Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bindningstid vid tecknande av abonnemang eller inköpsdatum?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-10-22 15:58

Hur räknas egentligen bindningstiden hos en operatör? Förr var den ett år.
I september 2013 tecknade jag mig för 24 månader hos Telenor. I början på november samma år köpte jag en iPhone 5s. Enligt Telenors kundtjänst ska jag redan nu kunna låsa upp telefonen. Alltså är operatörslåset kopplat till hur länge man har haft abonnemanget och inte till det datum som man köpte enheten?
Någon som kan bekräfta att mina hypoteser är riktiga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 16:39
Ursprungligen av Dalle:

Hur räknas egentligen bindningstiden hos en operatör? Förr var den ett år.
I september 2013 tecknade jag mig för 24 månader hos Telenor. I början på november samma år köpte jag en iPhone 5s. Enligt Telenors kundtjänst ska jag redan nu kunna låsa upp telefonen. Alltså är operatörslåset kopplat till hur länge man har haft abonnemanget och inte till det datum som man köpte enheten?
Någon som kan bekräfta att mina hypoteser är riktiga?

Du menar September 2012, eller hur?

1 år efter köp av telefonen har jag för mig man kan låsa upp.

edit: Och efter en snabbgoogling kan jag se att Telenor skriver samma sak; http://www.telenor.se/privat/kundservice/mobi...

Citat:

Att låsa upp
Har det gått 12 månader sedan du köpte din produkt kan du enkelt låsa upp din mobil eller ditt modem genom att följa länken nedan. Det du behöver ange är IMEI-nummer och en mailadress. Kod, instruktioner och kvitto mailas därefter till dig så du kan spara och låsa upp din mobil eller modem när det passar dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 16:46
Ursprungligen av keptang:

1 år efter köp av telefonen har jag för mig man kan låsa upp.

edit: Och efter en snabbgoogling kan jag se att Telenor skriver samma sak; http://www.telenor.se/privat/kundservice/mobi...

Ja, det stämmer.... fast har du ett abonnemang på 2 år får du betala för att låsa upp telefonen tidigare.

  • Medlem
  • 2014-10-22 17:23

Konstigt detta. Jag dubbelkollade med både Telenor och Apple nu.
Abonnemanget tecknades i september 2013. Telefonen köptes i november 2013. Men upplåsningen av telefonen har redan blivit utförd enligt uppgift från både Telenor och Apple.
Killen på Telenor hade ingen aning om hur det gått till, han bekräftar att det är 12 månader från det att teloledonen köpts. Men för mig har de räknat på datumet som jag tecknade abonnemanget på.
Jaja, bara det funkar.

  • Medlem
  • 2014-10-22 17:29

Får man någon dialogruta i iTunes som bekräftar att operatörslåset är borta när man kopplar in telefonen i datorn?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-22 17:44
Ursprungligen av Dalle:

Får man någon dialogruta i iTunes som bekräftar att operatörslåset är borta när man kopplar in telefonen i datorn?

Nej

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-22 17:55

Jag förstår ingenting. Om du tecknar ett abonnemang för ett år framåt så är väll självklart att det börjar gälla från den dagen då abonnemanget (avtalet) tecknades, eller det datum som står på datumet.

Varför tecknar man ett abonnemang innan man fått en telefon? Om tanken är att abonnemanget tillhör telefonen.

  • Medlem
  • 2014-10-22 18:01
Ursprungligen av Kajan:

Jag förstår ingenting. Om du tecknar ett abonnemang för ett år framåt så är väll självklart att det börjar gälla från den dagen då abonnemanget (avtalet) tecknades, eller det datum som står på datumet.

Varför tecknar man ett abonnemang innan man fått en telefon? Om tanken är att abonnemanget tillhör telefonen.

Man kanske hade ett dyrare abonnemang innan och tecknade ett nytt för att komma ner i pris? Man kan faktiskt teckna abonnemang utan att köpa en telefon. (telefonen köptes senare och en förhöjd månadskostnad tillkom)

Jag blir lite förvirrad - talar vi om bindningstid för abonnemanget eller operatörslåst telefon (eller bägge delarna)?

Bindningstid och förlängning = Tecknar man ett abonnemang på tex 12 månader, väljer sedan att förlänga sitt abonnemang med ytterligare 12 efter 10 månader, då har man 14 månader kvar på sitt abonnemang, aka "kaka på kaka".

Operatörslåsning = 12 månader. Har inget med bindningstiden att göra.

  • Medlem
  • 2014-10-22 21:41
Ursprungligen av barbapappa_86:

aka "kaka på kaka".

Ingen "kaka på kaka" här. Jag tecknade ett abonnemang på 24 månader, punkt. Vi pratar här om två saker. Bindningstid för abonnemanget som är 24 månader. Och bindningstiden på telefonen (operatörslåset) som är på 12 månader.

Ursprungligen av Dalle:

Ingen "kaka på kaka" här. Jag tecknade ett abonnemang på 24 månader, punkt. Vi pratar här om två saker. Bindningstid för abonnemanget som är 24 månader. Och bindningstiden på telefonen (operatörslåset) som är på 12 månader.

Ja, du ja. Min post visade ett exempel

Jag var inne med en bekant (utbytesstudent i Sverige) och hjälpte henne med nytt abb hos Telenor för lite sen. En iPhone 6+ (lyckos henne... ). Så här förstod jag att det fungerar:

  • Numera skall telefonerna vara upplåsta från dag 1 och inga tillkommande avgifter.

  • Abonnemanget (24 mån för hennes del) börjar gälla och ticka ner från det ögonblick man stoppar i SIM-kortet och aktiverar.

  • Medlem
  • 2014-10-23 00:02
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag var inne med en bekant (utbytesstudent i Sverige) och hjälpte henne med nytt abb hos Telenor för lite sen. En iPhone 6+ (lyckos henne... ). Så här förstod jag att det fungerar:

  • Numera skall telefonerna vara upplåsta från dag 1 och inga tillkommande avgifter.

  • Abonnemanget (24 mån för hennes del) börjar gälla och ticka ner från det ögonblick man stoppar i SIM-kortet och aktiverar.

Så är det numera sedan februari 2014 eller så. Men tidigare har de flesta eller alla iPhones sålts låsta om man har tagit med abonnemang.

  • Medlem
  • 2014-10-23 22:49

Slängde in ett Telia-sim i den idag. Funkade alldeles utmärkt.

1
Bevaka tråden