Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blodtrycksmätare som pratar med Hälsa

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tagit en flukt på lite olika blodtrycksmätare men är det någon som känner till om det finns sådana som automatiskt lagrar datan i hälsoappen på iPhone?

Har sett den här hos Apple men den är a) dyr och b) kan man lita på den?http://www.apple.com/se/shop/product/HF047ZM/A/withings-wireless-blood-pressure-monitor?fnode=db2059838b548b17825d919c8b84a13da2ade7566df8a2b0dbc2ae1ee107e893345b51ee0ecc43decb6ed464ebe3b582e6bb5996c0d117e5206c11b84cd5b9fcdcfd59ae753ff6f8d2fe26b8babe0fe7f996c9ada3aa2502d82eccb4742ef9036412c6798ec2a5dab044562f527f52d7

Jag vet bara att min Withings inte gör det...
Vilket är synd, riktigt synd.

FEL FEL FEL... Nu har jag hittat inställningen...

Senast redigerat 2015-09-18 18:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet bara att min Withings inte gör det...
Vilket är synd, riktigt synd.

Det suger lite. Den såg annars lite intressant ut. Vårdcentralen är bara 2 minuters promenad hemifrån och de har ett rum där man kan gå och ta sitt blodtryck, men det skulle vara intressant att kolla lite då och då på egen hand, och perfekt vore att slippa mata in siffrorna själv i Hälsa.

Min trådlösa Withings lagrar datan i Health. Via Withings-appen då, men det sker automagiskt.

Ursprungligen av Capeman:

Min trådlösa Withings lagrar datan i Health. Via Withings-appen då, men det sker automagiskt.

Ok! Bra att veta. Just för tillfället lutar det åt en Omron från Apotea som är nersatt från 695:- till 398:-
För billigt för att motstå tror jag även om jag måste peta in datan manuellt i Hälsa.

Jag har läkemedelsbehandlad hypertoni, så den var en vettig investering för mig, men lite dyr är den allt.

Ursprungligen av Capeman:

Jag har läkemedelsbehandlad hypertoni, så den var en vettig investering för mig, men lite dyr är den allt.

Har haft hypertoni för drygt ett år sen men det var symptom på Chefus Inkompetentis samt en släng av häpnadsväckande rövhåleri från de som var inkallade att åtgärda det hela. Doktorn föreskrev en behandling som gick ut på att omedelbart säga upp mig, varefter jag har mått mycket bättre.

Skämt åsido så har jag alltid legat i de övre regionerna av vad som anses hälsosamt och sist jag lämnade blod hade jag lite över normalt, så nu vill jag hålla lite koll på det framöver.

Ursprungligen av Capeman:

Min trådlösa Withings lagrar datan i Health. Via Withings-appen då, men det sker automagiskt.

Är det samma app som för den "trådanslutna"? Jag är faktisk lite förvånad över att jag inte får över mätfärderna automatiskt, är det någon inställning som jag har missat?

Edit: JO, jag hade missat men de hade dolt kopplingen till Hälsa under min personliga profil där jag aldrig tittade... NU går det automatiskt...

Senast redigerat 2015-09-18 18:11
  • Medlem
  • 2016-01-10 22:29

Väcker liv i denna tråd igen.
Sambon fyller snart år och jag funderar på just den som @pmarriott länkade till i första inlägget. Dyr, men har man redan deras våg vill man fortsätta i samma "serie" sas. Är det någon som vet hur noggrann denna är? En bekant fick en liknande (billigare) i julklapp och han sa att den inte alls gav samma värden som som när han kollade hos företagshälsan med riktiga grejer.

Den ger rätt värden för mig. Jag är sjuksköterska och kollar mig på jobbet ibland, och har även en riktig manschett hemma. Inga problem. Däremot kan du få olika värden av olika anledningar - position du sitter/ligger i, hur länge du varit i vila och så white coat-effekten. Så givetvis kan det diffa en del, beroende på ovan nämnda. Så länge inte den ena manschetten visar att du har alldeles på tok för högt blodtryck och den andra normalt, så... Smärre skillnader spelar ingen roll. Ska du ha exakta värden får du lägga in en artärkateter.

Ursprungligen av Capeman:

Den ger rätt värden för mig. Jag är sjuksköterska och kollar mig på jobbet ibland, och har även en riktig manschett hemma. Inga problem. Däremot kan du få olika värden av olika anledningar - position du sitter/ligger i, hur länge du varit i vila och så white coat-effekten. Så givetvis kan det diffa en del, beroende på ovan nämnda. Så länge inte den ena manschetten visar att du har alldeles på tok för högt blodtryck och den andra normalt, så... Smärre skillnader spelar ingen roll. Ska du ha exakta värden får du lägga in en artärkateter.

WhiteCoat effekten - är det en beskrivning för att mätningar på vårdinrättningar ger högre värden?

Jag är bara nyfiken eftersom min läkare en gång sa något i den stilen...

Ursprungligen av BlackSmp:

WhiteCoat effekten - är det en beskrivning för att mätningar på vårdinrättningar ger högre värden?

Jag är bara nyfiken eftersom min läkare en gång sa något i den stilen...

Ja det stämmer.

  • Medlem
  • 2016-01-11 11:10

Finns det några billigare alternativ till Withings som ändå snackar med Hälsa i iPhone?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-11 12:26

När man mäter blodtryck så är inte det exakta mätvärdet så intressant (undantaget vissa sjukdomstillstånd), utan det är tendensen, dvs flera mätvärden under tid, t ex flera dagar. Så att olika manschetter visar olika värden kan man oftast strunta i. Det är viktigare att man mäter med samma manschett, under liknande förhållanden (t ex alltid liggande eller sittande, alltid efter flera minuters vila etc), för att se om BT påverkas över tid.

1
Bevaka tråden