Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker extern ringklocka för IP-telefoni

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gått över till IP telefoni på jobbet och har nu då fått signalen levererad i digital form. Följden
är nu att min "extraklocka" på väggen vilket gör att jag kan höra telefon fast jag håller låda med en
en massa maskiner nu inte fungerar. De jag hittar på nätet verkar behöva 48 volts signal som den analoga
var så jag antar att detta ger samma resultat som jag har nu. Jag gissar att jag behöver en klocka som
är strömförsörjd via elnätet som klarar en digital signal vilket jag inte kan finna.

Någon här som vet något om detta? Eller kanske det inte finns vad jag letar efter.

Senast redigerat 2015-01-12 07:47
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag har gått över till IP telefoni på jobbet och har nu då fått signalen levererad i digital form. Följden
är nu att min "extraklocka" på väggen vilket gör att jag kan höra telefon fast jag håller låda med en
en massa maskiner nu inte fungerar. De jag hittar på nätet verkar behöva 48 volts signal som den analoga
var så jag antar att detta ger samma resultat som jag har nu. Jag gissar att jag behöver en klocka som
är strömförsörjd via elnätet som klarar en digital signal vilket jag inte kan finna.

Någon här som vet något om detta? Eller kanske det inte finns vad jag letar efter.

Finns det inga tillbehör till telefonen du fått/köpt som kan uppfylla det du önskar? Har den några externa utgångar?

Ursprungligen av grenhall:

Finns det inga tillbehör till telefonen du fått/köpt som kan uppfylla det du önskar? Har den några externa utgångar?

Jag har vanliga trådlösa DECT telefoner, mao inga speciella just för IP telefoni. De är kopplade i Telia's router i telefoningångarna. I telefonerna eller baserna finns det inga utgångar och min gamla klocka kräver 48 volt och var kopplad direkt i jacket. Vad jag förstår så har jag nu inte 48 volt i jacket längre utan en digital signal redan där. Så vad jag behöver är en klocka som aktiveras vid en digital signal. Anledningen är att jag jobbar i en bullrig miljö och då inte alltid hör telefon som jag har i fickan. De klockor jag hittar verkar endast klara att hantera analoga signaler.

Har du frågat din leverantör av IP-telefoni om dom har en lösning?

Ursprungligen av hummel:

Har du frågat din leverantör av IP-telefoni om dom har en lösning?

Inte än, tänkte ringa Telia på måndag eftersom företagssupporten inte har öppet i helgen

Det låter ju som att du har en router med analoga POTS-portar (plain old telephony system) där du kopplar in dina gamla vanliga telefoner. Då borde du väl kunna koppla in din ringklocka där också?

Ursprungligen av erro67:

Det låter ju som att du har en router med analoga POTS-portar (plain old telephony system) där du kopplar in dina gamla vanliga telefoner. Då borde du väl kunna koppla in din ringklocka där också?

Det har jag inte provat för klockan har ju bara en vanlig teleledning som sitter bak i jacket. Men jag tvivlar på att
routern skulle ge ut 48 volt, kan det vara möjligt?

Det finns en pstn port jag kanske kan använda? Annars kanske jag kan koppla in en modernare klocka i teleurtaget på routern.
Det är ju en vanlig trådlös telefon jag kopplat in så det bör ju vara en analog utgång ur routern kan man ju misstänka.

Ursprungligen av RolexJocke:

Det finns en pstn port jag kanske kan använda? Annars kanske jag kan koppla in en modernare klocka i teleurtaget på routern.
Det är ju en vanlig trådlös telefon jag kopplat in så det bör ju vara en analog utgång ur routern kan man ju misstänka.

Du borde ha två uttag för telefoni på din "router". Om det är en vettig en alltså.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-12 01:09
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag har gått över till IP telefoni på jobbet och har nu då fått signalen levererad i digital form. Följden
är nu att min "extraklocka" på väggen vilket gör att jag kan höra telefon fast jag håller låda med en
en massa maskiner nu inte fungerar. De jag hittar på nätet verkar behöva 48 volts signal som den analoga
var så jag antar att detta ger samma resultat som jag har nu. Jag gissar att jag behöver en klocka som
är strömförsörjd via elnätet som klarar en digital signal vilket jag inte kan finna.

Någon här som vet något om detta? Eller kanske det inte finns vad jag letar efter.

Är det en sån här du har?

Ursprungligen av grenhall:

Du borde ha två uttag för telefoni på din "router". Om det är en vettig en alltså.

Ja det är 2 st.

Ursprungligen av reboot81:

Är det en sån här du har?

Nej det är en äldre men en modernare är nog på sin plats om jag bara vet att det fungerar, hade tänkt mig en sån här med justeringsmöjligheter.

Bellman tonringare

OffTopic: Det ska erkännas att jag hade problem att förstå problemet först eftersom jag, med tanke på min kunskap om Jocke, läste klocka som "tidsvisare" och begrep ingenting. Att jag dessutom inte hade läst rubriken innan jag öppnade tråden underlättade inte heller.

Jag såg en stor Rolex på väggen...

Hoppas att du hittar en lösning.

Ursprungligen av RolexJocke:

Det har jag inte provat för klockan har ju bara en vanlig teleledning som sitter bak i jacket. Men jag tvivlar på att
routern skulle ge ut 48 volt, kan det vara möjligt?

Jag vet ärligt talat inte hur såna här telefoniprylar funkar, men en PSTN-port (public switched telephony network) är ju till för att koppla in en gammal hederlig analog telefon på ett nätverk (en telefon-adapter så att säga). En gammal telefon behöver väl (?) 48 VDC för att fungera? Isåfall måste väl routern kunna leverera det?

Att ringklockan har kabel för inkoppling till telejack medna routen förmodligen har en modularkontakt (RJ11 eller liknande) borde väl bara betyda att du behöver fixa den fysiska kontakten rätt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-12 10:51
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-12 12:40

https://www.google.com/search?q=sip+doorbell+...

Jag har testat en sådan, en tjeckisk produkt tror jag, ska se om jag hittar deras hemsida.

Edit:
http://www.alphatechtechnologies.cz/en/
Den tredje bilden är den jag har, IP Bell.

Senast redigerat 2015-01-12 12:52
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-12 13:22
Ursprungligen av kenjon:

https://www.google.com/search?q=sip+doorbell+...

Jag har testat en sådan, en tjeckisk produkt tror jag, ska se om jag hittar deras hemsida.

Edit:
http://www.alphatechtechnologies.cz/en/
Den tredje bilden är den jag har, IP Bell.

Säkert fin, men jag tror TS söker en högljudd ringsignal till sin IP-telefonlinje, IP Bell är en dörrklocka?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-12 15:06

IP Bell är en IPtelefon i dörrklockeformat rent fysiskt. Dvs när någon trycker på knappen rings ett SIPsamtal upp till inlagt nummer.
Möjligt att jag misstolkade TS, men jag trodde det var det han ville ha

Edit: Jag läste tydligen vad jag ville läsa, det står ju klart vad han vill ha
Jag har nog inte sett något sådant tillbehör. Men det borde finnas....

Edit 2: t ex den här:
http://www.algosolutions.com/products/Audible...
men $300....

Edit 3: Denna är billigare, men lite oklart för mej hur den ska kopplas in, verkar bero på typ av telefon och/eller växel:
http://store.algosolutions.com/1825_Duet_Plus...

Tack allihopa.

Det ser ut som att jag kan använda den ena telefonporten kopplad till en Bellman som har egen strömförsörjning.
Jag har beställt en sådan och återkommer med hur det gick.

Ha en trevlig kväll.

Telia borde väl nu liksom förr i tiden kunna erbjuda pensionärer och handikappade ljus- och/eller förstärkt ljudsignal? Samma princip som alltså efterfrågas här, fast med maskiner istf nedsatt hörsel som anledning. F.ö. är ljussignal väldigt praktiskt då man inte behöver väcka grannarna så fort någon ringer på dörren eller telefonen. Samma lampa och ringsignal användes alltså till både dörr och telefon. Kunde man få det att funka på 70-talet borde det gå nu också - 48 V eller ej.

Tillägg: Ser nu att om inte Telia har vad du behöver så verkar Bellman fixa motsvarande funktioner.

Problemet löst. Telia levererar digital signal men deras router levererar en analog signal ut ur routern.

Så denna fungerar perfekt.

https://www.dustinhome.se/product/5010116719/bellman-tonringare

Tack för hjälp och tips.

Ursprungligen av RolexJocke:

Problemet löst. Telia levererar digital signal men deras router levererar en analog signal ut ur routern.

Så denna fungerar perfekt.

https://www.dustinhome.se/product/5010116719/bellman-tonringare

Tack för hjälp och tips.

Men... är det inte nåt liknande du redan har? Behöver du verkligen köpa en till?

Att Telia levererar en "digital signal" är ju en lite konstig formulering. Du har förmodligen bredband via Telia antar jag? Och så har du en router, för att få IP-kommunikation till din(a) dator(er)? Och på routern har du en eller flera PSTN-portar för att ansluta analoga telefoner, så att du kan använda den tjänst för IP-telefoni som Telia erbjuder? Routern ger ju isåfall "gamla hederliga" telefonanslutningar där du kan koppla in gamla vanliga telefoner eller ringklockor.

Ursprungligen av erro67:

Men... är det inte nåt liknande du redan har? Behöver du verkligen köpa en till?

Att Telia levererar en "digital signal" är ju en lite konstig formulering. Du har förmodligen bredband via Telia antar jag? Och så har du en router, för att få IP-kommunikation till din(a) dator(er)? Och på routern har du en eller flera PSTN-portar för att ansluta analoga telefoner, så att du kan använda den tjänst för IP-telefoni som Telia erbjuder? Routern ger ju isåfall "gamla hederliga" telefonanslutningar där du kan koppla in gamla vanliga telefoner eller ringklockor.

Det som hände var ju att Telias signal inte fungerade längre på den externa klocka vid byte till digital telefoni som
Telia själv kallar det. Att få en 2 ledad kopparkabel att fungera ihop med en modularkontakt kändes för mig svårare
att skaffa en ny extern klocka som hade rätt kontakt och var strömförsörjd och då inte riskera förstöra routern. Min
gamla externa klocka hade nog 30 på nacken så vem vet hur länge den hade fungerat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-15 11:02
Ursprungligen av RolexJocke:

Min gamla externa klocka hade nog 30 på nacken så vem vet hur länge den hade fungerat.

En stridsvagn från 80-talet kan nog hålla i 30 år till

Jag skulle våga testa med en vanlig modular till telejack koppling. Ringklockan kan inte dra mer ström än vad modemet levererar, i värsta fall låter det bara inget. Jag tror det är de två mittersta stiften i den fyrpoliga modularkontakten som är "live" om du vill knåpa själv.

Ursprungligen av IngoX:

En stridsvagn från 80-talet kan nog hålla i 30 år till

Jag skulle våga testa med en vanlig modular till telejack koppling. Ringklockan kan inte dra mer ström än vad modemet levererar, i värsta fall låter det bara inget. Jag tror det är de två mittersta stiften i den fyrpoliga modularkontakten som är "live" om du vill knåpa själv.

Det kanske skulle funka men nu sitter Bellmannen på väggen och ljuder vackert.

1
Bevaka tråden