Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad dricker ni helst?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Öl eller vin? Vad dricker ni helst? Dricker macanvändare vin mer ofta än öl? Vad tror ni?

Kaffe, Rött Thé, Vin(Vitt & Rött), vatten, Tranbärsdricka, mörkt öl(ale mm)...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 10:38

Beror på tillfället, men öl om de bara ska va gött

Ett tips: viner - leta upp ett bra område eller en bra druva.

Ex, hittar du ett mustigt Navarra-vin, från den regionen i spanien så är det ett tämligen säkert kort att ta en annan Navarra-vinare på hyllan. Du kan ju prova dig fram inom et område där du "gillar det mesta".
Om du bara lägger namnet på minnet finns det ju 10 000 viner att välja mellan...

Fast när det gäller öl vs vin så vinner vin hela tiden

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 10:59

Öl, finns ett sådant hiskeligt utbud.
Extra gött här i GBG med goa bryggerier som Poppels och Ocean.
Och ölhak som Ölrepubliken.
Prisa gudarna för att det finns svensk öl som inte är lager!
Även om lager är gött ibland det med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-16 11:15
Ursprungligen av hforsling:

Öl eller vin? Vad dricker ni helst? Dricker macanvändare vin mer ofta än öl? Vad tror ni?

Jag dricker helst rött vin, men ibland vitt vin eller öl.
Jag tror att Mac-användare är som folk är mest, varken mest av det ena eller andra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-16 11:18

Öl gäller, givetvis. Ale.

Carnegie Porter - tjockare än så blir inte Öl (eller ja, Porter då)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-16 11:26

Öl, mestadels ljus lager. Jag har verkligen försökt gilla mer "fancy" sorter, men det är alltid ljus lager jag återgår till. Men det finns ju grader i helvetet också förstås, Pripps och Norrlands har jag inte mycket till övers för. Mariestads och Åbro sigill är det som oftast hamnar i kundkorgen på Systemet. Köper jag folkis på ICA blir det oftast Corona.

Till vardags dricker jag mest bara vatten och kaffe.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-10-16 11:54

Öl, IPA, Ale och annat åt det mörkare hållet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-16 14:28
Ursprungligen av Json_81:

Öl, IPA, Ale och annat åt det mörkare hållet.

IPA är en Ale, en Ale inte nödvändigtvis en IPA

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-10-16 15:12

Rödvin från den nya världen. Företrädelsevis en Zinfandel eller en Chiraz/Cabernet.
Blir det öl för njutning så blir det en Ale, om det är för törstsläckning blir det en Miller.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-10-16 15:12

Mest vatten och kaffe. Någon öl ibland och ett och annat horn av egnjäst honungsmjöd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 15:36

Mest vatten och is med färsk limejuice under veckorna sätter underbar piff på vattnet. Färskpressad grapefruktjuice till frukost alla veckans dagar.. älskar lite bitter smak. När det kommer till alkohol föredrar jag engelska ölsorter av alla sorter.
Vitt vin framför rött om vin serveras.. Fruktigt smakrikt vin och då gäller rätt druva som påpekats ovan.

Ursprungligen av Goflorp:

Carnegie Porter - tjockare än så blir inte Öl (eller ja, Porter då)

O ja! Mitt val också om det blir Porter. Annars allt möjligt i öl-väg: Mariestads Export, Staropramen ljus, staropramen mörk, diverse Ale, en och annan veteöl, mm, mm. Två glas vin till "finmaten" på lördagarna

Cognac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-16 16:37

Mest coca-Cola eller mjölk

Annars vin framförallt Amarone, Ripasso eller Rioja.

Mindre med öl men isåfall så ljust som möjligt typ belgisk Duvel eller tyskt, gärna weissbier. Är fruktansvärt trött på Ale.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-10-16 16:40

En röd Zinfandel slår sällan fel när det gäller vin. Ibland slinker även en och annan öl ner, till exempel Chimay Blå.

En favorit bland alkoholfria drycker är äppelmust, en underbar törstsläckare!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-16 17:14
Ursprungligen av Capeman:

Cognac.

Se där ja...di rige di kan, vi fattiga försöker

Till vardags blir det mest vatten, kaffe och mjölk. Ska jag välja något gott alkoholfritt blir det nog äppelmust eller blodapelsinjuice.

När det gäller saker med alkohol i är jag helt såld på belgiska fruktöler. Det är bra fint det! Väljer oftast rött över vitt vin, smakrika saker som amarone är fantastiska. Champagne och annat mousserande är också en svag punkt.

Ljus, tjeckisk lager. Och calvados.

Inte nödvändigtvis vid samma tillfälle.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-16 18:25
Ursprungligen av MatsOlov:

ett och annat horn av egnjäst honungsmjöd.

Jag ser verkligen framför mig hur du dricker "egenjäst mjöd" ur typ detta:

någonstans "i skogen utanför Umeå"

Inget för veklingar, det kan din bild intyga!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2014-10-16 18:32

Spelar ingen roll så länge det jävligt dyrt.

Vatten eller juice för mig. Dricker inte alkohol.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-10-16 20:50
Ursprungligen av lasselu:

Rödvin från den nya världen. Företrädelsevis en Zinfandel eller en Chiraz/Cabernet.
Blir det öl för njutning så blir det en Ale, om det är för törstsläckning blir det en Miller.

För mig blir det mest viner från gamla världen, de brukar nämligen inte vara så översockrade som t ex en zinfandel från US...;D

Kompletterar min lista lite

Kaffe(morgon o dag),
Rött Thé (kväll),
Vin(Vitt & Rött) (vid avkopplande tillfällen...eller då avkoppling behövs)
Vatten(träning, danskvällar),
Tranbärsdricka(vid migrän tillsammans m magnesyl koffein brus),
mörkt öl(ale mm) (se vin)

Är det alkoholfritt slår inget vatten, kaffe eller juice. Även julmust är ganska oslagbart.
Alkoholhaltigt tar jag helst öl, men har ingen favorit än. Drack många lokala öl när jag var tillfälligt bosatt i Riga. Inte alls fel!
Vin dricker jag hellre ett rött än ett vitt.
En single malt, typ Balvenie, är aldrig fel heller!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-10-16 23:55

Jag är ingen större konsument av alkohol, men i den genren föredrar jag öl och whisky framför vin. Anledningen är att öl är rätt billigt och att whisky kan erbjuda oöverträffad komplexitet per droppe. För att få samma smak och doftupplevelse av vin måste man gå väldigt högt upp i pris och vin kan man inte snåla med på samma sätt som med whisky. Vinupplevelsen är helt enkelt inte värd pengarna. För mig.

Ursprungligen av bjorsi:

Öl, finns ett sådant hiskeligt utbud.
Extra gött här i GBG med goa bryggerier som Poppels och Ocean.
Och ölhak som Ölrepubliken.
Prisa gudarna för att det finns svensk öl som inte är lager!
Även om lager är gött ibland det med.

Är det lokalpatriotism eller tycker du ölen är extra god här i Götet? Själv är jag inte jätteimponerad av regionens bryggerier.
Omnipollo och Oppigårds är internationellt bra tycker jag.

Bevaka tråden