Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utvärdering av stora telefoner

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns ju en del som tycker att displayen på telefonen skall vara lite större än vad Apple erbjuder. Det har ju i en del fall varit ett argument från de brukare som valt att använda sig av Android-telefoner.

Jag å andra sidan har tyckt att storleken är lagom. En telefon skall ju inte vara nästan lika stor som en surfplatta var min intitala tanke.

Men... Jag som teknikintresserad kunde inte stilla min nyfikenhet. Nu när ryktet går om att Apple släpper större telefoner var jag tvungen att undersöka varför ex. min far prisar den stora skärmen på sin Galaxy Note.

Jag har lyckats komma över en Oneplus One-telefon

Denna har jag nu använt en hel vecka istället för min iPhone 5s.
Anledningen är ju som sagt för den stora skärmens skull.

När jag packade upp den var de första tankarna - Oj, va stor den är. och -Den får då inte plats i byxfickorna (vilket stämde).

Vad har jag då att säga om telefonen efter en vecka?

Jag gillar den stora skärmen. Det är kanske svårt att inse men man kanske börjar se lite dåligt ändå.
Saker som att läsa mail och småsurfa lite blir ofantligt lättare.

Men! Det väger kanske inte upp till den otymplighet det innebär. Man måste ha telefonen i jackfickan och när man är inomhus ligger den alltid på något skrivbord.

Nästa tanke är "one handed mode" vilket inte är talan om.

Vad är då min slutsats?

En stor display är väldigt bra. Men telefonen skall för mig vara mindre.
Jag hoppas verkligen att telefonerna förbli små och lätta att handskas med.

Hur fungerar din Oneplus One rent allmänt? Fungerar allt som det ska?

Telefoner blir större och större, jag hoppas att det kommer finnas kvar alternativ med topp-prestanda (och bra batteritid) i mindre storlekar i framtiden också, så som Sony gör med Z1/Z3 Compact.

Ursprungligen av keptang:

Hur fungerar din Oneplus One rent allmänt? Fungerar allt som det ska?

Telefoner blir större och större, jag hoppas att det kommer finnas kvar alternativ med topp-prestanda (och bra batteritid) i mindre storlekar i framtiden också, så som Sony gör med Z1/Z3 Compact.

telefonen fungerar väldigt bra. Det är ju en snabb sak under huven.

Kameran är jag lite besviken på för jag lyckas då inte få bra bilder som jag blir nöjd med.

Kan vara inställningar iofs då det finns en del.

Detta kommer vara min primära telefon fram till att jag har en iphone 6 i handen.
Sen får vi se om jag säljer eller behåller som backup efteråt.

Spännande att höra mer om Oneplus One! Har varit lite nyfiken på den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-09 16:09
Ursprungligen av keptang:

Telefoner blir större och större, jag hoppas att det kommer finnas kvar alternativ med topp-prestanda (och bra batteritid) i mindre storlekar i framtiden också, så som Sony gör med Z1/Z3 Compact.

Helt klart är det så att skärmarna blir större, någon slags gräns finns väl ändå vid 6 tum sedan blir det mer notepad och äntligen så hoppar Apple på tåget och förhoppningsvis gör samma sak som Sony och erbjuder olika storlekar från 4 tums till 5.5 tum på sina telefoner

Spännande med det nya gränssnittet från Apple som har nämnts i olika sammanhang så att man fortfarande förhoppningsvis kan hantera en 4.7 tums iphone med en hand om man känner för det, samtidigt skulle då steget för alla inkörda enhands användare blir smidigare till större skärmar

Senast redigerat 2014-09-09 17:08
Ursprungligen av cubeis:

Helt klart är det så att skärmarna blir större, någon slags gräns finns väl ändå vid 6 tum sedan blir det mer notepad och äntligen så hoppar Apple på tåget och förhoppningsvis gör samma sak som Sony och erbjuder olika storlekar från 4 tums till 5.5 tum på sina telefoner

Spännande med det nya gränssnittet från Apple som har nämnts i olika sammanhang så att man kan fortfarande förhoppningsvis hantera en 4.7 tums iphone med en hand om man känner för det, samtidigt skulle då steget för alla inkörda enhands användare blir smidigare till större skärmar

Jo precis, man bör få samma prestanda oavsett storlek man vill ha, än så länge är det bara Sony som lyckats med det, hoppas att Apple hoppar på det också iom vad som kommer idag. Och att fler gör det så det finns flera val på marknaden, bra för konsumenten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-09 17:15
Ursprungligen av keptang:

Jo precis, man bör få samma prestanda oavsett storlek man vill ha, än så länge är det bara Sony som lyckats med det, hoppas att Apple hoppar på det också iom vad som kommer idag. Och att fler gör det så det finns flera val på marknaden, bra för konsumenten.

Precis som du säger keptang erbjuda någorlunda samma prestanda på alla sina modeller är nog just superviktigt i Apples fall eftersom dom har kört in ett troget kundsegment under så lång tid runt 4 tums storleken.

Jag skulle nästan gå så långt som att erbjuda tre storlekar på telefonerna för att täcka upp alla kunders behov men jag förstår att det måste vara trixigt att hantera och överblicka både marknadsmässigt och produktionsmässigt samt framförallt försäljningsmässigt. Risk att den ena storleken tar ut den andra relativt snabbt. Så därför kör nog Apple ett två produkts segment inom mobil sidan när det gäller framtiden samt utvärderar om iPhone 5s säljer och om inte låta den fasas ut i sin egen takt.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Spännande att höra mer om Oneplus One! Har varit lite nyfiken på den.

Eftersom jag inte är bra på att skriva artiklar precis. Ställ frågorna du vill ha svar på.

Ursprungligen av Borttaget:

Eftersom jag inte är bra på att skriva artiklar precis. Ställ frågorna du vill ha svar på.

Ja, låt mig återkomma när saker och ting lugnat ner sig lite här

Senast redigerat 2018-07-23 10:31
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-11 10:11

5:an var en enhandstelefon alltså. Vad säger ni som kör större mobiler, kör ni med båda händer, eller fungerar de med en hand?

Jag har en kinesisk 5" Coolpad 8950 sen kanske 1,5 år tillbaka. Varför är väl i detta sammanhang lite OffT, men se annars nedan.*

  • Det är inte helt smidigt att svara eller ringa med en hand (manshänder, medelstora). Men det går.

  • Knappar och text för att ringa, läsa/skriva SMS osv går att ställ in till "jätteformat" utan att fylla upp skärmen - perfekt för mina klena ögon.

  • Men, skärmen är fortfarande lite för liten för att kunna surfa bekvämt. Även om man skruvar upp textstorleken då man helt enkelt ser för lite av hemsidan på en gång.

  • Att se på film är också lite småttigt trots att de breda proportionerna (960x480) är som gjorda för vidfilm.

  • Telefonen _går_ att ha i byxfickan, men det är lite obekvämt i jeans. I princip omöjligt i skjortfickor.

Å andra sidan:

  • Den 4S jag skall ta över snart är ju hemskt småttig på skärmen. I synnerhet de tunna ljusa typsnitten på marginellt ljusare bakgrund. Text på kartor är också ett elände. (Ja, jag har glasögon men det hjälper inte mot mobiltelefonernas pygméskrift).

Får väl se hur övergången från "dålig men stor" till "bra men liten" telefon kommer att fungera. Jag skulle dock inte bli förvånad om jag sitter med en iPhone 6+ vid den här tiden nästa år! Storleken är visserligen inte allt men inte heller oväsentlig..

* Min gamla telefon la av och jag fick den i present. Bodde utomlands och behövde inte telefonen till mer än att ringa/sms-a med egentligen. Lade kanske inte mer än någon femtiolapp i månaden på kontantkortspåfyllning.

Tyvärr är coolpadden stenhårt knuten till China Mobile (logotypen är till och med tryckt på telefonen) då den ingick i en serie kampanjtelefoner vid abonnemangsförlängning. Så dess Android går inte att roota ens av fixar-killarna i källaren på Dinghao Plaza i Zhongguancun. Jag får leva med att allt som heter Google är bortplockat från Android, och att exempelvis app-butiken Google Play inte ens går att lägga in i efterhand. Tangentbord och andra språkinställningar finns bara för engelska och kinesiska, dvs inga ÅÄÖ vid surfning eller meddelanden... Dessutom kör den 3G som är China-only (TD-SCDMA). Jag har väl råd med en iPhone men behöver den egentligen inte, så har avvaktat. Nu när frun har jobb-iphone skall jag nog ta över hennes 4S så att min coolpad får tjänstgöra som resetelefon då den har dubbla kortplatser.

Telefonen har f.ö. usel 8MP stillbildskamera samt ganska dålig video med ännu sämre ljud. Ibland när det ringer _försvinner_ (!) svarsknappen så att samtal blir omöjliga att ta emot. Trycker man på ett nummer i telefonboken kan ibland en helt annan kontakt dyka upp (inte ens nära i listan), så att man ringer/messar fel om man inte ser upp. Går inte att koppla till en mac - syns aldrig hur man än ställer in USB connection. De sistnämnda problemen får väl skyllas på en bristfällig Android 4.0.4-variant.

Nu har jag varit och känt på 5,5-tums lurar - och 5,7-tums; jag konstaterar lättat att iPhone 6 Plus inte alls är stor - inte i min värld. För mig är 6an en nätt telefon och 6plus en liten aning större än mitt medelvärde. Då blir det en plus - den storleken passar mina händer perfekt och den är inte så stor att det ser löjligt ut om man pratar i den (vilket är sällan) och den har optisk bildstabilisering.
Jag tror Apple har gjort rätt igen när det gäller stoleksval (kan ni föreställa er mängden möten, processer, tester, konflikter, debatter, utredningar som ligger bakom besluten 4,7 tum och 5,5 tum?) - 4,5-4,8 är nya standarden och där stannar det. 5,5 tum är INTE en iPad Mini - absolut inte - jag läser böcker och andra textmassor i en iPad Mini och där är en 6plus ingen ersättning. En iPad Mini är mycket mycket större än en 6plus - det är två olika planeter. För spelupplevelse så ersätter inte 6plus en ipad mini tror jag (spelar inte själv).
Däremot kanske den större iPaden försvinner och en bjässe kommer - steget mellan ipad mini och ipad air är inte markant - steget mellan 6plus och ipad mini är större enligt mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-11 15:02
Ursprungligen av Demiurgen:

Däremot kanske den större iPaden försvinner och en bjässe kommer - steget mellan ipad mini och ipad air är inte markant - steget mellan 6plus och ipad mini är större enligt mig.

Där är jag av rakt motsatt uppfattning. Steget mellan iPhone 6+ och iPad mini är klart mindre än det mellan iPad Mini och iPad Air. Jag tänker då ur synvinkeln för ren praktisk användning.

För stor?

Joy of Tech får till det!

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har en kinesisk 5" Coolpad 8950 sen kanske 1,5 år tillbaka. Varför är väl i detta sammanhang lite OffT, men se annars nedan.*

<klipp>
Tyvärr är coolpadden stenhårt knuten till China Mobile (logotypen är till och med tryckt på telefonen) då den ingick i en serie kampanjtelefoner vid abonnemangsförlängning. Så dess Android går inte att roota ens av fixar-killarna i källaren på Dinghao Plaza i Zhongguancun. Jag får leva med att allt som heter Google är bortplockat från Android, och att exempelvis app-butiken Google Play inte ens går att lägga in i efterhand. Tangentbord och andra språkinställningar finns bara för engelska och kinesiska, dvs inga ÅÄÖ vid surfning eller meddelanden... Dessutom kör den 3G som är China-only (TD-SCDMA). Jag har väl råd med en iPhone men behöver den egentligen inte, så har avvaktat. Nu när frun har jobb-iphone skall jag nog ta över hennes 4S så att min coolpad får tjänstgöra som resetelefon då den har dubbla kortplatser.
<klipp>

OT:
Undrar om den räknas in bland Androidtelefoner? Det är ett exempel på varför det ibland blir snett att bunta ihop alla Androidbaserade telefoner i en "enhetlig" massa. Det kan skilja rätt mycket mellan dem som din beskrivning visar.

Senast redigerat 2014-09-16 11:02

Android är det minsann. Inte en "vanilj" dock - men vilka telefoner har det? (Obs, retorisk fråga. Jag vet att ett fåtal har det).

Någon som har en aning om vad nedanstående betyder? Inte för att jag bryr mig...
Android version
4.0.4
Kernel version
3.0.8-perf
mine@YULONG-CI #1
SMP PREEMPT Tue Nov 6 20:37:04 CST 2012
Build number
4.0.038.P3.120803.8950

Nåja, vad är en dum smartphone jämfört med min gamla hederliga Nokia 3210... Tyvärr fick den åka in i den eviga byrålådan för ett par år sedan då inte ens kineserna tillverkar piratbatterier längre.

Nu vet jag varför man behöver en större skärm... Googles gmailapp i landskapsläge på 5s (IOS8), engelska och jag försöker svara på ett jobbmail...

  • Medlem
  • 2014-10-11 07:17
Ursprungligen av reboot81:

5:an var en enhandstelefon alltså. Vad säger ni som kör större mobiler, kör ni med båda händer, eller fungerar de med en hand?

Använder sedan ett år en Note 3. Använder endast en hand när jag ser på film / läser eller den ligger på ett bord. Använder dock S - pen otroligt mycket och då blir det två hands om man står upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-11 12:54
Ursprungligen av Demiurgen:

Däremot kanske den större iPaden försvinner och en bjässe kommer - steget mellan ipad mini och ipad air är inte markant - steget mellan 6plus och ipad mini är större enligt mig.

Håller med delvis men inte riktigt relevant att överhuvudtaget jämföra iPads och iPhones i fråga enbart om skärmstorlek det är helt olika verktyg och har olika användningsområden anser jag även om dom delar operativsystem .

Jag tror att alla iPads består och att ingen försvinner både mini och Air är här för att stanna och kompletteras med en större iPad Air max då på 12-13 tum.

1
Bevaka tråden