Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia, förnya ert gamla tankesätt och procedurer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har beställt tjänsten Mitt Hemnummer.

Denna tjänst går ut på att man får ett fastnummer kopplat till mobilen.

Jag har inte hemtelefon i dagsläget vilket innebär att jag fick beställa ett nummer samtidigt (återtog ett gammalt nummer som funnits i familjens ägo tidigare).

Nu till kruxet

För att få igenom tjänsten var jag tvungen att beställa fast-telefon. Få den fysiskt inkopplad till min bostad så jag har en analog linje in.
Därefter skulle jag ringa in igen när den väl är inkopplad för att få igenom flytten av numret till mobilen.

Detta innebär att Telia beställer tjänst från tekniker inte bara en gång utan två.

Första gången för inkoppling av telefon då han också måste ha tillgång till bostaden och jag blir tvungen att befinna mig hemma en hel arbetsdag.

Andra gången för urkoppling av linjen.

Har spenderat runt 20 min i kontakt med kundtjänst/support som verkligen engagerade sig och försökte finna en lösning. För de precis som mig tyckte att detta borde man kunna lösa administrativt.

Vakna @Telia Kundservice!
Vi lever nu i 2015 och en sak som detta borde definitivt borde vara ett administrativt jobb. Inte tvinga ut en tekniker som kommer göra ett av världens onödigaste jobb.

Detta kanske inte skapar någon diskussion och för det ber jag om ursäkt. Men jag ville ändå skriva av mig.

Jag känner mig dig, har haft Comhem som Internet, TV och fast telefoni leverantör sedan 2006, vilket slutade fungera i december 2014 varvid Comhem krävde att få skicka en tekniker hem till mig kl. 14-16. Om jag inte var hemma 14.00 och teknikern stod utanför skulle jag bli debiterad tid han väntade, och jag kunde inte lova en tid förrän 14.30 kunde dom inte lova att tiden skulle passa. Jobbar ju.
Urdålig för en känst som fungerat utan anmärkning tills då.
Har nu bytt leverantör , vilket känns lite synd då det funkat så bra med Comhem hitintills, men men.

Håller med dig, det känns absolut inte 2015 att låsa ned en kund på fast telefoni.

Sen behöver du inte använda den fasta telefonin, men jag antar att tjänsten du vill åt isf får ett orimligt pris?

Inte för att det spelar någon roll men varför vill du ha ett fast nummer som sedan ska kopplas till en mobil? Vad är fördelen som jag missar? Är det tänkt att användas yrkesmässigt eller så?

Jag är som vanligt bara nyfiken. Hanteringen från Telias sida verkar rätt intressant och jag skulle också men det hela beror förmodligen på att så få använder tjänsten så att de har aldrig tänkt på denna konsekvens.

Hade en liknande upplevelse när jag ville skriva över mitt fasta hemnummer till företaget. Först fick jag svaret att detta alls inte var möjligt eftersom företag inte kunde ha den kombinationen av ADSL och IP-telefon som jag hade. Sen av en händelse några månader senare kom jag i samspråk med en kundtjänst-dam som sa att det gick visst alldeles utmärkt, bara man separerade telefon och internet först, skrev över och sen buntade ihop igen.

Jag skall förenkla förklarandet lite.

Enda anledningen till att jag vill ha tjänsten är att förenkla för mina medmänniskor av äldre generation.
De som där minnet sviker och fortfarande försöker slå ett gammalt nummer som är ur bruk.
Detta en tjänst jag inte hade beställt om inte det gamla numret varit i bruk.

En annan anledning är att taxan för den som ringer är lägre när de ringer fastnummer än mobilnummer, alla i Sverige sitter inte med fastprisavtal med samtalsminuter att ringar upp.

Mitt hemmnummer i mobilen avslutar din fasta telefon i bostaden och flyttar över det till mobilen. Detta gör att jag kan ta emot samtal både på mobil- och hem-nummer vart jag än är (vi talar inte om vidarekoppling som tillför extra avgift för varje samtal).

Eftersom jag inte har någon fast tjänst inkopplad i dagsläget kan jag inte beställa funktion direkt till mobil.
Därför påtvingas jag inkoppling av mitt gamla nummer till bostaden så jag sedan igen kan ringa in och begära flytt till mobilen.

Därefter kopplas den fysiska linjen bort igen.
Detta innebär som tidigare nämnt att en Skanova/Ericsson-tekniker får åka ut två gånger för inkoppling och sedan urkoppling.

Min tanke är att detta borde vara en administrativ funktion.
Knappa lite på datorn. Aktivera nummer och sedan göra flytt till mobil direkt utan att passera "skicka ut tekniker".

@BlackSmp
@barbapappa_86

Aha, jag var som sagt bara nyfiken (som alltid).

Det är ungefär samma anledning som att jag fortfarande har kvar min fasta förbindelse - för de tillfällen då mamma ringer ?

Men det är "typiskt" att man måste gå den långa vägen för att fixa det och helt i onödan.

Sjukt dåligt att de inte kan lösa detta på ett enklare sätt. Det borde vara hur lätt som helst att bara knappa in i datasystemet att:
"Ja, nu har teknikern varit där och kopplat in"
och sedan
"Ja, nu har teknikern varit där och kopplat ur"
utan att teknikern faktiskt behöver åka ut.

Jag minns röran för ca 8 år sedan när jag skulle byta ett 2 Mbit ADSL-abonnemang som bekostades av min arbetsgivare och som därför var ett företagsabonnemang, till ett 24 Mbit ADSL som skulle vara ett privatabonnemang. Företags- och privatavdelningarna på Telia kunde inte kommunicera med varandra överhuvudtaget - totalt vattentäta skott mellan avdelningarna. Det var mail som inte besvarades. Det var uppsägningar som de slarvade bort. Det var fullmakter som krävdes, trots att de inte berättade det från början. Det tog flera månader innan bytet var genomfört.

Vad hände sedan kan man fråga sig.

Efter fortsatt diskussion med kundtjänst och "Inte nöjd med senaste kontakten"-formuläret där jag fick höra att procedurer ej kunde ändras var det först via sociala media det hände något.

Ansvariga för Telias twitterkonto fixade biffen
https://twitter.com/illerg/status/57899531795...


Fint att det ordnade sig, men som vanligt irriterande när du först får standardsvar som sedan visa sig inte stämma...

1
Bevaka tråden