Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Succé för Lightning-kabel på Kickstarter

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Laddningskablar till IOS-enheter går ofta sönder – om de inte försvinner. Quickdraw är en Lightningkabel som gjort succé på finansieringssajten Kickstarter som ska hålla för livet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2014-05-08 13:50

Jag har haft MacBooks och iPhones sedan 2008 och aldrig har problem med laddaren. Innan dess hade jag ett ex antal iPods utan problem.
Vad gör egentligen folk med sina grejer?

Ursprungligen av Dalle:

Jag har haft MacBooks och iPhones sedan 2008 och aldrig har problem med laddaren. Innan dess hade jag ett ex antal iPods utan problem.
Vad gör egentligen folk med sina grejer?

Tror att skadorna ofta uppkommer när folk snurrar ihop sladden för att ta med den, men en bra fråga.

Ursprungligen av Dalle:

Jag har haft MacBooks och iPhones sedan 2008 och aldrig har problem med laddaren. Innan dess hade jag ett ex antal iPods utan problem.
Vad gör egentligen folk med sina grejer?

Som generalen som överlevde andra världskriget sa
- Jag var med i kriget från 39 till 45 men överlevde. Vad gör egentligen folk?

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-05-08 16:17
Ursprungligen av Dalle:

Jag har haft MacBooks och iPhones sedan 2008 och aldrig har problem med laddaren. Innan dess hade jag ett ex antal iPods utan problem. Vad gör egentligen folk med sina grejer?

Aldrig haft problem med iPhone/iPad men är inne på min tredje MBA-laddare sedan 2011. Tar sällan med mig laddaren utan problemet uppstår av att den skaver mot datorn eller möbler vilket skapar ett hål och insidan blottas. På förra laddaren testade jag Sugru för att lappa men efter ett par månader verkade den snarare lösa upp gummit under.

Aldrig haft problem med andra laddare.

Själv har jag aldrig haft problem med denna kontakt eller någon annan kontakt för mobiltelefoner, men om detta nu är ett så stort problem att man göra succe på kickstarter för att tillverka en bättre kontakt...så skulle jag - om jag var chef på Apple - verkligen ta detta som en signal att omedelbart ta fram en bättre kontakt. Om man som Apple tillverkar kvalitetsapparater - vilket dom de facto gör om man frågar andrahandsmarknaden och någon annan måttstock finns ju inte - så är det ju pinsamt att dom inte kan designa en kontakt som tål liter stryk - som tål att många användare tydligen handhar sina grejer på ett helt annat sätt än jag själv. Apple säljer ju premium-grejer till premium-priser - klart kontakten ska vara på samma nivå.

Mac-laddaren har jag inga problem. Men iPhone/iPad laddarna brukar hålla i ungefär ett år och då tar jag nästan aldrig med dem någonstans. Problemet uppstår alltid precis under lightning-kontakten där gummimaterialet börjar. och det börjar lossna.

Ursprungligen av koffas:

Mac-laddaren har jag inga problem. Men iPhone/iPad laddarna brukar hålla i ungefär ett år och då tar jag nästan aldrig med dem någonstans. Problemet uppstår alltid precis under lightning-kontakten där gummimaterialet börjar. och det börjar lossna.

Jag har exakt samma problem som du är inne på min tredje kabel , man kan ju tycka att för 169 kr borde den hålla lite längre.
Dock reser jag mycket i jobbet men den borde väl klara av att hanteras dagligen i och ur en datorväska
Nästa gång blir det att prova en sjörövare istället

Haha, kul att den här artikeln kom upp precis när den gjorde. Jag avskyr plast och googlade faktiskt efter en ladd-kabel med tygsladd och metallkontakter bara någon timme innan ni publicerade det här. Nu har förbeställt ett exemplar, även fast jag inte har någon enhet med Lightning-kontakt än (men det kommer väl förr eller senare).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-08 23:40
Ursprungligen av CrazyCat:

Själv har jag aldrig haft problem med denna kontakt eller någon annan kontakt för mobiltelefoner, men om detta nu är ett så stort problem att man göra succe på kickstarter för att tillverka en bättre kontakt...så skulle jag - om jag var chef på Apple - verkligen ta detta som en signal att omedelbart ta fram en bättre kontakt.

Bild ett originalkabel till iPhone 4. Stationär användning under tre år på nattduksbordet med in/ur-koppling morgon och kväll. Kabeln fungerar fortfarande men är pensionerad.

Bild två lightningkabel levererad med iPhone 5s. 7 månaders användning på samma sätt.

Tygkabel beställd, anländer väl lagom tills lightningkabeln gett upp. Det är väl läsning i säng med kabeln inkopplad som sliter.

Ursprungligen av IngoX:

Bild ett originalkabel till iPhone 4. Stationär användning under tre år på nattduksbordet med in/ur-koppling morgon och kväll. Kabeln fungerar fortfarande men är pensionerad.
Bild två lightningkabel levererad med iPhone 5s. 7 månaders användning på samma sätt.
Tygkabel beställd, anländer väl lagom tills lightningkabeln gett upp. Det är väl läsning i säng med kabeln inkopplad som sliter.

Det där har jag sett på kablar sedan 80-talet.

Och min åsikt är handhavandefel. Majoriteten som får det så här använder enhet samtidigt och snurrar kabel. Eller drar i själva kabeln istället för att hålla ordentligt i kontakten när man kopplar ur.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-09 00:00
Ursprungligen av Borttaget:

Det där har jag sett på kablar sedan 80-talet.

Och min åsikt är handhavandefel. Majoriteten som får det så här använder enhet samtidigt och snurrar kabel. Eller drar i själva kabeln istället för att hålla ordentligt i kontakten när man kopplar ur.

Visst kan man hävda "you´re holding it wrong" när jag läser min egen godnattsaga medan telefonen laddas. Men om det går att göra en kabel som håller för det så köper jag den istället. Ska bli intressant att se vad deras livstidsgaranti är värd. Hur lång är en livstid?

Senast redigerat 2018-07-23 10:14

En sådan kabel kommer väl ha förväntad levnadsstandard på ca 5-7 år max. Alltså lika lång garanti.

Hörlurskabel till svindyra Bose QuiteComfort 3 efter ca 1 år. Blev till att beställa ny som reservdel för 340 kr, ungefär samma pengar som ett par helt nya iPorta Pro-lurar.

Läs vad Jörgen Städje skriver om kablar i blogginlägget "Du sköna nya kassako":
http://blogg.idg.se/realistklubben/2013/11/08...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-09 21:05

Beställt 2 - hoppas våra nuvarande håller tills de kommer

Äntligen, tvivlade ett tag men det blir en lampa nya som indikerar om iPrylen är laddad eller ej!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-01 15:21

Jag använder definitivt inte laddkabeln som Apple tänkt. Nu ser lightningkabeln ut så här efter 9 månaders användning.

Quickdraw-kabeln är försenad eftersom de nödvändigtvis ville ha med laddningsindikator, helt onödigt efter mitt tycke, jag vill bara ha en hållbar kabel. Dessutom stötte de på problem att få kabeln med ladd-indikator godkänd enligt MFi-certifiering, så det är bara den kortare 1-meterskabeln som får laddindikator.

Idag kom denna uppdatering från Quickdraw cable teamet:

We have been able to make some changes to the design of the Quickdraw cable with the charging light, as we have needed to get new moulds cut and have used the opportunity to improve the plug design. The design is now more in keeping with Apple designs, such as the charger for the Macbook Pro.

We have also been able to reduce the size of the Lightning plug so that it will be compatible with more cases. It is now 11mm x 7mm x 14mm. The design also shows a longer cable strain relief that we are using to bulk out this notorious point of failure.

This design has been signed off and production of the moulds has started.

Jag har backat ett antal projekt och cirka 80% av projekten blir försenade inget konstigt med det. Jag har även backat detta projekt och en av anledningarna till varför jag backade projektet var lamp-indikatorn. Jag tycker det är helt unikt och är oerhört smidigt. Men det är inget jag skulle ha när jag laddar min iPhone under natten.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-02-26 12:20

Kablen dök upp i brevlådan igår. Den känns välgjord, nästan lite för stel men den kanske mjukas upp efter en tids användning. Laddindikatorn är trevlig men när jag väl haft den inpluggad i telefonen och tagit ut kabeln fortsätter den att lysa grönt med ett ganska starkt ljus, vet inte om det ska vara så?

1
Bevaka tråden