komma med större skärm. Till exempel: http://array.se/nyheter/rykte-iphone-6-render...
I slutet av sommaren finns antingen mer säkra rykten eller en officiellt presenterad "iPhone 6", troligen tillgänglig i höst. Så om du kan vänta några månader med nyinköpet vet du.
Tills dess kanske en begagnad iPhone 5?

Kan man verkligen få tag i en begagnad iPhone 5 (hur vet man om den inte är stulen?)
Tack för länken om rykten. Då skulle jag föredra den som är 5,5 tum i stället för 4,7 tum som inte är mycket skillnad jämfört med min iPhone 4 som är 11,4 cm lång.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-31 18:10
Ursprungligen av calinou:

Kan man verkligen få tag i en begagnad iPhone 5 (hur vet man om den inte är stulen?)
Tack för länken om rykten. Då skulle jag föredra den som är 5,5 tum i stället för 4,7 tum som inte är mycket skillnad jämfört med min iPhone 4 som är 11,4 cm lång.

Kolla Blocket efter iPhones 5...kryllar av dom.
Du skojar? Det är en oerhörd skillnad mellan en telefon med 4.7" skärm och en iPhone 4.
http://www.phonearena.com/phones/HTC-One_id76...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-31 19:57
Ursprungligen av calinou:

Kan man verkligen få tag i en begagnad iPhone 5 (hur vet man om den inte är stulen?)
Tack för länken om rykten. Då skulle jag föredra den som är 5,5 tum i stället för 4,7 tum som inte är mycket skillnad jämfört med min iPhone 4 som är 11,4 cm lång.

Kan varmt rekommendera en HTC One 4.7 tum skärm eller HTC One Max med big screen 5.9 tum . En välbyggd kvalitets telefon, supernice skärmar på båda. Långt bättre än samsungs alla plast modeller.

Apple är väl också på G med större skärmar uppemot 5 tum och säkert mer med kommande iPhone 6 modellerna för att täcka gapet mellan iPhone 5 och iPad mini, men inget är skrivet på papper ännu

Jag skulle inte lägga några slantar på en begagnad iPhone 5 i dagsläget om den inte är riktigt snuskigt billig

Senast redigerat 2014-03-31 20:07
Ursprungligen av lappen71:

Kolla Blocket efter iPhones 5...kryllar av dom.
Du skojar? Det är en oerhörd skillnad mellan en telefon med 4.7" skärm och en iPhone 4.
http://www.phonearena.com/phones/HTC-One_id76...

Inte som jag har räknat ut. Dessutom försvinner det några cm eftersom skärmen täcker inte hela ytan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-31 20:00
Ursprungligen av calinou:

Inte som jag har räknat ut. Dessutom försvinner det några cm eftersom skärmen täcker inte hela ytan.

Då räknar du dåligt.
Följ min länk istället så ser du det faktiska förhållandet mellan en 4.7" telefon och en iPhone 4

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-31 20:06
Ursprungligen av lappen71:

Förstår fortfarande inte vad detta har att göra med skärmstorlek att göra?
Med en iPhone 4 som har en 4" skärm kan man göra allt detta fortfarande utan problem.
Så man måste inte ha en större skärm för att utföra dessa saker.
Att man vill för att man har synfel är en sak.

iPhone 4 har väl en 3.5 tums skärm lappen ? Sen behöver inte synfel vara anledningen till att man önskar ha en större skärm på sin mobil. Rätta mig om jag har fel

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-31 20:08
Ursprungligen av cubeis:

iPhone 4 har väl en 3.5 tums skärm lappen ? Sen behöver inte synfel vara anledningen till att man önskar ha en större skärm på sin mobil. Rätta mig om jag har fel

Varför talar du om det för mig för?
Tala om det för TS som påstår att det inte är någon skillnad i storlek mellan tex en HTC One och en iPhone 4.

Ursprungligen av lappen71:

Då räknar du dåligt.
Följ min länk istället så ser du det faktiska förhållandet mellan en 4.7" telefon och en iPhone 4

5,5 x 2,54 =13,97
4,7 x 2,54 =11,938
4 x 2,54 = 10,16
Vad gäller kvalitet och innehållet har jag inget att jämföra med. Den samsung du föreslår ser bra ut och tar bra bilder (vad jag har hört). Jag föredrar att vänta tills det kommer en ny iPhone-modell än att köpa android. Jag skulle inte våga mig att köpa begagnat iPhone från blocket. Förut hade jag en PC och det fungerade bra med att ha iPhone. Har ingen aning om hur det kan fungera om man har en MBP och köper en android.

Senast redigerat 2014-03-31 20:24
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-31 20:21
Ursprungligen av calinou:

5,5 x 2,54 =13,97
4,7 x 2,54 =11,938
4 x 2,54 = 10,16

Tycker du att dom här är lika stora?

nej, de är lika småa men kanske att jag har synfel

Bevaka tråden