Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Promenader vs. cykling

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Cykla är bara en massa irritationsmoment. Stöld av cykeln. Alltid irriteras av andra cyklister som vinglar fram där du åker och så kostar dom pengar. Dessutom får din kropp inte en optimal motion och träning av att cykla.

Jag håller i en grupp promenerare som två gånger i veckan klockan 11.00 startar vid samma plats och går runt stan i 3-4 timmar med mellanlandning på något kafé.
Några av rundorna:
1.
Från Kungsholmen ända ut till Blockhusudden på Djurgården där vi fikar och käkar Stockholms bästa och största räkmackor och hem igen.
2.
Från Kungsholmen vidare till KS, genar genom Solna Kyrkogård och Norra Begravningsplatsen där jag visar vad alla kändisar ligger begravda och vidare ner till Järva och runt Brunnsviken till Botaniska trädgården där vi fikar och vidare tillbaks till Stallmästaregården- Kungsholmen.
Dom mindre kända gravarna är min specialitet.
Lena Nyman, Fred Åkerström, Ruben Nilsson, Ulla Billkvist, John Botvid, Astrid Lindgrens man, Artur Rolen, Ingrid Bergman, Bellmans fru, Gunnar Sträng, med flera. Dom som ligger på gräddhyllan vet jag också vad dom ligger men är inte lika roliga att besöka.
3.
Från Kungsholmen vidare ner till Pampas Marina och följer stranden till Huvudstabron där vi går över och ner på andra sidan och följer stranden i Ulvsunda bort till bron för nya tvärbanan till Traneberg och genom hela Traneberg och upp på bron och tillbaks till Kungsholmen.

Världens bästa motion och helt gratis.

Senast redigerat 2015-06-10 21:02
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Cykla är bara en massa irritationsmoment. Stöld av cykeln. Alltid irriteras av andra cyklister som vinglar fram där du åker och så kostar dom pengar. Dessutom får din kropp inte en optimal motion och träning av att cykla.

Jag håller i en grupp promenerare som två gånger i veckan klockan 11.00 startar vid samma plats och går runt stan i 3-4 timmar med mellanlandning på något kafé.
Några av rundorna:
1.
Från Kungsholmen ända ut till Blockhusudden på Djurgården där vi fikar och käkar Stockholms bästa och största räkmackor och hem igen.
2.
Från Kungsholmen vidare till KS, genar genom Solna Kyrkogård och Norra Begravningsplatsen där jag visar vad alla kändisar ligger begravda och vidare ner till Järva och runt Brunnsviken till Botaniska trädgården där vi fikar och vidare tillbaks till Stallmästaregården- Kungsholmen.
Dom mindre kända gravarna är min specialitet.
Lena Nyman, Fred Åkerström, Ruben Nilsson, Ulla Billkvist, John Botvid, Astrid Lindgrens man, Artur Rolen, Ingrid Bergman, Bellmans fru, Gunnar Sträng, med flera. Dom som ligger på gräddhyllan vet jag också vad dom ligger men är inte lika roliga att besöka.
3.
Från Kungsholmen vidare ner till Pampas Marina och följer stranden till Huvudstabron där vi går över och ner på andra sidan och följer stranden i Ulvsunda bort till bron för nya tvärbanan till Traneberg och genom hela Traneberg och upp på bron och tillbaks till Kungsholmen.

Världens bästa motion och helt gratis.

Stockholms bästa och största räkmackor gratis? Det låter som en hit, var anmäler man sig? Får man äta fler än en?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-06-09 21:12
Ursprungligen av Anderlind:

Stockholms bästa och största räkmackor gratis? Det låter som en hit, var anmäler man sig? Får man äta fler än en?

Ännu bättre är att räkmackorna ger dig optimal motion och träning.

Ursprungligen av Mija:

Ännu bättre är att räkmackorna ger dig optimal motion och träning.

Jag vet inte vad du vill komma med denna "Gliring"

I våran promenadgrupp finns inga tjockisar, självklart inte, eftersom vi ägnar oss åt den bästa motionsmetoden av dem alla.
Att äta en stor räkmacka under en så extremt lång promenad ökar inte på vikten ett dugg.
Vi blir varken svettiga, har roligt under promenaden och fikar ihop. Cyklisterna som sitter på sina cyklar i rull i nedförsbackar vilar och det ger ingen motion.

Vi är nöjda med det vi gör, hoppas ni är nöjda med det ni sysslar med.

Tråden utbruten från http://www.99mac.se/forum/t/308097-cykelintre... och ett par inlägg borttagna, diskutera gärna promenader vs. cykling här, men håll det inom trivselreglerna, om det blir svårt att följa våra enkla regler så blir resultatet att man får sitta på avbytarbänken en stund.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-10 23:52

Stockholm och räkmacka i samma mening, måste vara något väldigt fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-11 09:50
Ursprungligen av ÅsaNisse:

I våran promenadgrupp finns inga tjockisar, självklart inte, eftersom vi ägnar oss åt den bästa motionsmetoden av dem alla.

Det där kan vara det i särklass konstigaste jag läst på internet detta året.

Du dissar tjockisar (jag tar åt mig) och säger att alla är smala i er grupp för ni promenerar. Okej, men jag är en tjockis - får jag inte följa med på era promenader då? Är man tjock är det för sent, man är körd, det går inte att börja med promenader. Skit också.

Jag promenerar dagligen och väger ett deciton. Jag känner mig kränkt.

Vi gör som politikerna, umgås med dom vi gillar.
När jag drog igång denna promenadgrupp så bestämde jag att promenaderna skulle vara långa för att slippa "Bromsklotsar" som orkar att i rask och jämn takt gå från Fridhemsplan- Hantverkargatan- Strandvägen- Skansen- Waldemarsudde och ut till Blockhusudden. Efter en halvtimmes rast med kaffe och räkmacka vidare till Djurgårdsbrunns Värdshus- Benny Anderssons villa- Källhagens Värdshus- Strandvägen och tillbaks till Fridhemsplan.

I början ringde det folk med rullatorer och överviktiga som krävde att vi andra skulle ta hänsyn till deras handikapp och sakta ner takten på promenaden. Varken Lidingöloppet, Vasaloppet eller Vansbrosimningen hindrar vissa från att delta, men de andra tar självklart ingen hänsyn till de som inte kan hänga med på lika villkor. Varken de eller vi är någon socialbyrå.

Nu efter några år har vi blivit ett kärngäng som gillar längden och farten på promenaderna och därför tänker vi fortsätta med det, utan att fråga andra om det passar.
Som någon i tråden sa. Dra igång en egen tråd om en egen promenadgrupp där var och en får ha sin egen takt, så slipper ni spy galla över våran trevliga promenadgrupp.

Nej nu har jag inte tid att skriva längre. Jag har 8 minuter på mig att ta mig till Fridhemsplan.
Vi hörs.

Det här är en av de konstigaste trådarna någonsin. Jag har inget att tillföra, men följer med spänning vad som händer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-11 13:53

ÅsaNisse - Mannen med trollstav.

Då var vi tillbaka från dagens promenad. Att det tog 5 timmar beror på att vi gick in på NK och kollade in kläder.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag promenerar dagligen och väger ett deciton. Jag känner mig kränkt.

Vi promenerar två gånger i veckan och vi väger runt 75 kg och känner oss inte kränkta.

Ursprungligen av Json_81:

Stockholm och räkmacka i samma mening, måste vara något väldigt fel?

?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-11 16:48
Ursprungligen av ÅsaNisse:

?

Finns inga bra räkor på östkusten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-12 08:26
Ursprungligen av Json_81:

Finns inga bra räkor på östkusten

Reker? Såna som man eter?
[/stockholmska]

  • Medlem
  • 2015-06-12 08:52
Ursprungligen av IngoX:

Reker? Såna som man eter?
[/stockholmska]

Nu känner jag mig kränkt! Det där är inte typisk "Stockholmska", det är södersnack.

För övrigt säger ÅsaNisses syn på andra människor en del om vilket samhälle vi lever i idag.

Åsa-Nisse: Jag är den förste att hålla med om att promenader är fantastiska sociala begivenheter. Men om du på allvar vill jämföra med cykling som just motionsform så får du helt enkelt droppa pensionärslunket och börja gå seriöst istället. Kungsholmen-Djurgården och tillbaka är vad barnvagnsmorsorna som snackar i telefon och drar en knähund i koppel efter sig går. Innan de parkerar såväl unge som hund hemma igen och går till gymmet... Vill du prova på hur det är att gå så att du verkligen får motion är du varmt välkommen att hänga på mig på 27 km i huvudsak obanad terräng i Tyresta från Tyresö Slott till Dalarö nästa helg. Efter det kan du med gott samvete smäcka i dig den där majonnäsmackan med räkessens och veta att du faktiskt inte gått back på det netto ändå.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Då var vi tillbaka från dagens promenad. Att det tog 5 timmar beror på att vi gick in på NK och kollade in kläder.

Äntligen! Detta är den perfekta tråden för mig.

Jag gick till jobbet idag -- tänker nog gå hem sen också. Kanske kvistar in på gröna skylten om det inte blir för sent.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-12 11:07
Ursprungligen av GustafMA:

Åsa-Nisse: Jag är den förste att hålla med om att promenader är fantastiska sociala begivenheter. Men om du på allvar vill jämföra med cykling som just motionsform så får du helt enkelt droppa pensionärslunket och börja gå seriöst istället. Kungsholmen-Djurgården och tillbaka är vad barnvagnsmorsorna som snackar i telefon och drar en knähund i koppel efter sig går. Innan de parkerar såväl unge som hund hemma igen och går till gymmet... Vill du prova på hur det är att gå så att du verkligen får motion är du varmt välkommen att hänga på mig på 27 km i huvudsak obanad terräng i Tyresta från Tyresö Slott till Dalarö nästa helg. Efter det kan du med gott samvete smäcka i dig den där majonnäsmackan med räkessens och veta att du faktiskt inte gått back på det netto ändå.

De kanske är pensionärer allihop i det gänget

Bästa och mest njutbara motionen.

Ursprungligen av GustafMA:

Åsa-Nisse: Jag är den förste att hålla med om att promenader är fantastiska sociala begivenheter. Men om du på allvar vill jämföra med cykling som just motionsform så får du helt enkelt droppa pensionärslunket och börja gå seriöst istället. Kungsholmen-Djurgården och tillbaka är vad barnvagnsmorsorna som snackar i telefon och drar en knähund i koppel efter sig går. Innan de parkerar såväl unge som hund hemma igen och går till gymmet... Vill du prova på hur det är att gå så att du verkligen får motion är du varmt välkommen att hänga på mig på 27 km i huvudsak obanad terräng i Tyresta från Tyresö Slott till Dalarö nästa helg. Efter det kan du med gott samvete smäcka i dig den där majonnäsmackan med räkessens och veta att du faktiskt inte gått back på det netto ändå.

Hel GustavMA och trevligt att du äntrar diskussionen. Det du skriver, borde du inte tro på själv, om du är en sann motionär.

Mina promenader anses som för långa, därför avstår de med dåligt flås. Att hävda att min Djurgårdsrunda är en kort, tråkig pensionärslunk som varje mamma med barnvagn med mobil i örat går flera gånger varje dag. Antingen skojar du eller så försöker du framhäva cykling som bättre, än våra långa trevliga promenader.

Det har bevisats i massor av utredningar att medelålders personer bästa motion är att gå långa (raska) promenader.

När jag var ung var jag med i ett gäng som cyklade landsvägscykling flera gånger i veckan. Hur roligt var det. Att bilar körde om en stup i kvarten tätt intill cykeln i hundra kilometer i timman. Cykelstölder och på vintern gick det inte att cykla.
Du tycks jämföra mina trevliga promenader med OS förberedelser i Tyresta.

Efter branden i Tyrestaskogen gick vi nästan runt hela området. Jag hade dessutom motorbåten låg på Åva innan jag fick plats på Pampas Marina, så Tyrestaområdet kan jag.

Hur nyttigt är det att på cykel i Tyrestaskogen sitta dubbelvikt som en fällkniv och tvinga kroppen att vara inpackad i cykelhjälm, knä/armskydd och ändå öka statistiken att cyklister är de som hamnar mest på akuten. Dessutom har man inte tid att prata med de andra i gänget. Knappast någon social verksamhet.

Ett svar till dig som jämför Äpplen med Päron.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Hel GustavMA och trevligt att du äntrar diskussionen. Det du skriver, borde du inte tro på själv, om du är en sann motionär.

Mina promenader anses som för långa, därför avstår de med dåligt flås. Att hävda att min Djurgårdsrunda är en kort, tråkig pensionärslunk som varje mamma med barnvagn med mobil i örat går flera gånger varje dag. Antingen skojar du eller så försöker du framhäva cykling som bättre, än våra långa trevliga promenader.

Det har bevisats i massor av utredningar att medelålders personer bästa motion är att gå långa (raska) promenader.

När jag var ung var jag med i ett gäng som cyklade landsvägscykling flera gånger i veckan. Hur roligt var det. Att bilar körde om en stup i kvarten tätt intill cykeln i hundra kilometer i timman. Cykelstölder och på vintern gick det inte att cykla.
Du tycks jämföra mina trevliga promenader med OS förberedelser i Tyresta.

Efter branden i Tyrestaskogen gick vi nästan runt hela området. Jag hade dessutom motorbåten låg på Åva innan jag fick plats på Pampas Marina, så Tyrestaområdet kan jag.

Hur nyttigt är det att på cykel i Tyrestaskogen sitta dubbelvikt som en fällkniv och tvinga kroppen att vara inpackad i cykelhjälm, knä/armskydd och ändå öka statistiken att cyklister är de som hamnar mest på akuten. Dessutom har man inte tid att prata med de andra i gänget. Knappast någon social verksamhet.

Ett svar till dig som jämför Äpplen med Päron.

Nu har du nog läst lite slarvigt, @gustafMA skriver inte att ni ska cykla utan erbjuder dig att hänga med om du vill "gå seriöst istället".

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Nu har du nog läst lite slarvigt, @gustafMA skriver inte att ni ska cykla utan erbjuder dig att hänga med om du vill "gå seriöst istället".

Det tror jag absolut inte han menade. Varför ta sig flera mil till Tyrestaskogen för att bara promenera när man kan promenera var som helst med början utanför porten där man bor. Våran Djurgårdrunda är tillräckligt kuperad för oss.
Menar GustafMA att man måste klättra över stock och sten för att anse sig få en rimlig portion motion i kroppen. Vi ägnar oss åt raska promenader och inte skogsorienteringar.

Du GustafMA håll dig till dina snubblande stubbvandringar så håller vi oss till våran trevliga vandring. Och du, du lär inte se någon av oss på akuten när ni ligger där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-12 12:04

@ÅsaNisse, mannen som gav känsligheten och aggressiviteten ett ansikte

Varför deltar du över huvud taget i detta forum när du ser varje inlägg som skrivs till dig som ett rent påhopp? Sansa dig och utgå inte från att det är så utan tvärt om, det blir mycket bättre då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-12 19:57
Ursprungligen av zinned:

@ÅsaNisse, mannen som gav känsligheten och aggressiviteten ett ansikte

Varför deltar du över huvud taget i detta forum när du ser varje inlägg som skrivs till dig som ett rent påhopp? Sansa dig och utgå inte från att det är så utan tvärt om, det blir mycket bättre då.

Instämmer med zinned alla trådar blir så tröttsamma så man bara vill fly iväg från forumet och aldrig mer komma tillbaka ?

Åsa-Nisse filmerna har man ju spanat in men detta är enbart pinsamt i jämförelse. Tröttsamt vad är poängen med att jaga provocering i minsta lilla inlägg och fantisera ihop någon komplott i sitt eget huvve, som inte ens den riktiga Åsa-Nisse kunnat leva upp till.

Tagga ner nu eller lämna forumet säger jag ingen vill dig något illa Åsa-Nisse

Senast redigerat 2015-06-12 22:41

Jag tror mycket av irritationen, åtminstone i den här tråden, bygger på att 2 träningsformer ställs emot varandra, som om något skulle vara bättre än den andra. Det är det ju givetvis inte. det handlar ju om personlig preferens, talang, tycke och smak vilket oftast ändras genom livet.
Kanske skulle tråden döpas om till 'Träning i allmänhet' eller något så det inte blir Åsa-Nisses personliga tråd och antagonistiska inställning gentemot cyklister.

Gångarna eller cyklisterna i ett OS skulle ju knappast hålla på och tjafsa om vem som är bäst.
Det gör de ju inte. De respekterar varandras idrottande, utbyter erfarenheter men håller sig till sina egna grenar, om man nu inte är multi-idrottare som håller på med fler grenar än en. De människorna är ju i högsta grad sympatiska med mycket integritet i min erfarenhet. Mer erfarenhet av olika typer av träning skapar mer tolerans.

Dagens idrottande eller träning i allmänhet bygger lika mycket på mental som fysisk träning.
Den kunskapen fanns inte på Åsa-Nisses tid...eller var det Mora-Nisses tid jag tänkte på...??

Obalans mellan knopp och kropp leder aldrig till framgång, om man inte dopar sig och tror att det leder till framgång. Vilket det givetvis inte gör även om de lyckas lura till sig medaljer och segrar. Framgång är ju något helt annat.
Oavsett om utövarna är elitidrottare med hög atletisk talang, eller en normalperson.
Det handlar om personlig utveckling, och bygger på en harmonisk och balanserad människa som i sitt idrottande eller motionerande utvecklas både fysiskt och mentalt.
På elitnivå vet ALLA i princip det. Undantaget de som dopar dig då.
Motionärer är i sin okunnighet ute efter att gå ner i vikt, och kan 'overdo' den fysiska aspekten, lyssna på okunniga människor, missa saker som mental balans eller kost som är lämplig för just det ändamålet och tillvägagångssättet som man ägnar sin träning åt.
Visst kan det vara bra med kick-starts för den ovane motionären, men om inte en bredare kunskap och djupare förståelse utvecklas för annat än den egna fysiska aspekten så brukar sällan långvarig hälsa uppnås.

Mina 2 ören av harmoni till diskussionen ☺️
Men jag varken cyklar eller sysslar med långa promenader idag, har dock varit idog cyklist, löpare etc...plus elitidrottare och utforskat en hel del annat som yoga och meditation sen långt tillbaka.

Nej, irritationen i den här tråden beror på att ÅsaNisse idiotförklarar alla som inte delar hans uppfattning om saker och ting, sen blir han kränkt när han mothugg.

*facepalm* Nu matade jag trollet.

  • Medlem
  • 2015-06-14 16:30

Väldigt fascinerande.

Ursprungligen av pmarriott:

*facepalm* Nu matade jag trollet.

Tror du han är ett medvetet eller omedvetet troll?

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Ett svar till dig som jämför Äpplen med Päron.

Att jämföra äpplen med päron och värdera detta verkar ju vara ditt eget grundsyfte. Med starka formuleringar som "den bästa motionsmetoden av dem alla".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-14 17:46

[quote name="erak" postid="2240926"]Väldigt fascinerande.
Tror du han är ett medvetet eller omedvetet troll?

Fascinerande är nog inte ordet jag skulle använda. Avsaknad av empati för medmänniskor är nog grundproblemet man bygger nog upp en egen bubbla och lever mångt och mycket i den, speglar väl en del av dagens samhälle tyvärr.

I mångt och mycket tror jag det är en generations kollision i diskussionen i kombination med avsaknad av empati från TS sida. ingen ursäkt egentligen men man får väl ha det i beaktande, men ömsesidig respekt skulle väl uppskattas från alla parter som deltar i diskussionerna. Moderatorn, forumledningen får väl sätta ner foten och styra upp tonen, vilket har funkat bra tycker jag.

Glad att TS Åsa-Nisse har sitt sammansvetsade promenad järngäng ingen som vill ta bort den glädjen Dock tycker jag mig känna igen en röd tråd från Åsa-Nisses sida som en tidigare avstängd medlem visade här på forumet, men jag kan ha fel.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-06-14 19:45
Ursprungligen av cubeis:

Dock tycker jag mig känna igen en röd tråd från Åsa-Nisses sida som en tidigare avstängd medlem visade här på forumet, men jag kan ha fel.

Jag tänkte på Kalle Silver.

Bevaka tråden