Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet jag om min MBPr går i vila?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med lite problem med tidigare MBP i bagaget slog det mig just, hur vet jag om min nya MBPr verkligen går i vila?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-11 11:07

Kolla i Systemmeddelanden

Har inte den datorn en lysdiod som börjar "pulsera" när datorn är i vila?

Systemmeddelanden, är det Console?
Nej, ingen blinkers på den modellen.
Men hur är det med PowerNap, pågår det inte lite aktivitet under huven i 1-3 timmar innan den går i djup dvala? Stängde locket på den idag och såg sen i Console att det förekommit aktiviteter typ varannan minut under den halvtimme locket var stängt. Datorn var då ansluten till laddaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-11 14:21

Det är ett korrekt beteende om du inte ändrat grundinställningen för Power Nap som är på om du har elsladden i och av om du kör på batteri. I inställningar för strömsparare kan du ändra detta individuellt för batteri- respektive strömadapterdrift.

Det där med 1-3 timmar är att efter en viss tid i vila på batteridrift (3 timmar på bärbara tillverkade efter 2013) övergår viloläge (=sleep) till vänteläge (=standby) som är det läge där Apple hävdar att datorns fulladdade batteri ska räcka i 30 dagar. (Jag tycker det är en dålig benämning eftersom det i mina öron låter som om man är mer alert i standby/väntläge än om man vilar/sover -inte tvärtom!)

Här är en bra genomgång med fler länkar om de olika vilolägena, ändra till engelska översättningen om du är mer van vid det:
OS X: Spara ström med viloläge

I Systemmeddelanden (Console) står det vilket viloläge datorn vaknat från när du väcker den, och dessutom framgår ju som du upptäckt vad mer den sysslar med i sömnen.

I Terminal kan du se de aktuella inställningarna genom att skriva in pmset -g och hjälp att tolka svaret här:
https://developer.apple.com/library/mac/docum...
Du kan ändra inställningar och defaulttider som du inte kommer åt via de vanliga strömspararinställningarna. Men kort sagt funkar nog grundinställningarna i en ny MacBook Air väldigt bra till de flesta.

Tack för svaren! Ser i Console att datorn går i vila när den är på batteri och man stänger locket.

1
Bevaka tråden