Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WIFI problem-Comhems modem/router med Andoider - en LG G2 & Nexus 7

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-06-20 22:59

Hej!
Har det senaste Comhem-modemet som fungerar både som trådlös och trådad router. Modemet står i vardagsrummet där det "matar" med trådlöst wifi en MacBook Pro, iPad mini, två iPhones för det mesta (en 5:a och en 6:a), oftast inte alla på en gång.
Jag har dragit en ethernetsladd från modemet till en Airport Extreme i ett annat rum och AE delar ut till en Mac Book Pro.
Ja, Androidproblemen är två, varken min LG G2 eller en Nexus 7 läsplatta kan få en uppkoppling man kan lita på. Ena dagen funkar den, nästa dag kan var totalstopp både i vardagsrummet och mot AE.

Jag har startat om allt, modemet, routrar, mobilen, läsplattan, körde tillbaka till fabriksinställningar flera gånger, inget hjälper.
Samtidigt så har Macar och iPhones alltid fungerat :-), vad ska man säga...

En Chromebook har funkat alldeles utmärkt (vilken jag betraktar som någon form av Android ändå) mot båda routrar såsom en Windows laptop som jag lånade för att testa lite.

För referens så ville jag testa LGn och Nexus 7:an i andra miljöer och de funkade fint mot wifi på mitt jobb (vanligt knegar-nätverk för stora företag, med firewalls och allt) på Espresso House sådär, men där krånglar alla andra enheter ibland.

Tacksam för tips.

Ursprungligen av homesick:

Hej!

Tacksam för tips.

Har du provat att byta kanal på routern i dess inställningar?

Kör du 2.4 Ghz eller 5Ghz? 5Ghz är snabbare när det funkar men kan vara ostabilare eftersom räckvidden är sämre.

Problemet kan även bero på kryptering, nätverksnamn och lösenord.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-06-21 19:31

@Perobous, thx, ska kolla imorgon när hela familjen inte sitter fastklistrade vid sina enheter, alla mot stackars routern i vardagsrummet..

Ursprungligen av homesick:

@Perobous, thx, ska kolla imorgon när hela familjen inte sitter fastklistrade vid sina enheter, alla mot stackars routern i vardagsrummet..

Har 5 enheter kopplade till modemet - inga problem - så länge jag inte kör på olika hastigheter. Kör normalt sett på 5 GHz - eftersom jag inte har så stora avstånd. Har dock inga Windows eller Android kopplat till.
Har du pratat med supporten på Comhem. Messenger är ett bra sett. Brukar svara nästan omgående - till skillnad mot telefon.

1
Bevaka tråden