Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bannermakare

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-08-14 10:45

Flash dör mer och mer för varje dag. Nu när även Firefox slutar stödja det i sin senaste version så är det väl i princip heldött.
När det gäller reklam-banners så är ju statiska bilder och animerade gif:ar ett säkert kort. Men i de fall kunden önskar lite snyggare animeringar - är det då bara html5 som är alternativet? Rent tekniskt är det ett lyft att gå över till html5 men effektivitetsmässigt är det katastrof. Det är mer tidskrävande - dels att skapa men också för att testa att det fungerar i alla webbläsare osv.

Hur arbetar den framgångsrike bannermakaren nu för tiden?

Finns det en vettig flash/html5-konverterare som fungerar bra? Rent effektivitetsmässigt tror jag det skulle vara det bästa alternativet.

Nu ska vi kanske inte uppmana till fler, blinkande annonsbanners än nödvändigt. Med det sagt så kan du t.ex. kika på appen Hype.
Dock vette tusan om det går att konvertera Flashanimationer och ActionScript på ett enkelt sätt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-08-14 11:41
Ursprungligen av pushloop:

Nu ska vi kanske inte uppmana till fler, blinkande annonsbanners än nödvändigt. Med det sagt så kan du t.ex. kika på appen Hype.
Dock vette tusan om det går att konvertera Flashanimationer och ActionScript på ett enkelt sätt.

Nej, jag håller med om att man ska hålla nere på blinket, men det går att göra "lugna" och smarta animeringar också
Hype har jag kikat på men var inte jätteimponerad. Även där krävs det ju en del testande efteråt.

Tidigare använde vi Googles publiceringsverktyg DFP och dom hade faktiskt en funktion som automatiskt konverterade flash till html5 och den fungerade förvånansvärt bra. Den konverteraren finns även som externt program men där försvinner nästan alltid actionscriptet (typ clicktag osv). Det gjorde det dock inte i DFP. Tyvärr saknar DFP andra funktioner som vi behöver så det är inte ett alternativ att gå tillbaks till det.

Ursprungligen av Hallon:

Hype har jag kikat på men var inte jätteimponerad. Även där krävs det ju en del testande efteråt.

Jag förstår. Varför inte bygga om från scratch och börja på en ny, ren och fin kula?
Dock är det ju alltid bra att testa och dubbeltesta, om inte för er egen så för användarens skull.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-08-17 16:33
Ursprungligen av pushloop:

Jag förstår. Varför inte bygga om från scratch och börja på en ny, ren och fin kula?
Dock är det ju alltid bra att testa och dubbeltesta, om inte för er egen så för användarens skull.

Vad är det du menar att vi ska bygga om? Menar du bygga banners i HTML5 från scratch? Visst, men det är mer tidskrävande än att dra och klicka lite i Flash. Det är just det effektiva (och kreativa) arbetssättet man kan ha i Flash som jag inte riktigt hittar en "ersättare" till i HTML5-världen. Men det kanske inte finns.

Att slänga ihop en snyggt animerad banner i Flash kan gå på en halvtimme om man är skillad. Det går inte med en html5-banner på samma sätt. Att gå över till något som tar längre tid - och som då kanske kräver fler personer för att kunna skapa samma antal producerade banners på samma tid - är inte en bra utveckling (ur det perspektivet i alla fall). Sedan vet jag att html5 är bättre när det väl rullar.

Det kanske är så det måste vara, men kanske inte? Det är den frågan jag söker svar på

Ursprungligen av Hallon:

Vad är det du menar att vi ska bygga om? Menar du bygga banners i HTML5 från scratch? Visst, men det är mer tidskrävande än att dra och klicka lite i Flash. Det är just det effektiva (och kreativa) arbetssättet man kan ha i Flash som jag inte riktigt hittar en "ersättare" till i HTML5-världen. Men det kanske inte finns.

Att slänga ihop en snyggt animerad banner i Flash kan gå på en halvtimme om man är skillad. Det går inte med en html5-banner på samma sätt. Att gå över till något som tar längre tid - och som då kanske kräver fler personer för att kunna skapa samma antal producerade banners på samma tid - är inte en bra utveckling (ur det perspektivet i alla fall). Sedan vet jag att html5 är bättre när det väl rullar.

Det kanske är så det måste vara, men kanske inte? Det är den frågan jag söker svar på

Ja, det var ungefär det jag menade. Självklart går det fortare i ett verktyg man kan än ett man behöver lära sig, men någonstans måste man ju ta det steget och investera i den tid det tar att byta verktyg, och vad jag sett av Hype så verkar det inte särskilt svårt varken att komma igång med eller att skapa banners i klass med eller bättre än dem man sett på nätet under de senaste åren.

Men naturligtvis handlar det ju om var man lägger ribban för sig själv och vilka förväntningar man själv respektive målgruppen har. Personligen förväntar jag mig t.ex. att banners håller sig ur vägen, animeras så lite som möjligt och aldrig gör ett ljud ifrån sig, därför ligger min ribba gällande banners inte särskilt högt

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-08-18 13:09
Ursprungligen av pushloop:

Ja, det var ungefär det jag menade. Självklart går det fortare i ett verktyg man kan än ett man behöver lära sig, men någonstans måste man ju ta det steget och investera i den tid det tar att byta verktyg, och vad jag sett av Hype så verkar det inte särskilt svårt varken att komma igång med eller att skapa banners i klass med eller bättre än dem man sett på nätet under de senaste åren.

Men naturligtvis handlar det ju om var man lägger ribban för sig själv och vilka förväntningar man själv respektive målgruppen har. Personligen förväntar jag mig t.ex. att banners håller sig ur vägen, animeras så lite som möjligt och aldrig gör ett ljud ifrån sig, därför ligger min ribba gällande banners inte särskilt högt

Självklart måste man anpassa sig när läget förändras. Det är inte själva övergången till nytt verktyg jag är orolig för - det får gärna ta tid. Utan jag tror att - även när man kan det nya verktyget bra - så kommer det inte gå att arbeta lika snabbt som i Flash. Men jag har kanske fel. Det är ju jättebra i så fall.

Var det inte för just det ändamålet som Flash Professional fick stöd för Html Canvas-dokument?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-08-18 16:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Var det inte för just det ändamålet som Flash Professional fick stöd för Html Canvas-dokument?

Vet du om det fungerar bra?

Ursprungligen av Hallon:

Vet du om det fungerar bra?

Ingen aning, men det bör ju fungera bättre än inget

1
Bevaka tråden