Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

extern dvd + macbook pro = problem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-10-28 19:06

Snälla hjälp!

Hej!

Jag sitter på en 5 år gammal macbook pro med 10.6.8
Dvdn verkar ha lagt av, den tuggar bara ett tag och sedan spottar den ut skivan.
Nu sitter jag här med en dvd som jag måste se så jag fick den, tyckte jag brillianta iden att koppla in en extern dvd. Jag lånade min kompis apple superdrive eller vad den nu heter. Apple orginal extern dvd i alla fall. Jag pluggar in den med det går inte ens att stoppa in dvdn i dvd-spelaren, skivan går in tills det bara sticker ut ca 2,5 cm sen är det något som tar emot.
Någon som har en ide om hur jag ska göra?

Dvdn innehåller ett korttrick som jag vill lära mig, hjälp mig så kan jag visa korttricket för dig!

Ursprungligen av Jokke:

Snälla hjälp!

Hej!

Jag sitter på en 5 år gammal macbook pro med 10.6.8
Dvdn verkar ha lagt av, den tuggar bara ett tag och sedan spottar den ut skivan.
Nu sitter jag här med en dvd som jag måste se så jag fick den, tyckte jag brillianta iden att koppla in en extern dvd. Jag lånade min kompis apple superdrive eller vad den nu heter. Apple orginal extern dvd i alla fall. Jag pluggar in den med det går inte ens att stoppa in dvdn i dvd-spelaren, skivan går in tills det bara sticker ut ca 2,5 cm sen är det något som tar emot.
Någon som har en ide om hur jag ska göra?

Dvdn innehåller ett korttrick som jag vill lära mig, hjälp mig så kan jag visa korttricket för dig!

Alla externa dvd-spelare är inte kompatibla med alla datorer. Den som jag köpte till min rMBP funkar inte med min MBP som är ett par år äldre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-28 20:21

Just vad det gäller externa DVDspelare är det faktiskt bättre att köpa något annat än Apple, enligt min mening. Tex Samsung och LG har billiga sådana. Kolla t ex på ElGiganten, MediaMarkt etc.

  • Medlem
  • 2015-10-28 22:24

Tack för svaren, låter helt knasigt att dom inte ska vara kompatibla, jag köper inte en ny dvd-spelare bara för att kolla på en film
För gå hem till någon med dvd...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-29 00:04
Ursprungligen av Jokke:

Jag pluggar in den med det går inte ens att stoppa in dvdn i dvd-spelaren, skivan går in tills det bara sticker ut ca 2,5 cm sen är det något som tar emot.

Att DVD:n inte ens går att stoppa in i den externa spelaren kan väl inte ha något med kompatibilitet mellan dator och extern spelare? Det måste väl antingen vara fel på den externa Superdriven, eller en knepig DVD-skiva, t.ex hemgjord med påklistrad etikett så skivan är för tjock. Har du testat med andra skivor i din interna spelare och externa Superdriven?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-29 00:16

Den sista biten ska ju spelaren dra in skivan. Får den inte ström kan den inte dras in. Jag tycker det låter som en "död" spelare. Har inte Apples någon annorlunda koppling på sin spelare, eller om den kräver mer ström än vad vanliga USB lämnar? Det var något skumt med den när den släpptes till den första Air....

1
Bevaka tråden