Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra allt i ett bläckstråleskrivare

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-06-09 02:07

Jag letar en bra bläckstråleskrivare med "allt i ett". Även fax, CD/DVD och AirPrint skrivare för hemmabruk. Max 2.000:-

Någon som har ett bra förslag? Det finns ju en djungel av skrivare.

Ursprungligen av Matsaki:

Jag letar en bra bläckstråleskrivare med "allt i ett". Även fax, CD/DVD och AirPrint skrivare för hemmabruk. Max 2.000:-

Någon som har ett bra förslag? Det finns ju en djungel av skrivare.

Epson har kommit ut med en ny skrivare som inte kräver att man byter färgpatroner stup i kvarten.
Kolla på deras hemsida. http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.598517/epson...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-09 10:35

Ska den användas med OSX skulle jag inte välja Epson... de brukar vara (mycket) dåliga med att uppdatera drivrutiner.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Epson har kommit ut med en ny skrivare...

Lite dyr för trådskaparens angivna budget, kanske...

Här är ca 40 st mellan 1000 och 2000 kr:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s223944...

Jag hade valt HP.

Eftersom bläckpatroner kostar skjortan så är snart den summan ikapp vad en ny skrivare kostar.
Jag själv har en tre-fyra år gammal Canon MG 8150 för 2000:- Köpta patroner är snart uppe i den summan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-09 14:16

Njae, det beror väl på vart du köper ditt bläck. Jag har köpt och använt bläck och toner från Nordic Inc. För 448kr får du 6 patroner till din skrivare.

Bläckpatroner

Ursprungligen av reboot81:

Njae, det beror väl på vart du köper ditt bläck. Jag har köpt och använt bläck och toner från Nordic Inc. För 448kr får du 6 patroner till din skrivare.

Sedan min första skrivare, också en Canon, köpte jag billiga patroner tills någon varnade att det var viktigt att man köpte original. Sedan dess har jag bara köpt Canons originalpatroner. En omgång brukar kosta runt 750:-

Jag hörde också att man måste ha sladden i väggurtaget annars töms patronerna i viloläge när skrivaren är avslagen.

Om några år när jag behöver köpa ny skrivare blir det nog nya Epson som då sjunkit i pris, men då har nog de andra samma erbjudande så jag kanske kan fortsätta med Canon.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-09 20:16
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Sedan min första skrivare, också en Canon, köpte jag billiga patroner tills någon varnade att det var viktigt att man köpte original. Sedan dess har jag bara köpt Canons originalpatroner. En omgång brukar kosta runt 750:-

Jag hörde också att man måste ha sladden i väggurtaget annars töms patronerna i viloläge när skrivaren är avslagen.

Om några år när jag behöver köpa ny skrivare blir det nog nya Epson som då sjunkit i pris, men då har nog de andra samma erbjudande så jag kanske kan fortsätta med Canon.

Jo pirat har testats mot original och inte är de alltid identiska med original. Sämre UV-beständighet och andra egenskaper var sämre om jag minns rätt. Men det är inte skillnad i paritet med vad du får om du köper en skiftnyckel från Bacho för 500kr eller en för 50kr på Biltema. Själv har jag kört både original och pirat – för mitt privatbruk duger det fint med pirat. Jag har inte märkt någon skillnad, förutom i plånboken.

Att man måste ha sladden i verkar som en myt. Jag skriver ut sällan, ibland går det flera veckor innan jag stoppar i sladden och skriver ut. Varför? Jo, om strömmen är på så "vaknar" skrivaren till ibland, tex när man startar datorn eller om strömmen går och kommer. När det sker så kör den rent munstyckena och förbrukar bläck...

Ursprungligen av reboot81:

Jo pirat har testats mot original och inte är de alltid identiska med original. Sämre UV-beständighet och andra egenskaper var sämre om jag minns rätt. Men det är inte skillnad i paritet med vad du får om du köper en skiftnyckel från Bacho för 500kr eller en för 50kr på Biltema. Själv har jag kört både original och pirat – för mitt privatbruk duger det fint med pirat. Jag har inte märkt någon skillnad, förutom i plånboken.

Att man måste ha sladden i verkar som en myt. Jag skriver ut sällan, ibland går det flera veckor innan jag stoppar i sladden och skriver ut. Varför? Jo, om strömmen är på så "vaknar" skrivaren till ibland, tex när man startar datorn eller om strömmen går och kommer. När det sker så kör den rent munstyckena och förbrukar bläck...

Nej, jag skrev att sladden skall sitta i väggurtaget men att skrivaren vara avslagen, då startar inte skrivaren. Låter ganska logiskt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-09 22:55

Inte startar den väl om sladden är ur heller... eller tömmer patronerna. Inte har mina gjort det i alla fall. Ska bläcket rinna ut på bordet då?

Ursprungligen av kenjon:

Inte startar den väl om sladden är ur heller... eller tömmer patronerna. Inte har mina gjort det i alla fall. Ska bläcket rinna ut på bordet då?

Försökte du vara putslustig eller?
Färgpatroner som är öppnade torkar ur innehållet. Förmodligen är det ström fram till patronerna, det var nog därför jag fick tipset att inte dra ur sladden.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Försökte du vara putslustig eller?
Färgpatroner som är öppnade torkar ur innehållet. Förmodligen är det ström fram till patronerna, det var nog därför jag fick tipset att inte dra ur sladden.

Det är mer än 8 år sedan jag såg en bläckstråleskrivare där patronerna inte har något skydd från att torka ut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-09 23:22
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Försökte du vara putslustig eller?
Färgpatroner som är öppnade torkar ur innehållet. Förmodligen är det ström fram till patronerna, det var nog därför jag fick tipset att inte dra ur sladden.

Nej då, det var inte alls meningen, förlåt. Men du skrev att patronerna töms.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-06-10 01:45
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Epson har kommit ut med en ny skrivare som inte kräver att man byter färgpatroner stup i kvarten.
Kolla på deras hemsida. http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.598517/epson...

Den har jag köpt och den är kanonbra. Dock heter den L210 här. Priset var ju helt åt helvete bara. Jag betalade lite drygt 1000 spänn för min. Färgen man fyller på kostade mig runt 50:- för en flaska. Jag har skrivit ut ca 500 bilder och det har inte ens rört sig på färgpatronerna.

Edit: Kan tillägga att här på Filippinerna kan man få i stort sett vilken skrivare (bläckstråle) som helst ombyggd med externa bläcktankar.

För att få mer vetskap på problemet med sladden i "Väggentjafset" som tycks reta en del, gick jag ner till Swanströms som jag köper alla färgpatroner hos och för säkerhets skull ställde jag frågan till en av de andra i personalen som knappat visste om att jag instruerats av någon av de andra. Han berättade också att sladden skall sitta i väggurtaget trots att skrivaren är avstängd. Jag frågade varifrån han hade fått de uppgifterna. Från Canon blev svaret. Swanströms som säljer tusentals med färgpatroner till sina skrivare och har gjort sedan stenåldern, sätter jag större tillit till, än till en del självutnämndas experter här på 99.se

När jag tänker efter så är det inte mycket inom elektronikbranschen som tillåter att sladden är urdragen ur väggkontakten av olika anledningar. iMac:ar exempelvis mår väl inte bra av att ha kabeln urdragen. Jag har läst massor av trådar där man hävdar att iMac städar upp systemet under tiden datorn sover/vilar. Hur skulle datorn kunna göra detta när det inte finns några stödbatterier. För jag har då aldrig sett några batterier på de tre iMac:s jag ägt. Det måste innebära att iMac får ström från kabeln i väggen trots att datorn är avstängd.

Onytt i Filippinerna, hans Epson var inte speciellt dyr, så jag förstår inte Jesper Ohlssons tillrättavisning om dyr skrivare.
Många privatanvändare gör nog som jag. Det kan gå 4-5 månader mellan gångerna jag använder skrivaren och då hinner patronernas innehåll dunsta.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

För att få mer vetskap på problemet med sladden i "Väggentjafset" som tycks reta en del,

Tycker det verkar reta upp dig mest eftersom du gör dig besväret att gå till en återförsäljare och fråga

Ursprungligen av ÅsaNisse:

...Onytt i Filippinerna, hans Epson var inte speciellt dyr, så jag förstår inte Jesper Ohlssons tillrättavisning om dyr skrivare.

Men nu är det ju inte onnyt i Filippinerna som ska köpa skrivaren, utan det är Matsaki i Sverige.

I Sverige är lägsta priset enligt Prisjakt ca 3000 kr.
Och om du tittar på sidan som du själv länkade till, så står där ett ännu högre pris, 3300 kr.
Och TS angav ett maxpris på 2000.

Därav min tidigare kommentar om att den kanske var lite för dyr för TS.

Senast redigerat 2015-06-10 15:51
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-10 15:07
Ursprungligen av ÅsaNisse:

För att få mer vetskap på problemet med sladden i "Väggentjafset" som tycks reta en del, gick jag ner till Swanströms som jag köper alla färgpatroner hos och för säkerhets skull ställde jag frågan till en av de andra i personalen som knappat visste om att jag instruerats av någon av de andra. Han berättade också att sladden skall sitta i väggurtaget trots att skrivaren är avstängd. Jag frågade varifrån han hade fått de uppgifterna. Från Canon blev svaret. Swanströms som säljer tusentals med färgpatroner till sina skrivare och har gjort sedan stenåldern, sätter jag större tillit till, än till en del självutnämndas experter här på 99.se

När jag tänker efter så är det inte mycket inom elektronikbranschen som tillåter att sladden är urdragen ur väggkontakten av olika anledningar. iMac:ar exempelvis mår väl inte bra av att ha kabeln urdragen. Jag har läst massor av trådar där man hävdar att iMac städar upp systemet under tiden datorn sover/vilar. Hur skulle datorn kunna göra detta när det inte finns några stödbatterier. För jag har då aldrig sett några batterier på de tre iMac:s jag ägt. Det måste innebära att iMac får ström från kabeln i väggen trots att datorn är avstängd.

Onytt i Filippinerna, hans Epson var inte speciellt dyr, så jag förstår inte Jesper Ohlssons tillrättavisning om dyr skrivare.
Många privatanvändare gör nog som jag. Det kan gå 4-5 månader mellan gångerna jag använder skrivaren och då hinner patronernas innehåll dunsta.

Låter intressant med sladden i, för en skulle den efter X timmar/dagar/veckor kunna parkera skruvar mekanismen i ett "torka inte ur läge". Men detta är bara en teori än så lange. Eller hur menar du på att bläcket skulle förhindras från att "dunsta"? (efter månader av inaktivitet är det skrivarhuvudena som torkar ihop)

iMacar från sent 2012 och framåt stödjer Power Nap, https://support.apple.com/en-us/HT204032

Men att den stora massan av prylar "inte tillåts" att vara urkopplade, ja det kan väl inte stämma?

Ursprungligen av reboot81:

Låter intressant med sladden i, för en skulle den efter X timmar/dagar/veckor kunna parkera skruvar mekanismen i ett "torka inte ur läge". Men detta är bara en teori än så lange. Eller hur menar du på att bläcket skulle förhindras från att "dunsta"? (efter månader av inaktivitet är det skrivarhuvudena som torkar ihop)

iMacar från sent 2012 och framåt stödjer Power Nap, https://support.apple.com/en-us/HT204032

Men att den stora massan av prylar "inte tillåts" att vara urkopplade, ja det kan väl inte stämma?

Det är massor av Tv ägare som får problem med Stand By funktionen efter att ha dragit ur väggkontakten.
Ja Herre Jävlar. Din länk om någonting bevisar det jag påstår att iMac:ar behöver elsladd i väggen för att Power Nap skall fungera när iMac är avstängd.
Här har du kopia på meningen. ( And these activities can occur while your Mac is asleep and plugged in to an AC power outlet:)

IllerG säger: (Det är mer än 8 år sedan jag såg en bläckstråleskrivare där patronerna inte har något skydd från att torka ut.) Ett bevis på att bläcket ändå dunstar ur behållaren efter att man avlägsnat tejpremsan. Behållaren är tom långt innan skrivarhuvudet har torkat ihop.

Jag är rätt säker på att bläckpatroner som leget för länge i affärerna anses som obrukbara (Tomma) och ersätts med nya.

Tråd rensad, tänk på vad ni skriver innan ni trycker på "Skicka svar", trivselregler hittas här; http://www.99mac.se/forum/regler.

Åter till topic.

Ursprungligen av Matsaki:

Jag letar en bra bläckstråleskrivare med "allt i ett". Även fax, CD/DVD och AirPrint skrivare för hemmabruk. Max 2.000:-

Någon som har ett bra förslag? Det finns ju en djungel av skrivare.

1
Bevaka tråden