Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker bra förstärkare med moderna finesser.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2015-03-05 10:16

Hej. Har en drygt trettio år gammal NAD förstärkare som har tjänat mig väl. Var en gång i tiden väldigt noga med hur allt lät (nörd) men numera vill jag mer att det bara låter bra.
Så nu letar jag efter en ersättare med lite moderna finesser. Är barnsligt förtjust i internetradions alla kul kanaler så det vill jag ha inbyggt. Dessutom AirPlay. Den skall även orka driva mina gamla Chaconne betonghögtalare till hyfsat höga nivåer. Kanske om man kan koppla en hårddisk till med ett musikbibliotek. TV och surround är ej krav. Har bra CD spelare så den kan jag ha kvar om det bara finns anslutning i den nya.
Det kanske är något annat som bör finnas som jag inte har med här?.

Har tittat lite på Marantz CR510/610
http://us.marantz.com/us/Products/Pages/Produ...
och Denon ceol n9
https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanla...

Det finns säker fler tänkbara men bör ligga under 10000 kr. ( är ju billigt om jag tänker ha denna nya i trettio år oxå..)
Någon som har synpunkter på ovanstående eller förslag på "så mycket bättre", tar jag tacksamt emot.
//Anders

  • Medlem
  • Umeå
  • 2015-03-05 10:53

Har den gamla förstärkaren vikt in årorna eller byter du bara för att få moderna funktioner? Om det är det senare är en Airport Express ett bra alternativ, sen styr du allt med en iPhone, iPad eller mac.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2015-03-05 11:17
Ursprungligen av tawi:

Har den gamla förstärkaren vikt in årorna eller byter du bara för att få moderna funktioner? Om det är det senare är en Airport Express ett bra alternativ, sen styr du allt med en iPhone, iPad eller mac.

Jo, jag gör så delvis idag men "den gamle" börjar bli lite rasslig i knappar och har nog blivit lite korroderad i pottarna...
Så pension är nog det jag tänkt mig.
//a

En modern förstärkare med allt lullull inbyggt kommer näppeligen att fungera 30 år. För det första då den mekaniska kvaliteten i sig med största sannolikhet är sämre än en 80-talsstärkare; och för det andra att inte en kotte kommer att veta vad Airplay och iTunes är för något år 2045. Pottarna kan du väl fixa med lite kontaktspray? Kostar inga 10000...

NAD har en ganska speciell ljudkaraktär, går åt det mörkare hållet och har en del pondus p.g.a. sin Power Envelope/PowerDrive, så har du lyssnat i 30 år kommer du finna Marantz och Denon som klena och ljusa i karaktären. Jag hade satsat på en ny NAD med valfri streamer.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2015-03-05 14:36
Ursprungligen av johan_tanying:

En modern förstärkare med allt lullull inbyggt kommer näppeligen att fungera 30 år. För det första då den mekaniska kvaliteten i sig med största sannolikhet är sämre än en 80-talsstärkare; och för det andra att inte en kotte kommer att veta vad Airplay och iTunes är för något år 2045. Pottarna kan du väl fixa med lite kontaktspray? Kostar inga 10000...

Ursprungligen av Pixelated:

NAD har en ganska speciell ljudkaraktär, går åt det mörkare hållet och har en del pondus p.g.a. sin Power Envelope/PowerDrive, så har du lyssnat i 30 år kommer du finna Marantz och Denon som klena och ljusa i karaktären. Jag hade satsat på en ny NAD med valfri streamer.

Tackar för input.
Visst, det kanske går att lätta på locket och spraya bort rasslet missljud. Kan kika på det lite.
Tanken var annars att få en allt-i-ett lösning med enkelt handhavande på litet utrymme. Men jag kanske skall tänka om?
Tack för tipset om ljudbilden. Kan vara nog så viktigt för ett par gamla inlyssnade öron!
Då får jag bara läsa på vad en streamer gör..?
//a

Ursprungligen av andersn:

Tackar för input.
Visst, det kanske går att lätta på locket och spraya bort rasslet missljud. Kan kika på det lite.
Tanken var annars att få en allt-i-ett lösning med enkelt handhavande på litet utrymme. Men jag kanske skall tänka om?
Tack för tipset om ljudbilden. Kan vara nog så viktigt för ett par gamla inlyssnade öron!
Då får jag bara läsa på vad en streamer gör..?
//a

Jag hade tittat på NAD C356 och Denon DNP-730. Streaming från dator, NAS, internetradio, Spotify Connect, AirPlay, stödjer högupplöst musik upp till 24 bit/192 kHz (DSD-streaming av SACD-filer) mm. Ca 10,000 kr.

Vill inte förstöra tråden men tyvärr så är inte NAD längre bara NAD utan även LG. Samma Blu-rayspelare men det skiljer 11,000 kr i pris.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-05 17:11
Ursprungligen av Buddas:

Vill inte förstöra tråden men tyvärr så är inte NAD längre bara NAD utan även LG. Samma Blu-rayspelare men det skiljer 11,000 kr i pris.

Säkert, eller är det som när PC nissar jämför mac och pc och säger att det är samman komponenter i en dator for 1/4 del av priset?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2015-03-05 19:44
Ursprungligen av Pixelated:

Jag hade tittat på NAD C356 och Denon DNP-730. Streaming från dator, NAS, internetradio, Spotify Connect, AirPlay, stödjer högupplöst musik upp till 24 bit/192 kHz (DSD-streaming av SACD-filer) mm. Ca 10,000 kr.

OK, jag får ta mig till en hifi-klubbbutik och diskutera med dem. Men helt klart är att ditt förslag skulle täcka in de saker jag tänkt mig. Alternativt är kanske att ge den gamla en översyn och se/höra om man kan koppla en streamer på den kanske. Men det verkar vara en del ny teknik i de nya apparaterna som förbättrar det digitala ljudet, iaf när man läser specarna. Eller är det bara mumbojumbo?
//a

Ursprungligen av juanito:

Säkert, eller är det som när PC nissar jämför mac och pc och säger att det är samman komponenter i en dator for 1/4 del av priset?

Behagade du ens att läsa igenom det jag länkade till? Sedan vet vi alla att Apple tar mer betalt för samma komponenter än om dessa skulle sitta i en PC. Apple säljer hårdvara medan PC säljer mjukvara genom att subventionera priset på hårdvaran.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-06 15:52
Ursprungligen av Buddas:

Behagade du ens att läsa igenom det jag länkade till? Sedan vet vi alla att Apple tar mer betalt för samma komponenter än om dessa skulle sitta i en PC. Apple säljer hårdvara medan PC säljer mjukvara genom att subventionera priset på hårdvaran.

Nej det gjorde jag nog inte, men har själv gjort liknande checkar då folk påstår att en viss dator har samma spec som en mac. Och det har de definitivt inte. T.ex. när man tittar på processor etc så kan de t.ex. ha samman marknadsförings namn, men in under så är det skillnad på t.ex. L2/L3 cache minnen etc etc.

Här verkar det ju faktiskt vara väldigt lika.

  • Medlem
  • 2015-03-06 18:30

Jag har en Denon Ceol N9 som driver ett par Dali Zensor 1-skrikare plus en baslåda. Helt ok ljud på moderata nivåer. (Jag bor i lägenhet, så möjligheterna att brassa på är begränsade) TVn har jag kopplat in via en optisk kabel och det hela fungerar kanon.

Men:
Den dyker inte alltid upp som Airplay-enhet på mina datorer/telefoner/plattor. Det hela känns ostabilt och man vet aldrig när felet dyker upp eller försvinner igen.
Denons egen app för att styra anläggningen är bland det absolut sämsta jag har sett! Ofta händer det vid uppdateringar av appen att det inte går att starta enheten via appen. Appen är seg, att tex välja en radiostation kan ta 10-15 sekunder innan appen uppdateras mot förstärkaren. Dessutom är gränssnittet fulare än stryk, tex finns det fortfarande missar som gör att den översta raden på skärmen (iphone) som visar täckning, batteri osv inte syns alls.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2015-03-07 00:37
Ursprungligen av Dalle:

Jag har en Denon Ceol N9 som driver ett par Dali Zensor 1-skrikare plus en baslåda. Helt ok ljud på moderata nivåer. (Jag bor i lägenhet, så möjligheterna att brassa på är begränsade) TVn har jag kopplat in via en optisk kabel och det hela fungerar kanon.

Men:
Den dyker inte alltid upp som Airplay-enhet på mina datorer/telefoner/plattor. Det hela känns ostabilt och man vet aldrig när felet dyker upp eller försvinner igen.
Denons egen app för att styra anläggningen är bland det absolut sämsta jag har sett! Ofta händer det vid uppdateringar av appen att det inte går att starta enheten via appen. Appen är seg, att tex välja en radiostation kan ta 10-15 sekunder innan appen uppdateras mot förstärkaren. Dessutom är gränssnittet fulare än stryk, tex finns det fortfarande missar som gör att den översta raden på skärmen (iphone) som visar täckning, batteri osv inte syns alls.

Tack så mycket för svaret. Det är precis sådant som är så bra att ha ett forum till. Erfarenheter som man bara får när man kört ett tag i hemmamiljö.
Tar till mig dina synpunkter, och konstaterar att det här blir bara svårare ju mer man vet....?
//a

1
Bevaka tråden