Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kund vill använda befintlig illustration, vems ansvar?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2014-08-01 09:00

En kund har hittat en illustration som denne vill använda till sitt nya företags logotyp.
Illustrationen fanns på en papperspåse i ett annat land för 10 år sedan.
Jag har föreslagit att ta fram en ny illustration, men de tester vi gjort ger inte samma attityd.
Nu vill kunden ändå chansa och använda illustrationen som ett annat företag alltså haft ett kort tag på sina påsar.
Jag har sökt på hemsidan och det finns inte ett spår av illustrationen.

Försökt hitta vem som bär ansvaret här. Det som framgår är att kunden alltid ska kunna lita på sin "reklambyrå", dvs att byrån är ansvarig för att upphovsrätt följs osv. Men när det är kundens begäran att att använda en illustration med okänd upphovsman, hur funkar det då?

Vad säger ni? Ska jag vägra, eller kan jag ta uppdraget (original på logotyp)?

Som jag tolkar det så är det ditt/ert ansvar iom: "byrån är ansvarig för att upphovsrätt följs".

Om kunden så gärna vill ha den illustration som redan ett annat företag använder/har använt så kanske ni kan friskriva er från ansvar (rent juridiskt, dvs lite pappersjobb)

Jag ser bara två alternativ:
- Som barbapappa_86 föreslår, skriv ett avtal som tydligt säger att det är kundens ansvar om det skulle bli några rättighetsproblem.
- Eller kontakta det andra företaget, och få deras godkännande att använda illustrationen.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2014-08-01 11:45

Tack för era svar. Friskrivning låter vettigt.

Senast redigerat 2014-08-01 13:28
1
Bevaka tråden