Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad krävs för att en houseakt (musik) ska bli stor tror ni?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dessa poppar ju upp hela tiden, vissa bra och vissa dåliga. Vad tror ni gäller för att en ny houseakt ska lyfta och bli stor? Ligger allt i själva marknadsföringen?

Jag tänker på bland annat Non Octo som jag tipsade om i en annan tråd tidigare, det är bara märkligt att se att låtar från kända namn spelas enormt medan de som har gjort två vansinnigt tunga låtar knappt uppmärksammas.

Allt handlar väl om pengar antar jag i slutändan men skulle vara kul att höra ert perspektiv på det.

Senast redigerat 2015-06-04 09:44

Har förtydligat rubriken och tagit bort några inlägg.
@Bellsing, tänk på att sätta en tydlig rubrik.

Ursprungligen av keptang:

Har förtydligat rubriken och tagit bort några inlägg.
@Bellsing, tänk på att sätta en tydlig rubrik.

Tack! Ska tänka på det!

Utan att vara särskilt insatt i House så misstänker jag att det krävs en portion tur, lite marknadsföringsskillz och kanske kontakter på rätt ställen för att lyckas som musiker överhuvudtaget, oavsett genre.

Jepp, kontakter och tur. Det går minst 100 000 i princip likvärdiga musikskapare - oavsett genre - på EN försörjningsmöjlighet.
Det som når våra öron genom mediebruset är en mikroskopisk rännil av vad som produceras - och att det skulle finnas någon slags darwinism i det hela - att det "bästa" vinner - är bara trams. Allt är en slags fraktal-slump :-D.
Om t.ex. en producent/regissör i Hollywood av en ren tillfällighet hör något i det gigantiska bruset som hen gillar och tar med det i en storfilm (över sluttexterna räcker) så är en livsförsörjning ordnad för den som skrev musiken.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jepp, kontakter och tur. Det går minst 100 000 i princip likvärdiga musikskapare - oavsett genre - på EN försörjningsmöjlighet.
Det som når våra öron genom mediebruset är en mikroskopisk rännil av vad som produceras - och att det skulle finnas någon slags darwinism i det hela - att det "bästa" vinner - är bara trams. Allt är en slags fraktal-slump :-D.
Om t.ex. en producent/regissör i Hollywood av en ren tillfällighet hör något i det gigantiska bruset som hen gillar och tar med det i en storfilm (över sluttexterna räcker) så är en livsförsörjning ordnad för den som skrev musiken.

Jag säger bara Nelly Furtado. Den tjejen måste haft en hållhake på någon eller en rik förälder i branschen.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag säger bara Nelly Furtado. Den tjejen måste haft en hållhake på någon eller en rik förälder i branschen.

Saxat ur Wikipedia:

"Furtado first gained fame with her debut album, Whoa, Nelly!, which spawned two successful singles, "I'm Like a Bird" and "Turn Off the Light". "I'm Like A Bird" won a 2001 Juno Award for Single of the Year and a 2002 Grammy Award for Best Female Pop Vocal Performance. In 2003, Furtado released Folklore, which produced three international singles: "Powerless (Say What You Want)", "Try", and "Força".

Furtado was born on December 2, 1978, in Victoria, British Columbia, Canada. Her Portuguese parents, Maria Manuela and António José Furtado, were both from São Miguel Island in the Azores[7] who had emigrated to Canada in the late 1960s.[8] Nelly was named after Soviet gymnast Nellie Kim.[9] Her siblings are Michael Anthony and Lisa Anne. They were raised Roman Catholic.[9][10] At age four, she began performing and singing in Portuguese.[7][8] Furtado's first public performance was when she sang a duet with her mother at a church on Portugal Day. She began playing musical instruments at the age of nine, learning the trombone, ukulele and – in later years – the guitar and keyboards. At the age of 12, she began writing songs,[9] and as a teenager, she performed in a Portuguese marching band.[8] Furtado has acknowledged her family as the source of her strong work ethic; she spent eight summers working as a chambermaid with her mother, along with her brother and sister, who was a housekeeper in Victoria.[11] She has stated that coming from a working-class background has shaped her identity in a positive way."

Tror nog hon jobbade sig upp, men det får stå för mig.

Hur den stämman och låten I'm like a bird kommit i närheten av någon lista är en gåta. Första gången jag hörde den tänkte jag direkt 'flicka i övre tonåren utan talang men med rik förälder i branschen kräver att få ge ut en låt, annars håller hon andan tills hon kvävs'. Jag är ledsen, men alla som tycker den låten är annat än kass har fel.

Ursprungligen av pmarriott:

Hur den stämman och låten I'm like a bird kommit i närheten av någon lista är en gåta. Första gången jag hörde den tänkte jag direkt 'flicka i övre tonåren utan talang men med rik förälder i branschen kräver att få ge ut en låt, annars håller hon andan tills hon kvävs'. Jag är ledsen, men alla som tycker den låten är annat än kass har fel.

Nu har vi ju tappat fokus på frågan igen, men att säga ett en musiksmak är fel är väl ändå att ta i?

Hittade detta på House musik: http://sv.wikipedia.org/wiki/House_(musikstil...
Finns en massa om man googlar på ”house musik”.

Hittade även några låtar att lyssna på vilka utger sig att vara house, och påminner om funky disco, tecno pop eller vad man nu ska jämföra med, dvs i stort sätt elektroniskt skapad musik.

En mix-låt här: https://www.youtube.com/watch?v=5J-34Xv6FXE

Kan vara rätt medryckande ibland men känns lite tjatigt ibland den korta stund och dom få låtar jag hört än så länge, men i stort inget för mig som börjar bli gammal

Ursprungligen av CekariYH:

Nu har vi ju tappat fokus på frågan igen, men att säga ett en musiksmak är fel är väl ändå att ta i?

Fel igen. Tycker man om Nelly Furtado så har man ingen musiksmak.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-04 19:21
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Utan att vara särskilt insatt i House så misstänker jag att det krävs en portion tur, lite marknadsföringsskillz och kanske kontakter på rätt ställen för att lyckas som musiker överhuvudtaget, oavsett genre.

Lite talang också kanske inte skadar

Ursprungligen av pmarriott:

Fel igen. Tycker man om Nelly Furtado så har man ingen musiksmak.

Sådana uttalanden har en intelligenskvot lägre än sandlådenivån.

Om du visste något om musik, så skulle du förstå att det handlar inte ens om smak.
Olika typ av musik och artister berör människor och deras behov olika, svårare är det inte.
Om du tycker att alla måste känna, tycka, ha samma behov som dig, sätt dig då i sandlådan med dina likasinnade och stäng av kontakten och toleransen för omvärlden.
Är inget fan av Nelly Furtado, men uppenbarligen berör hon något hos sina lyssnare, tycker de kan få uppskatta henne för hennes talang.
Vilken tur att det finns mångfald i denna fascinerande värld ?

Till trådens fråga, jo man måste kunna beröra människor och genom musiken förlösa känslor hos de som lyssnar, oavsett genre. Det är nog grundläggande för genomslagskraft inom musik.

Ursprungligen av panther:

Sådana uttalanden har en intelligenskvot lägre än sandlådenivån.

Om du visste något om musik, så skulle du förstå att det handlar inte ens om smak.
Olika typ av musik och artister berör människor och deras behov olika, svårare är det inte.
Om du tycker att alla måste känna, tycka, ha samma behov som dig, sätt dig då i sandlådan med dina likasinnade och stäng av kontakten och toleransen för omvärlden.
Är inget fan av Nelly Furtado, men uppenbarligen berör hon något hos sina lyssnare, tycker de kan få uppskatta henne för hennes talang.
Vilken tur att det finns mångfald i denna fascinerande värld ?

Till trådens fråga, jo man måste kunna beröra människor och genom musiken förlösa känslor hos de som lyssnar, oavsett genre. Det är nog grundläggande för genomslagskraft inom musik.

Snälla söta rara. Du tar livet, dig själv och framförallt mitt inlägg på alltför stort allvar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-04 22:40

Nu har det gjorts 34 inlägg i denna tråden och fortfarande har inte @Bellsing behagat delta i tråden som han/hon själv skapade och presenterade en frågeställning i, istället är det en del OT.

Dags att låsa möget.

Ursprungligen av zinned:

Nu har det gjorts 34 inlägg...

Sanning med modifikation, för 19 av dem är ju raderade - där är bara 15 kvar.

Ursprungligen av zinned:

...fortfarande har inte Bellsing behagat delta...

Vad spelar det för roll? Så länge några är intresserade av att diskutera, så gör det väl inget att TS inte är med.

Ursprungligen av zinned:

...istället är det en del OT...

Det är väl en tolkningsfråga. Det handlar ju trots allt om vad som kan göra vissa akter stora, även om det har breddats och blivit lite mer allmänt och inte bara gäller house-musik.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-04 23:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad spelar det för roll? Så länge några är intresserade av att diskutera, så gör det väl inget att TS inte är med.

Diskutera vad? Inte topic väl?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är väl en tolkningsfråga. Det handlar ju trots allt om vad som kan göra vissa akter stora, även om det har breddats och blivit lite mer allmänt och inte bara gäller house-musik.

Nu sitter jag på mobilen och har inte lusläst de inlägg som är kvar men jag har då fortfarande inte klart för mig vad en "houseakt" är, har det ens definierats?

Ursprungligen av zinned:

Diskutera vad? Inte topic väl?

Ja, där finns väl några inlägg som inte är så speciellt on-topic. Men anmäl inläggen du inte gillar, så får moderatorn avgöra.

Men å andra sidan så är vi ju i "Övriga diskussioner", där det kanske är lite mera fritt att slira på ämnena.

Och förresten... inlägg som klagar på OT är väl per definiton ännu mer OT, eller? Kanske bättre att använda "Anmäl"-funktionen i stället, om man inte gillar trådens riktning.

Det har jag gjort nu (anmält alltså), så snart är nog det här sidospåret också raderat.

Ursprungligen av zinned:

...inte klart för mig vad en "houseakt" är, har det ens definierats?

"Akt" är ett slags samlingsbegrepp, som man kan använda i stället för att säga "artist eller grupp". Kan vi släppa det nu?

Ursprungligen av pmarriott:

Fel igen. Tycker man om Nelly Furtado så har man ingen musiksmak.

Har du ens lyssnat på henne? Hon har ju gjort många olika typer av musik och är knappast utan kvaliteer

Ursprungligen av zinned:

Nu har det gjorts 34 inlägg i denna tråden och fortfarande har inte @Bellsing behagat delta i tråden som han/hon själv skapade och presenterade en frågeställning i, istället är det en del OT.

Dags att låsa möget.

Förlåt! Har följt tråden men hade helt blackout och glömt mitt lösenord, sen så plötsligt så kom det bara till mig.

Intressanta diskussioner, speciellt det är med att det är en slump och tur som avgör om en låt spelas mycket och når ut till oss. Jag tror att mycket handlar om just kontakter, jag läste något blogginlägg om detta som jag ska leta upp och lägga ut här. Har du inte kontakter och stålar så kommer du helt enkelt inte att lyckas i musikbranschen menade denna person om jag minns rätt, och det ligger nog något i det.

Det hade ju varit kul om man körde en radiostation med ändå bra musik som inte blivit stor än, nykomlingar som testas mot en radiopublik så att säga. Men det kanske man inte vill lyssna på?

Att tråden har gått lite OT från just house gör mig ingenting, det är en spännande diskussion och kul å se om vi kommer fram till något smart sätt att få upp mer blandning i musiken. Jag vet att Spotify körde något sånt race och tipsade sina användare om musiker som inte hade några spelningar alls på Spotify. Fint gjort!

Ursprungligen av Perobous:

Har du ens lyssnat på henne? Hon har ju gjort många olika typer av musik och är knappast utan kvaliteer

Efter 2 låtar som spelades in absurdum på radion så fick jag nog. Jag har hyfsat bred musiksmak och lyssnar på allt från klassiskt till schlager till hårdrock till hiphop och för all del ett och annat gregorianskt stycke. Denna kvinna faller in i samma kategori som Mrs Miller.

Citat:

Her voice was compared to the sound of “roaches scurrying across a trash can lid.”

Kan bara hålla med om att hon är undermålig som artist.
Men det finns många artister som man kan undra över hur dom kunnat bli populära.

Ursprungligen av pmarriott:

Efter 2 låtar som spelades in absurdum på radion så fick jag nog. Jag har hyfsat bred musiksmak och lyssnar på allt från klassiskt till schlager till hårdrock till hiphop och för all del ett och annat gregorianskt stycke. Denna kvinna faller in i samma kategori som Mrs Miller.

Undrar om det inte är dags för dig att spola öronen och ögonen om du tycker att Nelly F och Mrs Miller har några likheter överhuvudtaget, förutom då att de båda är sångerskor.

Case in point
https://www.youtube.com/watch?v=6JnGBs88sL0
VS
https://www.youtube.com/watch?v=TQlI2gxvF-g

Ursprungligen av Megolon:

Kan bara hålla med om att hon är undermålig som artist.

På vilket sätt menar du att Nelly är undermålig som artist?
Tror du och Marriott är relativt ensamma om att tycka så illa om denna världsstjärna. Är själv ingen jättefan av Nelly F. men helt klart är hon en talangfull sångare artist och låtskrivare som vunnit Grammies, Billboardawards och en massa andra prestigefyllda priser. http://en.wikipedia.org/wiki/Nelly_Furtado

Ursprungligen av Demiurgen:

Jepp, kontakter och tur. Det går minst 100 000 i princip likvärdiga musikskapare - oavsett genre - på EN försörjningsmöjlighet.

Dt där stämmer inte helt, duktiga talangfulla musiker har betydligt fler försörjningsmöjligheter än du verkar tro, förövrigt verkar du tro att alla på jorden och några till är jätteduktiga musiker om du tror bara en av 100.000 jätteduktiga musiker kan försörja sig som musiker.

Ursprungligen av Demiurgen:

Det som når våra öron genom mediebruset är en mikroskopisk rännil av vad som produceras - och att det skulle finnas någon slags darwinism i det hela - att det "bästa" vinner - är bara trams.

Nej det är det inte. Darwin handlar inte bara om att vara "bäst" utan även sådant som uthållighet styrka timing med mer spelar in. En framgångsrik musiker måste ha talang vara allround och ha tålamod för att lyckas.
Om t.ex. en producent/regissör i Hollywood av en ren tillfällighet hör något i det gigantiska bruset som hen gillar och tar med det i en storfilm (över sluttexterna räcker) så är en livsförsörjning ordnad för den som skrev musiken.[/quote]
Det där stämmer sällan nuförtiden. Förr i tiden så kunde okända artister få rejält bra betalt om de var med på soundtracket till en film nu handlar det oftast om peanuts även för större artister.
Har man en befintlig hit så får man givetvis mer betalt på alla plan.

För att återgå till tråden så kan jag av erfarenhet säga att det som krävs för att bli stor som house-act idag är man måste ha något eget och sjusärdeles starka låtar.

Ursprungligen av Perobous:

Undrar om det inte är dags för dig att spola öronen och ögonen om du tycker att Nelly F och Mrs Miller har några likheter överhuvudtaget, förutom då att de båda är sångerskor.

Case in point
https://www.youtube.com/watch?v=6JnGBs88sL0
VS
https://www.youtube.com/watch?v=TQlI2gxvF-g

Förlåt mig. Du har givetvis rätt. Skillnaden är enorm. I ena fallet har vi en usel sångerska som sjunger usla låtar. I andra fallet har vi en usel sångerska som sjunger bra låtar.

Ursprungligen av pmarriott:

Förlåt mig. Du har givetvis rätt.

Precis!
Nelly är som de flesta kan höra inte ens i närheten av att vara en usel sångerska eller usel låtskrivare.

Senast redigerat 2015-06-06 20:52
  • Medlem
  • 2015-06-06 19:59

Lägg in lite nana nananana naanaaaa, lite visslingar och typ set me freeeeeeee!! och en drop så har vi den klassiska populära EDM, big room house låten. Krävs skills att skapa en låt med rätt hookar etc så all credd till SHM, Avichii etc.
För mig så känns den sortens house väldigt själlös, utpräglad och platt.

Här har vi för övrigt en skön housedänga som kom 2013, lirar den varje gång jag har tillgång till skivspelare på krogen

ps.
Jag är en svår house dj som inte tar önskningar
ds.

Ursprungligen av Bellsing:

[...]Det hade ju varit kul om man körde en radiostation med ändå bra musik som inte blivit stor än, nykomlingar som testas mot en radiopublik så att säga. Men det kanske man inte vill lyssna på? [...]

Du menar som en studentradiostation? De brukar "älska ny musik" på riktigt*, och har idogt gjort så sedan närradion utökade sina frekvenser och kom i stereo i slutet på 80-talet. Men ännu har den inte blivit en musikmaktfaktor som college radio varit i decennier "over there"...

*På Studentradion i Gbg, nuvarande K103, var en låt "ny" i ca 2v under min radioaktiva tid i slutet på 80-/början av 90-talet. Så när en singel började spelas i vanlig radio hade den sedan länge försvunnit från "aktuellt"-backen och åkt in i arkivet...

Bevaka tråden