Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppesittarkväll med 99mac

Tråden skapades och har fått 438 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-11 23:06
Ursprungligen av Micke Byström:

Antar att du menar det bättre chippet i 5S?

Ja precis. Vet inte hur det ser ut nu, men när jag bytte hade inte Telia stöd (eller i obefintlig omfattning) för 1800 MHz-bandet.

Ursprungligen av Micke Byström:

Antar att du menar det bättre chippet i 5S? För 5 stödjer ju LTE (4G). Dock rätt dåligt och det drar fantastiskt mycket batteri. Jag har Tele2 och det funkar fint i storstäderna. På landet kör jag oftast 3G eftersom Tele2 sällan har 4G-nät där jag är. Och om de finns försvinner de om det blåser lite.

Nu är min 5 en av de som kan få nytt batteri och den har möjlighet att byta mellan 3G och 4G ( där 3G drar något mindre, men fortfarande för mycket), vilket jag sett att andra inte har.

Sen är det skillnad på att stödja 4G och stödja 4G. 5S har stöd för fler band än 5:an.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Sen är det skillnad på att stödja 4G och stödja 4G. 5S har stöd för fler band än 5:an.

När 5 såldes så annonserade väl inte ens Apple den som en LTE telefon i Sverige. De angav bara stöd för 3G - inte LTE. Just beroende på att den inte stödde banden som användes i Sverige.

Ursprungligen av BlackSmp:

När 5 såldes så annonserade väl inte ens Apple den som en LTE telefon i Sverige. De angav bara stöd för 3G - inte LTE. Just beroende på att den inte stödde banden som användes i Sverige.

Inte i Sverige, korrekt. Det stämmer.

Ursprungligen av BlackSmp:

När 5 såldes så annonserade väl inte ens Apple den som en LTE telefon i Sverige. De angav bara stöd för 3G - inte LTE. Just beroende på att den inte stödde banden som användes i Sverige.

Jag köpte min våren 2013 och det var 4G man tryckte på från Tele2s sida. För övrigt är det väl lika mycket operatören som avgör om man får bra förbindelse därute.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-12 13:32

För er som inte orkade med live-streamens kinesiska dubbning mm så kommer här en mer lättlyssnad version av Apples keynote - musikalversonen!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-12 17:29

Ska bli intressant att få veta om iPhone 6&6+ fortsätter vara kungen i bottenligan avseende hur radiomottagningen fungerar.
Blir hela luren en antenn nu eller separerar/isolerar de fula linjerna baktill antennen?

En bättre radiofunktion än min nuvarande 5S tycker jag är nödvändig.

I övrigt har 6/6+ inte skapat något köpsug hos mig, trots att frun är för ett köp.

Förvirrande... :/

Ursprungligen av Micke Byström:

Jag köpte min våren 2013 och det var 4G man tryckte på från Tele2s sida. För övrigt är det väl lika mycket operatören som avgör om man får bra förbindelse därute.

Så vitt som jag minns så angav inte Apple att det var en LTE telefon. Jag kan minnas fel men känner mig rätt säker. Når 5 lanserades hösten 2012 fanns det ingen svensk operatör som använde något av de LTE band som telefonen såldes med. Vi har ganska långa trådar på 99 som diskuterar detta. Stöd för LTE 1800 kom senare - efter lanseringen.

Detta var väl en lektion efter det att de fick berättigad kritik för sin marknadsföring av Ipad och LTE
(se exempelvis http://macken.winterkvist.com/modules.php?nam...

Hur utbrett LTE stödet är på 1800 bandet idag kan jag inte uttala mig om men jag skulle inte köpa en 5 om jag vill känna mig säker på att få vettig LTE täckning över större delarna av landet.

Jag är osäker på varför du skriver att "operatören som avgör"? Det är klart att det är operatören som avgör - det är operatören som erbjuder nätet och täckningen, skrev jag något som sa något annorlunda?

Ursprungligen av Json_81:

Kontanter är rätt nära att bli ersatta.

Knappast.

Med tanke på att en betydande del av ekonomin i alla länder är svart (i vissa länder är det själva ekonomimotorn) så kommer kontanter aldrig att försvinna. Även om staterna tog bort kontanter (i den rika världen där det teoretiskt är möjligt en fantiserad dag) så skulle genast ny/nya inofficiella kontanter dyka upp och staterna vill inte att detta ska ske (ett betalmedel som dom saknar kontroll över är en mardröm - i tusentals år har makt handlat om kontroll över betalmedlen). Så - staterna kommer att vara dom sista som vill ha ett kontantlöst samhälle...och då kommer det givetvis aldrig att ske

Ursprungligen av barbapappa_86:

Knappast.

"Enkelt" beslut av riksdagen.
Ett första steg skulle kunna vara att förbjuda butiker med hög omsättning att hantera kontanter (t.ex. Coop forum, ICA Maxi och liknande). Ett andra steg är att inte trycka sedlar högre än 200 kr (nu då vi ändå ska byta utseende på sedlarna).
Sen i olika steg ta bort kontanter tills staten kan ta bort kontanter helt.
Skulle verkligen gilla att se Sverige som det första landet i världen helt utan kontanter.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 20:47
Ursprungligen av Chaosstar:

"Enkelt" beslut av riksdagen.
Ett första steg skulle kunna vara att förbjuda butiker med hög omsättning att hantera kontanter (t.ex. Coop forum, ICA Maxi och liknande). Ett andra steg är att inte trycka sedlar högre än 200 kr (nu då vi ändå ska byta utseende på sedlarna).
Sen i olika steg ta bort kontanter tills staten kan ta bort kontanter helt.
Skulle verkligen gilla att se Sverige som det första landet i världen helt utan kontanter.

Ledsen men att helt slopa kontanter inom den närmsta tiden är en utopi.
Att förbjuda något tror inte jag på utan det är tekniken eller kravet från handlare som ska styra.

Ursprungligen av Chaosstar:

"Enkelt" beslut av riksdagen.
Ett första steg skulle kunna vara att förbjuda butiker med hög omsättning att hantera kontanter (t.ex. Coop forum, ICA Maxi och liknande). Ett andra steg är att inte trycka sedlar högre än 200 kr (nu då vi ändå ska byta utseende på sedlarna).
Sen i olika steg ta bort kontanter tills staten kan ta bort kontanter helt.
Skulle verkligen gilla att se Sverige som det första landet i världen helt utan kontanter.

Oj.. Vet inte vem du är, eller vad du sysslar med om dagarna, men jag hoppas att det inte är politik.

Hrm....
Bakåtsträvare.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-14 10:31
Ursprungligen av bollman:

Och varför tror du ingen skapat tjänsten innan? Kanske för att bankerna är väldigt nöjda med att sköta sådant själva? Sen har vi också BABS och gänget som tjänar stålar på betalningar. Att konkurrera ut dessa aktörer sådär i en handvändning är inget man gör, även om man heter Apple.
Här har du en lösning som inte kräver annat än att du har en hand, trots det är det endast 15 ställen i Lund som har det:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/all...
Att tro att en lösning som kräver anpassning till en viss leverantörs mobiler av årsmodell sent 2014 eller senare för att fungera skulle få någon större spridning är verkligen att leva i "reality distorsion field".
Visst, om Apple gratis licensierar tekniken till vilken yahoo som helst och samtidigt lovar att inte ta något betalt för tjänsten så kanske det skulle kunna få en hygglig spridning, men annars… Hur hare det gått med Passbook till exempel? Det fungerar väl ner till iPhone 4, men jag kan inte säga att jag ser det på så värst många ställen? Och då talar vi bara en elektronisk biljett, inte ett helt ekosystem för betalningar.

Hm, så du tror på allvar att någon frågar bankerna först om det är nöjda innan de försöker skapa en sådan tjänst?

Det finns absolut underdogsbanker i Sverige som skulle kunna dra igång detta bara för att skapa konkurrens.

Ursprungligen av bollman:

Alltså. Tror ni verkligen att svenska banker som idag håvar in extra pengar på kortbetalningar genom diverse avgifter skulle stå i kö för att få införa ett system där Apple istället tar en bit av kakan? Ärligen? Oavsett hur coolt det hade varit att betala genom att svinga sin iPhone så vill då inte jag ha dyrare banktjänster bara för den funktionaliteten.
En vidare tillämpning av bankid låter betydligt mer troligt (och önskvärt). Lite nfc i den appen och saken är biff.

Räcker att MC/Visa ställer lite krav på bankerna.
Chip+pin har varit trasigt länge

Ursprungligen av mattiL:

Ska bli intressant att få veta om iPhone 6&6+ fortsätter vara kungen i bottenligan avseende hur radiomottagningen fungerar.
Blir hela luren en antenn nu eller separerar/isolerar de fula linjerna baktill antennen?

En bättre radiofunktion än min nuvarande 5S tycker jag är nödvändig.

I övrigt har 6/6+ inte skapat något köpsug hos mig, trots att frun är för ett köp.

Förvirrande... :/

I bottenligan enligt vem?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-14 14:34

@zappee
Det finns en tråd som tar upp studien som utfördes i Danmark, och det skrevs en del om det i diverse tidskrifter också.
Här har du studien:
http://erhvervsstyrelsen.dk/file/435579/Mobile_Phone_Antenna_Performance_2013.pdf

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-09-15 17:26
Ursprungligen av zappee:

Räcker att MC/Visa ställer lite krav på bankerna.
Chip+pin har varit trasigt länge

Du menar alltså på fullaste allvar att du tror att Visa och MC skulle lägga sig på rygg och låta Apple diktera deras betallösningar?
Att Apple lyckades dra med sig skivbolagen in i iTMS, skrikande och sparkande, berodde ju knappast på att Apples lösning var så fantastisk att de inte kunde stå utanför… de hade ju helt enkelt inget val, det fanns ju inget att välja på och hela branchen höll ju på att gå i graven på grund av piratkopieringen.

Senast jag kollade så var det inget konkurshot hängande över något av de stora kortbolagen direkt. Jag skulle snarare tro att de är beredda att ta till precis vilka metoder som helst för att döda Apples lösning så snart det bara går. Enkelt sätt: de kan göra en egen Android-app som funkar på alla med NFC och vips så har de en användarbas som är gigantiskt mycket större än de som har en iPhone 6.

Precis vad jag försökte säga i ett annat inlägg; detta är inte som iTunes och musiken etc - nu lirar Apple med The Big Shit - dom som äger världen och t.ex. lånar ut pengar till hela krig, byter regeringar om det behövs och i grunden är en kryptokriminell värld (dom skämtar ofta om det själv - tugget på Wall Street är grymt :-). Här kan inte Apple rådda runt hur som helst, dom får ta vad som ges, tacka och buga.

Ursprungligen av bollman:

Du menar alltså på fullaste allvar att du tror att Visa och MC skulle lägga sig på rygg och låta Apple diktera deras betallösningar?
Att Apple lyckades dra med sig skivbolagen in i iTMS, skrikande och sparkande, berodde ju knappast på att Apples lösning var så fantastisk att de inte kunde stå utanför… de hade ju helt enkelt inget val, det fanns ju inget att välja på och hela branchen höll ju på att gå i graven på grund av piratkopieringen.

Senast jag kollade så var det inget konkurshot hängande över något av de stora kortbolagen direkt. Jag skulle snarare tro att de är beredda att ta till precis vilka metoder som helst för att döda Apples lösning så snart det bara går. Enkelt sätt: de kan göra en egen Android-app som funkar på alla med NFC och vips så har de en användarbas som är gigantiskt mycket större än de som har en iPhone 6.

  • Medlem
  • 2014-09-15 20:34
Ursprungligen av Demiurgen:

Precis vad jag försökte säga i ett annat inlägg; detta är inte som iTunes och musiken etc - nu lirar Apple med The Big Shit - dom som äger världen och t.ex. lånar ut pengar till hela krig, byter regeringar om det behövs och i grunden är en kryptokriminell värld (dom skämtar ofta om det själv - tugget på Wall Street är grymt :-). Här kan inte Apple rådda runt hur som helst, dom får ta vad som ges, tacka och buga.

Håller helt med. Mig veterligen har inte Apple kreditgivning och bankverksamhet. Samarbetar med Wasa kredit här i Sverige. Sedan 2000 har jag bara haft ett kreditkort åt gången med bonus. Tryckt allt jag kan handla genom det, får räkning en gång per månad som nollas. Fått hotellnätter, resor, globalknivar mm. Tröttnade på poängen och bytte till ett kort där jag får tillbaka 1% i kontanter utöver alla andra bonuskort man kan tänkas ha. Ni kan själv räkna på hur mycket det blir om man årligen trycker allt man kan. Apple blir en mellanhand som vill ha en del av kakan vilket ger ökade kostnader idag får jag betalt för att använda mitt kreditkort. Vad väljer man

Bevaka tråden