Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup av appen "Aktivitet"?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur man tar backup på "Aktivitets"-appen?

Jag trodde (av någon anledning) att datan i appen sparades på iCloud men det gör den tydligen inte. Det var lite surt att tappa all träningsdata och sånt efter en återställning.

Någon som vet hur man kan spara informationen?

Ursprungligen av iTiger:

Någon som vet hur man tar backup på "Aktivitets"-appen?

Jag trodde (av någon anledning) att datan i appen sparades på iCloud men det gör den tydligen inte. Det var lite surt att tappa all träningsdata och sånt efter en återställning.

Någon som vet hur man kan spara informationen?

När man tar bort parkopplingen mellan klocka och telefon görs en backup till telefonen, men något smidigare sätt att göra det på har jag inte hört om än. Nu när jag bytte telefon fick jag ta bort parkopplingen, säkerhetskopiera telefonen och sedan återställa den nya telefonen från kopian och så parkoppla klockan igen. Då hämtade den info från en egen backup i telefonen.

Tillägg: så här skriver Apple: https://support.apple.com/sv-se/HT204518

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

När man tar bort parkopplingen mellan klocka och telefon görs en backup till telefonen, men något smidigare sätt att göra det på har jag inte hört om än. Nu när jag bytte telefon fick jag ta bort parkopplingen, säkerhetskopiera telefonen och sedan återställa den nya telefonen från kopian och så parkoppla klockan igen. Då hämtade den info från en egen backup i telefonen.

Tack för tipset! Det var ju en väldigt "android-aktig" lösning. Jag hade hoppats på ett smidigare sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-21 15:51
Ursprungligen av iTiger:

Tack för tipset! Det var ju en väldigt "android-aktig" lösning. Jag hade hoppats på ett smidigare sätt.

Förhoppningsvis får AW en koppling till iCloud framöver. Det är ju hyfsat kört om man har strul med sin telefon och måste blåsa den och sedan inte kunna lägga tillbaka sin backup. Då är klockans data körd.

Såvitt jag vet (av egen erfarenhet) lagras träningsdatan endast om du gör en krypterad itunesbackup.

Ursprungligen av ztikkan:

Såvitt jag vet (av egen erfarenhet) lagras träningsdatan endast om du gör en krypterad itunesbackup.

Jag har också hört detta men har sett annan formulering på Apples sidor (men hittar givetvis inte tillbaka dit)

Sedan så undrar jag om vi inte diskuterar två olika saker i tråden?

Aktivitetsappen lagrar sin information på telefonen och den backas upp hela tiden. Vi hittar tillexempel inte aktivitetshistoriken på klockan utan utan enbart data för en dag (den nuvarande)

Klockan backas upp när man gör den "oparning" men den har inte så mycket information i sig. Jag tror att all viktig information synkas kontinuerligt mellan klockan och telefonen så att den lagras i motsvarande app i telefonen. Det som vi tar backup på är troligen vilka appar som finns på klockan och diverse inställningar.

Jag brukar rutinmässigt aldrig använda säkerhetskopia när jag får en ny telefon utan låter iCloud och andra molnlösningar sköta informationsöverföringen. Ibland har jag märkt att diverse små och stora fel följer med en fullständig återställning av en säkerhetskopia och därför känns det bra att få en helt "ren" ominstallation.

Kan ju såklart bara sitta i mitt huvud förstås.

Det är ju lite nedslående att Apple inte löst informationsöverföringen på ett bättre sätt. Fast å andra sidan har jag märkt att både distans och puls är alltför missvisande vid träning så det går inte använda ändå.

Det blir nog att fortsätta lagra löpningen med Garmin ändå.

Det finns en lösning

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

När man tar bort parkopplingen mellan klocka och telefon görs en backup till telefonen, men något smidigare sätt att göra det på har jag inte hört om än. Nu när jag bytte telefon fick jag ta bort parkopplingen, säkerhetskopiera telefonen och sedan återställa den nya telefonen från kopian och så parkoppla klockan igen. Då hämtade den info från en egen backup i telefonen.

Tillägg: så här skriver Apple: https://support.apple.com/sv-se/HT204518

Någon har tänkt till. Och det är (än så länge) gratis.

https://deciphertools.com/download-decipher-a...

1
Bevaka tråden