Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Designed by Ive

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples chefsdesigner Sir Jonathan Ive har många järn i elden, och är inblandad i det mesta företaget gör. Apple överlevde utan Steve Jobs, men skulle de överleva utan Ive?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-18 11:04

Förra gånge SJ försvan överlevde företaget i mer än 10 år, men nära ögat var det.
Men ni kan säga redan nu att Apple överlevde SJ's försvinnande en andra gång.

Ursprungligen av juanito:

Förra gånge SJ försvan överlevde företaget i mer än 10 år, men nära ögat var det.
Men ni kan säga redan nu att Apple överlevde SJ's försvinnande en andra gång.

Jo, det kan man definitivt säga.

Det är en läsvärd artikel med många intressanta vinklar...

Jag är så lyckligt lottad att jag har identisk smak med Ive; allt han gör ser ut precis som jag vill att det ska se ut (med några i sammanhanget löjligt små undantag). Senast räddade han utseendet på OSX och iOS - det är vackrare, renare och luftigare än någonsin. Ive är minimalismens digitala kejsare och resten av den industriella världen apar efter så de ryker om det.
Om han besitter den storhet som Jobs hade - och inte bara konstnärliga ingenjörsvisioner - får vi se. Vad är det då för storhet? Jo, frågan är om Ive kan hitta den/dem som kan ta över efter honom. Det är en speciell genialitet att hitta rätt människor som man kan lämna över till. Kanske Ive inte alls har det anlaget - kanske är han alldeles för introvert. Om han bara sticker utan att ha lyckats odla fram nya förmågor som kan realisera visioner så är han fortfarande en historisk designer, men riktigt stor är man om man kan mönstra av skeppet med en utmärkt ny kapten ombord.
Det är just där många har falerat genom tiderna; dom lämnar över till någon p.g.a. emotionella skäl, nepotism, kompis, för att inte såra, blir köpta, duperade eller så skiter dom helt i vad som händer efter dom. Och det är ju också en rättighet; att bara sticka och skita i resten.
Det finns dom som medvetet lämnar utan att ha fyllt igen tomrummet - för att det ska rasa och dom ska kunna säga; "titta, vad var det jag sa - dom klarade sig inte utan mig - jag var helt oersättlig - unik". Men sådan är nog inte Ive

  • Medlem
  • 2015-02-19 05:56

Att Ive är en av världens bästa om inte den bästa designer vi har är det ingen tvekan om.

Men under SJ andra runda tillsammans med Ive, Cook mfl förändrade man hela industrier och världen häpnade. Sedan SJ bortgång har Apple mer förvaltat än revolutionerat på samma sätt. Apple watch kanske ändrar på det men annars är frågan om hur Apple hänger med i den utveckling vi har påbörjat idag. Dvs att bara ha en apparat i hemmet och inte flera som idag (PC, Surfplattor, Digital boxar mfl). Apple ekosystem som de är duktiga på kommer inte att behövas i framtiden på samma sätt. Där har de en utmaning

Är inte den där skivan ganska repig nu? Jo, det kommer garanterat en period när Apple kommer att tappa, de kanske tappar allt - vem vet? Det kommer att komma ett annat företag som seglar upp till toppen - så förr eller senare så kommer alla domedagsförespråkare få rätt

Vi har nu ett teknikföretag i topp istället för de innovativa oljeföretagen och ändå ska det vinkas och varnas "det kommer att gå åt skogen - vänta bara".

Det känns ganska mycket som de ganska enformliga FB-debatterna i AB om Zlatan. Tro inte att Apple är något - de kommer att rasa...

Och, BTW, en apparat hemma? Vad är det för utveckling? Är det inte snarare tvärtom (personliga apparater) eller vad har jag missat?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-19 08:29
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag är så lyckligt lottad att jag har identisk smak med Ive; allt han gör ser ut precis som jag vill att det ska se ut (med några i sammanhanget löjligt små undantag). Senast räddade han utseendet på OSX och iOS - det är vackrare, renare och luftigare än någonsin. Ive är minimalismens digitala kejsare och resten av den industriella världen apar efter så de ryker om det.

Utseendemässigt var ju iOS7 en katastrof. Själv har jag slagit på vissa handikapp hjälpmedel för att förbättra eländet. Och det säger inte lite, jag är inte speciellt handikappad, så helt klart iOS som har ett handikapp.

Guldbiten jag hittade senast heter "Button Shapes" detta borde vara en självklarhet att ha men ändå icke. Det första som slogs på var ju "Reduce Motion".

Nu hör jag inte till de som oroar mig över Apples framtid, utan ser med optimism på de närmaste åren. Självklart varar inget företag för evigt, och sett över en tillräckligt lång tidsrymd ruttnar även Apple.

Den tanke jag ville föra fram i krönikan, och som jag också fick med mig från det utmärkta porträttet av Ive i New Yorker, är att Jony Ive på många sätt är minst lika mycket Apples "själ" som Steve Jobs var. Och den briljans som Ive bidrar med kan rentav visa sig ännu svårare att ersätta (eller snarare kompensera för). När Steve Jobs gick bort fanns logistikern och siffernörden Tim Cook där, som kanske mer förvaltar än förnyar (vi får väl se).

När Jony Ive försvinner räcker det inte med en person som kan förvalta hans design. Det behövs någon som kan fortsätta att förnya produkternas utseende, inte bara härma Ives formspråk. Det är stora skor att fylla, och jag hoppas det dröjer många år än.

Sen kan det naturligtvis visa sig vara bra med förnyelse och friskt blod!

Precis. Och om han inte hittar den/de personerna innan han sticker så är han "bara" en fenomenal formgivare/designer/ingenjör - inte en riktigt tung lirare som t.ex. Jobs var. Att gå omkring och vara geni i sin egen bubbla är en baggis, men att känna ingen andra genier - även om dom är helt annorlunda, gör något man inte ens förstår och kanske t.o.m. konkurerar om utrymme - DET är det stora.

Sedan är det viktigt - Ive skulle garanterat markera detta - att "utseende" och "formspråk" bara är en del av hans jobb; den stora parametern är FUNKTION (glöm inte t.ex. kontrollen på iPad som nu ses på remoten och som [usel] kopieras en masse). Ive håller på med estetik och handhavande - funktion och uttryck. Han börjar med Homo Sapiens, vårt beteende, motorik och neurologi, och slutar med ren industriell massproduktionsvetenskap/teknik. Däremellan växer materialval och estetiken fram.
Det allmänheten inte ser är att Ive och andra stora industriformgivare tar fram produkter som kan spottas ut i enorma mängder till liten kostnad - som t.o.m. robotar kan bygga (snart helt och hållet). Detta är utmaningen då det starkt begränsar vad man kan och inte kan göra; man blir tvungen att syssla mycket med "kill your darrnings" och det är ren professionalism att hålla på med.
När en produkt fortfarande är vacker efter att ha anpassats efter robottillverkning; då har man lyckats. Ive har t.o.m. förstärkt begränsningarna som robottillverkning tvingar fram - det bortskalade - det som inte finns - är medverkande i upplevelsen. Det är äkta minimalism - funktionell minimalism. I love it.
Detta uppfattar ju inte alla konsumenter - ganska få skulle jag tro - men sådant har aldrig hindrat en konstnär från att köra sitt race. Dom måste själva bli nöjda och att kasta pärlor åt svinen är ett ickeproblem - dom ser ju själva pärlan.

Ursprungligen av jakobnilsson:

När Jony Ive försvinner räcker det inte med en person som kan förvalta hans design. Det behövs någon som kan fortsätta att förnya produkternas utseende, inte bara härma Ives formspråk.

En designer väljer ofta form före funktion och gör man fel kan det gå riktigt illa till…

En riktig bra designer kombinerar form och funktion så att båda bitarna kommer fram. Jony Ive är bra på det, men jag har sett något exempel där form kom före funktion och det blev inte bra, t.ex. iPhone 4 – du håller telefonen fel…

Funktionen måste vara överordnad design – sen kan man applicera form på produkten och testa att funktionen inte påverkas.

  • Medlem
  • 2015-02-19 21:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Och, BTW, en apparat hemma? Vad är det för utveckling? Är det inte snarare tvärtom (personliga apparater) eller vad har jag missat?

Vad jag menar en käll apparat och sedan har man olika skärmar eller sätt att ta del av informationen. Inte som idag en dator, en surfplatta och en mobiltelefon mm. Två projekt i linje med detta finner jag mycket intressant för framtiden. Det ena är de som anser att våra mobiler är så kraftfulla idag att de kan köras med dator gränssnitt. Finns en beta ute där man laddar ned appen sätter mobilen i en docka som är kopplad till TV / skärm, mus och tangentbord. Vips kör du PC gränssnitt med hela mobilens funktioner i bakgrunden. Det andra är de som vänt på steken vad gäller smart klocka. Klockan på armen är kraftfull som en mobiltelefon och istället har du en fickskärm när du önskar större bild. Om dessa sedan slår det är en annan sak men min vision har länge varit att du har en apparat (mobil eller klocka) och trådlöst kopplas den upp mot det du vill göra för stunden.

1
Bevaka tråden