Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad Mini 4 – den lilla plattans återkomst

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

UPPDATERAD. Ipad Mini 4 har anlänt till redaktionen, och under färden genom testlabbet ställs frågan vilken plats Mini har i en värld där alla andra IOS-enheter verkar bli större.

Läs hela artikeln här

Vore intressant att se en bild - skillnaden mellan iPad Mini och iPhone 6 Plus. Om ni har båda på redaktionen? Trevlig helg.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-02 23:37

"Ingen A9-processor, eller ens A8X"

Nä, varför skulle det vara det i den? Vill man ha det så får man köpa den större, iPad Mini ÄR en billigare variant och då KAN man in te kräva att det senaste sitter i den...redaktionen gnäller som små barn lite för ofta på saker, det är som att jag skulle köpa en BMW 318 för att sedan sitta och gnälla på att det inte sitter en M3 motor i den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-03 00:01
Ursprungligen av Exteron:

"Ingen A9-processor, eller ens A8X"

Nä, varför skulle det vara det i den? Vill man ha det så får man köpa den större, iPad Mini ÄR en billigare variant och då KAN man in te kräva att det senaste sitter i den...redaktionen gnäller som små barn lite för ofta på saker, det är som att jag skulle köpa en BMW 318 för att sedan sitta och gnälla på att det inte sitter en M3 motor i den.

Det sitter ingen A9-processor i iPad Air 2 heller. Förutom aningen olik processor så är det exakt samma hårdvara i iPad Mini 4 som i iPad Air 2 och prestandan klart jämförbar.

Kort sagt, din jämförelse är uppåt väggarna och går inte att applicera här.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-03 03:16
Ursprungligen av zinned:

Det sitter ingen A9-processor i iPad Air 2 heller. Förutom aningen olik processor så är det exakt samma hårdvara i iPad Mini 4 som i iPad Air 2 och prestandan klart jämförbar.

Kort sagt, din jämförelse är uppåt väggarna och går inte att applicera här.

"Vill man ha det så får man köpa den större" <<<-----Nu pratar vi iPad Pro här, det är väl ändå den som har A9 om det nu är den man är ute efter, A9 fanns inte ens när iPad Air 2 kom för 1 år sedan, så du kan ju inte jämföra med något som de inte ens presenterat en ny modell utav.
Även om det funnits en iPad Air 3 så hade du inte kunnat jämföra den heller med iPad Pro.

Ursprungligen av adress@mac:

Vore intressant att se en bild - skillnaden mellan iPad Mini och iPhone 6 Plus. Om ni har båda på redaktionen? Trevlig helg.

Det kan vi ordna!

Ursprungligen av Exteron:

"Ingen A9-processor, eller ens A8X"

Nä, varför skulle det vara det i den? Vill man ha det så får man köpa den större, iPad Mini ÄR en billigare variant och då KAN man in te kräva att det senaste sitter i den...redaktionen gnäller som små barn lite för ofta på saker, det är som att jag skulle köpa en BMW 318 för att sedan sitta och gnälla på att det inte sitter en M3 motor i den.

Jag kan inte hålla med om att det handlar om gnäll direkt, men jag tycker det är rimligt att detta listas som en negativ punkt. En gång i tiden var nämligen Ipad Air och Ipad Mini helt motsvarande i prestanda, och det enda som skilde de åt var storleken. Nu är det inte så längre och Ipad Mini släpar efter prestandamässigt. Det finns säkert många som vill ha den snabbaste grafiska prestandan men i en mindre formfaktor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-03 10:25
Ursprungligen av Exteron:

"Vill man ha det så får man köpa den större" <<<-----Nu pratar vi iPad Pro här, det är väl ändå den som har A9 om det nu är den man är ute efter, A9 fanns inte ens när iPad Air 2 kom för 1 år sedan, så du kan ju inte jämföra med något som de inte ens presenterat en ny modell utav.
Även om det funnits en iPad Air 3 så hade du inte kunnat jämföra den heller med iPad Pro.

E du snurrig? Inte någonstans i tråden eller artikeln har iPad Pro nämnts så nej, vi talar inte om iPad Pro specifikt.

Din jämförelse gjorde gällande att iPad Mini 4 skulle vara den "billigare" varianten i meningen den klenare varianten. Den är i stort sätt jämförbar med sitt närmaste syskon, iPad Air 2. Den har en aningen klenare processor men samtidigt aningen bättre skärm.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag kan inte hålla med om att det handlar om gnäll direkt, men jag tycker det är rimligt att detta listas som en negativ punkt. En gång i tiden var nämligen Ipad Air och Ipad Mini helt motsvarande i prestanda, och det enda som skilde de åt var storleken. Nu är det inte så längre och Ipad Mini släpar efter prestandamässigt. Det finns säkert många som vill ha den snabbaste grafiska prestandan men i en mindre formfaktor.

Du har i stort rätt. Släpar efter iPad Air 2 prestandamässigt tycker jag är ett starkt ord, det är inte mycket som skiljer. Om ni nu tar upp det så tycker jag att ni då också bör ta upp att Mini 4 har en bättre skärm än iPad Air 2. Bättre gamut t ex.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-03 10:59
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag kan inte hålla med om att det handlar om gnäll direkt, men jag tycker det är rimligt att detta listas som en negativ punkt. En gång i tiden var nämligen Ipad Air och Ipad Mini helt motsvarande i prestanda, och det enda som skilde de åt var storleken. Nu är det inte så längre och Ipad Mini släpar efter prestandamässigt. Det finns säkert många som vill ha den snabbaste grafiska prestandan men i en mindre formfaktor.

Ursprungligen av zinned:

E du snurrig? Inte någonstans i tråden eller artikeln har iPad Pro nämnts så nej, vi talar inte om iPad Pro specifikt.

Din jämförelse gjorde gällande att iPad Mini 4 skulle vara den "billigare" varianten i meningen den klenare varianten. Den är i stort sätt jämförbar med sitt närmaste syskon, iPad Air 2. Den har en aningen klenare processor men samtidigt aningen bättre skärm.

Du har i stort rätt. Släpar efter iPad Air 2 prestandamässigt tycker jag är ett starkt ord, det är inte mycket som skiljer. Om ni nu tar upp det så tycker jag att ni då också bör ta upp att Mini 4 har en bättre skärm än iPad Air 2. Bättre gamut t ex.

Fast nu har de ju inte presenterat någon ny iPad Air än, det som presenterades var en iPad Mini 4 och iPad Pro och Pro är inte en ersättare till Air, att iPad Mini 4 skulle ha samma prestanda som den är ju helt orimligt. Så ja, jag tycker redaktionen gnäller lite väl högt ang. detta, för kollar man vilken APU det sitter i så följer den det gamla mönstret, det sitter en A8 i istället för en A7 som det gjorde i den innan, varför skulle de hoppa över en generation APU'er på den?
Det kommer säkerligen komma en iPad Air 3 och den kommer säkerligen ha en A9 i istället för en A9X som i Pro och då har du 3 olika val beroende på behov och budget.

Ursprungligen av zinned:

Du har i stort rätt. Släpar efter iPad Air 2 prestandamässigt tycker jag är ett starkt ord, det är inte mycket som skiljer. Om ni nu tar upp det så tycker jag att ni då också bör ta upp att Mini 4 har en bättre skärm än iPad Air 2. Bättre gamut t ex.

Nej du har rätt, det är inga jätteskillnader, speciellt inte vid "vanlig" användning som surfning. Men det är heller inte avsett som ett jättestort klagomål.

Däremot tycker jag särskilt de tester vi gjorde för grafikprestanda visar på en ganska markant skillnad för de som spelar spel eller redigerar bilder i Pixelmator, en skillnad som inte förvånar men som är tydlig. Exempelvis i GFX Bench snittar Ipad Air 2 hela 73 FPS och Mini 4 kommer bara upp i 50.

Jag personligen hade hoppats på en A8X i minin. Eftersom det är min favoritstorlek på Ipad hade jag hoppats på att strategin från 2013 skulle vara den dominerande, nämligen samma prestanda i Mini och Air. Nu blev det inte så. Återstår att se vad som händer med Ipad Air 3, om den uppdateras nästa år och det då är mini som blir utan och båda enheterna uppdateras växlande. Samt hur Ipad Pro påverkar.

Just nu ser det ju ut som att Apple reserverar X-varianterna till Air och Pro. Som strategi är det säkert vettigt, men det hindrar ju inte att jag "gnäller" lite. Undrar dock om orsaken är främst hur Ipad Mini marknadsförs, eller om det handlar om begränsningar i tillgång på processorerna, eller om det är en kostnadsfråga.

Angående skärmen så har du absolut rätt! Vår plan är att låta vår residerande bildskärmsexpert stänga in sig med Ipad Mini 4 inom kort. Räkna då med ingående jämförelse med skärmen på Ipad Air 2

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-03 11:42
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nej du har rätt, det är inga jätteskillnader, speciellt inte vid "vanlig" användning som surfning. Men det är heller inte avsett som ett jättestort klagomål.

Nej, jag vet att det inte var något större klagomål

Ursprungligen av jakobnilsson:

Däremot tycker jag särskilt de tester vi gjorde för grafikprestanda visar på en ganska markant skillnad för de som spelar spel eller redigerar bilder i Pixelmator, en skillnad som inte förvånar men som är tydlig. Exempelvis i GFX Bench snittar Ipad Air 2 hela 73 FPS och Mini 4 kommer bara upp i 50.

Det är ju när den växlar upp och nyttjar multipla kärnor. Där kommer differensen. Dock tycker jag att exemplet du tar upp med redigering av bilder i Pixelmator, det är det inte fördel iPad Air 2, där är skärmens återgivning det som är helt avgörande och där ligger iPad Air 2 i lä jämfört med iPad Mini 4.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag personligen hade hoppats på en A8X i minin. Eftersom det är min favoritstorlek på Ipad hade jag hoppats på att strategin från 2013 skulle vara den dominerande, nämligen samma prestanda i Mini och Air. Nu blev det inte så. Återstår att se vad som händer med Ipad Air 3, om den uppdateras nästa år och det då är mini som blir utan och båda enheterna uppdateras växlande. Samt hur Ipad Pro påverkar.

Ja, jag håller mer. Det blir spännande att se utvecklingen här.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Angående skärmen så har du absolut rätt! Vår plan är att låta vår residerande bildskärmsexpert stänga in sig med Ipad Mini 4 inom kort. Räkna då med ingående jämförelse med skärmen på Ipad Air 2

Gytt, ser fram emot det även om man redan har läst massor på andra ställen

Ursprungligen av zinned:

Du har i stort rätt. Släpar efter iPad Air 2 prestandamässigt tycker jag är ett starkt ord, det är inte mycket som skiljer. Om ni nu tar upp det så tycker jag att ni då också bör ta upp att Mini 4 har en bättre skärm än iPad Air 2. Bättre gamut t ex.

Det kommer ett ordentligt skärmtest av Ipad Mini 4 nästa vecka om allt går som det ska.

Tillägg: @jakobnilsson hann före!

Ipad mini 4 är riktigt bra.

Supernöjd. Provade min 2:a igen och märker klar skillnad.

Love it!

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-10-03 22:17

"Vill ha"-begär! Jag hör nog till "gamla skolan" som älskar att bära runt på 3 enheter. iPhone 5S för telefoni och enklare surf (vill absolut inte ha större, tidigare bytte jag telefon årligen, men är fortfarande supernöjd med 5S), iPad mini för längre slösurfande, men även som kompanjon vid kortare möten och presentationer (just här kommer 4th gen. in och skapar ett habegär då 1st gen. nu börjar kännas lite slö och så har den ju betydligt sämre skärm), och så Macbook Air 13" för dagligt arbete och längre avancerade projekt (oftast kopplad till extern skärm).

Ja, nu kliar det sannerligen i köpfingrarna! Den och kommande Apple TV. 2015 är ett bra Apple-år

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-03 22:52
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nej du har rätt, det är inga jätteskillnader, speciellt inte vid "vanlig" användning som surfning. Men det är heller inte avsett som ett jättestort klagomål.

Däremot tycker jag särskilt de tester vi gjorde för grafikprestanda visar på en ganska markant skillnad för de som spelar spel eller redigerar bilder i Pixelmator, en skillnad som inte förvånar men som är tydlig. Exempelvis i GFX Bench snittar Ipad Air 2 hela 73 FPS och Mini 4 kommer bara upp i 50.

Jag personligen hade hoppats på en A8X i minin. Eftersom det är min favoritstorlek på Ipad hade jag hoppats på att strategin från 2013 skulle vara den dominerande, nämligen samma prestanda i Mini och Air. Nu blev det inte så. Återstår att se vad som händer med Ipad Air 3, om den uppdateras nästa år och det då är mini som blir utan och båda enheterna uppdateras växlande. Samt hur Ipad Pro påverkar.

Just nu ser det ju ut som att Apple reserverar X-varianterna till Air och Pro. Som strategi är det säkert vettigt, men det hindrar ju inte att jag "gnäller" lite. Undrar dock om orsaken är främst hur Ipad Mini marknadsförs, eller om det handlar om begränsningar i tillgång på processorerna, eller om det är en kostnadsfråga.

Angående skärmen så har du absolut rätt! Vår plan är att låta vår residerande bildskärmsexpert stänga in sig med Ipad Mini 4 inom kort. Räkna då med ingående jämförelse med skärmen på Ipad Air 2

Att det någonsin skulle komma in en X-variant i Mini finner jag högst osannolikt, har aldrig skett tidigare och finns ingen anledning till det. Mini fyller sin funktion för vad den är avsedd för och att redigera bilder eller spela spel är inte riktigt en högprioriterad grej med den, det är en ren surfplatta som är smidig att ha med sig on the go, vilket inte Air (och framför allt Pro) inte är. Känner man behov av att göra mer komplexa saker så köper man inte en Mini, på samma sätt som att vill du ha en gaming dator så köper du inte en dator med inbyggd grafik från Intel med en Celeron processor eller du köper inte en Fiat 500 om du planerar att åka på husvagnssemester med familjen, man köper saker efter vilket behov man har utav dem och Apple tillverkar dem för olika behov. Det är samma sak med Pro, det är inte många utav dem som kommer att köpa dem som egentligen har behovet av den, det är bara deras "vill ha" faktor som går in där och är det verkligen bildredigering som man håller på med så är det inte ens en iPad man satsar på.

Senast redigerat 2015-10-04 08:34
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-04 08:20

Du är så ute o reser i dina jämförelser...

Hej! Jag köpte an Ipad mini 4 men lämnade tillbaka den. Vissa sidor i Safari var helt enkelt för långsamma. Stor skillnad på Ipad mini 4 och Ipad Air 2, det gäller främst grafiken som är bra mycket snabbare på Ipad Air 2. Detta framgår också tydligt vid jämförelse på Apples site. Synd, annars har Ipad mini ett bra format tycker jag.

  • Medlem
  • 2015-10-04 12:19

Min iPad Mini 4 fungerar perfekt och laddar sidor i Safari snabbt och utan problem. För mig är iPad Mini den ultimata formfaktorn. Vanliga iPad är för stor. Slutar Apple med Mini så slutar jag köpa iPad.

Samma här. Vägrar ipad air.

Min laddar inte långsamt/hackar.

Du kanske fick ett måndags X?

Ursprungligen av Helan:

Min iPad Mini 4 fungerar perfekt och laddar sidor i Safari snabbt och utan problem. För mig är iPad Mini den ultimata formfaktorn. Vanliga iPad är för stor. Slutar Apple med Mini så slutar jag köpa iPad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-04 22:22
Ursprungligen av Manne23:

Hej! Jag köpte an Ipad mini 4 men lämnade tillbaka den. Vissa sidor i Safari var helt enkelt för långsamma. Stor skillnad på Ipad mini 4 och Ipad Air 2, det gäller främst grafiken som är bra mycket snabbare på Ipad Air 2. Detta framgår också tydligt vid jämförelse på Apples site. Synd, annars har Ipad mini ett bra format tycker jag.

Sicket BS

Du köpte antagligen inte iPad Mini 4 utan 2. En iPad mini 4 beter sig inte som du beskriver.

Ursprungligen av zinned:

Sicket BS

Du köpte antagligen inte iPad Mini 4 utan 2. En iPad mini 4 beter sig inte som du beskriver.

Jag är varken dement eller substanspåverkad. Apple-användare sedan länge. Köpte Ipad Mini 4 och ingenting annat i förra veckan i Apple Store i Täby. Jämförde Ipad Mini 4 och Ipad Air 2 sida vid sida. Stor skillnad till Ipad Air 2:s fördel, tro mig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-04 22:51
Ursprungligen av Manne23:

Jag är varken dement eller substanspåverkad. Apple-användare sedan länge. Köpte Ipad Mini 4 och ingenting annat i förra veckan i Apple Store i Täby. Jämförde Ipad Mini 4 och Ipad Air 2 sida vid sida. Stor skillnad till Ipad Air 2:s fördel, tro mig!

Haha, kul inlägg iaf

Jag behöver inte förlita mig på någon annans bedömning, jag har iPad Mini 4 själv och har jämfört. Din "observation" stämmer inte.

Ursprungligen av zinned:

Haha, kul inlägg iaf

Jag behöver inte förlita mig på någon annans bedömning, jag har iPad Mini 4 själv och har jämfört. Din "observation" stämmer inte.

Nej, det är ju helt klart att du är den som vet bäst!

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-05 03:27

Ryktas Air 3 Q1 2016!

Ursprungligen av Manne23:

Hej! Jag köpte an Ipad mini 4 men lämnade tillbaka den. Vissa sidor i Safari var helt enkelt för långsamma. Stor skillnad på Ipad mini 4 och Ipad Air 2, det gäller främst grafiken som är bra mycket snabbare på Ipad Air 2. Detta framgår också tydligt vid jämförelse på Apples site. Synd, annars har Ipad mini ett bra format tycker jag.

Har lekt runt med brorsan Ipad Mini 4 i några dagar och som många andra nämner i denna tråd så hackar/lagar den inte som du säger. Du måste ha fått ett måndags x tyvärr

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-05 04:57
Ursprungligen av jas:

Ryktas Air 3 Q1 2016!

Gammalt rykte som varit igång sedan innan presentationen utav iPad Mini 4 & iPad Pro

Här är från 11 Aug t.ex
http://www.macworld.co.uk/news/ipad/new-ipad-...

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det kan vi ordna!

Gärna det - tack.

  • Medlem
  • 2015-10-05 13:42
Ursprungligen av Exteron:

Gammalt rykte som varit igång sedan innan presentationen utav iPad Mini 4 & iPad Pro

Här är från 11 Aug t.ex
http://www.macworld.co.uk/news/ipad/new-ipad-...

Finns nya rykten efter eventet som säger release 2016 första kvartalet

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-05 14:51
Ursprungligen av Drive:

Finns nya rykten efter eventet som säger release 2016 första kvartalet

Och länken jag postade sa något annat? De "nya" rykterna du säger är inte så nya.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det kan vi ordna!

Det gick tydligen inte att ordna Ida. Bild/ gämförelse iPad mini 4 och iPhone 6 Plus ?

Bevaka tråden