Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ge mig struktur eller förutsättningarna;)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Godmorgon. En liten fråga så här på morgonkvisten. Jag har fått en kund som är verksam i alla våra nordiska länder. Uppgiften består av förpackningslayout inom livsmedel för alla länderna av ett 40-tal produkter. Deras tidigare byrå har liksom kunden inte haft någon större struktur gällande namngivning av filer. Jag skulle vilja se varje förpackning som ett projekt med tilllhörande projektnummer/namn. Problemet är att kunden inte är van vid detta (Iof sig inte jag heller) och det är väl ändå dom som skall sätta det namnet för att det skall vara spårbart i alla led och för att vi pratar om samma förpackning. Eller har jag fel? Hur gör Ni? Vill verkligen komma in rätt i det här.

Jag tror inte att man kan säga vad som är rätt eller fel, kanske bättre att tänka i termer av vad som är ändamålsenligt. Med detta sagt så har jag ändå några råd:

* Tokens/namnkomponentet, ex projekt, språk, datum, version, färgläge, upplösning etc etc. Använd Tokens ENDAST till såna värden som det kan finnas endast ett av. (T.ex. Inte för tex artikelnummer, eftersom en bild kan ha flera artiklar, alltså flera artikelnummer.
* bestäm värdetyp för varje token, dvs numeriskt eller text,
* bestäm tokenformat, t.ex att datum återges med yyyy-mm--dd.
*bestäm separator, tex underscore mellan tokens, och subseparatorer som tex bindestrecket i datum-syntaxen
* bestäm ordning på era tokens, påverkar bl.a sortering i Finder/utforskaren
* se till att det finns minst en token som är garanterat unik, så ni aldrig kan hamna i en situation där två olika filer heter likadant. Använd vid behov en eller flera löpnummerserier
* bestäm nollvärden, dvs värden som ska gälla för tex en fil som ännu inte tilldelats till ett projekt etc
* Metadata, för sådan info som det kan finnas fler av (t.ex artikelnr) skapa vid behov egna metadatafält
* använd ovanstående principer också för mapparna
* använd vid behov ett versionshanteringssystem och ev en synktjänst, dvs. Typ Dropbox, creative cloud sync, google eller ms /whatever
* använd omdöme och välj rätt ambitionsnivå, stor skillnad på en produktion som innehåller 500 filer och en som innehåller 50.000

Vill du verkligen vara strukturfascist så använder ni motsvarande i tex e-post-konversationer, så spårar ni lätt t.ex. Allt som har med ett visst projekt, datum, språk etc att göra

Senast redigerat 2015-10-13 08:48

Tack Richard!!!
Det här var ett svar som heter duga. Jag får läsa igenom det några gånger för att förstå och försöka anpassa det efter vår ambition. Nej, jag är absolut ingen strukturfascist, tvärt om... därav problemet;)

1
Bevaka tråden