Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bendgate?

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det dags för nästa katastrofdebatt?

Bendgate!

Allt går att böja med rätt tryck och han använder rätt stort tryck i denna video... Väldigt stort tryck

Och AB har redan plockat upp historien

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-24 09:52

Folk vill ha stora, tunna och lätta telefoner, och när de får det så blir det ett jävla liv för att de inte tål lika mycket stryk som deras Nokia 3310 gjorde för 10 år sedan...

Folk har lätt för att gnälla på apple och deras prylar. Men kan samtidigt tycka att det är katastrof om telefonen böjs av att ha den i framfickan då man sitter ner en längre stund, som vissa har rapporterat om.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-24 10:06

Jag har jobbat som Appletekniker och det går att böja det mesta har jag sett. Det märkliga är att det ofta händer när prylen ligger på laddning

Jo, problemet är väl att en längre telefon ger en längre hävstång och större krafter.

Och om jag sitter ner så blir det ganska stora krafter på framsidan om telefonen hamnar i "vikläget".

4 och 5 modellerna hamnar inte i "vikläget". Det ska bli kul att prova med 6:an på fredag:)

Trodde först det stod blendgate. Will it blend-mannen har ju godkänt den i alla fall.

  • Medlem
  • 2014-09-24 10:49

Detta blir mumma för alla fAndroids på IDG/Macworld.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har jobbat som Appletekniker och det går att böja det mesta har jag sett. Det märkliga är att det ofta händer när prylen ligger på laddning

Nu jobbar jag i svetsbranschen och med tanke på hur många nya maskiner som packas upp sprillans nya ur kartongen med förkolnade brännarhandtag så kunde man tro att transportbranschen löst hela sitt behov svetsning i fordonsunderhållet genom att massakrera svetsmaskiner på väg till kund.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2014-09-24 11:14

Telefonen bör ju inte bli böjd i fickan, spelar ingen roll om den är gjord i plast, alu eller kryptonit. Apple borde göra en telefon som håller sig rak även då visst tryck sätts på den. Hur man bygger en telefon som klarar normal användning är upp till tillverkaren att fixa och tiden får utvisa om iphone 6/6+ verkligen lider av ett fabrikationsfel. Det finns ju olika typer av aluminium, vissa styvare än andra.

http://en.wikipedia.org/wiki/6061_aluminium_a...

http://en.wikipedia.org/wiki/7075_aluminium_a...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-24 11:16

Om några veckor är det här bortglömt. Precis som alla andra larmrapporter om möjliga fabrikationsfel som har kommit vid varje iPhone-släpp.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-24 11:19

Jag har sett böjda,knäckta androidlurar så vad är nytt under solen.
Har man en telefon stor som en serveringsbricka ska man inte ha den i en tight ficka.

  • Medlem
  • 2014-09-24 11:29
Ursprungligen av lappen71:

Jag har sett böjda,knäckta androidlurar så vad är nytt under solen.
Har man en telefon stor som en serveringsbricka ska man inte ha den i en tight ficka.

Inget nytt under solen. Men nu är det "rätt" företag som har gjort bort sig, därav "nyhetsvärdet". Hade detta drabbat valfri kinesisk androidtelefon hade det knappast blivit uppmärksammat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-24 11:37
Ursprungligen av lappen71:

Har man en telefon stor som en serveringsbricka ska man inte ha den i en tight ficka.

Mina byxfickor är tajta och min nuvarande iPhone 4 trivs bra där.
Även om jag tror att "bendgate" är överdrivet hade jag helst sett att Apple släppt en toppmodell som inte var "stor som en serveringsbricka" till oss som inte har pösig klädstil.

Ursprungligen av pesc:

Mina byxfickor är tajta och min nuvarande iPhone 4 trivs bra där.
Även om jag tror att "bendgate" är överdrivet hade jag helst sett att Apple släppt en toppmodell som inte var "stor som en serveringsbricka" till oss som inte har pösig klädstil.

Din telefon är en del av dig. Din förlängda ryggmärg. Den befinner sig därför ständigt i din hand. Höger eller vänster är valfritt. På natten kan man ha den under kudden. Vid tvagning lägger man den med fördel på ett säker och torrt ställe så nära duschen/badkaret som möjligt.

Ursprungligen av pmarriott:

Din telefon är en del av dig. Din förlängda ryggmärg. Den befinner sig därför ständigt i din hand. Höger eller vänster är valfritt. På natten kan man ha den under kudden. Vid tvagning lägger man den med fördel på ett säker och torrt ställe så nära duschen/badkaret som möjligt.

Äntligen någon som har förstått hur det är:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-24 12:36
Ursprungligen av pmarriott:

Din telefon är en del av dig. Din förlängda ryggmärg. Den befinner sig därför ständigt i din hand. Höger eller vänster är valfritt. På natten kan man ha den under kudden. Vid tvagning lägger man den med fördel på ett säker och torrt ställe så nära duschen/badkaret som möjligt.

Därför ser jag fram mot framtidens iGlove. Latextunn telefon formad som en kirurghandske. Böjlig touch display i handflatan. Högtalare i tumspetsen och mikrofon i lillfingret så man kan tala i telefonen med ett enkelt grepp!

Galaxy noten klarar det betydligt bättre dock... https://www.youtube.com/watch?v=FwM4ypi3at0

Den är ju iofs tjockare..och man ska inte sätta röven på telefonen.. men det känns som det kommer bli en del böjda iPhone 6+ framöver..

Böjmannen tog ju i så han blev blå - vad hade han väntat sig skulle hända med en lövtunn bit aluminium? Hade han gjort sådär på min 5" plast-android hade den snappat av på mitten...

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-09-24 13:16

Jag förstår inte ens att detta blir en snackis. Vill man ha en lur att misshandla finnes Sonim mfl. Smartphones i flaggskeppssegmentet skall man inte knäcka oavsett fabrikat. Vilka dumheter.

Såg ingen som skrek när det hände Sony Z1.. http://www.xperiablog.net/2014/01/13/bent-xpe...

  • Medlem
  • 2014-09-24 13:52

Flugsmälla ska vara följsam.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-24 15:03
Ursprungligen av pesc:

Därför ser jag fram mot framtidens iGlove. Latextunn telefon formad som en kirurghandske. Böjlig touch display i handflatan. Högtalare i tumspetsen och mikrofon i lillfingret så man kan tala i telefonen med ett enkelt grepp!

Du vet att det redan finns sådana vantar, va?

http://www.iphonebutiken.se/bluetooth-talking...

Jepp, det är så det är - det är enkel matematik. Jag skulle aldrig ha en iPhone6plus i byxfickan - nu har jag i.o.f.s. aldrig telefoner i byxfickor, men när det gäller 6plus så är böjrisken uppenbar. Bygger man en telefon som är stor som en flytbrygga - med samma tjocklek och gods - så böjs den ännu lättare. Bygger man den riktigt riktigt stor så kan en vindpåust böja den.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, problemet är väl att en längre telefon ger en längre hävstång och större krafter.

Och om jag sitter ner så blir det ganska stora krafter på framsidan om telefonen hamnar i "vikläget".

4 och 5 modellerna hamnar inte i "vikläget". Det ska bli kul att prova med 6:an på fredag:)

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-09-24 15:36
Ursprungligen av lilledanne:

och man ska inte sätta röven på telefonen..

Nu handlar det inte om det utan telefonen blir böjd när folk har den i framfickan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-24 15:48
Ursprungligen av ducedo:

Nu handlar det inte om det utan telefonen blir böjd när folk har den i framfickan.

Med tanke på hur tighta jeans ungdomar nu använder ser jag ingen skillnad på den kraft som telefonen kommer utsättas för när man sätter sig ner.
Jag har inte ens min iPhone 5 i framfickan när jag sätter mig ner utan den ligger i innerfickan på jackan eller en sidofick på byxorna.
Har man betalt så pass mycket för sin telefon är det fan ens skyldighet att vara mer rädd om grejorna.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-09-24 15:57

Jag visste inte att kidsen idag klarade av ha telefonen så långt ifrån sig som i byxfickan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-24 16:11
Ursprungligen av lappen71:

Med tanke på hur tighta jeans ungdomar nu använder ser jag ingen skillnad på den kraft som telefonen kommer utsättas för när man sätter sig ner.
Jag har inte ens min iPhone 5 i framfickan när jag sätter mig ner utan den ligger i innerfickan på jackan eller en sidofick på byxorna.
Har man betalt så pass mycket för sin telefon är det fan ens skyldighet att vara mer rädd om grejorna.

Jag har alltid haft min i framfickan, alla modeller från 3G till 5s. Aldrig några problem, det måste en telefon klara av.

Sidofickor på byxorna?! Vem fasen har sidofickor?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-24 16:26
Ursprungligen av zinned:

Jag har alltid haft min i framfickan, alla modeller från 3G till 5s. Aldrig några problem, det måste en telefon klara av.

Sidofickor på byxorna?! Vem fasen har sidofickor?

Jag ?

What would be your solution to bending iPhones?

  • Bigger pants, bigger pockets!

  • Use a holster.

  • Consider it a feature, not a bug.

  • You're sitting wrong.

  • If you put it in your pocket, you obviously don't appreciate it enough.

  • Steel iBeam re-enforced cases.

Sammanfattar väl läget - och den här tråden - ganska bra?

http://www.joyoftech.com/joyoftech/joyarchive...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-24 16:39
Ursprungligen av lappen71:

Jag ?

2014

*my gosh*

Bevaka tråden