Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"analog" backup av telefon och ipad utan vare sig wifi eller dator

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag tänkte jag skulle hjälpa en vän som hela tiden får "Du har inte gjort en backup på X antal månader". Det gäller en iPad2 utan 3g och en iPhone 4s. Planerar inte en uppgradering till ios8 eftersom det inte är hyperviktigt och det riskerar att blir segt. iOS7 är dock på. Det kan vara att en annan 4s, med ios6, som finns i hushållet vill vara med på samma lösning.

Det enkla vore ju att strunta i att göra en backup, men det känner jag är en dålig idé. Problemet är ett par restriktioner som _inte_ kan ruckas på. Jag vet att det är snor-enkelt att fixa wifi, att hålla på med dropbox och alla "moderniteter". Av olika skäl så är dock _allt_ som har med internet och ladda upp i moln, tyvärr, inte applicerbart här. Det finns inte heller en dator att backa upp mot. Den har massvis med foton som den gärna vill ha backup på. Jag kan hjälpa till med min dator för setup.

Jag vill kunna peka visa den en hårddisk, kanske en med inbyggt wifi -utan krav på internet- som automatiskt backar upp telefonen och paddan eller att min vän går in i en app och väljer "gör backup".

Känner ni till något som kan hjälpa oss på marknaden?

Mycket mycket tacksam för svar!

För backup på bilder mm så funkar en NAS isf. För att spara mer än så kan det vara en idé att ta backup via iTunes och spara .ipsw'n på extern hårddisk.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-18 23:07
Ursprungligen av barbapappa_86:

För backup på bilder mm så funkar en NAS isf. För att spara mer än så kan det vara en idé att ta backup via iTunes och spara .ipsw'n på extern hårddisk.

"Det finns inte heller en dator att backa upp mot."

Om nu inte bilderna ska upp på nätet eller in i en dator så ska de alltså skrivas ut. Det finns ett gäng AirPrintskrivare från 700kr och uppåt.

Eller en sån här från Seagate kanske?

Ursprungligen av reboot81:

"Det finns inte heller en dator att backa upp mot."

"Jag kan hjälpa till med min dator för setup."

Tack för alla svar!

Jag kan komma dit med min dator och få det att sättas igång om det skulle behövas men sen ska det vara "automagiskt". Kan en sån Seagate fungera så eller måste det finnas en dator tillgänglig? Ser ju lovande ut! Kan den släppa ifrån sig bilder till Seagaten och få nytt utrymme på padda/mobil? Det vore ju fantastiskt!

Den behöver inte skriva ut den, sååå glad för bilder-appen, att kunna lägga i album osv. Men vill kunna göra en backup..

Ursprungligen av klarabara:

Tack för alla svar!

Jag kan komma dit med min dator och få det att sättas igång om det skulle behövas men sen ska det vara "automagiskt". Kan en sån Seagate fungera så eller måste det finnas en dator tillgänglig? Ser ju lovande ut! Kan den släppa ifrån sig bilder till Seagaten och få nytt utrymme på padda/mobil? Det vore ju fantastiskt!

Seagate-disken fungerar ihop med appen Seagate Media, genom vilken du kan se och föra över t.ex. bilder till/från disken. Men lika automagiskt som t.ex. iCloud blir det dock inte då du ju kommer behöva ansluta din iOS-enhet till disken (visserligen trådlöst) varje gång du vill föra över eller titta på bilder på den.

Tänk också på att om du tar bort bilderna från din iOS-enhet efter att du flyttat dem till Seagate-disken så har du ingen backup i det fall Seagate-disken skulle gå sönder, bli stulen eller dylikt.

Mycket god poäng, den nöten får vi nog knäcka med två stycken..

1
Bevaka tråden