Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nix-telefoni eller nix-mobil, vilket är rätt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Både jag o min mamma har nix-telefoni på våra fasta telefoner o vi funderar på att skaffa det på mobilen. Främst har mamma fått mkt samtal från nummer hon inte känner till varför hon valt att inte svara.

nix-telefoni har alltid funkat bra på det fasta nätet o de gör ingen "försäljning" över telefon av sina tjänster. Idag blev mamma däremot uppringd av ett företag som kallar sig nix-mobil. Enligt dessa kunde mamma få en spärrtjänst på mobilen för en engångskostnad om 299kr. Försiktig som hon är kontaktar hon mig först så jag får kolla upp legitimiteten.

Vid en hitta-sökning finner jag att numret som mamma fick för att ev ringa tillbaks till går till ett telemarketingföretag(står ingen annan info på hitta.se)

Vid en Googlesökning hitta jag en sida som känns aningen suspekt o den ger en länk till en sida som känns som tv-shop. På denna sida hänvisar man till "svenska handelsregistret.se" som de som tillhandahåller listor över nummer som INTE vill bli kontaktade av telefonförsäljare. Denna sida verkar också ha en direktkoppling till nix-mobil på så sätt att man genom rubriklänkar säger att nix-mobil är den enda rätta lösningen

Är detta ett riktigt företag eller är de liksom nix-spärrservice bara ett företag som väljer att ta ett erkänt namn för att rida på en våg o tjäna pengar på människors osäkerhet o vilja att slippa telefonsäljare?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-06-04 12:18

Det går enkelt att spärra sin mobil med Nix. Detta kostar ingenting!

Bluff/lurendrejeri/bedrägeri skulle jag kalla det.

Du kan spärra mobiltelefon också via vanliga Nix, kostnadsfritt.
http://nixtelefon.org/

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-04 12:24

Har hon en iPhone/android så ladda hem TrueCaller.
Gå till Inställningar - Telefon - Blockera och lägg till kontakten Blockerade av TrueCaller.
Då är telefonen garanterat tyst

Ingen iPhone men snart en pensionärsnalle från Doro

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-04 20:28

står på nixtelefon's hemsida om en bluff spärrservice.

Ursprungligen av Kajan:

står på nixtelefon's hemsida om en bluff spärrservice.

Jo jag såg det. Söker man på det namnet får man ingen annan träff än nix' egen varning. Däremot kommer nix-mobil upp ganska högt på sidan vilket får mig att ana att dessa är samma företag men m nytt namn. Jag mailade konsumentverket om det. Hade jag funnit en kontaktmail för nix hade jag mailat dem med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-05 01:24
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jo jag såg det. Söker man på det namnet får man ingen annan träff än nix' egen varning. Däremot kommer nix-mobil upp ganska högt på sidan vilket får mig att ana att dessa är samma företag men m nytt namn. Jag mailade konsumentverket om det. Hade jag funnit en kontaktmail för nix hade jag mailat dem med

Nix alla kontaktuppgifter, inkl e-post finns under "Om NIX-telefon" -> Kontakt, privatperson
http://nixtelefon.org/om-nix-telefon/kontakt/

1
Bevaka tråden