Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilderna säkert, lättadministrerat, på alla enheter

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den här frågan har säkert avhandlats tusen gånger här men jag hittar inte tråden.
Hur får jag:
* ordning på mina bilder
* säker lagring då det är bilder på familjen som inte får försvinna
* ett bra gränssnitt som gör att radering av bilder blir av

Jag har säkert samma behov som många har, hur gör jag? Har trasslat in mig lite i mina desperata försök att få till detta. Gärna utan andra produkteter än det som finns i apples produkter + eventuellt iCloud.

Jag har följande enheter, internethårddisk, 3 mackar, 1 padda, 1 iphone, appleTV, timecapsule, 4G-uppkoppling (snart fiber), extern hårddisk allt kopplat kopplat till det interna wifi-nätet

Så här ser mina behov ut:
* Tar det flesta bilderna med telefonen (i enstaka fall med paddan)
* Vill ha alla bilder på i ett "gemensam" bibliotek på datorer, padda och telefon
* Vill gärna kunna redigera alla bilder från datorn, sitta i soffan och ta bort bilder via telefonen är inte roligt
* Tar jag bort bilderna på ett ställe så ska de försvinna på alla enheter från det gemensamma biblioteket (skulle jag råka ta bort en bild så får jag ta smällen, hinna spara undan den på någon av de andra enheterna eller plocka upp den från en kopia, se nedan)
* Kunna göra manuella säkerhetskopior till en hårddisk som gör att om de inte stjäl mobila enheter och hårddisken samtidigt så finns bilderna kvar.

Gör det även att göra detta så vore det bra, men inte nödvändigt
* Strukturera bilderna i mappar
* Kunna titta på bildens via appleTV.

Mycket tacksam för svar då jag sökt svar på detta på överallt utan en bra lösning.

/Båttomten

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-22 00:30

Adobe Lightroom med Mobile Sync (appen) kan inte allt men är bra på mycket.
https://helpx.adobe.com/lightroom/how-to/ligh...
Fixar:

* ordning på mina bilder -JA
* säker lagring då det är bilder på familjen som inte får försvinna -JA (säkerhetskopiering har man som vanligt vid sidan av en synktjänst)
* ett bra gränssnitt som gör att radering av bilder blir av -JA (dock ej från kamerarullen på iOS-enheter)
* Vill ha alla bilder på i ett "gemensam" bibliotek på datorer, padda och telefon -JA
* Vill gärna kunna redigera alla bilder från datorn, sitta i soffan och ta bort bilder via telefonen är inte roligt -JA
* Tar jag bort bilderna på ett ställe så ska de försvinna på alla enheter från det gemensamma biblioteket -JA (se ovan) Tar du bort från LR appen så försvinner den från molnet/LR på datorn.
* Kunna göra manuella säkerhetskopior till en hårddisk som gör att om de inte stjäl mobila enheter och hårddisken samtidigt så finns bilderna kvar. -JA, bilderna från mobilen ligger i "/Users/användare/Pictures/Lightroom/Mobile Downloads.lrdata/" som vanliga filer.
* Strukturera bilderna i mappar, -JA, samt på många bättre sätt än bara mappar. Samlingar, smarta samlingar.
* Kunna titta på bildens via appleTV. -JA

Du kommer dock endast åt bilder från datorn om du lagt dem i en samling som du valt att synka med Lightroom mobile.

Bästa tjänsten för att få alla bilder synkade tycker jag är Google Photos. Grymt smidig tjänst, men med begränsade redigeringsmöjligheter.

Tack för tipset! Vad är de för "begränsade redigeringsmöjlighter" med Google Photos du nämner? Jag har valt att gå "all in" med appleprodukter så nu tänker jag gå "all in" på lagring av bilder då jag inser att alla dessa år av kvantitativ fotografering kommer att kräva ett stort arbete för att få ordning på mina bilder. Skulle gärna välja en modell som kräver denna städning en gång och håller i framtiden.

Ursprungligen av Båttomten:

Tack för tipset! Vad är de för "begränsade redigeringsmöjlighter" med Google Photos du nämner? Jag har valt att gå "all in" med appleprodukter så nu tänker jag gå "all in" på lagring av bilder då jag inser att alla dessa år av kvantitativ fotografering kommer att kräva ett stort arbete för att få ordning på mina bilder. Skulle gärna välja en modell som kräver denna städning en gång och håller i framtiden.

Bra skrivet om Google Photos:
http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/softw...

Tack för er input. Om jag förstår det rätt så har vi identifierat 4 alternativ (utan rangordning). Finns det någon som kan hjälpa mig vidare?

1) Bildström som finns i iOS.
** Problem som jag inte förstår mig på; hur konfigurerar jag alla enheter så att inte bilderna ligger dubbelt? Hur gör jag för att göra en säkerhetskopia på den gemensamma bildbanken? Hur administrerar jag bildbanken via datorn?

2) iCloud
** Lite samma problematik som ovan

3) Adobe Lightroom
** Problem som kanske går att lösa; Man kommer inte åt de bilder man tagit i telefonen från sin telefon, känns inge vidare om man tar en bild och sedan måste gå till sin dator för att visa den.

4) Google Photos
** Funderingar; Google och Apple är inte alltid bästa vänner, kan det bli ett problem här? Google verkar vilja vilja justera storleken på bilderna eller göra om alla bilder till pdf. Hur tar man en säkerhetskopia?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-22 15:38
Ursprungligen av Båttomten:

Tack för er input. Om jag förstår det rätt så har vi identifierat 4 alternativ (utan rangordning). Finns det någon som kan hjälpa mig vidare?

1) Bildström som finns i iOS.
** Problem som jag inte förstår mig på; hur konfigurerar jag alla enheter så att inte bilderna ligger dubbelt? Hur gör jag för att göra en säkerhetskopia på den gemensamma bildbanken? Hur administrerar jag bildbanken via datorn?

2) iCloud
** Lite samma problematik som ovan

3) Adobe Lightroom
** Problem som kanske går att lösa; Man kommer inte åt de bilder man tagit i telefonen från sin telefon, känns inge vidare om man tar en bild och sedan måste gå till sin dator för att visa den.

4) Google Photos
** Funderingar; Google och Apple är inte alltid bästa vänner, kan det bli ett problem här? Google verkar vilja vilja justera storleken på bilderna eller göra om alla bilder till pdf. Hur tar man en säkerhetskopia?

Bildström är en del av iCloud. Bildström är att du tar en bild på en enhet och den hamnar i alla enheters Bildström. Raderar du en bild i Bildström raderas den på alla enheter, men inte i Kamerarullen.
iCloud bilder är att du har bilderna i molnet, på iCloud. Du kan nå dem från alla enheter och kan välja om du vill lagra fullstora bilder eller optimerade bilder. Bra tex om du har dåligt med utrymme på dator/mobil.
"Man kommer inte åt de bilder man tagit i telefonen från sin telefon" jo det gör du, men du kommer inte åt alla bilder du har på datorn i mobilen, om du inte aktivt valt ut bilderna i LR på datorn och ställt in att de ska synka. Största skälet till att jag nämner LR är att det är det bästa programmet för att organisera och redigera dina bilder i.
Google Photos gör inte om bilder till PDF, däremot gör de om råfiler (från systemkameror) till JPG med max storlek på 16MP. Betänk då att HD är 2MP, UltraHD 8MP. Så för visning på skärmar är det inget att oroa sig över. Google Photos ändrar inte originalfilen, utan endast den som automagist laddas upp i molnet.
Google Photos har ett par andra fördelar, den taggar bilder automagist så om du vill hitta en bild du tog på en brandbil i Danmark så söker du efter "brandbil danmark" och bilden visas. "Assistenten" förstår om du tar ett gäng bilder (med olika kameror) på en specifik plats under en begränsad tid, och skapar ett förslag på en samling "Resa till Göteborg".

Stort tack för svaret (och att du bortser från att jag inte har så bra koll)!!
Försöker bena upp ditt svar och återkoppla med lite frågor, hoppas att det är okej?

1. Måste jag lagra bilderna både i Kamerarulle och Bildström på telefonen? Anledningen till frågan är att även om jag tar bort bilden ur Bildström (mha av telefon eller dator) så ligger den väl kvar i Kamerarullen? Vill undvika kopior och få till ett lätt sätt att administrera bilderna.

2. Ligger alltid bilderna i Bildström i iCloud eller kan jag ha satt upp Bildström på fel sätt så att de bara hamnar på de enheter som jag har med i min Bildström?

3. Skulle helst aldrig vilja komprimera bilderna iom att kostnaden för mer minne i iCloud är så liten, men jag förstår att om alla bilder ska ligga på alla mobila enheter så kommer inte alla mobila enheter att kunna hålla alla bilder. Iom att Bildströmmen hela tiden växer så skulle man ju hela tiden behöva köpa nya mobila enheter för att hela Bildströmmen ska få plats på alla enheter. Om man inte kunde lagra undan bilder från tex förra året så att de inte synkas utan bara ligger lagrade i iCloud?

4. Behöver inte komma åt alla bilder jag har på datorn i telefonen, bara de jag tagit med telefonen eller paddan.

5. Du nämner att Google Photos taggar bilderna, görs inte det alltid när man tar en bild med telefon eller padda (om man har tillgång till nätet)?

6. Kan man göra en egen kopia på Bildströmmen, mest för att de skulle kännas bra att kunna ta en egen kopia av bilderna tex. varje år.

7. Kan man sätta upp Bildström först enligt konstens alla regler och sedan eventuellt koppla på Google Photos, AL eller båda två?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-22 18:51
Ursprungligen av Båttomten:

Stort tack för svaret (och att du bortser från att jag inte har så bra koll)!!
Försöker bena upp ditt svar och återkoppla med lite frågor, hoppas att det är okej?

1. Måste jag lagra bilderna både i Kamerarulle och Bildström på telefonen? Anledningen till frågan är att även om jag tar bort bilden ur Bildström (mha av telefon eller dator) så ligger den väl kvar i Kamerarullen? Vill undvika kopior och få till ett lätt sätt att administrera bilderna.

2. Ligger alltid bilderna i Bildström i iCloud eller kan jag ha satt upp Bildström på fel sätt så att de bara hamnar på de enheter som jag har med i min Bildström?

3. Skulle helst aldrig vilja komprimera bilderna iom att kostnaden för mer minne i iCloud är så liten, men jag förstår att om alla bilder ska ligga på alla mobila enheter så kommer inte alla mobila enheter att kunna hålla alla bilder. Iom att Bildströmmen hela tiden växer så skulle man ju hela tiden behöva köpa nya mobila enheter för att hela Bildströmmen ska få plats på alla enheter. Om man inte kunde lagra undan bilder från tex förra året så att de inte synkas utan bara ligger lagrade i iCloud?

4. Behöver inte komma åt alla bilder jag har på datorn i telefonen, bara de jag tagit med telefonen eller paddan.

5. Du nämner att Google Photos taggar bilderna, görs inte det alltid när man tar en bild med telefon eller padda (om man har tillgång till nätet)?

6. Kan man göra en egen kopia på Bildströmmen, mest för att de skulle kännas bra att kunna ta en egen kopia av bilderna tex. varje år.

7. Kan man sätta upp Bildström först enligt konstens alla regler och sedan eventuellt koppla på Google Photos, AL eller båda två?

1. Ja och nej. En bild som finns i Bildström (BS) och kamerarullen kommer ta upp lagringsplats för båda bilder.
Men läs på om BS så ser du att det definivt inte är ett ställe att lagra bilder på mer info här. Kortfattat ser BS till att synka dina bilder så att de är tillgängliga på alla enheter, samt att de sparas i Bilder.app på datorn.

2. Ja de ligger i iCloud, på de enheter som har BS aktiverat.

3. Tjänsten iCloud-bildbibliotek nog det du avser.
Google Photos (GP) komprimerar den bild som skickas upp i molnet och ut till andra enheter, dock kan du betala för att lagra originalbilderna.

5. Jo, men endast vanlig EXIF-data såsom bländare, ISO, datum och GPS position. GP kan hitta en bild på en blomma, och det är ju inget som kameran sparar.

6. Ja, genom programmet PhotoStream2Folder.

7. Du kan köra allt kombinerat, inga problem.

Mitt råd om du är nöjd med redigeringsmöjligheterna i Bilder.app på datorn är att köra med iCloud-bildbibliotek. Smidigare blir det inte. Alla bilder/filmer på alla enheter i full storlek.
Nackdelarna är: det kostar, begränsade redigerings/sortering-möjligheter. Men det händer saker på den fronten, blir förhoppningsvis mycket bättre framöver. Finns ett par plugins till programmet nu tex.

EDIT: Mitt andra råd är att prova GP vs iCloud-bildbibliotek. Använd 100 testbilder på båda tjänster och pröva dig fram med redigering/radering/sortering osv.

Senast redigerat 2015-11-22 19:43

Tack för svar! När du läser nedan så ser du att jag strulat till det så jag uppskattar den tid du lägger på att reda ut det här åt mig. Har en en ouppackad telefon och snart en ny dator som väntar på att användas men jag måste reda ut nedan först.

1 och 2. När jag nu tittar på mina enheter så ser det ut som om det är en väldig inkonsistens mellan mina olika bildbibliotek. Kan man på något sätt synka alla bilder (Kamerarulle och Bildström) som ligger på padda, iPhone och Bildströmmen på datorn till en enda Bildström (utan dubbletter) som jag sedan kan redigera via datorn. (Alla enheterna är anslutna till wifi-nät, gott om plats på iCloud).

Nu ser jag att bara iCloud är förbockat på under Inställningar/Bilder/Alternativ/ på min dator, ska även iCloud-bibliotek vara förbockat?

Visst är det väl så att när vi fått till ovan så kan jag sedan sitta vid datorn och radera filerna i Bildström och då välja att bilderna inte bara ska tas bort både från Bildströmmen utan även från Kamerarullen (på padda eller telefon)?

6. Tack, sätter upp den när jag fått ordning på ovan.

3, 5, 7. Tack, tar jag sedan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-23 21:10
Ursprungligen av Båttomten:

Tack för svar! När du läser nedan så ser du att jag strulat till det så jag uppskattar den tid du lägger på att reda ut det här åt mig. Har en en ouppackad telefon och snart en ny dator som väntar på att användas men jag måste reda ut nedan först.

1 och 2. När jag nu tittar på mina enheter så ser det ut som om det är en väldig inkonsistens mellan mina olika bildbibliotek. Kan man på något sätt synka alla bilder (Kamerarulle och Bildström) som ligger på padda, iPhone och Bildströmmen på datorn till en enda Bildström (utan dubbletter) som jag sedan kan redigera via datorn. (Alla enheterna är anslutna till wifi-nät, gott om plats på iCloud).

Nu ser jag att bara iCloud är förbockat på under Inställningar/Bilder/Alternativ/ på min dator, ska även iCloud-bibliotek vara förbockat?

Visst är det väl så att när vi fått till ovan så kan jag sedan sitta vid datorn och radera filerna i Bildström och då välja att bilderna inte bara ska tas bort både från Bildströmmen utan även från Kamerarullen (på padda eller telefon)?

6. Tack, sätter upp den när jag fått ordning på ovan.

3, 5, 7. Tack, tar jag sedan.

Ok, först (viktigt) får vi skilja på BS och iCloud-bildbibliotek.

"Med Min bildström kan du komma åt de bilder som du nyligen tagit med din iPhone, iPad eller iPod touch på din Mac och PC."
vs
"iCloud-bildbibliotek fungerar sömlöst tillsammans med det nya programmet Bilder för att lagra bilder och videoklipp i iCloud och se till att de hålls uppdaterade på iPhone, iPad, iPod touch, Mac-datorer och iCloud.com."

Så kamerarullen kan du synka mha iCloud-bildbibliotek, men inte med BS som redan är synkad.

Glöm inte att du kan köra iCloud-bildbibliotek och Google Photos parallellt, båda har sina fördelar som jag tidigare nämnt.

Tack för att du klargjorde, fel av mig, vi skippar iCloud så länge (den nyttjar vi till Backup senare.

När jag nu tittar på mina enheter så ser det ut som om det är en väldig inkonsistens mellan mina olika bildbibliotek. Kan man sätta upp Bildström så att alla bilder (Kamerarulle och Bildström) som ligger på padda, iPhone och Bildströmmen på datorn synkas till en enda Bildström (helst utan dubbletter) som jag sedan kan redigera via datorn. Som jag har det nu har jag bilder på telefonen som inte ligger i Bildström samt Bilder på datorn tagna med telefonen som inte ligger i Bildström. Detta beror nog på diverse påbörjade försöka att städa upp i träsket. Det jag öknar är ett omtag. In med alla bilder tagna mha padda eller padda i ett bibliotek som synkas till alla enheter och sedan sitta en dag och rensa via datorn innan jag tar nästa steg.

Visst är det väl så att när vi fått till ovan så kan jag sedan sitta vid datorn och radera filerna i Bildström och då välja att bilderna inte bara ska tas bort både från Bildströmmen utan även från Kamerarullen (på padda eller telefon)?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-24 00:09
Ursprungligen av Båttomten:

Tack för att du klargjorde, fel av mig, vi skippar iCloud så länge (den nyttjar vi till Backup senare.

När jag nu tittar på mina enheter så ser det ut som om det är en väldig inkonsistens mellan mina olika bildbibliotek. Kan man sätta upp Bildström så att alla bilder (Kamerarulle och Bildström) som ligger på padda, iPhone och Bildströmmen på datorn synkas till en enda Bildström (helst utan dubbletter) som jag sedan kan redigera via datorn. Som jag har det nu har jag bilder på telefonen som inte ligger i Bildström samt Bilder på datorn tagna med telefonen som inte ligger i Bildström. Detta beror nog på diverse påbörjade försöka att städa upp i träsket. Det jag öknar är ett omtag. In med alla bilder tagna mha padda eller padda i ett bibliotek som synkas till alla enheter och sedan sitta en dag och rensa via datorn innan jag tar nästa steg.

Visst är det väl så att när vi fått till ovan så kan jag sedan sitta vid datorn och radera filerna i Bildström och då välja att bilderna inte bara ska tas bort både från Bildströmmen utan även från Kamerarullen (på padda eller telefon)?

Bildström fungerar (när aktivterat) att en nytagen bild läggs till i Bildströmmen på alla enheter. Som eko man inte kan påverka.

Du har två alternativ: importera alla bilder till datorn och radera på iPhone/iPad. Börja om på ny kula alltså.
Eller så använder du iCloud-bildbibliotek. Dvs det du skrev: " In med alla bilder tagna mha padda eller padda i ett bibliotek som synkas till alla enheter och sedan sitta en dag och rensa via datorn innan jag tar nästa steg." (bortsett från att du kan sitta vid valfri enhet)

Nej det du gör i bildströmmen påverkar inte kamerarullen. Du kan aldrig få ordning på kaoset med bildströmmen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-24 08:11
Ursprungligen av reboot81:

Nej det du gör i bildströmmen påverkar inte kamerarullen. Du kan aldrig få ordning på kaoset med bildströmmen.

Och en Bildström synkas bara framåt i tiden. Med det menas om du lägger till nya enheter till ett AppleID så kommer inte tidigare bilder i Bildströmmen att synkroniseras bakåt i tiden på den nya enheten (för att komma ikapp så att säga). Från början trodde jag att det var en bug, men insåg att det var så det skulle vara.

Tack för inlägg, någon som har förslag på hur jag lägga upp en förmiddag för att få ordning på mitt kaos?
1. Vill bara få in alla bilder i et bibliotek och sedan städa.
2. Därefter se till att alla bilder som tas synkas till padda/telefon/dator

Ursprungligen av Båttomten:

Tack för inlägg, någon som har förslag på hur jag lägga upp en förmiddag för att få ordning på mitt kaos?
1. Vill bara få in alla bilder i et bibliotek och sedan städa.
2. Därefter se till att alla bilder som tas synkas till padda/telefon/dator

Phototransfer verkar vara enkelt att använda för att synka via Wifi till datorn, Pad, iTouch & Android. Har inte provat den själv. Dock vet Jag vet inte riktigt vad som gäller med "transfer". Det betyder ju "förflyttning" vilket för mig innebär att bilderna tas bort samtidigt som de överförs från ursprung enhet (t ex mobilen) till datorn.

Senast redigerat 2015-11-24 09:26
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-24 09:12

Varför flytta på alla bilder fram och tillbaka? Aktivera iCloud Photo Library på alla enheter - sedan kommer varje enhet/dator att skicka sina original till iCloud. Välj optimerad lagring för enheter med lite lagringsutrymme.

För daglig användning så använder du dig av de (optimerade för enheter med begränsad lagringskapacitet) bilderna som vid behov automatiskt återläses med hög upplösning. Bildström fortsätter att leva sitt eget liv med automatisk påfyllning framifrån och tömning bakifrån från alla enheter med samma AppleID.

På detta sätt fick jag igång en iPhone, iPad och en MacBook Pro utan att jag var tvungen att skaffa separata program eller göra något manuellt. Precis som det ska vara. Det enda som krävs är att du har lite kapacitet på din Internet-förbindelse.

ok, om jag nu aktiverar iCoud Photo Library på alla enheter kommer då alla bilder att landa i ett bibliotek på iCloud utan dubletter som jag sedan via datorn kan redigera. När jag gjort det så kan jag rensa bort alla bilder på alla telefoner och paddor, säkerställa att Bildström är påslaget på alla enheter. Efter detta så har jag bilder tagna tidigare samt nya bilder på iCloud. Alla nya bilder som tas kommer att synkas via Bildström. Har jag förstått det rätt, eller är jag fortfarande ute och cyklar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-25 11:10
Ursprungligen av Båttomten:

ok, om jag nu aktiverar iCoud Photo Library på alla enheter kommer då alla bilder att landa i ett bibliotek på iCloud utan dubletter som jag sedan via datorn kan redigera. När jag gjort det så kan jag rensa bort alla bilder på alla telefoner och paddor, säkerställa att Bildström är påslaget på alla enheter. Efter detta så har jag bilder tagna tidigare samt nya bilder på iCloud. Alla nya bilder som tas kommer att synkas via Bildström. Har jag förstått det rätt, eller är jag fortfarande ute och cyklar?

Ja, det kommer att fungera enligt dina önskemål med följande förtydligande:

Du kommer alltid att ha en kopia på dina enheter (dator, mobil, platta) med originalet på iCloud Photo Library. Apple synkar detta åt dig och du får med alla tidigare grupperingar/ämnesval/album som du har gjort tidigare.

Bildström är en avbild av det flöde/ström av bilder som tas på någon av den AppleID-anslutna enheterna och mest för skojs skull. Det är i samlingar, album etc som du gör ditt jobb.

https://support.apple.com/sv-se/HT201317

Sedan kan vi flytta fram gränserna lite genom att berätta att det som Apple har förespråkat länge och fler och fler anammar är att märka upp (tagga) bilderna med en eller flera taggar för att göra bilderna mer tillgängliga. Dåtidens metod med att bygga upp en katalog/mapp-struktur är förlegad då bilden bara kan vara i en katalog i taget.

Läs mer här:
http://www.apple.com/se/osx/photos/
http://www.apple.com/se/support/mac-apps/phot...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-25 13:02
Ursprungligen av Båttomten:

ok, om jag nu aktiverar iCoud Photo Library på alla enheter kommer då alla bilder att landa i ett bibliotek på iCloud utan dubletter som jag sedan via datorn kan redigera. När jag gjort det så kan jag rensa bort alla bilder på alla telefoner och paddor, säkerställa att Bildström är påslaget på alla enheter. Efter detta så har jag bilder tagna tidigare samt nya bilder på iCloud. Alla nya bilder som tas kommer att synkas via Bildström. Har jag förstått det rätt, eller är jag fortfarande ute och cyklar?

Nej nu blandar du ihop BS med iCloud Photo Library... Två olika saker.

ok, drar upp all bilder till iCloudbiblioteket. Därefter gör jag en säkerhetskopia mha PhotoStream2Folder. Sedan får jag se hur jag rensar mina enheter. Låter detta som en plan för att skpa ordning i mitt kaos?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-25 19:32
Ursprungligen av Båttomten:

ok, drar upp all bilder till iCloudbiblioteket. Därefter gör jag en säkerhetskopia mha PhotoStream2Folder. Sedan får jag se hur jag rensar mina enheter. Låter detta som en plan för att skpa ordning i mitt kaos?

Ja.
Nej, PhotoStream2Folder tar bilder ur BS.

Jag gick på spåret med iCloud. Nu är alla bilder i ett gemensamt bibliotek på iCloud och loggar jag in på iCloud.com så kan jag ta bort filen där och den raderas samtidigt på alla enheter filer på alla telefoner, paddor och telefoner. Nu ska jag bara sätta mig ner och rensa... Bildström är även påslagen så att alla nya bilder synkas till alla enheter.

Så till en ny fråga. Jag har en "LaCie-CloudBox" uppsatt på nätverket. Kan jag göra en säkerhetskopia till den från iCloud?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-27 23:52
Ursprungligen av Båttomten:

Jag gick på spåret med iCloud. Nu är alla bilder i ett gemensamt bibliotek på iCloud och loggar jag in på iCloud.com så kan jag ta bort filen där och den raderas samtidigt på alla enheter filer på alla telefoner, paddor och telefoner. Nu ska jag bara sätta mig ner och rensa... Bildström är även påslagen så att alla nya bilder synkas till alla enheter.

Så till en ny fråga. Jag har en "LaCie-CloudBox" uppsatt på nätverket. Kan jag göra en säkerhetskopia till den från iCloud?

Nej, du kan inte kopiera direkt från iCloud till din NAS. Men från din dator kan du det.

Se till att "Hämta original till datorn" är valt, sen säkerhetskopierar du biblioteksfilen till valfritt ställe.

Du ser var den ligger i första inställningsbilden på fliken allmänt:

Men om du kör Time Machine till din NAS så borde biblioteksfilen följa med.

Senast redigerat 2015-11-28 00:07

@båttomten.....Fungerar det som önskat med iCloud-biblioteket? Vad ska du använda för program att redigera bilderna?

Hej Reboot 81.

Märkligt, hittar inte "Hämta original till datorn" eller "Biblioteksplats" under "Allmänt" eller "iCloud" under "Systeminställningar", kör version 10.10.5, kan du guida mig?

Hej, Calinou,
Ser ut att fungera som tänkt med iCloud-biblioteket. Har dock bara hunnit synka alla filer och ta bort lite filer ur det gemensamma biblioteket än, så jag har lite kvar innan jag kan svara att det fungerar som tänkt, med det ser bra ut. Om du med "redigera bilder" menar ta bort filer så ser det ut att fungera. Men ge mig några dagar till så ska jag svara definitivt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-30 23:08
Ursprungligen av Båttomten:

Hej Reboot 81.

Märkligt, hittar inte "Hämta original till datorn" eller "Biblioteksplats" under "Allmänt" eller "iCloud" under "Systeminställningar", kör version 10.10.5, kan du guida mig?

Inställningarna för Bilder appen finns i appen.
Öppna Bilder.app och tryck ⌘+,

Det som ställer till det är att iCloud.com hela tiden går ner när man försöker ta bort filer. Frustrerande. Vet inte varför jag heltiden får felmeddelande från iCloud "Bilderna svarar inte längre....Uppdatera/Skickatill Apple"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-01 12:48
Ursprungligen av Båttomten:

Det som ställer till det är att iCloud.com hela tiden går ner när man försöker ta bort filer. Frustrerande. Vet inte varför jag heltiden får felmeddelande från iCloud "Bilderna svarar inte längre....Uppdatera/Skickatill Apple"

Hmm. Då bör du nog ser över din Internet-förbindelse och/eller utrustning. Jag kan radera på min MacBook Pro, Iphone6 och iPad Mini både hemma via wifi och stadsnät samt ute på stan med mobilsurf.

Tack, nu är bilderna i ett samlat, rensat, bildbibliotek. Det gick mycket fortare att rensa via telefonen än datorn, varför vet jag inte (och behöver inte veta). Vad tillför det att ha bildström påslagen nu när jag har allt synkat via iCloud-biblioteket?

Bevaka tråden