Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man välja för surfplatta?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon får ta bort tråden eller hänvisa mig till en annan om den redan finns eller så!

Jag behöver hjälp att hitta en surfplatta med behoven för lite små surf och filmtittande, ska mest användas när jag är hos flickvännen som bor en bit bort istället för att ta min mer eller mindre klumpiga macbook pro på 15" med ett dåligt batteri.

Jag funderar mellan en Samsung Galaxy Tab 4 10,1", en ipad mini eller en begagnad ipad 2 eller 3

Någon som har något tips på vad man ska välja eller har något annat förslag? gärna motivering ifall ni har något speciellt argument till just varför den surfplattan.

Tack för mig! /Sebastian

Lite film och surf är inte så tydliga krav. Baserat på det så svarar jag den billigaste möjliga (typ iPad 2).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Lite film och surf är inte så tydliga krav. Baserat på det så svarar jag den billigaste möjliga (typ iPad 2).

Det är för visso sant men typ streama film från netflix lite facebook, instagram osv. Kommer endast använda den typ i sängen hemma och hos flickvännen då! dom gångerna de behövs mer "krävande" saker har jag ju min macbook hemma och hos flickvännen har jag ändå inte dom behoven

Ett alternativ kan vara en Ipad Mini Retina wi-fi. Bra pris samt enkel och smidig/lätt. Givetvis mindre skärm men troligen så räcker den till de behov som du har.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-25 20:53

Har du ingen platta idag, räkna med att behoven kommer att ändras när du börjar använda den.
Jag skulle rekommendera minst 32 GB minne, och vad gäller iPads, 3Gmodellen eftersom den innehåller GPS.
I övrigt vad gäller årsmodell, storlek etc, får pengarna styra.

Ursprungligen av kenjon:

Har du ingen platta idag, räkna med att behoven kommer att ändras när du börjar använda den.
Jag skulle rekommendera minst 32 GB minne, och vad gäller iPads, 3Gmodellen eftersom den innehåller GPS.
I övrigt vad gäller årsmodell, storlek etc, får pengarna styra.

Tack för tipsen! ska kolla runt lite och se vad jag hittar

Jag köpte denna för ett tag sedan och är mycket nöjd, saknade tangentbord & USB på min ipad vilket denna har.
Funkar kalas när man reser, riktigt smidig när man kopplar loss skärmen och ser en film tex. Kan med fördel se
film från USB sticka om man har tangentbordet kvar.

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows/asus-t100ta-dk003h/194508.7102/

  • Medlem
  • 2014-12-27 07:57
Ursprungligen av Sebastiannystrom:

Tack för tipsen! ska kolla runt lite och se vad jag hittar

Håller med om att 32GB är nog rätt nivå. Vissa Android plattor har ju minneskortplats så då kan du ju öka enkelt från 16 GB. Vilken mobil har du idag. Har du iphone så hade jag satsat på en Apple-produkt för då slipper du investera i en ny app butik. Bryr du dig inte om bland miljö så finns där prisvärda Samsung och Nexus plattor. Allt hänger på 7 eller 10 tum och hur mycket du vill lägga

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-01-20 15:45

Skulle kört på en iPad eller iPad Mini som standard (speciellt om du redan har en iPhone eller iPod med redan köpta appar). Skulle absolut inte köpa en iPad som inte är "retina". Är ju så mycket trevligare för film och speciellt för webläsning. Vill du spara lite pengar så välj dock någon av förra årets modeller.

Se dock till att ha minst 64 GB eller 128 GB. Du kommer med tiden att få ont om plats annars (har själv en iPad med 32 GB som alltid är problematiskt "trång" med dess snåla utrymme). Eftersom man inte kan expandera Apples enheter i efterhand så kommer man ofta ångra sig mer att man valt för lite lagringsutrymme, än att man inte har de sista "MHz" på processorn eller andra mer ovidkommande finesser.

Skulle dock skippa 3G/GPS (lägg pengarna hellre på mer lagring) då din flickvän förmodligen redan har WiFi hemma (och du också). I övriga tillfällen så är det ju bara att dela ut WiFi via telefonen om det inte finns tillgängligt. GPS behöver du nog förmodligen inte då du redan hittar till din flickvän (och inne i lägenheten gör den inte så stor nytta).

Om du mest vill surfa och se på film så kan självklart andra enheter än Apples också fungera. Vill du tex kunna "multitaska" lite och ha en film uppe, och samtidigt ha koll på tex Skype, Facebook, annan chat vid sidan av så kan ju en Windows-8-platta vara ett alternativ som någon annan här i tråden föreslår.

Windows Multitasking

Om du dessutom tar en platta med x86 (förslagsvis Atom då Core-plattor är lite tyngre och sämre batteritid) med HDMI-port så kan den dessutom utgöra en reservdator hemma hos dig eller flickvännen (anslut bara till en skärm och BT-mus/tangentbord).

Vill du dock ha en platta med det absolut bästa och mest högkvalitativa app-utbudet för en platta så finns det inget som slår iOS.

Lycka till och hör av dig hur det gick!

Senast redigerat 2015-01-20 16:05
1
Bevaka tråden