Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt Bank ID får stöd för Touch ID

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från och med april kommer användare av Mobilt Bank ID på IOS kunna använda Touch ID istället för säkerhetskoden vid legitimering.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-02-05 14:51

Yes! Snart kommer det ta minimal tid att signera. Inne på mobilbanken, blixtsnabbt!

Det var på tiden! Då borde man ju kunna logga in även på Handelsbanken som inte har Touch id.

  • Medlem
  • 2016-02-05 14:59

Äntligen! Detta har jag väntat på ända sedan Apple släppte på de APIer som krävs för Touch ID.

Superbra!

Ett stort steg år rätt håll, synd bara att man fortfarande måste använda kod vid signering

Nice!

Nu blir det verkligen ett "swish"

"Underskrift" och "legitimering" är för mig inte uppenbart väsensskilda begrepp. Det är inte väldefinierat att det skulle vara helt olika saker. Så den biten är för mig lite oklar.

Men det viktiga är ju att app tillverkarna kan avstå att tillåta touch ID för viss legitimering/underskrift/signering.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-05 20:22
Ursprungligen av cmlewan:

"Underskrift" och "legitimering" är för mig inte uppenbart väsensskilda begrepp. Det är inte väldefinierat att det skulle vara helt olika saker. Så den biten är för mig lite oklar.

Men det viktiga är ju att app tillverkarna kan avstå att tillåta touch ID för viss legitimering/underskrift/signering.

Legitimering är när du bekräftar din identitet.
Underskrift i BankID-sammanhang är när du signerar, skriver under något. Tex att du läst ett dokument, eller att du godkänner överföringar.

Själv undrar jag varför man inte kan köra TouchID för båda två. Som det är nu litar man på TouchID för verifiering av identifiering, men inte för annat. Varför?

Känns inte som att flaskhalsen är inskrivningen av koden utan uppstarten och verifieringen av koden som knappas in. Står jag på ICA tar de runt 30 sekunder för appen att starta upp å godkänna min pinkod. Så här är de alltid när jag inte är inloggad på mitt Wifi-nät.

Ursprungligen av reboot81:

Legitimering är när du bekräftar din identitet.
Underskrift i BankID-sammanhang är när du signerar, skriver under något. Tex att du läst ett dokument, eller att du godkänner överföringar.

Sant förstås. Legitimering är att få tillgång till ett system, t ex info eller röra sig runt i menyerna (eller göra en teknisk inställning). "Underskrift"/signering är att man godkänner en (ekonomisk och/eller juridisk) förändring. Som kommer tillhöra organisationens minne även efter att du loggat ut.

Ursprungligen av snouser:

Känns inte som att flaskhalsen är inskrivningen av koden utan uppstarten och verifieringen av koden som knappas in. Står jag på ICA tar de runt 30 sekunder för appen att starta upp å godkänna min pinkod. Så här är de alltid när jag inte är inloggad på mitt Wifi-nät.

Något jag aldrig någonsin upplevt.

Tur det antar jag.

  • Medlem
  • 2016-02-06 14:14
Ursprungligen av snouser:

Känns inte som att flaskhalsen är inskrivningen av koden utan uppstarten och verifieringen av koden som knappas in. Står jag på ICA tar de runt 30 sekunder för appen att starta upp å godkänna min pinkod. Så här är de alltid när jag inte är inloggad på mitt Wifi-nät.

Prova att först starta bank-id-appen separat innan du försöker logga in. Det brukar påskynda processen på de flesta ställen.

Hur använder du iPhone/Bank-ID när du är på Ica? Finns Apples betalsystem (glömt vad det heter) nu i Sverige?

Ursprungligen av snouser:

Känns inte som att flaskhalsen är inskrivningen av koden utan uppstarten och verifieringen av koden som knappas in. Står jag på ICA tar de runt 30 sekunder för appen att starta upp å godkänna min pinkod. Så här är de alltid när jag inte är inloggad på mitt Wifi-nät.

Ursprungligen av Demiurgen:

Hur använder du iPhone/Bank-ID när du är på Ica? Finns Apples betalsystem (glömt vad det heter) nu i Sverige?

Nej det finns inte här.

http://www.ica.se/butiker/service-i-butiker/m...

Antar dessutom inte att han betalar med mobilen utan snarare flyttar pengar från konton.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-06 22:55

Man kan betala med ICAappen, men har jag inte använt den på ett par veckor kommer frågan om lösenord upp igen. Så de har förstört något som kunde vara bra. Det är en orsak till att jag ofta handlar i andra affärer.
Inte kan man kontakta deras support heller utan att vara inloggad, och då behöver man lösen igen.
Och det är olika lösen beroende på vad man vill göra (betala med ICAkortet i kortterminalen, använda appen etc).

Ursprungligen av kenjon:

Man kan betala med ICAappen, men har jag inte använt den på ett par veckor kommer frågan om lösenord upp igen. Så de har förstört något som kunde vara bra. Det är en orsak till att jag ofta handlar i andra affärer.
Inte kan man kontakta deras support heller utan att vara inloggad, och då behöver man lösen igen.
Och det är olika lösen beroende på vad man vill göra (betala med ICAkortet i kortterminalen, använda appen etc).

Blev inte det där moment 22?

Du handlar i andra affärer eftersom appen frågar efter lösenord om det är lång tid mellan gångerna som du använder den. Så om du handlar oftare så kommer den inte fråga efter lösenordet och då är problemet löst

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-02-07 11:45
Ursprungligen av Borttaget:

Nej det finns inte här.

http://www.ica.se/butiker/service-i-butiker/m...

Antar dessutom inte att han betalar med mobilen utan snarare flyttar pengar från konton.

Så gör jag alltid, flyttar pengar mellan konton.

Jag har aldrig mycket pengar på mitt konto till vilket VISA-kortet är kopplat, max 1-2 tusen. När jag sedan behöver mer så flyttar jag över med bank-appen på några sekunder.

Senast redigerat 2018-07-23 14:06
  • Medlem
  • Örebro
  • 2016-02-07 22:32
Ursprungligen av Redaktionen:

Från och med april kommer användare av Mobilt Bank ID på IOS kunna använda Touch ID istället för säkerhetskoden vid legitimering.

Läs hela artikeln här

Så med andra ord kommer fortfarande inte betalningar, eller överförningar fungera med fingeravtrycket?
Vad är det då som kommer fungera liksom?

  • Medlem
  • 2016-02-07 23:39
Ursprungligen av zOlid:

Så med andra ord kommer fortfarande inte betalningar, eller överförningar fungera med fingeravtrycket?
Vad är det då som kommer fungera liksom?

Tex inloggningar på sidor som kräver att du legitimerar dig med mobilt bank-id.

Redan i Nordea

Ursprungligen av Redaktionen:

Från och med april kommer användare av Mobilt Bank ID på IOS kunna använda Touch ID istället för säkerhetskoden vid legitimering.

Läs hela artikeln här

Jag loggar in i Nordeas app med tummen. Om jag ska skicka pengar till nån annan, måste jag använda BankID med säkerhetskod.

Så för mig är det inget nytt. Nordea.

Ursprungligen av Valterp:

Jag loggar in i Nordeas app med tummen. Om jag ska skicka pengar till nån annan, måste jag använda BankID med säkerhetskod.

Så för mig är det inget nytt. Nordea.

Men nyheten är att man kan använda TouchId för Mobilt BankId och det måste vara nytt även för dig eftersom det inte går idag

1
Bevaka tråden