Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felsöka iPhone och iPad

Tråden skapades och har fått 166 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2015-12-10 17:17
Ursprungligen av barbapappa_86:

Synkade du tillbaka säkerhetskopian? Om du gjorde det, testa att inte göra det och se om den beter sig likadant.

Har du fortfarande problem så kontakta din återförsäljare för service.

Jag har provat utan säkerhetskopia. Återställt den ca 10 gånger både från telefonen och iTunes

Ursprungligen av Jjhk:

Jag har provat utan säkerhetskopia. Återställt den ca 10 gånger både från telefonen och iTunes

Ok, då är det service som gäller.

  • Medlem
  • 2015-12-10 18:20
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok, då är det service som gäller.

Beställde en ny telefon istället. Så problemet är löst.

  • Medlem
  • 2016-01-15 15:42

Min iPhone 6S har börjat krångla lite. Den är inköpt under Black Friday och apparna hoppar bara poppar upp. Om man öppnar en app så ska det se ut som att man hoppar in i appen (sorry, men det är väldigt svårt att förklara) men nu öppnar appen, på en gång. Den liksom bara poppar upp. Har startat om den två gånger, andra gången med hemknappen. Minska rörelser i inställningarna är av, likaså strömsparläge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-15 15:58
Ursprungligen av WiFi:

Min iPhone 6S har börjat krångla lite. Den är inköpt under Black Friday och apparna hoppar bara poppar upp. Om man öppnar en app så ska det se ut som att man hoppar in i appen (sorry, men det är väldigt svårt att förklara) men nu öppnar appen, på en gång. Den liksom bara poppar upp. Har startat om den två gånger, andra gången med hemknappen. Minska rörelser i inställningarna är av, likaså strömsparläge.

Det är ju precis det beteendet som inställningen Hjälpmedel > Minska rörelse ska ge, så troligtvis har inställningsfilen blivit korrupt. På OS X skulle man pröva slänga en viss plist-fil, i detta fallet blir det väl att pröva en återställning av telefonen.

  • Medlem
  • 2016-01-15 16:08
Ursprungligen av IngoX:

Det är ju precis det beteendet som inställningen Hjälpmedel > Minska rörelse ska ge, så troligtvis har inställningsfilen blivit korrupt. På OS X skulle man pröva slänga en viss plist-fil, i detta fallet blir det väl att pröva en återställning av telefonen.

Tack för hjälpen, gud vad kul att återställa allt. Får leta vidare hur man säkerhetskopierar skiten och så får jag fixa det. Men återigen, tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-15 16:21
Ursprungligen av WiFi:

Tack för hjälpen, gud vad kul att återställa allt. Får leta vidare hur man säkerhetskopierar skiten och så får jag fixa det. Men återigen, tack!

Ja, men pröva åtminstone först att slå på/av funktionen igen, och de första två-tre stegen i denna tråds första inlägg

  • Medlem
  • 2016-01-16 13:59
Ursprungligen av IngoX:

Ja, men pröva åtminstone först att slå på/av funktionen igen, och de första två-tre stegen i denna tråds första inlägg

Gjorde det, dessvärre så hjälpte inte det. Men tack igen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-17 10:07

Hur har de tänkt sej nu med den nya Hemknappen på iPhone 7/7+?
Testade att tvinga omstart, men det funkade inte, det blir bara en skärmdump....

Ursprungligen av kenjon:

Hur har de tänkt sej nu med den nya Hemknappen på iPhone 7/7+?
Testade att tvinga omstart, men det funkade inte, det blir bara en skärmdump....

"You're pressing it wrong" Det ska fungera på samma sätt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

"You're pressing it wrong" Det ska fungera på samma sätt.

Prova volymknappen ner i stället http://www.macrumors.com/how-to/reset-dfu-mode-iphone-7/

Ursprungligen av matssoderstrom:

Tack. Har skickat in en förfrågan på ändring.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-17 11:10

Ändring på vad? Att få tillbaka det till Hemknappen kan du glömma, det krävs ett fysiskt tryck eftersom det ska funka utan att telefonen har startat upp.
Jag testade med ett riktigt långt tryck på Power, men missade volymknapparna

Ursprungligen av kenjon:

Ändring på vad? Att få tillbaka det till Hemknappen kan du glömma...

Han syftar nog på en ändring i den här trådens första inlägg.

Man kan ju bara redigera inlägg under en begränsad tid. Efter det måste man be moderator/admin göra ändringen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han syftar nog på en ändring i den här trådens första inlägg.

Man kan ju bara redigera inlägg under en begränsad tid. Efter det måste man be moderator/admin göra ändringen.

Korrekt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-17 13:26

Ah, då är jag med. Ja, det bör absolut göras, det inlägget är bra!

AirDrop (Bilder) fungerar från iPhone 7 till iPad Pro 12,9 - men inte tvärt om. Inställningar samma på båda och wi-fi / bluetooth på. Någon idé ? Fungerade innan iOS 10.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-22 23:26
Ursprungligen av adress@mac:

AirDrop (Bilder) fungerar från iPhone 7 till iPad Pro 12,9 - men inte tvärt om. Inställningar samma på båda och wi-fi / bluetooth på. Någon idé ? Fungerade innan iOS 10.

Stör ej är av?

Ursprungligen av reboot81:

Stör ej är av?

Är alltid av på iPad (endast wi-fi ). På iPhone av - men tidsinställd under natten. Så - " stör ej av ".

Hej,
Jag tycker batteritiden på min en månad gamla ipad pro 9,7 är dålig, se bif bild. Kommer inte upp i 4h normalt användade. Kör senaste 10.1 och det har varit lika med de andra versionerna. Hur ser det ut för er andra?

Ursprungligen av JockeJ:

Hej,
Jag tycker batteritiden på min en månad gamla ipad pro 9,7 är dålig, se bif bild. Kommer inte upp i 4h normalt användade. Kör senaste 10.1 och det har varit lika med de andra versionerna. Hur ser det ut för er andra?

Du verkar använda en del Netflix, så det kanske inte är orimligt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du verkar använda en del Netflix, så det kanske inte är orimligt.

Just igår så kollade jag faktiskt inte Netflix alls utan det är bakgrundsaktivitet i 1.8h. Men det är lika illa även om Netflix inte är med.
Igår tog jag den fulladdad kl.19 och vid kl.23 så var batteriet slut...
Jag tycker det ät klent och undrar om det är fel på min eller är det lika samma för alla?

  • Medlem
  • 2016-10-28 08:15

@JockeJ Börja med en hard reset. Håll in strömbrytaren och hemknappen tills paddan startar om. Hjälper inte det så får vi gå vidare i felsökningen.

Ok, det ska jag göra ikväll.
Jag tolkar det som att du håller med om att det är för dålig batteritid på just min enhet.

Netflix ska väl inte ha någon anledning att ligga i bakgrunden och äta upp batteriet, kanske installera om appen @JockeJ? Samt det @Dalle tipsade om.

Får inga SMS/meddelanden till min nya iPhone. De kommer bara till min iPad och gamla telefon. Någon känd bug vid telefonbyte som är lätt att fixa?

Varken ipaden eller gamla mobilen har sim-kort utan får wi-fi från min nya mobil (som har sim-kortet (Telia) från gamla mobilen).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-10-29 12:34
Ursprungligen av ChristopherA:

Får inga SMS/meddelanden till min nya iPhone. De kommer bara till min iPad och gamla telefon. Någon känd bug vid telefonbyte som är lätt att fixa?

Varken ipaden eller gamla mobilen har sim-kort utan får wi-fi från min nya mobil (som har sim-kortet (Telia) från gamla mobilen).

Vad har du gjort för inställningar på den nya mobilen för att få Continuity att fungera?

Ursprungligen av frazze:

Vad har du gjort för inställningar på den nya mobilen för att få Continuity att fungera?

Continuity?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-29 12:47
Ursprungligen av ChristopherA:

Continuity?

https://support.apple.com/sv-se/HT204681

Continuity=Synkad
Ja, det är en otydlig översättning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-10-29 14:02
Ursprungligen av reboot81:

https://support.apple.com/sv-se/HT204681

Continuity=Synkad
Ja, det är en otydlig översättning.

Åh, tack @reboot81 för det förtydligandet.

Men åter till huvudfilmen: vad har du gjort fram till nu för att få det att fungera? Det jag känner till är att Apple historiskt har haft problem med att bitvis tappa kopplingen mellan olika enheter och därmed möjligheten till att kunna tex läsa SMS eller svara på samtal på andra enheter. En ur- och inloggning av AppleID brukar lösa detta problem.

Bevaka tråden