Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99 IRC

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

IRC är väl kul lite nostalgiskt sådär, men annars är jag förtjust i appen Slack.

Ursprungligen av barbapappa_86:

IRC är väl kul lite nostalgiskt sådär, men annars är jag förtjust i appen Slack.

Slack verkar så himla lovande, tror vi kommer byta ut Skype mot Slack här på företaget nu under hösten.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Slack verkar så himla lovande, tror vi kommer byta ut Skype mot Slack här på företaget nu under hösten.

Annars är HipChat högintressant iom kopplingen till övriga produkter från Atlassian.

Vi sitter kvar vi. Tror jag suttit i kanalen runt 3 år nu. Inte hela tiden, men för det mesta.

Satt en liten paj med Irssi på kanalen. Fungerar fint! Bara SSHa in då och då vart man än är världen.

12 personer i skrivande stund! Välkomna!

Här är iaf ett smakprov på ämnen som rullar i kanalen:

  • Medlem
  • Finspång
  • 2016-09-25 13:46
Ursprungligen av SweSG:

Här är iaf ett smakprov på ämnen som rullar i kanalen:

http://i.imgur.com/UNMbXYK.png

Diskussioner i #99mac.se när de är som bäst!

Jag brukar ju posta lite då och då i denna tråd för att visa att 99 har en irc-kanal.

Dagens ämne har varit nätverk. Vi har gått ifrån wurpans kattskit och piss! Flera i kanalen som hoppat på mitt spår med en ER-X. @wurpan och @_empty

Kom in och lek lite med oss vetja!

Då 99mac.se bytt namn till 99.se gjorde vi det samma. #99mac.se är dock kvar också. Vi får la se vad som händer med kanalen. #99.se är iaf uppe och är registrerad av @wurpan som också kommer vara op i kanalen.

Ursprungligen av SweSG:

Då 99mac.se bytt namn till 99.se gjorde vi det samma. #99mac.se är dock kvar också. Vi får la se vad som händer med kanalen. #99.se är iaf uppe och är registrerad av @wurpan som också kommer vara op i kanalen.

Jag är nästan beredd att ta mig energi att börja med IRC igen, men bara nästan.

Ursprungligen av sextontio:

Jag är nästan beredd att ta mig energi att börja med IRC igen, men bara nästan.

Kom in vetja! IRC dör aldrig.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2018-01-19 17:22

Bump

Joina #99.se på Quakenet

Sätt upp en kanal i Slack istället.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-19 22:45

Nån som har tips på ipad-app?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2018-01-20 08:55
Ursprungligen av barbapappa_86:

Sätt upp en kanal i Slack istället.

Det är en helt annan typ av chatt och är inte något för oss som sitter på IRC redan och gjort senaste 20åren.
Teknologier kommer och går men IRC består...

Ursprungligen av Sidde:

Det är en helt annan typ av chatt och är inte något för oss som sitter på IRC redan och gjort senaste 20åren.
Teknologier kommer och går men IRC består...

Mmm, förändring är ju jobbigt...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2018-01-20 12:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Mmm, förändring är ju jobbigt...

Nu är det ju så att IRC är fortfarande den kommunikationskanal som gäller för tex Opensource-projekt och andra liknande communities.
Det innebär att slack är ett extra program helt i onödan.

Det finns en 99-kanal på Discord för de som är intresserade av ett alternativ till IRC! Aktiviteten går i vågor, men en del nördigt snack blir det. @ekloev brukar skjuta in massa dumheter bland annat.

Rakt in i smeten: https://discord.gg/SsHHUN2

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-01-20 12:39

Vilken klient rekommenderas till Mac numera? Hälsningar en som startade med IRC fr över 20 (fan va gammal jag är!) år sedan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2018-01-20 12:42
Ursprungligen av wemme:

Vilken klient rekommenderas till Mac numera? Hälsningar en som startade med IRC fr över 20 (fan va gammal jag är!) år sedan

Skulle rekommendera irssi som du kör genom terminalen.
Installera först homebrew om du inte redan har det, alltså en package manager för osx. Sedan kör brew install irssi.
Finns även macports om du föredrar det som package manager men har själv migrerat från ports till brew för att brew har klart fler paket nuförtiden.

Sedan i irssi är det bara köra /connect se.quakenet.org och sedan /j #99.se

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-01-20 13:18
Ursprungligen av Sidde:

Skulle rekommendera irssi som du kör genom terminalen.
Installera först homebrew om du inte redan har det, alltså en package manager för osx. Sedan kör brew install irssi.
Finns även macports om du föredrar det som package manager men har själv migrerat från ports till brew för att brew har klart fler paket nuförtiden.

Sedan i irssi är det bara köra /connect se.quakenet.org och sedan /j #99.se

Aah. Givetvis har jag glömt bort hederliga irssi. Tack för påminnelsen!

Ursprungligen av Sidde:

Nu är det ju så att IRC är fortfarande den kommunikationskanal som gäller för tex Opensource-projekt och andra liknande communities.
Det innebär att slack är ett extra program helt i onödan.

Förstår inte hur det är relevant i sammanhanget, men okej.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2018-01-20 14:21
Ursprungligen av barbapappa_86:

Förstår inte hur det är relevant i sammanhanget, men okej.

Att många människor inte kommer byta bort irc för slack och är inte intresserad av att flytta sin chatt till helt andra plattformar.
Med fungerande slack-plugins för en irc-klient kanske däremot.

Ursprungligen av Sidde:

Att många människor inte kommer byta bort irc för slack och är inte intresserad av att flytta sin chatt till helt andra plattformar.
Med fungerande slack-plugins för en irc-klient kanske däremot.

Låter som att det är grundat i eget tycke och smak. Förslagets syfte var att locka fler medlemmar till diskussion i en annan kanal. Att du inte håller med om att en kanal i Slack kan vara ett vettigt komplement förstår jag, så jag väljer att inte gå längre i detta. Vill du prata vidare om det med mig så kan du såklart skicka ett PM

Sidnot. Discord är inte helt fel, kanske att jag hoppar in och kollar läget.

Ursprungligen av Sidde:

Det är en helt annan typ av chatt och är inte något för oss som sitter på IRC redan och gjort senaste 20åren.
Teknologier kommer och går men IRC består...

Så sant! Vet inte hur många olika appar m.m. jag har testat under mina dagar med internet. Kommer alltid tillbaka till IRC. Lixom där allt skoj är

Edit:

Kanske våran snälla 99-mod vill ändra trådnamnet till 99 IRC? Eventuellt ändra direktlänken i första post till rätt.

Dom flesta har gått över till 99 nu.

Edit2:

Bäst att pinga lite också. Gör det som vi gör på IRC

@keptang

@keptang

@keptang

Senast redigerat 2018-02-07 07:34

@SweSG, blev det rätt nu?

Ursprungligen av keptang:

@SweSG, blev det rätt nu?

Japp!

Tack vännen! <3

Ville bara lägga in att vi lever fortfarande på 99s IRC-kanal! Jag är dock inte lika aktiv längre. Går dock in någon gång om dagen och lättar mitt tunga hjärta! Måste man!

9 inne just nu:

Finns folk som aldrig loggat ut från kanalen. Dom kan det här med IRC!

En dump från wurpans pirssi:

Börjar bli lite upptid på den!

Händer mycket på 99s IRC-kanal!

Vi har haft besök från Italien för några dagar sedan. @suddgummi var inne en sväng igår. Sett han några gånger innan också dock. @joakimo har parkerat sig! Han är ofta här. @Sidde har hoppat in och ut som en galning idag så jag antar att han haft något strul! Han sitter 24/7 i vanliga fall!

Sedan får man inte glömma mitt spammande! Det är inte att leka med ibland

Nu ser vad ni missar!

Kom in och hälsa på! Vi är snälla och snackar om allt från kattskit till allvarliga prylar som nätverk

Bevaka tråden