Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge lever en iPhone 5

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en iPhone 4. Den har fungerat bra - fram till senaste uppdateringen. Då har den blivit trögare. Nu har jag inte riktigt lust att lägga ner tusentals kronor på en ny mobil, igen, men kan få köpa en 5a av en kompis för 1500 kr. Det är Modell MD298KS/A och har inte de där problem med batteri eller startknapp.

Frågan är dock hur vettigt det köpet är? Hur länge fungerar en 5a bra? Den är baranågot yngre än min 4a.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-31 15:24

Bra pris...köp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-31 15:46

Nackdelen med en iPhone 5 är att den stödjer färre LTE/4G nät än vad senare modeller gör. Men är det inga problem för dig så är iPhone 5 en riktigt fin telefon.

Om du köper telefonen kan jag rekommendera att göra en återställning av mjukvaran via iTunes. Upplever själv att telefoner och plattor blir lite snabbare av det.

Tusen tack för svar! Det låter lovande. Men hur länge tror ni den håller? Jag vet att man ska sluta uppdatera dem för att de inte ska bli så sega, men jag vet aldrig vid vilket givet ögonblick, upptäcker det alltid för sent.

Jag tycker inte alls man ska sluta uppdatera. iPhone 4s fick iOS 8 men det är också antagligen sista versionen. Den funkar acceptabelt i iOS 8.1 tycker jag. iPhone 5 kommer antagligen att få iOS 9 också, så jag skulle vilja påstå att iPhone 5 "håller" till sensommaren/hösten 2016. Men sen tycker nog alla att "håller" betyder olika för dem. Jag tycker att det senast är dags att byta när ens produkt ej längre kan köra senaste versionen av operativsystemet.

Tack Capeman. Bra! Då varar den i alla fall två år. Räcker för mig. Det är en mobil. Egentligen fungerar 4an fortfarande, men har blivit trög och 5an har bättre kamera!

Batteriet kanske behöver bytas ut efter ett tag när det gett upp, men annars lär den funka finfint ett tag till.

Tusen tack för guidning! Då köper jag den. ha det gott!

Förresten...

... 6an är ju större. Det tilltalar mig. Jag kanske ändå ska bidra till det digitala sopberget i Afrika och köpa en. Men hur anses den vara?

Ursprungligen av webulven:

Men hur anses den vara?

Vad menar du?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad menar du?

Jag tänkte att jag skulle köpa en 5a begagnad för att spara pengar etc. Men så tycker jag om 6ans storlek. Dock har jag inte lyssnat på vad man säger om 6an. Är den bra? Eller har de gjort en sämre produkt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-11-02 12:01
Ursprungligen av webulven:

... 6an är ju större. Det tilltalar mig. Jag kanske ändå ska bidra till det digitala sopberget i Afrika och köpa en. Men hur anses den vara?

http://arstechnica.com/apple/2014/09/iphone-6...

Ursprungligen av webulven:

Jag tänkte att jag skulle köpa en 5a begagnad för att spara pengar etc. Men så tycker jag om 6ans storlek. Dock har jag inte lyssnat på vad man säger om 6an. Är den bra? Eller har de gjort en sämre produkt?

Huruvida den är "bra" eller inte är högs subjektivt. Men länken som Joakimo gav dig är nog en vägvisning om vad en del tycker om den

Ursprungligen av barbapappa_86:

Huruvida den är "bra" eller inte är högs subjektivt. Men länken som Joakimo gav dig är nog en vägvisning om vad en del tycker om den

Tack. Jag har bara så svårt att läsa sådana texter. Jag får hjärnsläpp. Det är för detaljerat. Det var väl därför jag hoppades på kunniga; näää den är faktiskt inte så bra. Eller, för fan, den är kanon.
:-/
Jag får försöka en gång till.

Ursprungligen av webulven:

Tack. Jag har bara så svårt att läsa sådana texter. Jag får hjärnsläpp. Det är för detaljerat. Det var väl därför jag hoppades på kunniga; näää den är faktiskt inte så bra. Eller, för fan, den är kanon.
:-/
Jag får försöka en gång till.

Annars finns det även ett gäng recensioner på youtube.

Så vitt jag har upplevt har en iPhone aldrig blivit sämre än föregångaren. Gillar du den större skärmen är telefonen bättre än 5s och 5. Klarar du inte av det är den förstås sämre. Men prestandan är ju bättre.

Ursprungligen av Capeman:

Så vitt jag har upplevt har en iPhone aldrig blivit sämre än föregångaren. Gillar du den större skärmen är telefonen bättre än 5s och 5. Klarar du inte av det är den förstås sämre. Men prestandan är ju bättre.

Okej. Tack. Bra svar. Antingen satsa på det billigare, eller det större...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-01-24 15:10
Ursprungligen av webulven:

Jag har en iPhone 4. Den har fungerat bra - fram till senaste uppdateringen. Då har den blivit trögare.

Ibland undrar man om detta är en medveten strategi ifrån Apples sida?

Isf ganska smart av dom. Det leder ju onekligen till att de flesta nog kommer att snabbare köpa ytterligare en Apple-produkt (antingen ny eller begagnad) innan de annars egentligen skulle behövt det.

Detta är ju iofs bara en ren spekulation/fundering som jag har.

Ursprungligen av omartint:

Ibland undrar man om detta är en medveten strategi ifrån Apples sida?

Isf ganska smart av dom. Det leder ju onekligen till att de flesta nog kommer att snabbare köpa ytterligare en Apple-produkt (antingen ny eller begagnad) innan de annars egentligen skulle behövt det.

Detta är ju iofs bara en ren spekulation/fundering som jag har.

Finns en dokumentär om det (kommer inte ihåg namnet, kan vara "The Light Bulb Conspiracy"). Ett ex är tex skrivare som har inbyggda chip som stänger ned hela mackapären efter x antal utskrifter. Sen är det väl upp till var och en att bestämma hur stor foliehatt man ska ha på sig

  • Medlem
  • 2015-01-24 15:29
Ursprungligen av omartint:

Ibland undrar man om detta är en medveten strategi ifrån Apples sida?

Isf ganska smart av dom. Det leder ju onekligen till att de flesta nog kommer att snabbare köpa ytterligare en Apple-produkt (antingen ny eller begagnad) innan de annars egentligen skulle behövt det.

Detta är ju iofs bara en ren spekulation/fundering som jag har.

iOS 7.1.3 är väl det senaste man kan köra på en iPhone 4? Vi snackar här om en telefon som kom till Sverige i juni 2010. Snart fem år sedan. I mina ögon är det ganska imponerande att en sådan telefon klara av att köra iOS7, den levererades ändå med iOS3 har jag för mig. Dessutom är det inget som tvingar användaren att uppdatera. Har man lite koll så avvaktar man med att uppdatera en så gammal telefon.
Kan du peka på en liknande Android som hänger med med uppdateringar i över fyra år?

  • Medlem
  • 2015-01-24 15:33
Ursprungligen av barbapappa_86:

Finns en dokumentär om det (kommer inte ihåg namnet, kan vara "The Light Bulb Conspiracy")

Mycket sevärd dokumentär.

Tack för tips om dokumentär. Det är förfärligt att de i alla fall på skrivarna har inbyggd livslängd. Jag blir så arg, och känner mig kränkt. Nu är det nog läge att försöka använda begagnat så långt man kan.

Ursprungligen av webulven:

Tack för tips om dokumentär. Det är förfärligt att de i alla fall på skrivarna har inbyggd livslängd. Jag blir så arg, och känner mig kränkt. Nu är det nog läge att försöka använda begagnat så långt man kan.

Fallet behöver dock inte vara så med din iPhone. Sen är det inte obligatoriskt att uppgradera.

Sen jag skapade denna tråd har jag lämnat igen 5an. Den tillhörde serien med dåliga batterier. Och var allmänt konstig. Hon fick mer om hon sålde den via apple.

  • Medlem
  • 2015-01-24 18:17
Ursprungligen av webulven:

Sen jag skapade denna tråd har jag lämnat igen 5an. Den tillhörde serien med dåliga batterier. Och var allmänt konstig. Hon fick mer om hon sålde den via apple.

Så vad har du för telefon idag?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Finns en dokumentär om det (kommer inte ihåg namnet, kan vara "The Light Bulb Conspiracy"). Ett ex är tex skrivare som har inbyggda chip som stänger ned hela mackapären efter x antal utskrifter. Sen är det väl upp till var och en att bestämma hur stor foliehatt man ska ha på sig

Ska köpa din favorit mobiltelefon, och jag köpte även en lång tid efter det trassliga Iphone 5s

Ursprungligen av Teunissen Lynn:

...det trassliga Iphone 5s

Trassliga? På vilket sätt?

Ursprungligen av Dalle:

Så vad har du för telefon idag?

Den gamla 4an.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Trassliga? På vilket sätt?

prijs

Bevaka tråden