Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken sida går ni på?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-02-02 23:24

Jag går oftast på vänster sida om vägen så att jag ser den mötande trafiken. Jag har för mig att det är tänkt så men jag vet inte vad lagen säger. Däremot är det helt klart så att jag får sura miner från folk som går på höger sida och möter mig. De verkar anse att högertrafik innebär att man går till höger. Fotgängare till vänster, fordon till höger det är vad jag lärt mig i varje fall.

Hur går ni?

Vänster är rätt (rekommenderat), i Sverige.
Man vill väl se trafiken och inte få den i ryggen.

edit: Vilken sida av vägen ska man gå?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-03 00:01

Dessa sura miner grundar i avundsjuka på oss som fick lyssna på Anita och Televinken som barn.

"Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå
längst till vänster i färdriktningen."
-Trafikförordning (1998:1276), 7 kap. Bestämmelser för gående på väg, 1 §

Ursprungligen av reboot81:

Dessa sura miner grundar i avundsjuka på oss som fick lyssna på Anita och Televinken som barn.

"Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå
längst till vänster i färdriktningen."
-Trafikförordning (1998:1276), 7 kap. Bestämmelser för gående på väg, 1 §

Det var tider, det...

Jag minns fortfarande Televinkens trafikskola:)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2016-02-03 08:56

Vänster förståss, utom när hunden vill över till höger.

BTW.... Jag antar att du menar på väg/gator. På markerade gångvägar så tror jag att det är mer upp till oss själva. Där går jag helst till höger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-03 10:47
Ursprungligen av flygarn:

Däremot är det helt klart så att jag får sura miner från folk som går på höger sida och möter mig.

Det är klart de blir sura. De måste ju liksom ta en omväg runt dig och är jätterädda för att bli påkörda bakifrån.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-02-03 11:46

Jag har märkt att folk gärna går till höger i till exempel parker också. Jag vet inte vad det beror på riktigt, det är nästan som en oskriven lag. Även där kan man få en cykel i nacken så vänster sida verkar vettigare.

Själv har jag löst saken föredömligt, jag går numera mitt i vägen så att alla andra passerar mig på vilken sida de behagar. Det innebär i varje fall minsta möjliga manövrerande för mig själv.

Ursprungligen av flygarn:

Själv har jag löst saken föredömligt, jag går numera mitt i vägen så att alla andra passerar mig på vilken sida de behagar. Det innebär i varje fall minsta möjliga manövrerande för mig själv.

Profit!

1
Bevaka tråden