Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fler bilder på Iphone 6 visar upphöjd kamera

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Feld & Volk visar fler bilder på vad som påstås vara äkta delar av Iphone 6, bland annat detaljer kring äpplet på baksidan och kameran.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Feld & Volk visar fler bilder på vad som påstås vara äkta delar av Iphone 6, bland annat detaljer kring äpplet på baksidan och kameran.

Läs hela artikeln här

Läste artikeln från macrumors innan idag. Men har ett svagt minne att det stod att 5,5 tums modellen skulle ha utskjutande kameralins men inte 4,7 tum?

Tillägg: I vilket fall som helst. Är kameralinsen utskjuten på någon av iPhone 6 så är det ett totalt misslyckade av apple

Ursprungligen av MBagewitz:

Tillägg: I vilket fall som helst. Är kameralinsen utskjuten på någon av iPhone 6 så är det ett totalt misslyckade av apple

Vi får väl se vad siffrorna säger om den saken sedan..

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vi får väl se vad siffrorna säger om den saken sedan..

Ur en ren design synpunkt så är en utskjutande kameralins ett misslyckade, tror inte Jony Ivy kommer låta det hända! I vilket fall som helst kommer jag köa och köpa en iPhone 6

Jag skulle bli chockad om det sticker ut någonting över huvud taget på en iPhones bak- eller framsida; det är vidrigt och en djävulsk synd i Apple's (idag Ive's) estetik. Det är dessutom en smutssamlare och en ökad risk för skada (allt utstickande kan fastna7haka och då belastas).
Det är en kompromiss för att erhålla bättre brännvidd på en tunnd telefon, men jag har mycket sbvårt att se att Ive skulle acceptera en sådan extrem kompromiss. Nej, detta kommer inte att hända - det är absurt. Om det sker så är det ett paradigmskifte för Apple och det visar då att Ive kastat in handduken. Jag tappar fotfästet isåfall...kanske jag inte köper en iPhone 6...jag vet inte...detta är skrämmande...en av industrihistoriens mest fulländade produkter får en vårta...som dessutom kommer att bli en stor service-post (föreställ er hur många skador denna vårta kommer att få)...

Ursprungligen av MBagewitz:

Ur en ren design synpunkt så är en utskjutande kameralins ett misslyckade, tror inte Jony Ivy kommer låta det hända! I vilket fall som helst kommer jag köa och köpa en iPhone 6

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-08 19:38

Tänk optisk zoom..

Optisk zoom värt besväret kräver nog en vårta som sticker ut minst 5 mm...och det är otänkbart på en iPhone. Jag själv anser att mobiltelefoners vidvinkel-linser inte ger utrymme för intressant fotografering - tele is the real shit - med tele kommer man nära och bilderna blir vackrare helt enkelt...avstånd inom bild plattas till, grundare skärpedjup, mindre optisk förvrängning. Vidvinkel är...tja, trist...begränsande...fult...
Men...jag är inte beredd att ha en iPhone med ett rör som sticker ut på baksidan för att få sjysstare brännvidd för fotografering. Jag tar med mig en annan kamera om jag vill ha det. Och tyvärr så gör naturlagarna det omöjligt att fixa tele utan att rent fysiskt öka avståndet mellan första lins och sensor. Så - mobilkameror kommer aldrig att vara annat än...tja, mobilkameror. Även om upplösningen är 30 gigapixel helt brusfritt så är en kamera med fast vidvinkel i stort sett oanvändbar för Fotografering som Jag vill Fotografera. Dumma naturlagar.

Ursprungligen av mattiL:

Tänk optisk zoom..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-08 21:19
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag skulle bli chockad om det sticker ut någonting över huvud taget på en iPhones bak- eller framsida; det är vidrigt och en djävulsk synd i Apple's (idag Ive's) estetik. Det är dessutom en smutssamlare och en ökad risk för skada (allt utstickande kan fastna7haka och då belastas).
Det är en kompromiss för att erhålla bättre brännvidd på en tunnd telefon, men jag har mycket sbvårt att se att Ive skulle acceptera en sådan extrem kompromiss. Nej, detta kommer inte att hända - det är absurt. Om det sker så är det ett paradigmskifte för Apple och det visar då att Ive kastat in handduken. Jag tappar fotfästet isåfall...kanske jag inte köper en iPhone 6...jag vet inte...detta är skrämmande...en av industrihistoriens mest fulländade produkter får en vårta...som dessutom kommer att bli en stor service-post (föreställ er hur många skador denna vårta kommer att få)...

Det är så de har gjort på iPod Touch (som ju är tunnare än iPhone), så helt otroligt är det väl inte...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-08 21:44

Man borde kunna sätta en liten spegel i 45 graders lutning bakom första linspaketet, och fortsätta med kameran 90 grader neråt... då kan man få längre brännvidd.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-08 22:45
Ursprungligen av kenjon:

Man borde kunna sätta en liten spegel i 45 graders lutning bakom första linspaketet, och fortsätta med kameran 90 grader neråt... då kan man få längre brännvidd.

Och komplettera med ett pistolgrepp för att sikta lättare, kanske även med en inbyggd laserpekare...

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag skulle bli chockad om det sticker ut någonting över huvud taget på en iPhones bak- eller framsida; det är vidrigt och en djävulsk synd i Apple's (idag Ive's) estetik. Det är dessutom en smutssamlare och en ökad risk för skada (allt utstickande kan fastna7haka och då belastas).
Det är en kompromiss för att erhålla bättre brännvidd på en tunnd telefon, men jag har mycket sbvårt att se att Ive skulle acceptera en sådan extrem kompromiss. Nej, detta kommer inte att hända - det är absurt. Om det sker så är det ett paradigmskifte för Apple och det visar då att Ive kastat in handduken. Jag tappar fotfästet isåfall...kanske jag inte köper en iPhone 6...jag vet inte...detta är skrämmande...en av industrihistoriens mest fulländade produkter får en vårta...som dessutom kommer att bli en stor service-post (föreställ er hur många skador denna vårta kommer att få)...

Ta ett djupt andetag och lugna ner dig, Zimmerman.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-08 23:43
Ursprungligen av Capeman:

Ta ett djupt andetag och lugna ner dig, Zimmerman.

Hahaha, där kom den...då var man inte ensam alltså

Ursprungligen av Redaktionen:

Feld & Volk visar fler bilder på vad som påstås vara äkta delar av Iphone 6, bland annat detaljer kring äpplet på baksidan och kameran.

Läs hela artikeln här

Uphöjd kamera som Nokia 1020? I think not...

Glöm inte att det pågår ett krig... Ett krig där bolag har miljarder att tjäna på att man inte köper den nya iPhonen, att man väljer t ex Samsungs sopelurar istället.

Samsung kan inte stoppa Apple från att släppa nya saker, men om man sprider ut att Apple har problem med det ena med det tredje, att skärmar har fel, att reptåligheten är svår få fram volym på, att det är problem med tillverkning av "den stora modellen", detaljer strular osv... och på det sättet får människor att tro på att.. ja, Samsung kan leverera (för det kan de eftersom deras Galaxy 5 floppar)...

Gissar att som vanligt i ryktessvängen är 1 tiondel sant. Så ofta märker man ju att Apple enbart används som en hävstång för att puffa för det egna bolaget/reklambyrån/spåkulan osv.

Själv har jag "stängt av" helt, läser knappt ryktesspridningen och känner att i September får vi se.

Det där har jag också undrat på....men jag antar att man då inte rymmer sensorn...fast man kanske kan ha den lutanse för att klämma in på "bredden" inom telefonens tjocklek (tunnhet). Någonting hindrar dom från denna lösning. Man kan ju också tänka sig spegelteleskop-lösningen - allt är ju då i samma plan som idag, men dubbel brännvidd. Det kanske faller på att det inte går att även ha vidvinkel då (jag skulle själv klara mig fint med bara tele och ingen vidvinkel alls men jag är en minoritet). Zoom är ju onödigt, egentligen räcker det med en tvålägeslösning; vidvinkel och tele. Man kan byta med ett tryck på skärmen så klart
Jag vet att det - läste om det för minst 4 år sedan - pågår intensiv forskning om att ta fram microlinser med variabel brännvidd - det är en elektromagnetisk lösning där en av linserna förskjuts med magnetism. Tydligen har man stora svårigheter med något då det sedan blev tyst.
Det tillverkare - t.ex. Samsung eller Apple - som tar fram en kamera med två lägen - vid o tele - kommer att ta marknadsandelar. Frågan är hur mycket. Folk i allmänhet verkar inte bry sig så mycket - det är därför man inte ens brytt sig om att lämna 4:3 till förmån för 3:2 som är det "riktiga" bildformatet (själv blir jag alltså tvungen att beskära om alla bilder jag tar med en iPhone). En sak är säker; en del teknisk utveckling går långsammare och en del saker kan man inte göra (typ lyfta sig själv i håret) p.g.a. fysikens lagar. Måste Googla mera på detta...

Ursprungligen av kenjon:

Man borde kunna sätta en liten spegel i 45 graders lutning bakom första linspaketet, och fortsätta med kameran 90 grader neråt... då kan man få längre brännvidd.

"Upphöjningen" på iPod touch 5 är ingenting som stör alls (en knapp millimeter). Tvärtom är det snyggt, liksom hela podden. Den är skönare och snyggare än iPhone 5S. Likadant med 5C. Jag ångrar nästan att jag inte köpte 5C eller tom. en iPod för surf och behöll min 4S (kaputt wifi) för övriga ändamål.

De här indelade fälten på baksidan av denna förmodade iPhone 6 är ju skitfula. Vad är syftet med dem?

Metallringen kring hemknappen på 5S är ett större problem. Irriterande detalj som stör synfältet. Speciellt när man kollar på film.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Metallringen kring hemknappen på 5S är ett större problem. Irriterande detalj som stör synfältet. Speciellt när man kollar på film.

Inget problem med min svarta

Förutom det faktum att se film på en mobilskärm knappast är någon större höjdare oavsett tillverkare och modell.

Senast redigerat 2014-08-10 01:17

Vill ha ett lysande äpple på baksidan.

Ursprungligen av Tjosansa:

Vill ha ett lysande äpple på baksidan.

Till vad?

Kan det vara för att få en bättre optik/lins till kameran? Det kommer ju antagligen bli fler mpixlar i 6:ans kamera. Med tanke på att dom flesta ( inte alla) använder sin iphone som enda kamera så tror jag det är ett bra drag att öka kvaliten på det området.

Ursprungligen av BlackSmp:

Förutom det faktum att se film på en mobilskärm knappast är någon större höjdare oavsett tillverkare och modell.

Bästa sättet att se tv-serier ju.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Bästa sättet att se tv-serier ju.

Nja, det är via XBMC (som nu ska byta namn till Xodi) på en jailbreakad ATV gen 2...

  • Medlem
  • ?
  • 2014-08-10 14:29

?Rykte är rykte. Om nu kameran kräver en viss tjocklek, så blir telefonen så tjock. Det är bara till att fylla ut tjockleken med batteri. Dagens batterier är nästan viktlösa mot vad de var tidigare och iPhone behöver ofta större kapacitet vid varierade användning. Att placera en vårta som telefonen ska ligga och vicka på skulle vara katastrof. Oron finns trots att jag trycker ner den och förnuftet säger, –vänta och se.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

"Upphöjningen" på iPod touch 5 är ingenting som stör alls (en knapp millimeter). Tvärtom är det snyggt, liksom hela podden. Den är skönare och snyggare än iPhone 5S. Likadant med 5C. Jag ångrar nästan att jag inte köpte 5C eller tom. en iPod för surf och behöll min 4S (kaputt wifi) för övriga ändamål.

De här indelade fälten på baksidan av denna förmodade iPhone 6 är ju skitfula. Vad är syftet med dem?

Dubbla antenner - därför.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-08-10 17:43

?Här kommer det en länk till en ombyggnad på ett Lysande Äpple till iPhone. Det blir super läckert. Det skulle Apple ha som VIP-tillägg vid beställning av telefon.

Ursprungligen av mac+:

?Här kommer det en länk till en ombyggnad på ett Lysande Äpple till iPhone. Det blir super läckert. Det skulle Apple ha som VIP-tillägg vid beställning av telefon.

Riktigt fult enligt mig själv.

Exactly. Det finns ju inget egenvärde att göra en telefon papperstunn, tvärtom är det inte bra. Tunnare än t.ex. en iPhone 5 behöver ingen telefon vara. Jag har svårt att tro att man lägger på en vårta för optiken för att man i övrigt tagit fram en telefonkropp som är för tunn för att rymma optiken på djupet. Så förvrängda kan väl inte hjärnorna vara i Cupertino? Då har dom ju definitivt flippat ut och tappat fokus helt och hållet.
Att man jagar vikt kan jag förstå...även om jag själv inte är någon målgrupp där (det är för kvinnliga konsumenter som utgör en betydande del av köparna...50%?)...men en lur måste givetvis ha en viss tjocklek för att kunna hållas av människohand.
Denna vårta är ett mycket jobbigt rykte...kan Apple ha flippat ut? Har Ive blivit galen? Nej, jag tror att det är ett skräprykte. För mig är det lika overkligt som om dom skulle göra iPhone 6 i plast med blinkande lampor och 3 manöverknappar bredvid home-knappen. Typ.

Ursprungligen av mac+:

?Rykte är rykte. Om nu kameran kräver en viss tjocklek, så blir telefonen så tjock. Det är bara till att fylla ut tjockleken med batteri. Dagens batterier är nästan viktlösa mot vad de var tidigare och iPhone behöver ofta större kapacitet vid varierade användning. Att placera en vårta som telefonen ska ligga och vicka på skulle vara katastrof. Oron finns trots att jag trycker ner den och förnuftet säger, –vänta och se.

Nu vet jag vad det är! Kameran sticker inte ut så klart, utan det är en extralins (typ Ollolens eller vad dom heter). Apple kommer själva att sälja tele och macro - kanske fisheye - man klickar på dom magnetiskt så klart. Det är en en sådan (ej teleadapter...snarare extra vidvinkel eller macro) som slunkit med bland stöldgodset. En prototyp kanske.

Nå - hoppet klämmer ur en teorier... Jag tänker mig också att den "vanliga" 6:an (den mindre) inte har denna vårta och den större har det. På det sättet kommer man (nästan) undan med hedern i behåll angående denna designkatastrof...man har fortfarande en modell som är fulländad estetik och en större med vårta för fotoentusiasterna. Typ.
Allt kan ju också vara gamla obsoleta prototyper...när man ser dom ruffiga fräs-spåren så förstår man ju att detta är en manuellt hantverksmässigt framtagen prototyp. Det är verkligen ingen robot som fräst denna. Kanske Apple inte ens fräser skalen när massprod kickar igång - man värmepressar det i form kanske. Att fräsa ur så här tar för lång tid och är söligt. Jag tror att detta är ett tidigt prototyp-skal.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-08-11 17:38

Lite mer läckta bilder av just komponenter till kameralinsen.

http://www.iclarified.com/42974/more-iphone-6...

Ursprungligen av Demiurgen:

Att man jagar vikt kan jag förstå...även om jag själv inte är någon målgrupp där (det är för kvinnliga konsumenter som utgör en betydande del av köparna...50%?)

Håller inte med. Många kvinnor har sin iPhone i sin väska då den inte används och där blir vikten inte lika viktig, medan många män har sin iPhone i t.ex. innerfickan på kavajen där vikten har stor betydelse.

Bevaka tråden