Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer nästa innovation?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mobilmarknad på tomgång redo för nästa innovation
www.svd.se/naringsliv/digitalt/marknaden-ar-som-innan-iphone_8207704.svd
SVD Näringsliv: "Det fortsätter att flöda ut nya mobiler i handeln. Men det är svårt att hitta något egentligt nytt och mest känns det som för sex år sedan. Då kom en trist ström av vardagliga förbättringar. Ända tills Apple lanserade sin Iphone och kastade om spelplanen. "

Tycker faktiskt att skribenten har en poäng. Det känns lite som för sex år sedan.
Ge mig nått nytt!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-05-30 23:43
Ursprungligen av Chaosstar:

Mobilmarknad på tomgång redo för nästa innovation
www.svd.se/naringsliv/digitalt/marknaden-ar-som-innan-iphone_8207704.svd
SVD Näringsliv: "Det fortsätter att flöda ut nya mobiler i handeln. Men det är svårt att hitta något egentligt nytt och mest känns det som för sex år sedan. Då kom en trist ström av vardagliga förbättringar. Ända tills Apple lanserade sin Iphone och kastade om spelplanen. "

Tycker faktiskt att skribenten har en poäng. Det känns lite som för sex år sedan.
Ge mig nått nytt!

Tror nog det fortsätter på tomgång ett tag till ärligt talat. Ett så stort skifte som smartphonegenombrottet händer inte ofta. Det var kanske det största som hänt sen mobilen blev var mans egendom.
Lite fånigt om folk förväntar sig att nån ska toppa det var femte år.

TV-marknaden är däremot rätt mogen att plockas. Att inte Apple drivit hårdare där tycker jag är märkligt. Men vi får väl se vad som händer nu om några dar.

Ja du kanske har rätt @urkan.

Senast redigerat 2015-01-13 11:29

Apples nästa stora genombrott är det som de flesta felaktigt kallar iWatch. Det kommer förvisso också vara en klocka, om man vill det, men det är inte det som är grejen.

Det blir en ny kategori av produkt, möjligen med en ny skärmstorlek. En ny gren på Apples träd.

Man kommer att ha den på handleden och jag skulle tro att den blir något större än dagens Nano. Den kommer att vara laddad med sensorer och funktionalitet liknande Jawbone UP och Nike Fuelband, men med GPS och vanlig iOS-funktionalitet.

Vinklingen kommer att vara hälsa/Lifestyle. En utmärkt "handsfree" livskamrat för hjälpa människor att leva sunt och aktivt. Kommer säkert att bli en mycket populär träningsprodukt.

Det blir Apples svar på Google Glass, men en produkt som känns mycket naturligare att bära. Lansering möjligen sent 2013.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-01 11:13

Cook sa något om att ungdomar idag blir svåra att övertala att bära armband eller glasögon. Så frågan är vad Apple har på lut….

Ursprungligen av kenjon:

Cook sa något om att ungdomar idag blir svåra att övertala att bära armband eller glasögon. Så frågan är vad Apple har på lut….

Om jag minns rätt så sa han att ungdomar inte bär klockor i samma utsträckning som den äldre generationen, utan att mobilen är "klockan", samt att de nog förvisso gärna bär glasögon men att det i så fall är en förlängning av personligheten... mer livsstil. Att det är viktigt hur de ser ut (mellan raderna: Goggle glass töntlook köper han inte för breda massan).

Jag tolkade inte som att han hade något emot armband eller att bära saker på handleden.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-01 11:46

Det gäller inte bara ungdomar, jag är sen 70-talist och skulle aldrig i livet bära något runt handleden. Jag bar klocka på mellanstadiet när det var coolt med digitalur med spel och skit men sedan dess har jag levt lyckligt utan svettrand runt handleden. I glappet mellan mellanstadiet och att jag hade råd med mobiltelefon förlitade jag mig på offentliga klockor, bland annat kan man ju avläsa tiden på parkeringsautomater

Ursprungligen av kenjon:

Cook sa något om att ungdomar idag blir svåra att övertala att bära armband eller glasögon. Så frågan är vad Apple har på lut….

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-06-01 13:34

Att apple släpper en iWatch känns inte som nån högoddsare direkt. Och den kommer säkert vara en bra produkt. Men det kommer knappast utgöra nåt sorts genombrott utan snarare en sorts förlängning av träningsfunktionerna som redan går att ha på iPhone. En nischprodukt som du säkert kommer se i löparspåret men knappast runt var mans handled.

Ursprungligen av urkan:

Att apple släpper en iWatch känns inte som nån högoddsare direkt.

Som sagt: inte "iWatch". Det är inte en klocka vi talar om här. Ungefär som att en iPhone heller inte är en klocka, även om tiden är det första man ser när man slår på den. Förvirringen kanske uppstår när man pratar om att ha den på handleden, likt en klocka?

En iPhone erbjuder många bra träningsfunktioner, men gränssnittet suger kraftigt. Det vet alla som haft en gömd i en ficka (så att man inte har tillgång till information medan man tränar), haft den i en stretchfodral på överarmen (kan fortfarande inte se någon data och det är inte särskilt bekvämt eller praktiskt), eller köpt till en massa dongles/cases bara för att få den att registrera puls.

Jag har länge känt att Apple skulle kunna slå ut Polar, Garmin, Suunto och allt vad de heter över en natt om de ville (när det gäller träninsklockor). Det måste de här företagen också känna vid det här laget... Men det är en lite för liten marknad för Apple. Men om man till dessa populära funktioner även knyter upp iOS och trendiga rörelsesensorer, så har man en vinnare. Det är en produkt som skulle kunna ersätta mobilen för många, i många situationer. Man blir nåbar via Message och FaceTime/Skype/Viber istället.

Inte så att man inte har något mobil, men att man kan lämna den bakom sig tillfälligt.

Jag skulle kunna tänka mig en handledsprodukt som är lika bred som nuvarnde iPhonens aktiva skärmyta, i 16:10 format. Något som inte är för stort för handleden, men som ändå erbjuder lite yta för apputvecklare att jobba med.

  • vattentät

  • gps

  • Ant+

  • typ MotionX

  • iOS

Potentiella problem blir väl prestanda i ett litet format och batteritid.

  • Medlem
  • 2014-12-29 07:25
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Som sagt: inte "iWatch". Det är inte en klocka vi talar om här. Ungefär som att en iPhone heller inte är en klocka, även om tiden är det första man ser när man slår på den. Förvirringen kanske uppstår när man pratar om att ha den på handleden, likt en klocka?

En iPhone erbjuder många bra träningsfunktioner, men gränssnittet suger kraftigt. Det vet alla som haft en gömd i en ficka (så att man inte har tillgång till information medan man tränar), haft den i en stretchfodral på överarmen (kan fortfarande inte se någon data och det är inte särskilt bekvämt eller praktiskt), eller köpt till en massa dongles/cases bara för att få den att registrera puls.

Jag har länge känt att Apple skulle kunna slå ut Polar, Garmin, Suunto och allt vad de heter över en natt om de ville (när det gäller träninsklockor). Det måste de här företagen också känna vid det här laget... Men det är en lite för liten marknad för Apple. Men om man till dessa populära funktioner även knyter upp iOS och trendiga rörelsesensorer, så har man en vinnare. Det är en produkt som skulle kunna ersätta mobilen för många, i många situationer. Man blir nåbar via Message och FaceTime/Skype/Viber istället.

Inte så att man inte har något mobil, men att man kan lämna den bakom sig tillfälligt.

Jag skulle kunna tänka mig en handledsprodukt som är lika bred som nuvarnde iPhonens aktiva skärmyta, i 16:10 format. Något som inte är för stort för handleden, men som ändå erbjuder lite yta för apputvecklare att jobba med.

  • vattentät

  • gps

  • Ant+

  • typ MotionX

  • iOS

Potentiella problem blir väl prestanda i ett litet format och batteritid.

Intressant att läsa vad du skrev då och vad vi vet nu och hoppas skall komma

Ursprungligen av PaO:

Intressant att läsa vad du skrev då och vad vi vet nu och hoppas skall komma

Japp, så är det.

Så du förstår så var ju mitt inlägg mest mina egna projicerade förhoppningar.

Trots Tim Cooks egna reflektion att klockor inte är så populära längre, så valde Apple att pusha både 'watch' i namnet, samt fokusera mycket på klockor i gränssnittet. Nu tror jag i och för sig att detta mest är ur marknadsföringssynpunkt: alla som kan tänka sig att ha en klocka (väldigt många) skall fundera på om  WATCH är något för dem. I själva verket är det nog inte såå många som köper den huvudsakligen för klockfunktionen. Det kommer nog finnas de som gör det—ett statement att de ligger på framkant vad gäller trender och teknik—men de flesta är nog ute efter funktionalitet.

I efterhand kan jag tycka att  WATCH är ett industriellt litet underverk. Det är mycket möjligt att jag kommer att köpa den enkla träningsvarianten, men det är ändå inte den produkten jag helst hade sett Apple göra. Produkten jag beskrev i mitt tidigare inlägg hade haft en mycket mindre målgrupp. Men den hade otvetydigt varit herren på täppan bland alla multisportprodukter.

"Tyvärr" är det väl så nu, att Apple inte längre kan lansera revolutionerade nischprodukter, utan måste fokusera på stora marknader.

Med lite tur ser sportentusiaster potentialen, gör sina röster hörda och förmår Apple lansera en ännu mer sportinriktad produkt som står på egna ben (ej behov av iPhone) och har större skärm för att köra mer krävande appar lokalt. Man kan säkert få ut en del funktionalitet ur nuvarande klocka också, men jag ser hellre en dedicerad produkt. Det har ju även visat sig att lite större yta erbjuder mycket bättre möjligheter att få till en bra batteritid. Det nuvarande klockformatet är VÄLDIGT litet när det gäller att husera både skärm-, sensor- och räkneteknik samt batteri.

Detta är tydligen min vecka att fäktas med dig, AM. Nåväl, låt så vara. Efter att ha provat på såväl klockor (galaxy gear) som träningsarmband (fitbit) måste jag säga att jag inte alls förstår poängen. Klockorna besparar mig att ta upp telefonen ur fickan när det ringer eller messar... inte ett problem som jag upplever att jag måste ha en lösning på. Jag hör till dem som tränar mycket regelbundet - pulsintervall, dessutom - och vanlig hederligt hjärtband löser den biten bättre än en handledsbaserad enhet. I bilen, eller i skog och mark, funkar telefon eller platta av skärmstorleksskäl oändligt mycket bättre som gps-enheter. Kontentan är att min handled är prylfri i dagsläget. Det är möjligt att det finns någon killer app för handledsenheter, men jag har inte sett någon ännu.

  • Medlem
  • 2014-12-29 19:41
Ursprungligen av GustafMA:

Detta är tydligen min vecka att fäktas med dig, AM. Nåväl, låt så vara. Efter att ha provat på såväl klockor (galaxy gear) som träningsarmband (fitbit) måste jag säga att jag inte alls förstår poängen. Klockorna besparar mig att ta upp telefonen ur fickan när det ringer eller messar... inte ett problem som jag upplever att jag måste ha en lösning på. Jag hör till dem som tränar mycket regelbundet - pulsintervall, dessutom - och vanlig hederligt hjärtband löser den biten bättre än en handledsbaserad enhet. I bilen, eller i skog och mark, funkar telefon eller platta av skärmstorleksskäl oändligt mycket bättre som gps-enheter. Kontentan är att min handled är prylfri i dagsläget. Det är möjligt att det finns någon killer app för handledsenheter, men jag har inte sett någon ännu.

Det är olika hur vi använder teknik och valfrihet är det bästa. Jag kan inte vara utan min Sony Smartwatch 2 som jag använt i över 1 år nu. Allt från alla notiser, inköpslista, styra musikspelaren till att ringa i bilen har underlättat min vardag och jag tränar ytterst sparsamt

  • Medlem
  • 2014-12-29 19:43
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Japp, så är det.

Så du förstår så var ju mitt inlägg mest mina egna projicerade förhoppningar.

Trots Tim Cooks egna reflektion att klockor inte är så populära längre, så valde Apple att pusha både 'watch' i namnet, samt fokusera mycket på klockor i gränssnittet. Nu tror jag i och för sig att detta mest är ur marknadsföringssynpunkt: alla som kan tänka sig att ha en klocka (väldigt många) skall fundera på om  WATCH är något för dem. I själva verket är det nog inte såå många som köper den huvudsakligen för klockfunktionen. Det kommer nog finnas de som gör det—ett statement att de ligger på framkant vad gäller trender och teknik—men de flesta är nog ute efter funktionalitet.

I efterhand kan jag tycka att  WATCH är ett industriellt litet underverk. Det är mycket möjligt att jag kommer att köpa den enkla träningsvarianten, men det är ändå inte den produkten jag helst hade sett Apple göra. Produkten jag beskrev i mitt tidigare inlägg hade haft en mycket mindre målgrupp. Men den hade otvetydigt varit herren på täppan bland alla multisportprodukter.

"Tyvärr" är det väl så nu, att Apple inte längre kan lansera revolutionerade nischprodukter, utan måste fokusera på stora marknader.

Med lite tur ser sportentusiaster potentialen, gör sina röster hörda och förmår Apple lansera en ännu mer sportinriktad produkt som står på egna ben (ej behov av iPhone) och har större skärm för att köra mer krävande appar lokalt. Man kan säkert få ut en del funktionalitet ur nuvarande klocka också, men jag ser hellre en dedicerad produkt. Det har ju även visat sig att lite större yta erbjuder mycket bättre möjligheter att få till en bra batteritid. Det nuvarande klockformatet är VÄLDIGT litet när det gäller att husera både skärm-, sensor- och räkneteknik samt batteri.

Jag tror att Apple Watch blir en bra produkt. Det som gör mig konfunderad är om de inte gör den fullt vattentät och batteritid. Men det återstår att se

Ursprungligen av PaO:

Jag tror att Apple Watch blir en bra produkt. Det som gör mig konfunderad är om de inte gör den fullt vattentät och batteritid. Men det återstår att se

Ser inte jag som något problem. Men iofs jag har ju också gått med en iPod Nano runt handleden sedan 2011.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2015-01-01 15:54

Innovationer kommer hela tiden, bara det att inte alla blir lika uppmärksammade som tex iPhone och iPad.

Jag har haft första Pebble watch nu i ett 1.5 år, jag måste säga att det är väldigt trevligt att kunna välja om man ska ta upp telefonen eller inte i fickan. En annan grej som är sjukt smart är att jag kan bocka av matvaror i affären med hjälp av klockan. Supersmidigt!
Jag ser fram emot klockan. Tror att det kan bli stort på sikt. Tänk bara när Apple pay kommer till Sverige, betala med klockan.

  • Medlem
  • 2015-01-02 22:03
Ursprungligen av westerlu77:

Jag har haft första Pebble watch nu i ett 1.5 år, jag måste säga att det är väldigt trevligt att kunna välja om man ska ta upp telefonen eller inte i fickan. En annan grej som är sjukt smart är att jag kan bocka av matvaror i affären med hjälp av klockan. Supersmidigt!
Jag ser fram emot klockan. Tror att det kan bli stort på sikt. Tänk bara när Apple pay kommer till Sverige, betala med klockan.

Kan inte mer än hålla med dig. Men två saker återstår innan jag är lyrisk.
Vattentäthet och batteritid.

Ursprungligen av PaO:

Kan inte mer än hålla med dig. Men två saker återstår innan jag är lyrisk.
Vattentäthet och batteritid.

Vattentät kommer den väl inte bli. Mer än kanske en lite skvätt svett eller vatten typ.
Vad det gäller batteritid så har väl Cook redan sagt att den kommer behövas laddas varje kväll.

  • Medlem
  • 2015-01-02 22:32
Ursprungligen av westerlu77:

Vattentät kommer den väl inte bli. Mer än kanske en lite skvätt svett eller vatten typ.
Vad det gäller batteritid så har väl Cook redan sagt att den kommer behövas laddas varje kväll.

En klocka är något helt annat än en telefon.
Att låta den enbart tåla lite stänk är ett misstag tycker jag.
Att ladda varje dag är ingen dröm
Laddar min Sony Smartwatch 2 några gånger i veckan och det känns för mycket redan.
Väntar med spänning på en recension av Apple Watch dock

Ursprungligen av PaO:

En klocka är något helt annat än en telefon.
Att låta den enbart tåla lite stänk är ett misstag tycker jag.
Att ladda varje dag är ingen dröm
Laddar min Sony Smartwatch 2 några gånger i veckan och det känns för mycket redan.
Väntar med spänning på en recension av Apple Watch dock

Håller med att det är inte bra att den inte är ordentligt waterproof. Jag var faktiskt ganska förvånad på keynoten.
När det kommer till batteritid så är det svårare. Det kommer nog dröja tills att man kan ladda den 1 gång i veckan. Skulle vara om det kommer solcellsladdning eller nåt i framtiden.

Ursprungligen av GustafMA:

Detta är tydligen min vecka att fäktas med dig, AM. Nåväl, låt så vara.

Trevligt, trevligt.

Såg ditt inlägg först nu... konstigt. Hur som helst...

Tycker inte det du skriver går stick i stäv med mina tankar. Håller väl med om i princip allt du skriver... Jag vill heller inte ha en klocka som ett glorifierat notification center. Sen tror jag i och för sig att när man väl vant sig vid detta, så är det svårt att avstå i efterhand.

Men ditt pulsband—har du ingen klocka till det? Det är ju den klockan jag tycker Apple skall ersätta.

Garmin, Polar och Suunto har klockor för i princip allt mellan löpning, cykling, golf, outdoor och dykning. Men de försöker sälja olika klockor för varje ändamål. Apple skulle kunna svepa dem alla av banan på något år.

Jag har också några fitness-kompisar som nog helst skulle vilja ha sitt pulsur som vanlig klocka, men många känner att det är för fult (lite beroende på modell). Där skulle Apple också lyckas bättre.

Jag tycker iPhonen är lite dryg just till träning. För stor både för arm och shortsficka. Dessutom glider den gärna ur fickan när jag är på gym, beroende på hur man sitter i en maskin och böjer upp benen.

En annan grej jag funderade på med Apple klockan är hur man ska kunna mäta sin sömn om klockan måste laddas varje natt? Detta ingår väl i healtkit antar jag.
Måste den ligga i sängen för att kunna registrera detta?

  • Medlem
  • 2015-01-12 20:53
Ursprungligen av westerlu77:

En annan grej jag funderade på med Apple klockan är hur man ska kunna mäta sin sömn om klockan måste laddas varje natt? Detta ingår väl i healtkit antar jag.
Måste den ligga i sängen för att kunna registrera detta?

Snart får vi veta det alla undrar. Batteritid och IP klass men håller den inte ett dygn så är det en miss tycker jag. Laddar min Sony Smartwatch 2 en gång i veckan och det känns redan för ofta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-12 22:09
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

…Jag tycker iPhonen är lite dryg just till träning. För stor både för arm och shortsficka. Dessutom glider den gärna ur fickan när jag är på gym, beroende på hur man sitter i en maskin och böjer upp benen.

Ibland känns det som att Apple lanserade 6+ för att ge mig en anledning att skaffa en mindre fitnesspryl... (En 6+ spänner jag inte fast på mina taniga armar)

Ursprungligen av reboot81:

Ibland känns det som att Apple lanserade 6+ för att ge mig en anledning att skaffa en mindre fitnesspryl... (En 6+ spänner jag inte fast på mina taniga armar)

Ja, men då är det extra surt om du ändå måste ta med din iPhone när du tränar. För man kan väl inte ens lyssna på en podcast eller lite musik (frånsett streaming) utan att ha med iPhonen?

Det är nog det första de måste lösa känner jag: att göra den lite mer fristående. Skall bli spännande att se Gen 1. Men som produkt tror jag att Gen 2 eller 3 nog är där som det kommer att hända lite.

Fast på gymmet kan man ju ha iPhonen liggandes i närheten då man tränar om man sen har Apple Watch runt armen och bluetooth hörlurar för musiken. Tror många kommer köra så.

Ursprungligen av Chaosstar:

Fast på gymmet kan man ju ha iPhonen liggandes i närheten då man tränar om man sen har Apple Watch runt armen och bluetooth hörlurar för musiken. Tror många kommer köra så.

Ja, men det känner jag är oändligt mycket management (att gå runt och plocka/flytta telefonen), så ribban ligger nog väldigt olika vad man är beredd att acceptera.

Undrar ifall Spotify är snabbt ute med app. Har wlan på gymmet, så det skulle kunna funka med trådlösa BT-lurar.

  • Medlem
  • 2015-09-21 20:09
Ursprungligen av Chaosstar:

Mobilmarknad på tomgång redo för nästa innovation
www.svd.se/naringsliv/digitalt/marknaden-ar-som-innan-iphone_8207704.svd
SVD Näringsliv: "Det fortsätter att flöda ut nya mobiler i handeln. Men det är svårt att hitta något egentligt nytt och mest känns det som för sex år sedan. Då kom en trist ström av vardagliga förbättringar. Ända tills Apple lanserade sin Iphone och kastade om spelplanen. "

Tycker faktiskt att skribenten har en poäng. Det känns lite som för sex år sedan.
Ge mig nått nytt!

Min nya mobil
Ryktas om att Samsung äntligen släpper en foldable screen lur
Ryktas även om lansering i januari
Den med Note funktioner och penna så får den kosta vad den vill

Ursprungligen av PaO:

Min nya mobil
Ryktas om att Samsung äntligen släpper en foldable screen lur
Ryktas även om lansering i januari
Den med Note funktioner och penna så får den kosta vad den vill

Haha måste vara ett skämt.

Bevaka tråden