Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

affärssystem

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-08-19 22:31

Hej!

Vill göra en liten koll bara...

Jag tycker mig se att flera saknar vad de kallar affärssystem (verkar finnas tusentals definitioner, därför jag skrivre som jag gör...) till Mac.

Vad önskar ni att detta system skulle kunna göra och hur många skulle vilja ha det? Har ni någon aning om efterfrågan på ett dylikt?

mvh hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 23:14

Finns redan det mesta. PeopleSoft är helt webbaserat. (Endast designverktyget, PeopleTools, är ett Windows-program.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 08:25

Vad finns det för alternativ för Mac om man söker:
Bokföring
Fakturering
Lagersaldo
Löner
Tidsredovisning

Och om man idag ska ge sig in på den marknaden, är det smartare att bygga en webbaserad (ASP, ej MS ASP) lösning
som är plattformsoberoende eller ska man bygga applikationer?

/J

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-08-20 08:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
Vad finns det för alternativ för Mac om man söker:
Bokföring
Fakturering
Lagersaldo
Löner
Tidsredovisning

Och om man idag ska ge sig in på den marknaden, är det smartare att bygga en webbaserad (ASP, ej MS ASP) lösning
som är plattformsoberoende eller ska man bygga applikationer?

/J

Vet inte om jag är ute och cyklar nu.. men FIlemakerPro kanske??

Man är nästan aldrig ute och cyklar om man pratar om FileMaker Pro.

Affärssystem är en väldigt omfattande term och består oftast av flera separata system som mer eller mindre "pratar" med varann. Så att säga att "jag vill utveckla ett affärssystem" är ungefär lika specifikt som att säga att "jag vill bygga ett hus" (som kan vara villa, järnvägsstation eller stormarknad).

Då de flesta verksamheter skiljer sig åt i sina affärsregler (det sätt man säljer, köper och gör affärer på) så uppstår behov av olika lösningar. En butik har inte samma behov som en konsult som inte har samma behov som en skola osv.

Så vad många gör är att om de finns i en bransch som har ett urval av affärssystem där de kan göra allt (för butiker finns det tex oftast lösningar eller vissa konsulter) så väljer de dessa. Ibland finns det möjligheter att köpa till moduler till ett system som hanterar order, lager, fakturering, bokföring mm för tex webbshop.

Om man arbetar i en bransch där det kanske inte finns många bra system så får man normalt utveckla det själv. (Vi har tex utvecklat ett mycket avancerat system för att administera utbildning - dels administration av platser på kurser i en katalog och dels marknadsföring/försäljning) där kunden har ett antal mycket speciella krav på sitt system då deras affärsregler är lite annorlunda.) I det fallet är då lösningen för att få övriga delar av företaget att flyta (läs ekonomi/bokföring) är att göra det möjligt för systemen att kommunicera med varandra. Vi har löst detta genom att vårt system skjuter ut fakturor till en fil, som importeras till deras bokföringssystem (Hogia).

Så därför kan man säga att ett affärssystem som passar en verksamhet kan bestå av delsystem, där delsystemen i en del fall är lagervara (ekonomi, bokföring tex) och andra är speciellt utvecklade för att passa affärsreglerna/verksamheten.

FileMaker är ett väldigt bra program att utveckla sådana affärssystem med då det är dels plattformsoberoende (bara det är ovanligt) och kan hyggligt enkelt kommunicera med andra system (via textfils import/export eller SQL tex). Då FM kan prata med andra system så går det oftast att köpa upp ett antal färdiga lösningar och låta FM agera spindeln i nätet. Färdiga system för bokföring, tidsredovisning, löner, webshop och annat kan du kombinera med FM för att få ett totalt affärssystem som passar en kund vars verksamhet är säg äventyrsresor i Anderna, för att hitta på något exotiskt.

Lycka till!

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 14:38

Men om man inte vill bygga något själv utan handla något färdigt, vad har man då att välja på?

Det skulle säkert gå lättare att sälja mac om det fanns fler sådana applikationer att välja mellan?
Sen kommer frågan om det är ekonomi att uveckla sådana för mac plattformen... Det eviga hönan eller ägget problemet.

Inga kunder innan det finns applikationer och ingen som vill sälja eller utveckla till produktein så länge det inte finns kunder...
Och om Äpple utvecklar alla applikationer själva så kommeringen att vilja bygga program pga konkurrensen.....

/J

  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 17:20

Man kan ju alltid köpa ett "färdigt" system för att sedan låta någon skapa de skräddarsydda moduler man vill ha, om systemleverantören inte har vad som behövs på hyllan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 17:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Då finns det inte mycket..

www.hansaworld.com
www.montania.se

Det är väl det som är problemet, det skulle behövas några fler affärssystem...

Vi får väl sätta igång ett OpenSource projekt, Linuxfolket borde ju vara intresserade av affärssystem de med och då räcker det ju att bygga en client till OSX. Serverbiten borde väl kunna kompileras ganska rakt av (kan man hoppas)

/J

JO _ DETTA FINNS -
UNICELL har förmodligen det mest avancerade affärssystemet för Mac - UNI_PRO med bl.a:
Bokföring med budget avdelningsredovisning objektredovisning projektredovisning valutakonto etc

Order, Fakturering med acontofakturering, restorderhantering, strökundshantering, Rabattmatriser, leveransadresser,kopplat till leverantörsbeställningsruting och produktionsorder. Royaltyberäkning, samlingsfakturering/samfakturering. Intrastat. Fakturering faktura för faktura eller i batch.
Även uthyrning av artiklar - t.o.m. uthyrnaing av artiklar i struktur med kontroll av tillgänglighet.
Även konfektionsartiklar (storlekar/färger/modeller) En artikel med tusentals kombinationer.
Även individartiklar - följer upp serienummer per artikel och per kund

Avtalsfakturering (hyror, prenumerationer, periodiska leveranser etc)

Lager (flera lagerställen), Strukturartiklar, EAN-koder, valfritt antal prislistor för både kunder (utpris) och leverantörer (inpris)

Kund- och leverantörsreskontra, betalningsrutiner

Kravbrev och räntefakturering.
Inkassorutin med inkassobrev och ansökan om betalningsföreläggande

Tidsredovisning

Butikskassa
Hämta gratis demo - www.unicell.se

[QUOTE="swede"]Det är väl det som är problemet, det skulle behövas några fler affärssystem...

Vi får väl sätta igång ett OpenSource projekt, Linuxfolket borde ju vara intresserade av affärssystem de med och då räcker det ju att bygga en client till OSX. Serverbiten borde väl kunna kompileras ganska rakt av (kan man hoppas)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 15:46

Har någon satt igång med det här, eller är det bara lösa funderingar?

Tror det är lösa funderingar.

Tillägg efteråt: (Nedanstående innehåller lite väl mycket säljsnack och till viss del upprepar jag mig enligt mitt tidigare inlägg för några månader sedan, sorry, orkar inte skriva om det. )

Tyvärr är det nog som jag skriver ovan: Skall man ha ett riktigt effektivt affärssystem så går det oftast inte att basera detta på färdiga lösningar (oavsett om de är opensource eller kommersiella) då dessa måste skrivas så att de innehåller generella lösningar. Det gör att de inte är 100% effektiva för alla verksamheter som har egna affärsregler eller avviker något i behoven från standard-"affären". Nästan alla sådana färdiga system är skrivna för affärer (där man köper in saker och och säljer saker), eller konsulter (som säljer timmar). En annan nackdel är att dessa system brukar endast hantera bokföring. Vill du ha en bra webbshop, bedriva auktionsverksamhet på webben, göra bra utskick till dina kunder baserat på vad de köpt eller vilka kurser de deltagit i, sälja bilder, göra utskick i form av kallelser till kurser där du bokat hotell åt en deltagare och du vill ha med hotellinformationen och ett förstudiematerial på kallelsen, då är standardiserade lösningar och färdiga affärssystem ganska körda att basera ett företags administration på då dessa funktioner inte finns i dem.

Då får du direkt en situation där du har flera system för att hantera olika saker i ett företag. Man tar kanske emot anmälningar till en kurs i ett system och skickar en faktura i ett annat och skapar en offert på en kurs i ett tredej och förbereder ett utskick i ett fjärde. Man skriver ut något på papper ur ett system för att knacka in det i ett annat. Det kostar massor med pengar i långa loppet. Det finns exempel på företag med 10 anställda där 5-20% av tiden går åt till att göra detta. Fundera på vad det kostar på ett år om man slapp detta, där har du vad ett skräddarsytt affärssystem får kosta också.

Man tror att när ett företag hamnar i denna situation så ser de över sin verksamhet och kikar på bättre affärssystem, enklare affärsregler och sådant, det gör de inte, de anställer fler personer istället.

Där kommer FileMaker Pro in, genom att bygga affärssystem som har en grundfunktionalitet (kundregister mm tex) som man sedan anpassar till kunden till en förhållandevis låg penning så för man ett system anpassat till kundens verksamhet och deras nuvarande ekonomisystem. Jämfört med idiotier byggda i Microsoft SQL och liknande så ligger FM-lösningar i pris på kanske en åttondel. Att skjuta ut filer för import i ekonomisystemet är inte svårt med FM. FileMaker har även den fördelen att vara plattformsoberoende verktyg där det går fort och enkelt att utveckla, så kan du erbjuda kunden lösningar som betalar sig själva på ett år genom att det är 100% anpassat för den kundens sätt att göra affärer där dubbelarbetet och manuella handpåläggningen (se ovan) är bortbyggt.

Vi har nu flera färdiga affärssystem, varav ett mycket avancerat för utbildningsverksamhet till salu och ett annat för de som säljer/hyr ut utrustning som skall repareras/underhållas och där verksamheten bedrivs i flera länder.

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 19:44

På jobbet gör vi MARATHON som Kallin och Setterberg utvecklar. Ett Java-baserat system för MacOS/OSX och Windows. Fungera i regel bra - vi har clienter på jobbet och kör mot en extern server. Kostnadsmässigt vet jag inte vad lösningen kostar, men billig var den garanterat inte.

Somliga funktioner fungerar endast på PC dock, detta inkluderar faktura inscanning bl.a. Attest av fakturor går från Mac också givetvis. Ett vanligt system bland byråer har jag hört.

Ursprungligen av Erik.dv:

På jobbet gör vi MARATHON som Kallin och Setterberg utvecklar. Ett Java-baserat system för MacOS/OSX och Windows. Fungera i regel bra - vi har clienter på jobbet och kör mot en extern server. Kostnadsmässigt vet jag inte vad lösningen kostar, men billig var den garanterat inte...

Har du någon webbadress?

Helt omöjligt att googla fram eller hitta på Gula Sidorna.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 22:37

På vårat företag kör vi sedan -98 ett eget utvecklat FileMaker system
bestående av ett 15 -tal register, order,faktura,kassa,kunder,offerter m.m.
Har byggt det helt på egen tid, har varit mycket givande (och framför allt billigt).
Kör i dag tre butiker inom möbelbranschen, som ligger inom en radie av
ca 2-3 km, uppkopplad via hyrd koppartråd i nät.
Blandad miljö ,5 mac,2 Win, fungerar i mitt tycke, utomordentligt bra,
mycket låga driftskostnader, äldsta macken är 5 år och tuffar på änn.
Största problemen uppstår med Win-maskinerna typ, utskrift,nätverk.

FMP är säkerligen det mest prisvärda alternativet om man söker ett
affärs system som skall kunna utvecklas med tiden och anpassas.

Den enda nackdelen, och den är stor, är uppdaterings möjligheterna,
man måste alltid göra ändringar /justeringar i det gällande registret.
Men väger man för och nackdelar så överväger klart fördelarna.

Go for FMP.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 02:13

Såg artikel på Apples hemsida och här kan man hitta ett gäng andra program. Har dock ingen aning om hur bra de är, hur stora företag de klarar etc. men de finns.

http://www.apple.com/business/

Jag har en demo av Mono, ett affärssystem som finns i flera versioner. Jag testar just versionen för Webbbyråer, designers osv.
Här har du möjligheten att i et program sköta mail, kalender, adresser, sajter & projekt, inköp, försäljning, artiklar, lagerförvaltning, domäner, dokumentation, tidsplanering och material, räkenskap och t o m reklamationer.

har inte testat alla funktionerna men en fördel är att man kan definiera egna "views" med en designer.
Finns som standalone och nätverksversion. Dock bara för OS X.

Ett annat system som jag upptäckte nyligen är Ambipro. Det finns för både Mac OS X och Windows. Funktionerna är i stort sett de samma som i Mono och man ska tydligen även kunna koppla systemet till Office.
Har dock ingen egen erfarenhet av det systemet.

Ursprungligen av hpe:

Hej!

Vill göra en liten koll bara...

Jag tycker mig se att flera saknar vad de kallar affärssystem (verkar finnas tusentals definitioner, därför jag skrivre som jag gör...) till Mac.

Vad önskar ni att detta system skulle kunna göra och hur många skulle vilja ha det? Har ni någon aning om efterfrågan på ett dylikt?

mvh hpe

Gå in på Google eller Atltavista och sök på "Affärssystem" - Du får cirka 34.500 träffar. Nu betyder inte detta att det finns så många affärssystem på markanden, men det finns säkert cirka 200 enbart i Sverige. För Mac finns det bara ett fåtal. Hogia skippade Mac - för att det var för lönsamt??

Det mest utvecklade affärssystemet för Mac (svenska) är f.n. UNI_PRO från oss (UNICELL) - hämta gärna en demo från hemsidan http://www.unicell.se

Det finns förstås massvis på den interrnationella marknaden, men dessa behöver anpassning för att kunna användas av ett svenskt företag. Brutet räkenskapsår är till exempel inte alltid förekommande i andra länder. Momsredovisning kan skilja mellan olika länder. Betalningar via internet skiljer sig åt. I Finland t.ex har man ett referensnummer som beräknas efter en viss mall på fakturorna (utöver fakturanummer).

Det spelar ingen roll vad man lägger in i ett affärssystem - det blir ändå aldrig komplett. UNI_PRO innehåller funktioner som tidsredovisning, anläggningsregister, projektredovisning, avtalsfakturering, samfakturering och samlingsfakturering, flera lagerställen, uthyrningsartiklar, serienummeruppföljning, valutahantering, produktionsorder, strukturartiklar, variantartiklar (t.ex färg/modell/storlek), restorderhantering, strökundshantering, leveransadresser, royaltyavräkningar etc. Och i botten finns förstår kraftfulla moduler för bokföring, order, lager, fakturering, kund- och leverantörsreskontra. Trots att UNI_PRO har allt detta och lite till så frågas det alltid efter nya moduler eller kundanpassning av existerande delar.

Som sagt - det spelar ingen roll vad just Ditt affärssystem innehåller - alltid passar det någon.

Precis - marknaden är knivskarp och MS är visst på väg ut med nya produkter som skall vara mkt konkerrenskraftiga :rolleyes:

1
Bevaka tråden