Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kaffebryggare ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min kaffemaskin la av för ett tag sen och som panikåtgärd skaffade jag en kapselbryggare av märket Dolce Gusto.
Nu har jag bestämt mig för att gå back to basic och skaffa mig en kaffebryggare har försökt läsa mig till vad som är bra och dåligt.
Om jag förstått rätt så borde det förnuftiga valet vara en Moccamaster 741KBG men inbland är man kanske inte så förnuftig man borde.
Har fastnat lite för denna tingest istället Wilfa WSP-1B
Det jag fastnade för med denna är att vattentanken är avtagbar så man slipper spilla vatten över hela diskbänken som jag har minnen av att man gjorde förr.

Någon här som har nån erfarenhet av denna ?

Senast redigerat 2014-07-18 00:10
  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2014-07-15 14:07
Ursprungligen av memnon:

Min kaffemaskin la av för ett tag sen och som panikåtgärd skaffade jag en kapselbryggare av märket Dolce Gusto.
Nu har jag bestämt mig för att gå back to basic och skaffa mig en kaffebryggare har försökt läsa mig till vad som är bra och dåligt.
Om jag förstått rätt så borde det förnuftiga valet vara en Moccamaster 741KBG men inbland är man kanske inte så förnuftig man borde.
Har fastnat lite för denna tingest istället Wilfa WSP-1B
Det jag fastnade för med denna är att vattentanken är avtagbar så man slipper spilla vatten över hela diskbänken som jag har minnen av att man gjorde förr.

Någon här som har nån erfarenhet av denna ?

Fastnade för din Wilfa. Beställde en med en gång. Lämnar en rapport så snart jag testat den.

Ursprungligen av The Cat:

Fastnade för din Wilfa. Beställde en med en gång. Lämnar en rapport så snart jag testat den.

Visst är den snygg !? bara hoppas att den kan brygga gott kaffe med

Ser framemot din rapport.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2014-07-17 11:51
Ursprungligen av memnon:

Visst är den snygg !? bara hoppas att den kan brygga gott kaffe med

Ser framemot din rapport.

Har haft den ett dygn nu. Otroligt snabb leverans från NetOnNet. Kort beskrivning av den är att den verkligen snygg och brygger mycket gott kaffe. Men det som imponerar mest med den är hastigheten. Helt otroligt. Det bara smäller till så är kannan full med väldoftande kaffe. Minus? Har inte hittat något än. Det skulle vara ljudet som den ger ifrån sig när den startar/stoppar bryggningen. Sen var det lite konstigt att tänka om från koppar till gram. Men det lär man sig säkert. Rekommenderas varmt.

Ursprungligen av The Cat:

Har haft den ett dygn nu. Otroligt snabb leverans från NetOnNet. Kort beskrivning av den är att den verkligen snygg och brygger mycket gott kaffe. Men det som imponerar mest med den är hastigheten. Helt otroligt. Det bara smäller till så är kannan full med väldoftande kaffe. Minus? Har inte hittat något än. Det skulle vara ljudet som den ger ifrån sig när den startar/stoppar bryggningen. Sen var det lite konstigt att tänka om från koppar till gram. Men det lär man sig säkert. Rekommenderas varmt.

Låter ju bra då blir det att beställa en sån köper nog från Netonnet såg dom hade en bundle med kvarn till bra pris.
Gram? Så man bör väga sitt kaffe alltså ?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-07-18 10:58

Hur är tätningen till vattentanken? Är det en o-ring som går att byta? Det blir ju några ggr som den tas lös och sätts fast per dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-18 11:47

Någon som sett några vettiga av tester av Wilfa:n? Jag får känslan av att det äntligen kommit en utmanare till Moccamaster. Och jag skulle verkligen gilla att kunna ta loss vattentanken.

Ursprungligen av MatsOlov:

Hur är tätningen till vattentanken? Är det en o-ring som går att byta? Det blir ju några ggr som den tas lös och sätts fast per dag.

Fick precis hem min har nyss packat upp den.
Ja den ser ut att vara utbytbar dock är det inte en O-ring utan en lite större bälgtätning , dock måste man ju inte ta loss tanken varje gång men å andrasidan då missar man ju poängen med denna bryggare.

Ursprungligen av xms67:

Någon som sett några vettiga av tester av Wilfa:n? Jag får känslan av att det äntligen kommit en utmanare till Moccamaster. Och jag skulle verkligen gilla att kunna ta loss vattentanken.

När jag letade innan hittade jag inte så mycket bara den här Wilfa WSP den är visserligen på danska men som skåning förstår jag en del danska

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-07-18 20:16
Ursprungligen av memnon:

Gram? Så man bör väga sitt kaffe alltså ?

Jag brukar använda vågen för att mäta upp kaffet, blir alltid samma resultat till skillnad från mått, till min bryggare som är den du pekade till, Moccamaster, använder jag 82 gram för 10 koppar, eller om jag mal själv kanske 90 g beroende på bönan.
Det blir alltid som jag vill ha kaffet eftersom vikten är samma varje gång, går snabbare än att måtta upp kaffet.

http://www.kaffe.no/test-av-kaffetraktere/

Välj någon med gul glad gubbe som du gillar designen på.
De där testar rinntid, bryggtemp etc etc...
Själv valde jag en melitta excellent 3.0 då tjejen tyckte moccamaster var lite klumpig och mycket dyrare.
Väldigt nöjd än så länge.

Ser ju ut som du redan köpt bryggare. Jag kör sedan ett par år en Philips HD 7686. Den har löstagbar tank. Men den största fördelen är att den har inbyggd våg.

Man fyller på vatten, sätter tanken på plats. Sedan häller man kaffe i filtret så visar vågen när det är tillräckligt. Går att ställa in steglöst från svagt till starkt. Kör på nästan max Efter min smak är bryggningen utmärkt. Kommer ju mycket an på kombinationen vattten och kaffe.

Ursprungligen av mendezzz:

http://www.kaffe.no/test-av-kaffetraktere/

Välj någon med gul glad gubbe som du gillar designen på.
De där testar rinntid, bryggtemp etc etc...
Själv valde jag en melitta excellent 3.0 då tjejen tyckte moccamaster var lite klumpig och mycket dyrare.
Väldigt nöjd än så länge.

Fortfarande nöjd?

Ursprungligen av karlingen:

Fortfarande nöjd?

Ja, mycket nöjd.

1
Bevaka tråden