Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Iphone 6 får NFC

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mactastic:

I dagsläget så ersätter inte iBeacons NFC- det finns till exempel inget stöd för säkra betalningar som finns i NFC standarden. Men NFC är rätt så värdelöst när man kommer 10cm från läsaren.

Just därför fungerar dessa 2 tekniker perfekt ihop. Om man nu vill ha reklam och push-notifikationer om erbjudanden.

Läs scenariot i dokumentet jag länkade om du inte redan gjort det, jag tycker det beskriver det rätt så bra hur det skulle kunna fungera, BLE/iBeacon för erbjudanden/navigering, NFC för betalning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-15 22:20
Ursprungligen av keptang:

Just därför fungerar dessa 2 tekniker perfekt ihop. Om man nu vill ha reklam och push-notifikationer om erbjudanden.

Läs scenariot i dokumentet jag länkade om du inte redan gjort det, jag tycker det beskriver det rätt så bra hur det skulle kunna fungera, BLE/iBeacon för erbjudanden/navigering, NFC för betalning.

Och hur ska de olika standarderna för NFC hanteras?

Ursprungligen av zinned:

Och hur ska de olika standarderna för NFC hanteras?

Hur menar du då? Vart ser du ett problem? Vad fungerar inte idag?
I NFC-enheter jag kommit i kontakt med har det inte uppstått några problem. Men du kanske har upptäckt några problem för dig?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-16 00:34
Ursprungligen av zinned:

Samt att det då också finns en uppsjö av NFC-standarder...

Vilket är dess största problem, inget funkar med något eget klistermärke för varje funktion man ska ha.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-16 00:36
Ursprungligen av keptang:

Hur menar du då? Vart ser du ett problem? Vad fungerar inte idag?
I NFC-enheter jag kommit i kontakt med har det inte uppstått några problem. Men du kanske har upptäckt några problem för dig?

Vissa godkänner inte de inbygda id kretsarna så man kan hamna i den obekväma situationen att för varje funktion man använder så ska mqn klistra på ett eget nfc chip.

Ursprungligen av juanito:

Vilket är dess största problem, inget funkar med något eget klistermärke för varje funktion man ska ha.

Ursprungligen av juanito:

Vissa godkänner inte de inbygda id kretsarna så man kan hamna i den obekväma situationen att för varje funktion man använder så ska mqn klistra på ett eget nfc chip.

Exempel från din vardag? Egen erfarenhet att det är några problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-16 08:24
Ursprungligen av keptang:

Exempel från din vardag? Egen erfarenhet att det är några problem?

Jag har ju iPhone, men visst har jag både sett och hört om klistermärkena. Även android användare på jobbet som säger att NFC de har inte godkänns av x eller y.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-05-16 17:41

Det lilla jag testat NFC visar att alla chip har fungerat.
Jag har testat med chip för larm/lås, med SL's kort och andra kort (BTS Bankok), alla har kunnat läsas.

Visa gärna något exempel på några som inte fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-16 20:56
Ursprungligen av mattiL:

Det lilla jag testat NFC visar att alla chip har fungerat.
Jag har testat med chip för larm/lås, med SL's kort och andra kort (BTS Bankok), alla har kunnat läsas.

Visa gärna något exempel på några som inte fungerar.

Ja inte vet jag, fungera och godkännas kan ju vara skillnaden också.

Jag har testat NFC på en Nokia 920 och några köpta billiga tags.

I praktiken helt värdelöst då det hela tiden fungerar sådär halvbra.
man måste röra vid exakt rätt del på baksida - nedre delen har jag för mig.
Om man programmerar en "tag" att den skall t ex tysta telefonen så använde man nån app,
höll tagen mot luremn och klonk såå var den programmerad.

Ok, jag håller upp luren mot tagen. "En tag med namnet X346753 vill ändra på.. bla bla bla bla är du säker på att du vil tillåta detta? Ja/Nej)"
Jaha, där rök ju den idén...
Det vart ju lättare, snabbare och enklare gå in i en ,eny och strypa ljudet bara.

Tydligen skall det finnas något developerläge kombinerat med en Spetzialversion av någon App så skall man kunna gå runt detta.
Ett enda stort Orka sa jag och la ner vidare pill med det.
Att sitta hemma och programmera tags kanske är kul om man är tonåring.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-18 10:07

Ja, BLE är överlägset NFC.

Apple kommer inte slänga in NFC.

Bevaka tråden