Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskar veta mera om macpro 4.1 (Nehalem)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-01-27 17:19

Det skall finnas uppgradering till 5.1 , vissa annonser säger att man kan få upp processorhastigheten från 2,66 till 2,93,
Vilket är det bästa Os för denna modellen ?

Senast redigerat 2016-01-28 07:40
Ursprungligen av Janne56:

Det skall finnas uppgradering till 5.1 , vissa annonser säger att man kan få upp processorhastigheten från 2,66 till 2,93,
Vilket är det bästa Os för denna modellen ?

Senaste?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-28 08:32

Här kan du läsa om processorns spec., med bl.a. Turboboost http://ark.intel.com/m/sv/products/39718/Inte...

Ursprungligen av Janne56:

...Vilket är det bästa Os för denna modellen ?

Bäst på vilket sätt? Bäst för vadå?

Utan att få mycket specifika förutsättningar - t.ex om hur datorn är konfigurerad (disk, minne, osv) - och vilka program och versioner som ska köras - så finns det bara ett svar på frågan:
- Kör senaste (dvs just nu 10.11.3)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-01-28 17:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bäst på vilket sätt? Bäst för vadå?

Utan att få mycket specifika förutsättningar - t.ex om hur datorn är konfigurerad (disk, minne, osv) - och vilka program och versioner som ska köras - så finns det bara ett svar på frågan:
- Kör senaste (dvs just nu 10.11.3)

Allmännt bäst

  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-01-28 17:49

Jag kör just nu Lion men det går för långsamt så därför undrar jag vilket os är det bästa för mej .
har en massa installerat på diskarna hur får man dessa till att anpassa sig till nyare datorn ?
Tacksam för tips på Os med m.m.
/Janne

Ursprungligen av Janne56:

Allmännt bäst

Senaste versionen av OSX får anses vara "bäst" då det är nyast. Med ditt svar så kan vi helt enkelt lämna den frågan.

Ursprungligen av Janne56:

Allmännt bäst

Då kan vi inte svara något annat än "senaste".

Ursprungligen av Janne56:

Jag kör just nu Lion men det går för långsamt så därför undrar jag vilket os är det bästa för mej.

Kör senaste. Det är inte långsammare än Lion.

Förr eller senare stöter man på olika problem om man kör ett äldre OS. T.ex att man inte kan uppdatera program, för att de kräver nyare OS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-29 01:59
Ursprungligen av Janne56:

Jag kör just nu Lion men det går för långsamt så därför undrar jag vilket os är det bästa för mej .
har en massa installerat på diskarna hur får man dessa till att anpassa sig till nyare datorn ?
Tacksam för tips på Os med m.m.
/Janne

Du berättar inte hur mycket internminne du har, men oavsett - om det vid viss användning är en begränsning - så hanterar OS X från 10.9 Mavericks internminnet mer effektivt med snabb komprimering så att det dröjer längre tid innan den långsamma hårddisken behöver tas i anspråk om RAM inte räcker till.

Den bästa uppgraderingen du kan göra om det känns långsamt är att montera in en SSD-disk som du installerar senaste OS X på.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-01-29 17:10
Ursprungligen av IngoX:

Du berättar inte hur mycket internminne du har, men oavsett - om det vid viss användning är en begränsning - så hanterar OS X från 10.9 Mavericks internminnet mer effektivt med snabb komprimering så att det dröjer längre tid innan den långsamma hårddisken behöver tas i anspråk om RAM inte räcker till.

Den bästa uppgraderingen du kan göra om det känns långsamt är att montera in en SSD-disk som du installerar senaste OS X på.

Har fått de uppgifter jag behövde klart på denna frågan

Senast redigerat 2016-01-29 17:58
Ursprungligen av Janne56:

Har fått de uppgifter jag behövde klart på denna frågan

Jag hade en 5.1 men jag "uppgraderade" till en 4.1 som jag sen moddat

Det finns mycket man kan göra. Bästa val beror på behov och budget.

En SSD som monteras som en vanlig hårddisk är begränsad i överföringshastighet till ca 270MB/s (men har fortfarande snabb access).

En SSD som monteras på PCIe kortplats kommer upp i 1800MB/s idag. Min version ligger på 1420-1480 MB/s.

Förtydligande: Fick ett PM i all välmening där förmodan var att det borde stå 4,1 som uppdraperades till 5,1 i mitt inlägg. Men det står rätt. Jag köpte en 2010 5,1 när den kom. När jag undersökte uppgraderingsalternativen förra året slutade det med att jag köpte en begagnad 4,1:a (alltså en äldre dator) därför att den hade dual CPU tray. Det hade varit dyrt att köpa in alla delar för att konvertera min 5,1 6 core till dual CPU 12 core. Precis som TS skriver så flashade jag sen 4,1:an så att den blev en "mjuk" 5,1:a. Detta för att få full hastighet på minnen och för att den skulle kunna ta mina 2x 3.46GHz CPU:er som jag köpte.

Senast redigerat 2016-01-31 18:35
1
Bevaka tråden