Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aprilskämt

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-01 10:12

Denna tycker jag var rätt bra:
http://array.se/nyheter/apple-lanserar-helt-n...

Fick ett melj om att bokia upphör försäljning 31 mars och hänvisar framöver till bokus.com.

SF bio erbjuder matchmaking inför biobesöket http://www.sf.se/nyheter/2014/04/April-April/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-01 10:32
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Fick ett melj om att bokia upphör försäljning 31 mars och hänvisar framöver till bokus.com.

I så fall är det antinget ett mycket avancerat aprilskämt eller ett rent sabotage eftersom bokia.se redan är ompekat till bokus.com...

...eller alldeles sant trots att det nya kvartalet råkar börja detta datum

Tycker ICA's var rätt bra. Ordentligt påkostat

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Fick ett melj om att bokia upphör försäljning 31 mars och hänvisar framöver till bokus.com.

Det stämmer. Bokia och Akademibokhandeln har slagits ihop och ägs till största delen av KF Media, som också är majoritetsägare i Bokus.

Ursprungligen av kenjon:

Denna tycker jag var rätt bra:
http://array.se/nyheter/apple-lanserar-helt-n...

Rejält genomarbetat aprilskämt med snygga bilder & allt. Bra gjort!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-01 12:26
Ursprungligen av Kermit:

Tycker ICA's var rätt bra. Ordentligt påkostat

ICA lägger två miljarder på reklam årligen. Det får kunderna betala.
Men kul var den, liksom många andra reklamsnuttar som ICA gör.

Nästa års Dreamhack hålls visst utomhus
http://www.sweclockers.com/nyhet/18543-dreamh...

Herrljunga skall byta namn till Henljunga för att vara mera genusanpassat....

Tydligen i lokaltidning i trakten

Ursprungligen av Goflorp:

Herrljunga skall byta namn till Henljunga för att vara mera genusanpassat....

Tydligen i lokaltidning i trakten

Det tragiska är att det mkt väl skulle kunna vara sant.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Det tragiska är att det mkt väl skulle kunna vara sant.

Så jäkla dåliga som de flesta i hela landet är på genus, genustänk, kön etc så skulle det nog behövas.
Tro inte som så många män att "det är bara trams", läs på lite. Läs vad feminism innebär. Det är lika mkt till för män.
Lär dig uttryck, se strukturer och vad du kan göra för att motsätta dig sådan skit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-01 19:19

I den ständiga jakten på det största möjliga primtalet (tal som endast kan divideras med 1 och sig själv) har man hittills kunnat utesluta hälften av alla tal eftersom talet 2 är det enda jämna primtalet som är teoretiskt möjligt. Har man trott tills nu då man sensationellt funnit ett tal (över en miljon siffror långt) som är både jämt och ett primtal. Detta förklaras av fenomenet att när man talar om så oändligt stora tal är skillnaden jämfört med närmast föregående tal så liten att de i princip är samma tal....

Allt detta enligt AgileBits som även förklarar vad detta kommer innebära för kryptografins ädla konst och deras programvara 1Password

Ursprungligen av Goflorp:

Så jäkla dåliga som de flesta i hela landet är på genus, genustänk, kön etc så skulle det nog behövas.
Tro inte som så många män att "det är bara trams", läs på lite. Läs vad feminism innebär. Det är lika mkt till för män.
Lär dig uttryck, se strukturer och vad du kan göra för att motsätta dig sådan skit.

Fast att stå på barikaderna o ropa efter "jämlikhet" i ortsnamn, skyltar(Fru Gårman) och yrkesroller(brandmännen som blev konsulter eller vad det nu var) tycker jag både är att dra det för långt och att komma ifrån de verkliga problemen som behöver åtgärdas. Dessutom har det en förlöjligande effekt som snarare motverkar arbetet

  • Medlem
  • 2014-04-02 00:22

Lite sent, men bättre sent än aldrig...

Språkrådet började från och med igår att övervaka svenskarnas smileys-användning. Här kan man läsa om vilka regler som gäller för smileysanvändning. Man samarbetar med FRA för att övervaka att de nya reglerna efterlevs ordentligt.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Fick ett melj om att bokia upphör försäljning 31 mars och hänvisar framöver till bokus.com.

Alltså, jag som trodde att Bokia redan var nedlagt. Sluta förstöra det med aprilskämt.

Ursprungligen av maskh:

Alltså, jag som trodde att Bokia redan var nedlagt. Sluta förstöra det med aprilskämt.

Bokia är numer en del av Akademibokhandeln, som i sin tur köpt Bokus

Ursprungligen av Mymac4ever:

Fast att stå på barikaderna o ropa efter "jämlikhet" i ortsnamn, skyltar(Fru Gårman) och yrkesroller(brandmännen som blev konsulter eller vad det nu var) tycker jag både är att dra det för långt och att komma ifrån de verkliga problemen som behöver åtgärdas. Dessutom har det en förlöjligande effekt som snarare motverkar arbetet

Det är ju inte där problemen ligger. Men att lära sig "se" när företag visar upp sig - och det är bara män i alla bilder...
När det diskuteras mångfald - och representatnerna inte klarar "mångfaldsfiltret".
När det förutsätta att saker är på ett visst sätt - blått för pojkar, rosa för tjejer.
När det visas i reklam att pojkarna har aktiva, tuffa, killleksaker.
Tjejerna i samma katalog leker lugna snälla, beskedliga "omvårdnadslekar".
När firmor som American Apparell får luft och sprida sin skit.
När kvinnor tystas ner, män lyfts fram.

När någon opponerar sig mot att det heter "brandman", har ju egentligen den personen helt rätt - brandmän kan också vara kvinnor. Det är bara att ibland räcker inte svenska språket, det väver in genus på en hel del idiotiska sätt.
BrandMAN heter Firefighter på engelska - som är könsneutralt. Varför blir det "löjligt" när sådana här saker skall diskuteras.
Det är ju inte löjligt ett piss.

Skulle du som stor, stabil, man och kanske då LÄRARE vilja ha en lönespec där det står "Lärarinna" på?
Att du kallades "fröken"? Troligen inte, men som kvinna i brandkåren tyckte nog en hel del av dem att vi kanske skulle uppgradera snacket, språket och komma in i 2000-talet.

Vi har, och har haft, en debatt om ett könsneutralt pronomen - som svenskan saknar, men som mängder med språk har (t ex Finskan) och använder dagligen utan att någon lyfter ett ögonbryn.
100 000 fullkomligt pilsnerkorkade män (och en del kvinnor) missförstog det å det grövsta och trodde att deras kön skulle raderas ut för att man sa "hen" om något där könet på personen var okänt. Folk slutar väl inte vara män eller kvinnor för att man får ett nytt ord att använda där det passar?

Vem är det som förlöjligar då?
Jo, oftast är det män, som är dåligt insatta, som har allt att förlora (enligt dem själva) på att tingens ordning förskjuts från deras egna navlar till att kvinnor får mer respekt och mer att säga till om.
Sluta förlöjliga, se var felen finns.

Vi kan ta det här med kvotering. MÄN tjatar alltid om att "det skall minsann vara den mest lämpade på platsen oavsett ön" - vilket i praktiken betyder att det blir en man på platsen, för så har det ju alltid varit...
Att en del tycker att det blir bättre om man får in en hel del kvinnor, vad man tappar i lämplighhet/kompetens tar man igen på andra sätt, genom dynamik i grupper etc. Man vinner mer än man förlorar. Dessutom är inget statiskt, människor kan lära sig saker, vidareutbildas. Låter man det fortgå UTAN kvotering uppnår vi väl ett jämställt samhälle om sisådär 12 000 år globalt.

Sluta raljera över att "stå på barrikaderna".
Börja GÖR något istället; Skänk 100:- i månan till en kvinnojour. Säg ifrån när dina "sköna snubbar" till kompisar öppnar käften om "kärringar", "horor" och "bögjävlar". Sluta häckla folk som tar saker på allvar. Sluta ge kommentarer om hur "snygga" tjejer är, beröm dem hellre för att de är smarta (om de är det). Börja tänk på hur du som man, ensam och framför allt i grupp bär er åt mot kvinnor. Sluta förminska kvinnor när de talar. Läs på; nosa runt lite på nätet och följ några feministtjejer på nätet (Twitter tex).
Lär dig ngt typiskt "kvinnligt" - sticka? (Jag kan) om du vågar. För har du inte fått skit från folk förr så lär du få det då.....

Vi kan se hur det funkar här, jag öppnar truten, EN like. Ditt svar som anser att det minsann gått för långt; SEX likes.
Det behövs även här. Prova skriv ngt IDG.SE - och se hur du blir bemött av en skock apor.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-30 23:16

Jag har sjuksköterska som titel....

Ursprungligen av Goflorp:

Det är ju inte där problemen ligger. Men att lära sig "se" när företag visar upp sig - och det är bara män i alla bilder...
När det diskuteras mångfald - och representatnerna inte klarar "mångfaldsfiltret".
När det förutsätta att saker är på ett visst sätt - blått för pojkar, rosa för tjejer.
När det visas i reklam att pojkarna har aktiva, tuffa, killleksaker.
Tjejerna i samma katalog leker lugna snälla, beskedliga "omvårdnadslekar".
När firmor som American Apparell får luft och sprida sin skit.
När kvinnor tystas ner, män lyfts fram.

När någon opponerar sig mot att det heter "brandman", har ju egentligen den personen helt rätt - brandmän kan också vara kvinnor. Det är bara att ibland räcker inte svenska språket, det väver in genus på en hel del idiotiska sätt.
BrandMAN heter Firefighter på engelska - som är könsneutralt. Varför blir det "löjligt" när sådana här saker skall diskuteras.
Det är ju inte löjligt ett piss.

Skulle du som stor, stabil, man och kanske då LÄRARE vilja ha en lönespec där det står "Lärarinna" på?
Att du kallades "fröken"? Troligen inte, men som kvinna i brandkåren tyckte nog en hel del av dem att vi kanske skulle uppgradera snacket, språket och komma in i 2000-talet.

Vi har, och har haft, en debatt om ett könsneutralt pronomen - som svenskan saknar, men som mängder med språk har (t ex Finskan) och använder dagligen utan att någon lyfter ett ögonbryn.
100 000 fullkomligt pilsnerkorkade män (och en del kvinnor) missförstog det å det grövsta och trodde att deras kön skulle raderas ut för att man sa "hen" om något där könet på personen var okänt. Folk slutar väl inte vara män eller kvinnor för att man får ett nytt ord att använda där det passar?

Vem är det som förlöjligar då?
Jo, oftast är det män, som är dåligt insatta, som har allt att förlora (enligt dem själva) på att tingens ordning förskjuts från deras egna navlar till att kvinnor får mer respekt och mer att säga till om.
Sluta förlöjliga, se var felen finns.

Vi kan ta det här med kvotering. MÄN tjatar alltid om att "det skall minsann vara den mest lämpade på platsen oavsett ön" - vilket i praktiken betyder att det blir en man på platsen, för så har det ju alltid varit...
Att en del tycker att det blir bättre om man får in en hel del kvinnor, vad man tappar i lämplighhet/kompetens tar man igen på andra sätt, genom dynamik i grupper etc. Man vinner mer än man förlorar. Dessutom är inget statiskt, människor kan lära sig saker, vidareutbildas. Låter man det fortgå UTAN kvotering uppnår vi väl ett jämställt samhälle om sisådär 12 000 år globalt.

Sluta raljera över att "stå på barrikaderna".
Börja GÖR något istället; Skänk 100:- i månan till en kvinnojour. Säg ifrån när dina "sköna snubbar" till kompisar öppnar käften om "kärringar", "horor" och "bögjävlar". Sluta häckla folk som tar saker på allvar. Sluta ge kommentarer om hur "snygga" tjejer är, beröm dem hellre för att de är smarta (om de är det). Börja tänk på hur du som man, ensam och framför allt i grupp bär er åt mot kvinnor. Sluta förminska kvinnor när de talar. Läs på; nosa runt lite på nätet och följ några feministtjejer på nätet (Twitter tex).
Lär dig ngt typiskt "kvinnligt" - sticka? (Jag kan) om du vågar. För har du inte fått skit från folk förr så lär du få det då.....

Vi kan se hur det funkar här, jag öppnar truten, EN like. Ditt svar som anser att det minsann gått för långt; SEX likes.
Det behövs även här. Prova skriv ngt IDG.SE - och se hur du blir bemött av en skock apor.

Hey hey back off! Du har inte en blekast aning om vad jag är för person men det jag läser ovan tar jag ytterst som personligt påhopp. Hade jag "kompisar" som betedde sig på det viset som du skriver så skulle de inte längre vara mina kompisar. Mitt inlägg var en observation, kanske av altruistiskt snitt men ändock en observation. Vill du ha en debatt tråd i ämnet föreslår jag att du skapar den, jag ska gladeligen hålla mig borta

Ursprungligen av Goflorp:

Det är ju inte där problemen ligger. Men att lära sig "se" när företag visar upp sig - och det är bara män i alla bilder...
När det diskuteras mångfald - och representatnerna inte klarar "mångfaldsfiltret".
När det förutsätta att saker är på ett visst sätt - blått för pojkar, rosa för tjejer.
När det visas i reklam att pojkarna har aktiva, tuffa, killleksaker.
Tjejerna i samma katalog leker lugna snälla, beskedliga "omvårdnadslekar".
När firmor som American Apparell får luft och sprida sin skit.
När kvinnor tystas ner, män lyfts fram.

När någon opponerar sig mot att det heter "brandman", har ju egentligen den personen helt rätt - brandmän kan också vara kvinnor. Det är bara att ibland räcker inte svenska språket, det väver in genus på en hel del idiotiska sätt.
BrandMAN heter Firefighter på engelska - som är könsneutralt. Varför blir det "löjligt" när sådana här saker skall diskuteras.
Det är ju inte löjligt ett piss.

Skulle du som stor, stabil, man och kanske då LÄRARE vilja ha en lönespec där det står "Lärarinna" på?
Att du kallades "fröken"? Troligen inte, men som kvinna i brandkåren tyckte nog en hel del av dem att vi kanske skulle uppgradera snacket, språket och komma in i 2000-talet.

Vi har, och har haft, en debatt om ett könsneutralt pronomen - som svenskan saknar, men som mängder med språk har (t ex Finskan) och använder dagligen utan att någon lyfter ett ögonbryn.
100 000 fullkomligt pilsnerkorkade män (och en del kvinnor) missförstog det å det grövsta och trodde att deras kön skulle raderas ut för att man sa "hen" om något där könet på personen var okänt. Folk slutar väl inte vara män eller kvinnor för att man får ett nytt ord att använda där det passar?

Vem är det som förlöjligar då?
Jo, oftast är det män, som är dåligt insatta, som har allt att förlora (enligt dem själva) på att tingens ordning förskjuts från deras egna navlar till att kvinnor får mer respekt och mer att säga till om.
Sluta förlöjliga, se var felen finns.

Vi kan ta det här med kvotering. MÄN tjatar alltid om att "det skall minsann vara den mest lämpade på platsen oavsett ön" - vilket i praktiken betyder att det blir en man på platsen, för så har det ju alltid varit...
Att en del tycker att det blir bättre om man får in en hel del kvinnor, vad man tappar i lämplighhet/kompetens tar man igen på andra sätt, genom dynamik i grupper etc. Man vinner mer än man förlorar. Dessutom är inget statiskt, människor kan lära sig saker, vidareutbildas. Låter man det fortgå UTAN kvotering uppnår vi väl ett jämställt samhälle om sisådär 12 000 år globalt.

Sluta raljera över att "stå på barrikaderna".
Börja GÖR något istället; Skänk 100:- i månan till en kvinnojour. Säg ifrån när dina "sköna snubbar" till kompisar öppnar käften om "kärringar", "horor" och "bögjävlar". Sluta häckla folk som tar saker på allvar. Sluta ge kommentarer om hur "snygga" tjejer är, beröm dem hellre för att de är smarta (om de är det). Börja tänk på hur du som man, ensam och framför allt i grupp bär er åt mot kvinnor. Sluta förminska kvinnor när de talar. Läs på; nosa runt lite på nätet och följ några feministtjejer på nätet (Twitter tex).
Lär dig ngt typiskt "kvinnligt" - sticka? (Jag kan) om du vågar. För har du inte fått skit från folk förr så lär du få det då.....

Vi kan se hur det funkar här, jag öppnar truten, EN like. Ditt svar som anser att det minsann gått för långt; SEX likes.
Det behövs även här. Prova skriv ngt IDG.SE - och se hur du blir bemött av en skock apor.

Och all beröm för ditt svar ovan, Goflorp. Just nu gillar jag dig.

1
Bevaka tråden