Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skiljer sig kvalitet och filstorlek mellan YouTube och Vimeo?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Båda rekommenderades i diskussionen om min tidigare fråga.

Smaksak helt och hållet. Själv föredrar jag Youtube-interfacet med kanaler, förslag på videos osv.. Mer levande tycker jag.
Rent tekniskt så är båda likvärdiga vad jag förstått gällande komprimering.

  • Medlem
  • 2015-04-07 23:45

Vimeo har bättre videokompression.

Då gratismjukvaran som dina kolegor använder (Screencast-o-matic) har inbyggt stöd för Youtube är väl valet självklart? http://www.99mac.se/forum/p/2232909 Skapa ett konto/kanal och låt närmast sörjande prenumerera på den (=de får epost och andra google-notifikationer så fort något nytt läggs upp).

Ursprungligen av Inked:

Vimeo har bättre videokompression.

Vad använder Vimeo?

Vimeo är segare - har inte Googles enorma muskler. Det är ofta en Vimeo inte kickar igång alls eller hostar igång efter problem. Vimeo är ju snyggare, men jag valde YouTube efter några års pralelltestande. Vimeo har doch en grej som i te YouTube har; lösenordsaccess till video. YT har bara tricket med dold länk. Är man nojig så är nog Vimeo lösningen.
Deras H.264-komprimering är likvärdig - dom - som alla - ligger omkring 2 Mbps för HD. "Kvaliteten" är inget man ska snöa fast på. Om stora filmbolag och TV-bolag tycker att det duger så duger det till oss. Det är webben för guds skull :-D. Det ses i paddor och telefoner och usla okalibrerade dataskärmar och många kör inte ens helskärmsläge utan gluttar bara på lilla rutan. Snöa inte fast på "kvaliteten". Ingen seriös i mediabranchen väljer mellan YoyTube eller Vimeo efter "kvaliteten"
Kör man för hela planeten: YouTube. Privat för få: kanske Vimeo. Många använder båda - jag tyckte dock det blev för jiddrigt och använder numera bara YouTube.

YouTube(Google), Vimeo, SVT, BBC, alla... använder ingen app vi dödliga känner till för komprimering - dom har Linux-kluster-robot-lösning och Franhofer-licens.

Notera att YouTube etc komprimerar om vad som skickas till dom - så många väljer att skicka upp i ganska hög bitrate - 10-15 Mbps - ty om det är hårdpackat redan från början så kan det se illa ut efter en hårdpackning till. Sedan en tid publicerar YT direkt den uppskickade filen om den är riktigt och rätt hårdpackad video och i väskan .mp4 - men jag rekomenderar inte amatörer att försöka med detta - det kan bli fel och YT packar då om i alla fall och då packar dom de facto en redan hårdpackad fil.

Senast redigerat 2015-04-08 12:21
1
Bevaka tråden