Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vit text på bild med mycket ljusa detaljer

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, sitter med en förpackningsdesign där kunden valt en bild (foto) som innehåller ganska mycket ljusa detaljer. Problemet är att produktnamnet skrivs i vitt. Givetvis blir läsbarheten då riktigt dålig. Har suttit och provat olika skuggor m.m på text utan att få till det speciellt bra. Jag har tidigare sett olika exempel på hur man skall jobba med skuggor och ev andra effekter för att höja läsbarheten under såna här omständigheter men kan tyvärr inte hitta något just nu... när jag behöver det. Tips och ideér mottages tacksamt:)

Skuggor i all ära, men har du provat att lägga en svart linje på texten? Vektorgrafik har ju fördelen av att kunna ritas. Annars kan du kanske testa att lägga en halvtransparent svart box mot den ljusa bakgrunden, som textning på tv/film typ

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Skuggor i all ära, men har du provat att lägga en svart linje på texten? Vektorgrafik har ju fördelen av att kunna ritas. Annars kan du kanske testa att lägga en halvtransparent svart box mot den ljusa bakgrunden, som textning på tv/film typ

Hej. Tyvärr så godkänns inte outline eller platta under texten. Tror nog att det blir till att grotta ner sig i skuggor ändå. Problemet är att få till en blandning som gör att det inte är uppenbart.;) Fler tips mottages gärna. Det är ju rätt vanligt bland modeannonser

Kanske en kombination av någon sorts raster på texten tillsammans med skugga eller överstrålning? Så att texten står ut på flera olika sätt för att passa både på ljusa och mörka bakgrunder.

http://www.iceflowstudios.com/2012/tutorials/...

Tackar, nu börjar det lika något:) Speciellt länken från Richard var riktigt bra. Nu gäller det bara att arbeta med opaciteten....

Jobbigt när kunden vet bäst. Grafiker: "Vit text på ljus bakgrund...? Hmmmm...det KANSKE inte blir så bra?, Du vet jag är utbildad grafiker...."
Kunden: "Så vill vi ha det tack"....
Grafiker: "AAAARRRGHHHH!!!≠{\{◊∏˚ˆ`{‡˜Ü‡˜√∆"

Ha ha sant. Men tror jag iof sig att detta kan blir riktigt bra ändå:)

Uppdatering. Kan nämna att jag fick ett jättebra tips på ett annat forum. Fick iof sig ett liknande tips av Richard tidigare) Skapade en platta med övertoningsludd bakom med 25% svart bakom vit text, och det ökade verkligen kontrasten på den vita texten. Bäst av allt är att det inte påverkar bilden nämnvärt. Skönt att slippa skugga:)

1
Bevaka tråden