Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalitetsförlust och hack vid konvertering MOV->MP4

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-08-26 23:09

Jag har gjort en reklamfilm á 15 sek i Flash (ja, det är det jag kan) och skall leverera denna i filformatet mp4. När jag exporterar flashen till en MOV ur Flash så ser det fint ut, men när jag, i Handbrake, konverterar till mp4 så händer det lite skumma grejer: Jag har bara vektorgrafik i filmen och vid ett tillfälle mitt i en rörelse så stannar vektorbilden (en logo) till och hoppar sedan ifatt sig någon sekund senare. Vad som också sker är att en vit text i slutet blir väldigt suddig.. Jag har testat att meka med inställningarna i Handbrake (är ny på det) men lyckas inte rå bukt på dessa två grejer..

Hur kan jag konvertera till mp4 på absolut bästa sätt utan kvalitetsförlust?

Ursprungligen av Hallon:

...När jag exporterar flashen till en MOV ur Flash...

MOV är inte en video-codec. Det är bara en container. Vilket filformat (codec) är det faktiskt på filen du exporterar?

"• A container is used to package the video and is identified (usually) by a file extension such as .AVI, .MP4 or .MOV.
• A codec is the method used to encode the video and is the chief determiner of quality. Codecs sometimes have trademark names, such as Cinepak. At other times, they are named after standards, such as H.264. Still at other times, they are referred to by specific references to specifications, such as "MPEG-4 Layer-10". Codecs are the most important and least understood element of digital video.

Think of the container as the file itself. Think of the codec as its contents. The important thing to realize is that most good container formats can hold many codecs. For example a .MOV container can hold almost any kind of codec data. The same goes for .MP4 and even .AVI files (an antiquated format) can hold a wide variety of codecs as their contents. In no way does the container decide the quality or features of the video itself. That is up to the codec. "

http://wiki.treet.tv/Codecs_and_Containers

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-08-27 08:44

Ok, där ser man. Men hur 17 vet jag det då? Jag har alltså gjort en film i Flash som jag valt att "exportera till video" och då får jag en .mov-fil. Den filen vill jag skapa en mp4 av så den blir så bra som möjligt. Hur gör jag det?
Nämnas skall också att filmen skall inte visas på "TV-band" utan skall visas på storskärmarna i en arena. Exakt hur dom spelar upp filerna vet jag inte men jag har fått info om att lämna en mp4.

Jag är väldigt ny på det här så jag är jätteglad för all hjälp jag kan få.

Det är en sak som jag inte förstår. ”Gamla” iMovie genererade en .mov fil. Denna fil gjorde jag om till en .mp4 fil med hjälp av MPEG Streamclip. Inga problem, bra kvalitet! Med ”nya” iMovie får jag ut en .mp4 direkt. Emellertid tyckte jag att det tog lång till att lägga ut videon på YouTube (1,06 Gb).
Jag testade att stoppa in .mp4 filen i MPEG Streamclip och fick ut en mp.4 fil som bara var 640 MB.
När jag tittar på de två versionerna ser jag ingen skillnad. Är det någon som fattar hur det hänger ihop? Informationen om de båda filerna är identiska frånsett storleken.
Typ: MPEG-4-film
Mått: 1920 * 1080
Kodekar: AAC, H.264
Färgprofil: HD (1-1-1)
Längd: 07:02
Ljudkanaler: 2

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-08 10:37

MP4 är en container och kan innehålla data med olika codecs/kodningsformat.

Exempel: Se MP4 som en bok, och boken i sig kan innehålla text i storlek 12 eller 24 med dubbla radavstånd. Två lika stora böcker kan alltså innehålla olika mycket text.

Vad är det för bitrate på videoströmmarna? Vilken sorts ljud?

Olika bitrate antagligen. Beroende på material är det inte säkert att man ser så stor skillnad mellan exvis 15 och 10 Mbit/s.

Ursprungligen av reboot81:

MP4 är en container och kan innehålla data med olika codecs/kodningsformat.

Exempel: Se MP4 som en bok, och boken i sig kan innehålla text i storlek 12 eller 24 med dubbla radavstånd. Två lika stora böcker kan alltså innehålla olika mycket text.

Vad är det för bitrate på videoströmmarna? Vilken sorts ljud?

Var kan man se vilken bitrate filerna har? Ljudet är väl det som iMovie skapar - tvåkanalsterero?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-08 13:20

.mov och mp4 är rätt ofta i praktiken samma sak, det går ibland t.o.m. att bara byta fil endelse för att olika Video spelare ska kunna läsa materialet.

Detta förutsätter ju at codecen är h.264.

Senast redigerat 2014-04-08 17:23

@Björn_Wahlsten: Öppna filmen med QT Player, tryck cmd-I (visa filmgranskare), och läs av bitrate/datahastighet.

Tack johan_tanying! Datahastigheten skiljer sig bara 26% mellan de två filerna, den ursprungliga 9,58 Mb/s och den som bearbetats med MPEG Streamclip 7.076 kBit/s. Eftersom jag inte ser någon skillnad i kvalitet lönar det sig att först bearbeta viden.

Senast redigerat 2014-04-10 08:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-09 10:22

Nu är det länge sed jag jobbade med Flash i begränsad omfattning.
Men undrar om det inte kan vara läge att titta om på exporten från Flash.
Vad för möjligheter ges du när du exporterar från Flash.

Senast redigerat 2014-04-09 10:57
1
Bevaka tråden