Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa aktier i företag som gått i konkurs?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-07 09:55

Kan ganska lite om detta men är nyfiken. Om man köper aktier i ett företag som gått i KK men har patent och annat som gör attföretaget inte bara kommer att försvinna utan köpas upp. Tänker på safirtillverkaren som Apple samarbetar med.
Om Apple köper upp undrar jag hur det påverkar företagets aktier.

Ursprungligen av acke:

Kan ganska lite om detta men är nyfiken. Om man köper aktier i ett företag som gått i KK men har patent och annat som gör attföretaget inte bara kommer att försvinna utan köpas upp. Tänker på safirtillverkaren som Apple samarbetar med.
Om Apple köper upp undrar jag hur det påverkar företagets aktier.

Det är ju olika regler i olika länder så jag vågar inte uttala mig om hur paragraf 11 fungerar i USA. Jag tror inte att det innebär en fullbordad konkurs.

Däremot så tror jag att det är som så att om företaget går i "riktig" konkurs där skulderna överskrider tillgångarna och likvideras så är aktierna totalt värdelösa.

Jag äger 1 aktie i Carnegie. Den är omvandlad från ett större antal aktier (kommer inte ihåg antalet) och är värd typ 4 kr. De aktier jag köpte för skojs skull bara för att testa min nya depå betalade jag ca 200:- för. Kort efter köpet gick Carnegie i konkurs och aktiernas värde skrevs ner till 0:- (lustigt nog med 99,65% till 0:-, enligt depån). Jag har inte direkt satt mig in i det hela, men bolaget som sådant lever vidare och det är teoretiskt möjligt att handla med aktien.
Jag tror att om det är en fullbordad konkurs så är nog risken stor att aktien handelsstoppas, och är det lite mer högprofil såsom när Apple på något sätt är inblandade så kan man mycket väl handelsstoppa pga av risken att insiders tjänar storkovan.
Som sagt, en risk. I den mån aktien handlas så lär den ju vara relativt billig. Köps bolaget upp och drivs vidare framgångsrikt kan man tjäna mycket pengar. Om bolaget gå i graven är pengarna väck.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ju olika regler i olika länder så jag vågar inte uttala mig om hur paragraf 11 fungerar i USA. Jag tror inte att det innebär en fullbordad konkurs.

Däremot så tror jag att det är som så att om företaget går i "riktig" konkurs där skulderna överskrider tillgångarna och likvideras så är aktierna totalt värdelösa.

Konkurser där tillgångarna är större än skulderna är ganska sällsynta. Möjligen i fall där det handlar om frivillig likvidation.

Ursprungligen av pmarriott:

Konkurser där tillgångarna är större än skulderna är ganska sällsynta. Möjligen i fall där det handlar om frivillig likvidation.

Eller hur:)

Det blir så där när jag försöker skriva om saker som jag inte riktigt har koll på. Om jag har fattat det hela rätt så har väl inte bolaget gått i konkurs ännu men de vill göra en omstrukturering enligt chapter 11

Citat:

Named after the U.S. bankruptcy code 11, Chapter 11 is a form of bankruptcy that involves a reorganization of a debtor's business affairs and assets. It is generally filed by corporations which require time to restructure their debts.

Chapter 11 gives the debtor a fresh start, subject to the debtor's fulfillment of its obligations under its plan of reorganization.

Hur som helst så är det en högriskaffär att köpa aktier i ett sådan bolag. Jag tror att om ett företag går i konkurs så kan du inte ens göra förlustavdrag för aktierna eftersom du inte kan sälja dem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-07 11:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Eller hur:)

Det blir så där när jag försöker skriva om saker som jag inte riktigt har koll på. Om jag har fattat det hela rätt så har väl inte bolaget gått i konkurs ännu men de vill göra en omstrukturering enligt chapter 11

Hur som helst så är det en högriskaffär att köpa aktier i ett sådan bolag. Jag tror att om ett företag går i konkurs så kan du inte ens göra förlustavdrag för aktierna eftersom du inte kan sälja dem

Förlustavdrag kan man säkerligen göra, det handlar bara om förlust, inte om de går att sälja. Hör med skatteverket för att bli helt säker.

Ursprungligen av Gnulia:

Förlustavdrag kan man säkerligen göra, det handlar bara om förlust, inte om de går att sälja. Hör med skatteverket för att bli helt säker.

Jag har inget behov att höra med Skatteverket

Fast en googling visade att jag hade missuppfattat det hela

Senast redigerat 2014-10-07 11:58
1
Bevaka tråden