Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sätt att dela bilder mellan olika plattformar (iOS, Android) 2016

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2016-05-14 23:32

Hustrun och jag väntar vår förstfödde om ett par veckor. Då vi bor väldigt långt ifrån våra respektive familjer vill vi försöka använda en bra lösning för att kunna dela bilder på ett och samma ställe.

Alla har tyvärr inte ios plattform utan det finns en blandning av androidtelefoner i ekvationen.

Önskemålen är som följer:
Bara en app, inte olika lösningar per plattform
Bilderna ska inte försvinna in i en längre konversationstråd. ( som när man skickar bilder i im osv)
Helst fungera som bildström i bemärkelsen att man väljer vilka som ska se, skapar grupper osv, kan gilla och kommentera.
Publicera pch dela bilder, inte skicka.

Vad har forumet för tips och erfarenheter i frågan?

Jag har googlat en del utan att hittat särskilt aktuella lösningar. Nu verkar det handla mest om Google photos..

Google Photos är nog det bästa du kan hitta idag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-05-15 08:35

Facebook och en grupp?
Alternativt google+

Jag och min sambo delar bilder genom att lägga dem i en delad mapp i dropbox. På så sätt får man dem även i fullformat, ifall man skulle vilja framkalla osv.
Ställ först in så att bilder laddas upp i vandra uploads-mappen i dropbox. Hanteringen att flytta bilder till delad mapp, gör du lätt i dropbox-appen. Du behöver alltså inte involvera datorn.

/Emil

Ursprungligen av kajonas:

Hustrun och jag väntar vår förstfödde om ett par veckor. Då vi bor väldigt långt ifrån våra respektive familjer vill vi försöka använda en bra lösning för att kunna dela bilder på ett och samma ställe.

Alla har tyvärr inte ios plattform utan det finns en blandning av androidtelefoner i ekvationen.

Önskemålen är som följer:
Bara en app, inte olika lösningar per plattform
Bilderna ska inte försvinna in i en längre konversationstråd. ( som när man skickar bilder i im osv)
Helst fungera som bildström i bemärkelsen att man väljer vilka som ska se, skapar grupper osv, kan gilla och kommentera.
Publicera pch dela bilder, inte skicka.

Vad har forumet för tips och erfarenheter i frågan?

Jag har googlat en del utan att hittat särskilt aktuella lösningar. Nu verkar det handla mest om Google photos..

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2016-05-21 23:09
Ursprungligen av Json_81:

Facebook och en grupp?
Alternativt google+

Någon som har stenkoll på hur i tefriteten är bär man postar bilder i en sluten grupp på Facebook? Vilka rättigheter äger FB?

Jag har provat Google photos och det fungerar bra. Man hade bara hoppats på en underdog med en bättre känsla av att äga sina egna foton..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-21 23:57
Ursprungligen av kajonas:

…Vilka rättigheter äger FB?…

Rätt glasklart:

Citat:

Du äger allt innehåll och all information som du publicerar på Facebook…

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2016-05-23 11:42
Ursprungligen av reboot81:

Rätt glasklart:

Och vidare:
"För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll), ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det."

Innehåll som skyddas av upphovsrätten. Hur förhåller det sig till mina egna foton?

Edit: skojade bara, läste fel.
Så egentligen betyder det att jag äger dom, men Facebook kan om de vill använda bilderna till vad de vill likt Googles bestämmelser?

Då gäller det rimligtvis också om jag lägger upp bilder i en hemlig grupp på facebook?

Senast redigerat 2016-05-23 12:10
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-23 13:21
Ursprungligen av kajonas:

Och vidare:
"För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll), ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det."

Innehåll som skyddas av upphovsrätten. Hur förhåller det sig till mina egna foton?

Edit: skojade bara, läste fel.
Så egentligen betyder det att jag äger dom, men Facebook kan om de vill använda bilderna till vad de vill likt Googles bestämmelser?

Då gäller det rimligtvis också om jag lägger upp bilder i en hemlig grupp på facebook?

Japp. De har alltså gett sig själva rätten att använda bilderna hur de vill, vilket "krävs" för att communityt ska fungera.
FB har ett par hundra miljarder bilder, är de kända för att "missbruka" användares bilder? Jag tror man mer behöver passa sig för privatpersoner som "lånar" dvs stjäl bilder.

1
Bevaka tråden